Gå til innhold

Måtte legge fra meg sekken i butikk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hundejente skrev (11 minutter siden):

så du mener de ansatte skal vurdere hver enkelt kunde og ta sekken fra dem som ser ut som om de tenker å stjele?

De skal gå ut fra at kundene ikke er tyver, til det motsatte er bevist.

Anonymkode: edf1f...898

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rotemor skrev (På 12.4.2025 den 15.45):

De skal trå varsomt. Evig eies kun et dårlig rykte. 

Men det får de ikke av forsøke å holde stjeling på et lavt nivå. Jeg ville sett på det som en god ting, jeg forstår hvor lei de er av å miste inntekt. 

Her jeg bor finnes det nøkkelskap i ALLE dagligvarebutikker. Og i en annen type butikk går de handlenett av stoff med lås på som de putter sekkene og veskene våre ned i så du kan går med dem, men du kan ikke bruke dem til å stjele. Andre steder igjen har en binge bak kassen. 

Helt greit for meg, det er normalt her jeg bor.  

Anonymkode: cd041...c7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.4.2025 den 21.09):

Hvor mye verdisaker har en liggende i en sekk? En har vel ikke mer verdisaker i den en i en håndveske? Sekken er vel med for at det blir for tungt å bære varene, ikke for at en må lufte gullbarrene.

Anonymkode: 042d5...eb3

Selv om du ikke har det, har kanskje andre det... Jeg har alltid jobb-PC i sekken. Den har jeg ikke lov å sette fra meg. 

AnonymBruker skrev (På 13.4.2025 den 0.00):

Buhu jeg er spesiell og verden skal legges opp rundt meg. Buhu

Anonymkode: 63be1...015

Herrefred! Å ha forståelse for andre er (p)syk ting, eller?? 

AnonymBruker skrev (På 13.4.2025 den 0.37):

Man står jo fritt til å ikke la verdisaker være igjen. Man velger jo selv om man vil ha de i en sekk eller ikke

Anonymkode: 1c31d...33a

Ja, men i flere tilfeller må en gjerne ha sekk - eller stor veske som de ikke ønsker at en tar med seg inn. Det kan også være at sekken/vesken i seg selv er verdifull. Alle har ikke så mye valg på hvor de kan handle heller. 

AnonymBruker skrev (På 13.4.2025 den 0.46):

Hadde ikke hatt problem med det om det var noe alle ble bedt om å gjøre. 

Men nå er jeg verken lett å fornærme eller selvhøytidelig, så hadde sett på det som en befrielse å gå rundt uten veske eller sekk, takk skal du ha.

Anonymkode: 3d3ce...0ae

Jeg er ikke selvhøytidelig eller lett å fornærme. Forklar gjerne hva det har med å være redd for å miste verdifulle ting å gjøre :)  Jeg hadde ikke følt det som en befrielse å ligger fra meg ting jeg var redd for! 

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Verdisaker går jeg ikke rundt med i vesken min, så har ikke så store problem med det.😅Telefonen tar jeg i lomma eller bærer i hånden. Har alt av betalingsløsninger på tlf. Enkelt og greit. Hvilke verdisaker bære du rundt på?

Det er bra du aldri har verdisaker med deg utover telefon, men av og til så må en ha det. En kan gjerne også ha vært å handlet klær eller utstyr som ligger i en stor pose eller sekk. Og som flere her har - PC! 

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Ja for de som jobber på butikk er noen gjøker ikke sant? Du er bare så mye smartere og verdifull enn dem. Du med kamera og av og til jobbpc du bære rundt på i butikker. Høres litt suspekt ut syns jeg da🎒

Herregud, og du beskylder andre for hersketeknikker også svarer du sånn mot en bruker??

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Ja for brukt sminke ( ikke lav prisklasse) er det mange som vil ha.

Dere får bare tåle å ikke få adgang til butikker da, om det å legge fra seg sekk er et ktiterie for adgang. Hvorfor skal dere kverulere på det?

Butikken er like redd for sine verdisaker som dere. Og vi har jo sett de siste år; hvem som helst stjeler. Har ingenting med alder eller posisjon å gjøre. 

Gå på butikken uten dyr sminke, jobbpc, tablet, adgangskort, etc. Dere har tid til det. Dere er tross alt her inne.

Fordi det er en menneskerett å få handlet i nødvendig mat/medisiner osv, uten å måtte risikere å bli rundstjålet! Og forklar meg hvordan jeg skal gå til butikken uten jobb-PC? Jeg bor på landet, og kommer meg ikke til butikk etter jobb utenom den lokale! Det handler ikke om å ha tid.... Nå sitter jeg på bussen ;) Tankegang: "Jeg har ikke dette problemet, så da kan ikke andre ha det heller".... Gratulerer :) 

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Kvinneguiden slutter aldri å overraske meg, folk som synes det er "suspekt" å ha pc i sekken, faktisk... Jeg ville ikke hatt lov til å sette fra meg jobb-pc uten tilsyn, og hadde selvsagt aldri gjort det med egen pc heller. Og en butikk som ikke lar meg handle på vei hjem fra jobb, hadde jeg ikke handlet i i det hele tatt.

