AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #1 Del Skrevet 15 timer siden Hei. Jeg og mannen har bodd sammen i 3,5 år. Jeg har en sønn på 13. I starten gikk det fint uten særlig mye problemer. Han skrøt masse av sønnen og mente han var så hyggelig og høflig. Nå er gutten på full fart inn i tenårene, med de utfordringene det medfører. Jeg får nå høre at jeg ikke setter nok grenser, og at stefar til tider ei lei av gutten. Greit nok, jeg gjør så godt jeg kan som mor også, selv om jeg også til tider synes tenåring er utfordrende. I dag hadde vi en diskusjon, der jeg prøvde på en ok måte å si at jeg merker at mannen blir sur når barnet mitt er i nærheten. Han surner når barnet kommer hjem etter pappa-helg, og ofte ellers når barnet er i nærheten. Han sier sjelden noe til barnet(er en litt stille type), men humøret hans daler opp imot meg. Dette begynner å bli veldig slitsomt, da jeg merker jeg prøver å tilpasse meg mannen mer enn jeg burde gjort, føler jeg går litt på nåler. Han er ikke enig, og mener jeg er problemet. Noen eksempler på hva som irriterer han: 1. At gutten er nysgjerrig og ser i handleposene når vi kommer hjem fra handel 2. At gutten ofte sjekker kjøleskapet 3. Han kaller gutten for lat 4. Han liker ikke måten sønnen spiser på 5. At han ikke responderer med en eneste gang han får beskjed om noe + mange andre ting Kjenner dette blir utfordrende i lengden, og vet ikke helt hva jeg skal si som gjør at mannen skjønner at dette er viktig for meg. Han går rett i forsvar og mener at det er jeg som forårsaker den dårlige stemningen, selv om jeg selv føler at jeg prøver å opprettholde den. Anonymkode: 5828f...44d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #2 Del Skrevet 15 timer siden Han synes ikke sønnen din er god nok. Vil du at sønnen din skal vokse opp med å føle på det? De fleste får tilstrekkelig med kritikk fra jevnaldrende. Kjipt å få det hjemme også. Anonymkode: 96275...50c 15 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #3 Del Skrevet 15 timer siden Sønnen din har allerede måttet leve 20-25% av livet med en mann som åpenbart ikke liker ham. Eller har respekt for deg. Snart er han voksen og sitter bare igjen med minner av at du valgte en sånn kjip kjæreste over ham. Anonymkode: 00212...e1d 12 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #4 Del Skrevet 15 timer siden Gutten har garantert merket det. Anspent stemning i hjemmet er som gift. Jo lengre man går og puster det inn, jo større negativ effekt har det på hodet og kroppen. Det verste er når man som barn kjenner at det er anspent stemning i huset men ikke vet hvor det kommer fra. Det er oppskriften på å utvikle angst. Her snakker jeg av erfaring. Jeg hadde aldri akseptert dette. Mannen din blir sur over at gutten, en sulten tenåringsgutt i full vekst, titter i handleposene? Det betyr at mannen din misliker gutten såpass mye at selv helt vanlig atferd blir en irritasjon. Da er det faktisk alvorlig. Her hadde jeg stilt et ultimatum. Om mannen ikke kan finne en måte å endre hvordan han ser på- og forholder seg til gutten, så må mannen ut av huset. For meg er et fredelig hjem det viktigste man kan gi seg selv og barna, og det er utenkelig å ofre det for en mann. Anonymkode: 99880...a63 13 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perfume Skrevet 15 timer siden #5 Del Skrevet 15 timer siden Dette bør du ta tak i med en gang. Har også levd slik, men da var jeg barnet og min stefar ble et ganske stort problem etterhvert.. 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #6 Del Skrevet 12 timer siden Alle de punktene du skriver er jo helt tåpelig å bli sint for. Mine unger kommer også og titter i posene når jeg har handlet, for å sjekke om jeg har handlet noe de syns er godt. og ja, en tenåringshjerne er på en måte avskrudd en stund. De må snakkes til flere ganger, men man bør absolutt være litt rause med de. Han burde lese seg opp litt på tenåringer, eller høre en podcast om temaet. Om han ikke endrer seg, så må du jo enten flytte, eller at sønnen din flytter fult til pappaen sin. Det må være slitsomt å hele tiden føle at man