Gå til innhold

Måtte legge fra meg sekken i butikk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 12.4.2025 den 16.00):

Ja man kan lure på hvem som får ansvaret om veska/sekken blir borte.På rusta her jeg bor,må sekker legges i gangen like ved handlevognene.Lett bare ta med en sekk og gå da.

Anonymkode: 4730d...ac5

Ekspander  

Det er ditt eget ansvar 

Anonymkode: 1c31d...33a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 12.4.2025 den 16.06):

Det er jo ikke misbruk av noen regel at man ikke kan ha med en sekk inn? 

Ekspander  

I mange tilfelller er det det.

Jeg feks bruker ca 100 000 kroner hvert år i min lokale matbutikk. Jeg er innom 3-4 dager i uken. De har sett meg i mange, mange år.  Hvis de nå hadde innført at jeg ikke kunne ha på sekk, ville det vært misbruk av en regel ettersom det vil regnes som felles avstraffelse grunnet årsaker som ikke angår meg. 
Det et ETT eksempel.

Ps. Jeg skjønner at teskje er hensiktsmessig: Jeg ville så ha protestert og sagt at de da mister meg som kunde. Meg med flere ettersom lokalavisene ville blitt involvert. Da er det et grunnlag for å revurdere regelen. Man kan faktisk endre ting om man ikke lever som sau i flokk alltid.

Endret av Rotemor
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  Rotemor skrev (På 12.4.2025 den 16.50):

Jeg feks bruker ca 100 000 kroner hvert år i min lokale matbutikk. Jeg er innom 3-4 dager i uken. De har sett meg i mange, mange år.  Hvis de nå hadde innført at jeg ikke kunne ha på sekk, ville det vært misbruk av en regel ettersom det vil regnes som felles avstraffelse grunnet årsaker som ikke angår meg. 
Det et ETT eksempel.

Ps. Jeg skjønner at teskje er hensiktsmessig: Jeg ville så ha protestert og sagt at de da mister meg som kunde. Meg med flere ettersom lokalavisene ville blitt involvert. Da er det et grunnlag for å revurdere regelen. Man kan faktisk endre ting om man ikke lever som sau i flokk alltid.

Ekspander  

At du ville ha protestert og involvert lokalavis tror jeg de fleste som har lest denne tråden nå har fått med seg...

Om de har sett deg i butikken i mange år så betyr jo ikke det at du ikke har stjålet mens du har vært der eller at du ikke komme til å stjele.  Det er (som regel) bare butikker som opplever mye stjeling som må ty til drastiske regler som for eksempel å forby at kunder kan ha med sekk inn i butikken.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 12.4.2025 den 12.15):

Som jeg skriver; det er jeg klar over. Det var ikke vanskelig for meg, jeg gjorde jo som hun sa. Men jeg synes det var rart å være så kommanderende. Kan de kreve det av meg? Eller kan jeg neste gang si at jeg vil gjerne ha sekken på? Ikke hang det plakat om dette utenfor eller innenfor butikken. Jeg har verdisaker i sekken som jeg ikke tok ut for da er jo hele vitsen med å gå rundt med armene fri borte. 

Og hvem har ansvaret om sekken min blir stjålet da? 

Anonymkode: 7463c...573

Ekspander  

Det var jo vanskelig for deg, siden du tok sekken og dro ut av butikken, og deretter opprettet et innlegg om det her. 

Anonymkode: 8dfee...fe7

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  Stor pike skrev (På 12.4.2025 den 12.07):

Det står skilt om dette i flere butikker. Da særlig matbutikk. Men hvorfor var dette så vanskelig for deg? Det er jo bare å gjøre. 

Ekspander  

For meg er det et problem og gi sekken, som er min veske, med lommebok, telefon , husnøkler osv til en fremmed ja. Jeg har opplevd det ts har, men nei det er ikke « det er jo bare og gjøre», det er jo bare og gå et annet sted. 

Anonymkode: a594c...dd2

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 12.4.2025 den 12.22):

Det er helt vanlig i butikker dette, grunnen er at det er veldig mye tyveri, så dessverre må det gjøres sånn, skjønner det er ubehagelig for deg og andre som ikke stjeler, du får tenke sånn at det er tyvene som ødelegger, ikke butikkene, de tåler bare så og så mye tap før de må legge ned.

Anonymkode: bbeb1...4a3

Ekspander  

Det argumentet er godt for og overlate alle verdisaker til en fremmed? 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvorfor er det bare ungdommer med skolesekk og bagger som må sette de igjen i inngangspartiet?

Anonymkode: 0be26...1f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 12.4.2025 den 19.00):

Ekspander  

Hvor mye verdisaker har en liggende i en sekk? En har vel ikke mer verdisaker i den en i en håndveske? Sekken er vel med for at det blir for tungt å bære varene, ikke for at en må lufte gullbarrene.

Anonymkode: 042d5...eb3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er rart at så mange i tråden syns dette er greit. Dvs butikken kunne gjerne ha sagt noe lignende til meg, men da hadde jeg ikke handlet der. Det var en sminkebutikk i nærområdet mitt som gjorde noe lignende, og folk ble så sure av det at butikken fikk et dårlig rykte og måtte slutte med det. De skjønte vel at tiltakene ble dyrere for dem enn tyveriene.

For meg ville det være helt uaktuelt å legge fra meg verdisaker der jeg ikke hadde oversikt over dem. Og det ville blitt veldig styrete å gå rundt med mobil, lommebok, nøkler, pc og evt annet i hendene. Det ville blitt så tungvint at jeg heller hadde handlet et annet sted. I tillegg er jeg skeptisk til at butikken behandler alle kunder som tyver.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 12.4.2025 den 17.53):

Det var jo vanskelig for deg, siden du tok sekken og dro ut av butikken, og deretter opprettet et innlegg om det her. 

Anonymkode: 8dfee...fe7

Ekspander  

Spiller det noen rolle? Jeg lurte først og fremst på om dette virkelig er normalt da jeg aldri har opplevd det før (ja jeg vet det er normalt på matbutikker når det kommer skoleungdommer inn dit) og om de har lov til å beordre kundene til å legge fra seg sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 12.4.2025 den 19.09):

Hvor mye verdisaker har en liggende i en sekk? En har vel ikke mer verdisaker i den en i en håndveske? Sekken er vel med for at det blir for tungt å bære varene, ikke for at en må lufte gullbarrene.

Anonymkode: 042d5...eb3

Ekspander  

For min del så hadde jeg vakttelefonen min der, nøkler og adgangskort til jobb (har vakt og kan bli kalt ut), kortholder, husnøkler, en ny bok jeg nettopp hadde kjøpt og en bursdagsgave til en verdi av 500 kroner.

Det er ikke gullbarrer men det er blandt annet ting der som blir vanskelig å erstatte. 

Jeg gikk rundt i butikken i 2 min før det slo meg at jeg kan jo ikke gå uten de tingene i tilfelle vakttelefonen ringer pluss at jeg kjente at jeg ble provosert. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.4.2025 den 14.44):

Ser det står på en butikk jeg bruker endel, men jeg ignorerer det. De tar ingen ansvar for eiendelene i veske/sekk der det ligger, hvem som helst kan forsyne seg. Om de tar det opp, blir de sistevalget å handle på. Jeg har ikke bil, så må ofte gjøre ærender med flere ting å bære på. 

Anonymkode: ae400...ce8

Ekspander  

Da er vi i akkurat samme situasjon.

Det står et slikt skilt på min dagligvarebutikk, også. Har aldri blitt bedt om å legge fra meg vesker eller poser jeg har med inn.

Jeg har handlet hos dem i mange år. De få gangene jeg har sett at de har henvendt seg til kunder som har veske / sekk / pose og bedt vedkommende om å legge igjen dette ved inngangspartiet, har det vært kunder som er rusa eller gjenger med ungdommer.

Det hadde vært uaktuelt for meg å la veska med jobb-PC, sakspapirer som arbeidsgiver ikke vil ha på avveie, verdisaker, reseptbelagt medisin og alt mulig annet ligge igjen. Da ville jeg heller ha gått til konkurrenten som ligger 150 meter unna. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Glad jeg har flere butikker å velge mellom, om noen skulle finne på å innføre noe slikt hadde jeg droppet dem. 

Anonymkode: edf1f...898

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg ville ikke stolt på at sekken ble oppbevart på en forsvarlig måte, eller at ansatte eller kunder hadde klart å holde fingrene unna innholdet.

Anonymkode: 45a38...314

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 12.4.2025 den 16.07):

Det er ditt eget ansvar 

Ekspander  

Da ville de i hvert fall mistet meg som kunde. Jeg gidder jo ikke risikere å miste både dyr pc og like dyr veske. Det er helt greit å legge det fra seg hvis de har et låsbart skap eller noen som passer på det. Hvis ikke så hadde jeg selvfølgelig bare valgt en annen butikk.

Anonymkode: bdf2b...af1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært helt uaktuelt, hadde bare svart "nei takk, ha det bra". Verdiene jeg har i sekken er sannsynligvis større enn et kostyme (?!). Jeg hadde også følt at terskelen for å bare kikke hadde blitt større ved å levere fra meg sekken. 

Noe risiko bør dessverre bare butikkene tåle å leve med. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
  Rotemor skrev (På 12.4.2025 den 16.50):

Det et ETT eksempel.

Ekspander  

Buhu jeg er spesiell og verden skal legges opp rundt meg. Buhu

Anonymkode: 63be1...015

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 12.4.2025 den 19.08):

Hvorfor er det bare ungdommer med skolesekk og bagger som må sette de igjen i inngangspartiet?

Anonymkode: 0be26...1f6

Ekspander  

Det kan du si. Jeg bor i en liten "alle kjenner alle" by og flere butikkersjefer sier at de verste butikktyvene er voksne damer, gjerne de finere fruene som har langt bedre råd enn gjennomsnittlige damer. Ber de meg om å legge av meg sekken så gjør jeg det.

Anonymkode: fc535...e57

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 12.4.2025 den 19.00):

Ekspander  

Man står jo fritt til å ikke la verdisaker være igjen. Man velger jo selv om man vil ha de i en sekk eller ikke

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 12.4.2025 den 20.24):

Da ville de i hvert fall mistet meg som kunde. Jeg gidder jo ikke risikere å miste både dyr pc og like dyr veske. Det er helt greit å legge det fra seg hvis de har et låsbart skap eller noen som passer på det. Hvis ikke så hadde jeg selvfølgelig bare valgt en annen butikk.

Anonymkode: bdf2b...af1

Ekspander  

Og det er du jo i din fulle rett til å gjøre 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...