Enig! Du vet, mange folk her inne klarer ikke å sette seg inn i andres problemstillinger. Hvis DE ikke har et problem, så kan ikke andre ha det heller.... Dessverre har ikke alle mulighet til å handle et annet sted heller, så jeg mener butikker som siler ut kunder på denne måten, bør ha en løsning som skap med kode etc. 

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Nei, jeg et kvinne med bil. Trenger ikke dra rundt på en sekk. Det finnes fine jeans og andre bukser med lommer. Du bør komme deg litt rundt i butikker som selger klær. Du kommer til å bli overrasket. 

Jippi! Så bra - da trenger heller ingen andre å gå med verdisaker på butikken - siden DU har bil og ikke trenger det.... (mye rart her inne)

Anonymkode: 46fe9...de4

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundejente skrev (43 minutter siden):

så du mener de ansatte skal vurdere hver enkelt kunde og ta sekken fra dem som ser ut som om de tenker å stjele?

Nei. Skrev jeg det? Nei, så da finner du på ting og jeg diskuterer ikke med slike.

En debatt rundt temaet et sikkert fint for både kuner og butikker. Det der er ikke et bidrag.

Endret av Rotemor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Verdisaker går jeg ikke rundt med i vesken min, så har ikke så store problem med det.😅Telefonen tar jeg i lomma eller bærer i hånden. Har alt av betalingsløsninger på tlf. Enkelt og greit. Hvilke verdisaker bære du rundt på?

Forstår ikke heelt relevansen, og i hvert fall ikke hvorfor du tror at siden du bærer dine verdisaker, ev. ikke har noe av verdi med deg, så har ingen andre det heller.

Jeg handler ofte på vei hjem fra jobb, og jeg går uansett ofte rundt med minst en laptop i sekken. Laptopen min koster 25000. Sekken koster 4000. Lader, lese- og skrivebrett (remarkable), diverse annet småtteri ligger også i sekken, samt nøkler, ID/nøkkelkort til jobb mm. Synes det er kjekt å ha det samlet i sekken kontra hengende rundt halsen og i lommer.

Enkelt og greit, alt samlet, jeg slipper å rote rundt og lete etter verdisakene, som jeg hadde måtte gjort om jeg ikke hadde de i vesken eller baggen min.

Bære telefonen rundt i hånden på fast basis er både upraktisk og ser ganske dumt ut. Telefonen i lommen er heller ikke akkurat lekkert, og min er såpass stor at det også er upraktisk. Så sekken kommer inn som en redning - igjen.

Den sekken er faktisk sabla praktisk altså! Handler jeg mer enn sekken takler? Tata, handlenett ligger i sidelommen. Hva, i andre sidenlommen ligger det jaggu meg en praktisk poncho og et vanntett trekk til sekken og gitt.

Anonymkode: c882b...48d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke satt fra meg sekken min med mindre butikken tok ansvar for den, og at den var under oppsyn. En butikk må gjerne ha regler, men ber de meg sette fra meg eiendeler hvor hvem som helst kan ta dem så må jeg ganske enkelt enkelt handle et annet sted. Det er null dramatikk i det, butikkeieren må gjøre som han/hun mener er best for butikken, også gjør jeg det som er best for meg. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rotemor skrev (7 minutter siden):

Nei. Skrev jeg det? Nei, så da finner du på ting og jeg diskuterer ikke med slike.

Hersketeknikk much? Spørre, så svare eget spørmål? Ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hersketeknikk much? Spørre, så svare eget spørmål? Ja.

Jeg svarer som fortjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.4.2025 den 14.15):

Som jeg skriver; det er jeg klar over. Det var ikke vanskelig for meg, jeg gjorde jo som hun sa. Men jeg synes det var rart å være så kommanderende. Kan de kreve det av meg? Eller kan jeg neste gang si at jeg vil gjerne ha sekken på? Ikke hang det plakat om dette utenfor eller innenfor butikken. Jeg har verdisaker i sekken som jeg ikke tok ut for da er jo hele vitsen med å gå rundt med armene fri borte. 

Og hvem har ansvaret om sekken min blir stjålet da? 

Anonymkode: 7463c...573

De kan kreve det om du velger å handle der. Vil du ikke bli fratatt sekken kan du la være å handle der, enekelt og greit.

Anonymkode: c113c...3b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Enig! Du vet, mange folk her inne klarer ikke å sette seg inn i andres problemstillinger. Hvis DE ikke har et problem, så kan ikke andre ha det heller....

Anonymkode: 46fe9...de4

Sånn er det med nesten alle temaer her inne. JEG har ikke det problemet, hvorfor er det et problem for DEG? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hæ? For en rar og random ting å si. Lomme er jo for å ha ting i. Hva har det med harry å gjøre? 

Anonymkode: 87d64...04f

Lommer på damejeans er ment for og ha ting i? Det stilfullt og ha en telefon presset ned i lommen? Det er harry fordi det harry. Kjenner ingen damer som gjør det. 

Anonymkode: a594c...dd2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la en gang fra meg sekken i en matbutikk. Mens jeg var inne i butikken ble sekken stjålet med diverse medisiner jeg rett før hadde hentet på apoteket.

Butikken tok ikke noe ansvar for dette. Etter dette pleier jeg aldri å legge fra meg sekken før jeg går inn i butikker.

Anonymkode: 1b795...3f7

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotemor skrev (6 timer siden):

Jeg svarer som fortjent.

🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Lommer på damejeans er ment for og ha ting i? Det stilfullt og ha en telefon presset ned i lommen? Det er harry fordi det harry. Kjenner ingen damer som gjør det. 

For et fantastisk bra argument. 

Jeg kjøper bukser som har lommer som funker og som jeg kan ha mobil eller hårstrikk i. Det er jo poenget med å ha en lomme.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

De kan kreve det om du velger å handle der. Vil du ikke bli fratatt sekken kan du la være å handle der, enekelt og greit.

Anonymkode: c113c...3b2

En butikk nær jobben har nesten bare studenter som kunder, med peak ved lunsj og etter skolen. Hele omsetningen ville vært tapt hvis de hadde vært så stupide at de hadde bedt studentene legge sekken sin med laptoper og annet utstyr i en diger haug ved kassen.

Så det er et godt eksempel på at kundene har makt til å ikke handle der hvis butikken stiller idiotiske krav.

Anonymkode: ca609...e90

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

For et fantastisk bra argument. 

Jeg kjøper bukser som har lommer som funker og som jeg kan ha mobil eller hårstrikk i. Det er jo poenget med å ha en lomme.

Nå er jeg mest nysgjerrig på hva slags bukser du bruker. 😅 Jeg har bare tights med plass til mobil i, ingen andre av buksene mine har plass til en mobil, unntatt baklomma (men der er sannsynligheten skyhøy for at den ramler ut og knuser, eller blir stjålet). 

Dameklær har jo ubrukelige lommer. Jeg har flere jakker også som ikke har plass til mobil. Herreklær derimot, alltid plass! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg gjør det, uten blygsel. Jeg går ikke rundt for å se nydelig ut, ting må være praktisk (og jeg hater vesker). 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
NoaideBiehtar skrev (9 minutter siden):

Nå er jeg mest nysgjerrig på hva slags bukser du bruker. 😅 Jeg har bare tights med plass til mobil i, ingen andre av buksene mine har plass til en mobil, unntatt baklomma (men der er sannsynligheten skyhøy for at den ramler ut og knuser, eller blir stjålet). 

Dameklær har jo ubrukelige lommer. Jeg har flere jakker også som ikke har plass til mobil. Herreklær derimot, alltid plass! 

Kjøper dongribusker som har lommer av vanlig størrelse. Går aldri med tights. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kjøper dongribusker som har lommer av vanlig størrelse. Går aldri med tights. 

Ingen av mine jeans har plass til mobil. Da må jeg i så fall bruke baggy jeans, det er helt uaktuelt. 

Hadde håpet på noen mer konkrete forslag. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Butikker er privat eiendom, og de kan fullt lovlig lage regler. Avvise akkurat hvem de vil. Jeg jobber i butikk og er fullstendig klar over at jeg kan bortvise folk jeg ikke vil ha der. 
om butikker nekter meg og gå inn med sekk , er de i sin fulle rett, men det er ikke det samme som at jeg overlater sekken til dem. Da går jeg bare et annet sted. 
har aldri opplevd dette , så lurer på om det er et bygdefenomen. Har blitt stoppet av vektere som vil se innholdet i sekken. Egentlig har de ikke lov til det uten god grunn til mistanke, men jeg har null problem med og vise innholdet. Og overlate sekken til noen uten og kunne følge med hadde jeg ikke gjort. Tillit går begge veier. Jeg har heller ingen tro på at folk med sekk på ryggen stjeler mer enn andre. Det er jo lettere og putte en vare ned i en pose eller veske enn i en ryggsekk? Så nei.blir det sånn her så går jeg heller i andre butikker. 

En butikk regnes ikke som privat sted som f.eks. din og min bolig. Se hva Elden skriver i SNL:

Sitat

Et offentlig sted er i straffeloven § 10 definert som et sted som er bestemt for alminnelig ferdsel eller sted hvor slik ferdsel rent faktisk finner sted. At området er privat eid, og eieren kanskje heller ikke ønsker ferdsel, er ikke avgjørende hvis slik ferdsel rent faktisk finner sted. Ferdselen må være av et visst omfang. Om området anses for alminnelig beferdet, avgjøres særlig på bakgrunn av omfanget av ferdselen og eventuell avsperring og kontroll.

Ergo kan ikke en butikk bare bortvise hvem som helst uten saklig grunn. Ei heller kan en vekter kreve å se innholdet i sekken din. En vekter kan ikke tilbakeholde sånn rent uten videre heller. De er ikke politi. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...