Gå til innhold

Er jeg en dårlig venn som ikke drar på sykebesøk, selv om jeg ikke fikk mye besøk av min veninne?? .

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 12.4.2025 den 12.53):

Hvis dere ikke har klart ordne opp etter seks år, og du har behov for å markere deg og gjengjelde dette seks år senere, så vil jeg si du er en dårlig venninne ja.

Hun var en dårlig venninne da, absolutt! Men har du virkelig ett behov for å synke ned på det nivået selv? Er det slik du selv ønsker være?

Anonymkode: 144ab...87d

Ekspander  

Overhodet ikke, men tror kanskje at vennskapet vårt begynner å gå en vei og at hun er mer opptatt av meg nå enn omvendt.

Ts

Anonymkode: bad3c...332

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg ville verken besøkt henne eller deg på sykehuset. Voksne mennesker klarer seg fint alene på sykehus når det er rutine og/eller gode prognoser. Brukket ribbein er kjipt selvsagt, men ikke noe du trengte emosjonell støtte for med besøk.

Jeg har besøkt venner med kreftbehandling og etter livstruende hendelser.

Anonymkode: c9beb...a4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det du forteller om kontakten mellom dere er ikke noe ekte vennskap i mine øyne. 

Anonymkode: df305...5db

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 12.4.2025 den 11.06):

Så du besøker ikke henne fordi hun var dårlig å besøke deg? Da er du dårlig venn, fremstår som bitter og hevngjerrig. 

Anonymkode: 33fac...210

Ekspander  

Jeg tenker venene som selv ikke besøker deg, men nærmest krever at du gjør det samma er venene jeg ikke hadde gidde og hatt som venner. Hatt en sånn selv som hi. Jeg kuttet henne ut. Synes ikke hi er hevngjerrig men at folk forventer at du gjør alt for dem og veldig lite tilbake, er helt innenfor og bli behandlet etterhvert på samma måte. Eller bare kutte dem ut, sånne type venner trenger man egentlig ikke i livet sitt. 

Anonymkode: 0b935...840

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For å svare på overskriften: Nei. 

Anonymkode: 5cd3a...749

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis det er en tre dagers rutineoperasjon så er det ingen grunn til besøk. Bare forklar henne at her er det jo ingen fare, og hun er hjemme om tre dager. Snakkes da, bye.

Anonymkode: efa86...e27

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 12.4.2025 den 11.24):

Hadde ikke besøkt henne om det ikke passer. Og når hun har kommet seg så evt snakk om det. Eller ikke. Du trenger ikke. Om hun ikke skjønner det selv, så tror jeg ikke du greier å forklare det heller.  

Det er ikke å være smålig å ikke besøke henne nå. Det er å stå opp for deg selv. Men hadde sendt sms eller ringt. 

Det du evt kan gjøre er å stikke innom en tur når hun er kommet hjem. Hvis hun tar det opp, så si det som det er. 

Anonymkode: dd3f9...b1b

Ekspander  

Nei, det er passivt-aggressivt. Å stå opp for seg selv ville vært å være ærlig om at relasjonen går to veier, og at den nå føles enveis. 

Anonymkode: 73546...ea7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 12.4.2025 den 11.16):

Er helt ok å legge like lite innsats i vennskapet som det hun gjør. 

Anonymkode: 70e88...839

Ekspander  

Ja, det synest jeg også. Usikker på om dette høres ut som et vennskap egentlig.

Anonymkode: 723e1...49e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du gjør det du mener er mest riktig. 
Du kan jo bare si at du tenker det er greit at hun får fred og får hvile seg etter operasjonen, så ses dere senere. 

Kan det være at hun vil ha deg på besøk fordi du har også mye erfaring med å være innlagt pasient, så hun kan dykke ned i det med deg? Og kanskje få vridd det til at hennes er myye verre enn din opplevelse..

Anonymkode: f6a01...90b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 13.4.2025 den 10.20):

Jeg ville verken besøkt henne eller deg på sykehuset. Voksne mennesker klarer seg fint alene på sykehus når det er rutine og/eller gode prognoser. Brukket ribbein er kjipt selvsagt, men ikke noe du trengte emosjonell støtte for med besøk.

Jeg har besøkt venner med kreftbehandling og etter livstruende hendelser.

Ekspander  

Nå var det mer en ett brukket ribbein, da jeg hadde knust bekken og lårbein, knust skulder og tre knekte ribbein, og har blitt ufør etter denne skaden.

ts

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 13.4.2025 den 11.03):

Hvis det er en tre dagers rutineoperasjon så er det ingen grunn til besøk. Bare forklar henne at her er det jo ingen fare, og hun er hjemme om tre dager. Snakkes da, bye.

Anonymkode: efa86...e27

Ekspander  

Det var dagkirurgi, men så ble hun halvannet døgn lenger pga smerte og kvalme etter narkosen

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 13.4.2025 den 16.40):

Nå var det mer en ett brukket ribbein, da jeg hadde knust bekken og lårbein, knust skulder og tre knekte ribbein, og har blitt ufør etter denne skaden.

ts

Ekspander  

Så nå følte du deg som venninnen din. Fikk ikke nok med omsorg for noe du opplevde som vanskelig. Stakkars deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 13.4.2025 den 17.00):

Så nå følte du deg som venninnen din. Fikk ikke nok med omsorg for noe du opplevde som vanskelig. Stakkars deg

Ekspander  

Jøss! Og eg som trudde alle på KG var oppegåande menneske som ville kvarandre vel. 

I stand corrected 

Anonymkode: 9968a...e9d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 12.4.2025 den 10.58):

For et par år siden ble jeg lagt inn på sykehuset etter at et tre falt over meg, og knuste bl.a ribbein, en skulder og bekken/ lårbein.

Jeg lå på sykehuset i over 3 uker og var veldig medtatt, og hadde lang rekonvalesens hjemme og er enda ikke bra. 

Nå er hun innlagt for en veldig vanlig rutineoperasjon som innebærer én til tre dager på sykehus.

Saken er at når jeg var innlagt så kom hun ikke på besøk før den nest siste dagen (etter at mannen hennes beordret henne til å besøke meg) og da var hun der i 10 minutter, fordi hun synes det luktet ekkelt og man kunne bli smittet med alt mulig, mente hun.

Nå når hun er så vidt innenfor dørene på sykehuset, ønsker hun at jeg skal komme på besøk så fort som mulig, noe jeg ikke har behov for.

Da jeg lå hjemme i månedsvis etter at jeg kom ut fra sykehuset, kom hun heller ikke på besøk, men ringte et par ganger og da snakket hun for det meste om seg selv.

Er jeg like dårlig som henne hvis jeg ikke besøker henne før hun skrives ut?

Ekspander  

Dere høres jo ikke ut som venninner - hvorfor opprettholder dere relasjonen? Er det mennene deres som egentlig er venner, og tvinger dere til å være venninner...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dårlig gjort av henne å ikke besøke deg da du skadet deg, men hvorvidt du skal besøke henne kommer litt an på hvordan relasjonen deres er ellers. Stiller hun opp for deg ellers, spør deg hvordan det går osv, eller er det et vennskap kun på hennes premisser? Er forholdet dere imellom bedre eller dårligere enn for 6 år siden? Vennskap går jo ofte i bølgedaler, så kanskje er dere tettere nå? 

Hvis dere kun har et overfladisk vennskap, ser jeg ikke noen grunn til at du skal besøke henne. Særlig ikke fordi det er krevende for deg å komme deg dit. Ville ikke nødvendigvis sagt rett ut "jeg gidder ikke komme, for du stilte ikke opp for meg", men heller kommet med en unnskyldning om at du gjerne skulle kommet, men at det dukket opp noe annet, du følte deg ikke så bra osv. 

Anonymkode: 3f679...156

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 14.4.2025 den 11.43):

Dårlig gjort av henne å ikke besøke deg da du skadet deg, men hvorvidt du skal besøke henne kommer litt an på hvordan relasjonen deres er ellers. Stiller hun opp for deg ellers, spør deg hvordan det går osv, eller er det et vennskap kun på hennes premisser? Er forholdet dere imellom bedre eller dårligere enn for 6 år siden? Vennskap går jo ofte i bølgedaler, så kanskje er dere tettere nå? 

Hvis dere kun har et overfladisk vennskap, ser jeg ikke noen grunn til at du skal besøke henne. Særlig ikke fordi det er krevende for deg å komme deg dit. Ville ikke nødvendigvis sagt rett ut "jeg gidder ikke komme, for du stilte ikke opp for meg", men heller kommet med en unnskyldning om at du gjerne skulle kommet, men at det dukket opp noe annet, du følte deg ikke så bra osv. 

Ekspander  

Vennskapet vårt var bedre for seks år siden.

Hun spør omtrent aldri hvordan jeg har det, men snakker for det meste om seg selv og sitt.

Innimellom bryter jeg inn og forteller hvordan jeg har det, og da får jeg noen kommentarer på det og hun virker overrasket over hvordan jeg har det

Ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 14.4.2025 den 16.13):

Hun spør omtrent aldri hvordan jeg har det, men snakker for det meste om seg selv og sitt.

Innimellom bryter jeg inn og forteller hvordan jeg har det, og da får jeg noen kommentarer på det og hun virker overrasket over hvordan jeg har det

Ts

Ekspander  

Du legger like mye innsats i vennskapet som hun gjør. Du trenger ikke late som at hun betyr mer for deg enn det du gjør for henne. 

Høres egentlig ut som du er litt ferdig? Det er helt lov. Livet er for kort til å kjempe for et vennskap som bare går den ene veien.

Anonymkode: e88af...c5f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 12.4.2025 den 10.58):

For et par år siden ble jeg lagt inn på sykehuset etter at et tre falt over meg, og knuste bl.a ribbein, en skulder og bekken/ lårbein.

Jeg lå på sykehuset i over 3 uker og var veldig medtatt, og hadde lang rekonvalesens hjemme og er enda ikke bra. 

Nå er hun innlagt for en veldig vanlig rutineoperasjon som innebærer én til tre dager på sykehus.

Saken er at når jeg var innlagt så kom hun ikke på besøk før den nest siste dagen (etter at mannen hennes beordret henne til å besøke meg) og da var hun der i 10 minutter, fordi hun synes det luktet ekkelt og man kunne bli smittet med alt mulig, mente hun.

Nå når hun er så vidt innenfor dørene på sykehuset, ønsker hun at jeg skal komme på besøk så fort som mulig, noe jeg ikke har behov for.

Da jeg lå hjemme i månedsvis etter at jeg kom ut fra sykehuset, kom hun heller ikke på besøk, men ringte et par ganger og da snakket hun for det meste om seg selv.

Er jeg like dårlig som henne hvis jeg ikke besøker henne før hun skrives ut?

Ekspander  

Veldig beskrivende. Hvis hun er her inne så vet hun hvem du er med en gang

Anonymkode: 5500f...3a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 14.4.2025 den 16.13):

Ts

Ekspander  

Hvis vennskapet mellom dere var bedre for 6 år siden, og hun ikke gadd å besøke deg, hvorfor skal du bruke tid på å besøke henne nå? Syns det er helt innafor å si at det dessverre ikke passer, men som sagt syns jeg ikke du bør trekke frem det som skjedde for 6 år siden. Det som skjedde da skjedde, og du innså nok at hun ikke var en så god venninne som du trodde. Når det er sagt, hvis hun ikke respekterer at du sier nei til å besøke henne (på en høflig og respektfull måte), kan du svare at du har nok utfordringer i hverdagen som det er, og siden hun straks skal skrives ut likevel, ser du deg nødt til å prioritere andre ting. Maser hun mer på deg da, kan du si at du syns det er leit at hun ikke har forståelse for sine utfordringer, og at du lenge har følt på at vennskapet er veldig skjevt, og at hun ikke virker å egentlig bry seg med deg. Kanskje dere har vokst fra hverandre?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 14.4.2025 den 16.28):

Veldig beskrivende. Hvis hun er her inne så vet hun hvem du er med en gang

Anonymkode: 5500f...3a7

Ekspander  

Hun er ikke her inne da hun ikke vet hva Kvinneguiden er, og heller ikke på sosiale medier.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...