ikke er god nok, og at man får kritikk for «alt» man gjør. At du går rundt på nåler sier vel egentlig sitt… Anonymkode: 12864...81b 9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dojakitty Skrevet 12 timer siden #7 Del Skrevet 12 timer siden Håper du flytter og får guttungen vekk fra denne personen 11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #8 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Noen eksempler på hva som irriterer han: 1. At gutten er nysgjerrig og ser i handleposene når vi kommer hjem fra handel 2. At gutten ofte sjekker kjøleskapet 3. Han kaller gutten for lat 4. Han liker ikke måten sønnen spiser på 5. At han ikke responderer med en eneste gang han får beskjed om noe + mange andre ting Kjenner dette blir utfordrende i lengden, og vet ikke helt hva jeg skal si som gjør at mannen skjønner at dette er viktig for meg. Han går rett i forsvar og mener at det er jeg som forårsaker den dårlige stemningen, selv om jeg selv føler at jeg prøver å opprettholde den. Det er jo tydelig at det er mannen som har problemer med gutten her. Gutten er jo bare en vanlig gutt. Her må enten mannen da ta seg sammen og faktisk gi gutten respekten som et medmenneske eller så får han komme seg ut av livet deres. Anonymkode: 6ea24...3a0 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #9 Del Skrevet 11 timer siden Gutten din fortjener ikke dette. Få mannen ut. Hilsen mann. Anonymkode: e792b...62e 12 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #10 Del Skrevet 11 timer siden Kjente at jeg fikk vondt i mamma hjertet på vegne av din sønn. Jeg har en gutt på samme alder, og jeg hadde aldri godtatt en mann som ikke likte min sønn! Anonymkode: c4338...b10 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
petterm Skrevet 10 timer siden #11 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Kjenner dette blir utfordrende i lengden, og vet ikke helt hva jeg skal si som gjør at mannen skjønner at dette er viktig for meg. Han går rett i forsvar og mener at det er jeg som forårsaker den dårlige stemningen, selv om jeg selv føler at jeg prøver å opprettholde den. Anonymkode: 5828f...44d Håper du ikke får barn med denne mannen. Han skjønner seg ikke på ungdommer. Din ungdom høres helt normal ut! Håper du forlater han snarest mulig. Både du og sønnen din fortjener bedre. 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bbbb Skrevet 10 timer siden #12 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vil du at sønnen din skal vokse opp med å føle på det? De fleste får tilstrekkelig med kritikk fra jevnaldrende. Kjipt å få det hjemme også. Anonymkode: 96275...50c Dette. Det er vanskelig å være tenåring. Sønnen din skal føle seg god nok og elsket i sitt eget hjem. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #13 Del Skrevet 10 timer siden Stakkars gutt, fikk helt vondt jeg 🥺 Anonymkode: ee22d...5c0 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 10 timer siden #14 Del Skrevet 10 timer siden Nå tenker jeg at du er voksen du og. Hvordan vurderer du klagene fra din samboer? Spiser gutten som en gris forstår jeg at han klager og det må tas tak i. Svarer han ikke når dere snakker med han så er det noe å ta tak i. Men at han kikker i kjøleskapet? Eller handleposer? Kanskje du skal vurdere hvilke grenser du setter for «bonusfar»? 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #15 Del Skrevet 10 timer siden Høres ut som han har lagt sønnen din for hat. Da må din lojalitet ligger hos sønnen, ikke mannen. Helt normale ting sønnen din gjør. Husker jeg alltid tok meg selv i å se inn i kjøleskapet også som tenåring. Vet ikke hvorfor. Anonymkode: 834c7...e84 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #16 Del Skrevet 10 timer siden Ts her. Takk for alle fine svar. Jeg ble nok litt usaklig i måten jeg tok opp dette på i dag. Jeg sa til mannen at han fikk skjerpe seg, ellers så orker jeg ikke dette forholdet. Jeg forsøkte først å forklare han hva det gjør med meg, men han mener det er jeg som legger opp til dårlig stemning. Han dreide det også over til at vi «alltid» har slike krangler denne uka hver mnd(uka