Gå til innhold

Stefar som sliter med bonusbarn..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Kjenner meg igjen her. Min sønn er tenåring, og er også litt off om dagen. Svarer kort, smatter litt når han spiser, bruker veldig lang tid når han spiser (har pålegg ute på bordet ca 30 min for å spise frokost), glemmer ting, må bes om å hjelpe til -ingen initiativ selv. Og dette får min samboer helt noia av. Og sier jeg er altfor mild, tar ikke tak. Jeg vil ikke si noe foran sønn og samboer, men tar opp ting med sønn når vi er alene. Da har vi gode samtaler om det. 

følelsen av at stefar irriterer seg er vond. Jeg skjønner deg

Anonymkode: edb80...5cc

Tenker at foreldre på èin måte har eit slør over auge og øyrer. At vi er så glad i barna at vi overser èin del småtteri. Dette sløret/kjærligheten har ofte ikkje steforeldre. Dermed irriterer små og store ting meir.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har opplagt blitt oppdratt feil. Kikker stadig i kjøleskapet om det er "noe godt" samboer har kjøpt inn. Har ofte tatt en titt i handleposer også.😁

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men du skriver at stefar irriterer seg ekstra over oppførsel etter at han har vært hos far. Hvordan er guttens oppførsel forskjellig fra vanlig hverdag da?

Du skriver jo slik at jeg kan tolke stefar som en ellers grei fyr som kan ha trivelige stunder med gutten, men at enkelte ting er irriterende. Men hva om du oppdrar gutten noe mer, slik at han også yter noe. Da er det nok lettere å se han fly i kjøleskapet og handleposene. En som hogger og henter ved, klipper plen eller vasker bilen til moren sin uoppfordret har nok litt mer aksept for posetjuveri enn en som er frekk mot han som betaler for maten. 

13 år, da får man begynne å bli mann. Da får man begynne å bidra med noe i familien. 

Anonymkode: 0be26...44c

Trur at han er så glad når det er frihelger og da ekstra sur når frihelgene er over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som vanlig er rådet fra alle kjerringene at man må forlate mannen, snakk om katastrofepsykologer, eller psykopater. 

Anonymkode: 0be26...44c

En mann som ikke takler at en ungdom kikker i kjøleskap/handleposer kan ikke ha det godt med seg selv når han i tillegg "sutrer" til samboer om det. Tror ikke kvinner takler patetiske menn.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
anonym 4545 skrev (Akkurat nå):

En mann som ikke takler at en ungdom kikker i kjøleskap/handleposer kan ikke ha det godt med seg selv når han i tillegg "sutrer" til samboer om det. Tror ikke kvinner takler patetiske menn.

Nå hører vi jo bare mors versjon da. Kan jo tenkes det er mer som hører til historien. 

Anonymkode: eea6b...072

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei!

først av alt, det er lite informasjon fra hoved innlegg og har lest det meste ellers.

er selv barn som er vokst opp med stefar og min mor og hans felles barn.

han var enebarn og på tross av at besteforeldrene da kun hadde et barnebarn ble det gjort klinkende klart fra start at jeg ikke er deres, verken hans barn eller deres barnebarn. Mens min bror ble med på ferier, fikk dyre gaver etc så fikk jeg gang på gang føle i hjemmet at jeg var uønsket. Jeg kan legge til at mor var narsissist og jeg fikk se min egen far noen få ganger i året. Mao jeg er vokst opp uten kjærlighet eller omsorg fra mine omsorgspersoner. 

nå er jeg selv o forhold med en mann som er stefar til mine to barn og var det en ting jeg var helt klar på fra start var det at barna og jeg er pakke deal- om han ville være sammen med meg kom barna med på kjøpet. Ikke fordi jeg forventet forsørger ansvar : men jeg forventer og forventet omsorgs ansvar , med alt det inkluderer. Mao i vårt hjem gjelder våre regler. Han mener nok barna mine er en del bortskjemt og de får mye- og dette stemmer fordi jeg over kompenserer for min egen oppvekst og det neglekt jeg vokste opp under.

han er defor blitt en flott motvekt til min mildhet. Barna har stor respekt for han, men han er også omsorgsfull og generøs, og tilbringer mye av sin fritid med oss.  De søker han gjerne både for kos og nærhet , men jeg er selcfølglig mamma og best🤭

eksemplene du har nevnt er jo ting man kan irritere seg over, men syntes kanskje det er verre at han ikke anerkjenner deg når du tar det opp og påstår du har PMS. At han ikke ee åpen for diskusjon rundt dette.

det syntes kanskje jeg er verre.

håper dere finner ut av det:) er det en ting som har gitt meg veldig store vanskeligheter emosjonelt i voksen alder så er det min stefar sin holdning til meg. 

Anonymkode: 8b1aa...5c9

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Nå hører vi jo bare mors versjon da. Kan jo tenkes det er mer som hører til historien. 

Det er faktisk ingenting som unnskylder at en voksen mann oppfører seg smålig og ekkelt mot en liten gutt som er tvunget til å bo i hus med ham. Samboeren til TS har friheten til å velge og kan flytte ut. Gutten har ikke noe valg. 

Anonymkode: 00212...e1d

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Hva har TS å tjene på å legge ut en trollehistorie uten viktige element som beskriver konflikten ?  
Det ville jo bli en fullstendig nyttteløs tråd å høste erfaring fra 

Anonymkode: be841...ddf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mao jeg er vokst opp uten kjærlighet eller omsorg fra mine omsorgspersoner. 

Klem til deg. Håper det er en liten trøst nå som voksen å se at det er mange kjipe voksne som bare er som de er, og at du ikke gjorde noen ting feil eller galt ❤️

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ts her.

Nei, som jeg skrev tidligere så tar han aldri noe uten å spørre.  Til opplysning så drikker han heller ikke brus, kun vann. 

Mulig spm var rettet mot den som svarte her.

Anonymkode: 5828f...44d

Ikke rettet mot deg ts..

Når det gjelder din situasjon som handler om bonusfaren synes jeg din samboer ikke fortjener bo med dere.. Er lett å høre at ditt barn er i "veien" for han. Dump han. Sett barnet ditt første.

Anonymkode: 815fd...e38

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Rart at han ikke har mer fartsfølelse for gutten etter så lang tid. Når det er sagt kan jo tenåringer være ganske krevende og til tider irriterende. Spesielt med snoking i poser når man føler de bare rasker til seg alt de har lyst på uten en tanke for andre. Det er jo ikke lov å si det på KG, men jeg blir også i blant gal av min stesønn som kan drikke 4 colabokser på en dag når vi har kjøpt de inn for at de skal vare en lengre periode. Og som steforeldre kan man jo heller ikke si noe. Man får en ekstra økonomisk belastning og lite å si for hvordan pengene brukes. Deler dere matutgiftene likt eller betaler du mer siden dere er to? 

De deler på utgiftene, men gutten drikker ikke brus. 

Ts her.

Nei han visste ikke at det var mannens. Det sto en papirpose full av påskegodt på benken, og jeg kikket også oppi den🙄

Selvsagt kikker man i en pose som står på benken. Benken er fellesareal. Om denne posen var så sinnsykt viktig for stefar, hadde han plassert den en privat plass! 

Anonymkode: 6ea24...3a0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Klem til deg. Håper det er en liten trøst nå som voksen å se at det er mange kjipe voksne som bare er som de er, og at du ikke gjorde noen ting feil eller galt ❤️

Tusen takk :) 

jeg er nok et a4 eksempel på barn som vokser opp uten kjærlighet og utviklet en solid personlighetsforstyrrelse. Heldigvis var denne det som kalles miljøskapt og etter mange år med terapi , og gode venner , så ble jeg helt frisk :) så nå kan jeg gjenkjenne dårlige mennesker og både grense sette og se egne verdier og/eller feilsteg. Jeg var heldig og hadde en god lærer på vgs og har hatt venner som har fulgt meg inn i voksen livet. 

Anonymkode: 8b1aa...5c9

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hva har TS å tjene på å legge ut en trollehistorie uten viktige element som beskriver konflikten ?  
Det ville jo bli en fullstendig nyttteløs tråd å høste erfaring fra 

Er du virkelig så naiv at du ikke tenker at hun legger frem sin egen side uten å ta med eventuelle ting som kan sette henne og sønnen i et dårlig lys? Det er jo helt normalt! Man unnlater gjerne sin egen rolle i konflikter når man involverer andre. Alltid to sider av en sak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg synes det er litt ironisk at mannen forventer mer fra en 13 år gammel gutt enn han forventer av seg selv. Han mener gutten er til tider småfrekk i tonen mot deg som mor og ikke respekterer deg.

Samtidig sliter mannen med å regulere følelsene sine, er frekk ved å hakke og klage på småting, og når du tar dette opp med mannen, reagerer han med å spørre deg om du har mensen.

Mannen din oppfører seg mer som en humørsyk, respektløs tenåringsgutt enn tenåringsgutten din.

Anonymkode: 99880...a63

Dette! 

Mannen har krav som han ikke en gang klarer å oppfylle selv. Jeg tror også har det har med at han ikke lenger er den neste mannen i huset. Gutten har sikkert vokst en del i det siste. Nærmer han seg kanskje også stefaren i størrelse, TS? 

Stefar hakker på gutten for små uvesentlige ting. Ting som betyr ikke noe som helst. Og nei, man må ikke kjefte på ungene sine for å oppdra de som jeg ser noen antyder i denne tråden. Mange klarer faktisk å ta til seg informasjon ved å bli snakket MED på en vanlig måte med innestemme. 

TS bør ta en snakk med banken for å se på muligheten for å kjøpe ut denne mannen igjen.. 

Anonymkode: 6ea24...3a0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Er du virkelig så naiv at du ikke tenker at hun legger frem sin egen side uten å ta med eventuelle ting som kan sette henne og sønnen i et dårlig lys? Det er jo helt normalt! Man unnlater gjerne sin egen rolle i konflikter når man involverer andre. Alltid to sider av en sak. 

Jeg er ikke spesielt naiv nei, men jeg tenker at det er helt idiotisk å ikke  ta med pluss og minus i en beskrivelse av en konflikt hvis hensikten er å få noen råd en kan bruke til å løse problemet. 
Gir en vesentlige feile opplysninger så får en gjerne råd som bommer på mål. 
Det gir jo en pekepinn til forfatteren om at poenget med tråden mister mening. 
Da er det pølse til pass og en får som fortjent. 
Derfor er det mest smart å ta med riktige opplysninger, og la være å komme med bløff og offermentalitet. 
En velger selv 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 12.4.2025 den 13.37):

Hei.

Jeg og mannen har bodd sammen i 3,5 år. 
Jeg har en sønn på 13.

I starten gikk det fint uten særlig mye problemer.  Han skrøt masse av sønnen og mente han var så hyggelig og høflig.

Nå er gutten på full fart inn i tenårene, med de utfordringene det medfører.

Jeg får nå høre at jeg ikke setter nok grenser, og at stefar til tider ei lei av gutten.

Greit nok, jeg gjør så godt jeg kan som mor også, selv om jeg også til tider synes tenåring er utfordrende.

I dag hadde vi en diskusjon, der jeg prøvde på en ok måte å si at jeg merker at mannen blir sur når barnet mitt er i nærheten. 
Han surner når barnet kommer hjem etter pappa-helg, og ofte ellers når barnet er i nærheten.

Han sier sjelden noe til barnet(er en litt stille type), men humøret hans daler opp imot meg.

Dette begynner å bli veldig slitsomt, da jeg merker jeg prøver å tilpasse meg mannen mer enn jeg burde gjort, føler jeg går litt på nåler.

Han er ikke enig, og mener jeg er problemet.

Noen eksempler på hva som irriterer han:

1. At gutten er nysgjerrig og ser i handleposene når vi kommer hjem fra handel

2. At gutten ofte sjekker kjøleskapet 

3. Han kaller gutten for lat

4. Han liker ikke måten sønnen spiser på

5. At han ikke responderer med en eneste gang han får beskjed om noe

+ mange andre ting 

Kjenner dette blir utfordrende i lengden, og vet ikke helt hva jeg skal si som gjør at mannen skjønner at dette er viktig for meg.  Han går rett i forsvar og mener at det er jeg som forårsaker den dårlige stemningen, selv om jeg selv føler at jeg prøver å opprettholde den.

Hva er det du venter på? få den mannen ut av livet deres

Anonymkode: 26ecc...0e0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 12.4.2025 den 19.15):

Ts her.

Takk for alle fine svar.

Jeg ble nok litt usaklig i måten jeg tok opp dette på i dag.  Jeg sa til mannen at han fikk skjerpe seg, ellers så orker jeg ikke dette forholdet.

Jeg forsøkte først å forklare han hva det gjør med meg, men han mener det er jeg som legger opp til dårlig stemning.  Han dreide det også over til at vi «alltid» har slike krangler denne uka hver mnd(uka før mens). 

Jeg er klar over at jeg er mer irritert denne uka, men forsøkte å forklare at dette er uavhengig av pms. 

Jeg ble så irritert over svarene hans at jeg sa at han enten skjerper seg eller flytter ut.  I samme slengen sa jeg at han fint kunne dra på hytta istedet for å sette seg i kjellerstua. 

Han sier han trekker seg unna slik at jeg skulle få fred, men det er ikke det jeg ønsker. Jeg ønsker forståelse for at dette er viktig for meg.

Han sier ikke negative ting til sønnen min, men dersom han ikke liker oppførselen hans tar han det opp med meg. Og det er helt greit, dersom han kunne veid opp med noe positivt iblant.

Jeg opplever det som skjeldent at han skryter eller sier fine ting.  Jeg har nok blitt litt trangsynt og ser fort de negative tingene, men samtidig er det sårt at han blir veldig glad når vi har barnefri helg. 

Nå reiste han på hytta i irritasjon, så får vi se hvordan dette spenner av.

han legger problemet på deg, og nekter å ta innover seg hva han gjør, samtidig som at han krenker og mobber et lite BARN. For en drittsekk du har valgt deg ut. Hva skjer med det, egentlig? Du vet det finnes gode mennesker i. verden? Hva skal du med en slik fyr?Han kommer nok ikke til å endre seg.

Anonymkode: ad419...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hun får jo ikke genuine råd hvis hun ikke er så sannferdig som mulig. Det blir som at du går til psykolog og lyger om detaljer og får manglende hjelp. Veldig lite smart isåfall. Det gir ihvertfall lite mening for meg.

Anonymkode: 834c7...e84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts; jeg hadde ei sånn stemor. Mulig jeg har henne enda- jeg kuttet min far helt ut av livet som 15åring, for 20 år siden. Det vil nok bli slik til deg og, om du lar stefar fortsette. Anbefaler dere fvk asap om du vil fortsette å ha et forhold med mannen og en positiv relasjon til sønnen. For sønnen kommer til å kutte ut deg og om det fortsetter slik.

Anonymkode: c649f...469

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brukerangrep og brukerdebatt.

veronica<3, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...