før mens). Jeg er klar over at jeg er mer irritert denne uka, men forsøkte å forklare at dette er uavhengig av pms. Jeg ble så irritert over svarene hans at jeg sa at han enten skjerper seg eller flytter ut. I samme slengen sa jeg at han fint kunne dra på hytta istedet for å sette seg i kjellerstua. Han sier han trekker seg unna slik at jeg skulle få fred, men det er ikke det jeg ønsker. Jeg ønsker forståelse for at dette er viktig for meg. Han sier ikke negative ting til sønnen min, men dersom han ikke liker oppførselen hans tar han det opp med meg. Og det er helt greit, dersom han kunne veid opp med noe positivt iblant. Jeg opplever det som skjeldent at han skryter eller sier fine ting. Jeg har nok blitt litt trangsynt og ser fort de negative tingene, men samtidig er det sårt at han blir veldig glad når vi har barnefri helg. Nå reiste han på hytta i irritasjon, så får vi se hvordan dette spenner av. Anonymkode: 5828f...44d 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #17 Del Skrevet 9 timer siden Snublefot62 skrev (7 minutter siden): Nå tenker jeg at du er voksen du og. Hvordan vurderer du klagene fra din samboer? Spiser gutten som en gris forstår jeg at han klager og det må tas tak i. Svarer han ikke når dere snakker med han så er det noe å ta tak i. Men at han kikker i kjøleskapet? Eller handleposer? Kanskje du skal vurdere hvilke grenser du setter for «bonusfar»? Jeg tar nok ofte sønnen litt i forsvar, og det tror jeg handler om at det oftest er noe negativt han kommer med. Jeg føler meg litt mettet. Samtidig forsøker jeg å reflektere over det, feks dette med spisingen. Jeg synes ikke han spiser som en gris, men han spiser fort. Dette tror jeg kommer fra hans far, da han vokste opp med flere brødre og det var «førstemann til mølla» prinsippet når det gjaldt mat. Jeg har snakket med sønnen om dette, og det har bedret seg litt. Men jeg tenker ofte ikke over slike ting før mannen kommenterer det. Det er jo en vane for meg. Anonymkode: 5828f...44d 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #18 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Han sier ikke negative ting til sønnen min, men dersom han ikke liker oppførselen hans tar han det opp med meg. Og det er helt greit, dersom han kunne veid opp med noe positivt iblant. Han prøver jo å rotte seg sammen med deg mot sønnen din! Grusomt! Når alt sønnen din gjør er å oppføre seg som en HELT NORMAL ungdom. Fy søren, dette er trist å tenke på. Håper han drar på hytta og aldri kommer tilbake. Anonymkode: 00212...e1d 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #19 Del Skrevet 9 timer siden Snublefot62 skrev (10 minutter siden): Nå tenker jeg at du er voksen du og. Hvordan vurderer du klagene fra din samboer? Spiser gutten som en gris forstår jeg at han klager og det må tas tak i. Svarer han ikke når dere snakker med han så er det noe å ta tak i. Men at han kikker i kjøleskapet? Eller handleposer? Kanskje du skal vurdere hvilke grenser du setter for «bonusfar»? Ts som svarte isted. Gutten svarer, men merker jo at tenårene kommer frem. Kan være litt kort, litt skarp og litt småfrekk, men jeg tenker at noen må man tåle i den alderen. Jeg forventer ikke at hormonbomben min skal klare å snakke som en voksen, og jeg tar gjerne diskusjoner med han. Han glemmer for eksempel en del, og er litt distre. Han har alltid god tid, og dette irriterer mannen. Jeg har også snakket med gutten om å ha respekt for andres tid når andre venter. Anonymkode: 5828f...44d 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #20 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg synes ikke han spiser som en gris, men han spiser fort. Dette tror jeg kommer fra hans far, da han vokste opp med flere brødre og det var «førstemann til mølla» prinsippet når det gjaldt mat. Jeg har snakket med sønnen om dette, og det har bedret seg litt. Hvis dette er det verste man kan si om stesønnen sin så har man INGENTING å klage på! Så sinnsykt urimelig han er! Han har lagt ham for hat, når man irriterer seg over så smålig. Anonymkode: 00212...e1d 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå