Gå til innhold

Leieboer flyttet inn med bsrn uten avtale

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva hadde du gjort i hennes situasjon? 

Anonymkode: 698cd...5aa

Vi vet veldig lite om leietakers situasjon.

Anonymkode: 1f290...176

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Utrolig stygt av henne og juge og jeg hadde fått kastet henne ut,men tror det dessverre blir svært vanskelig pga hun har barn og dette har hun unyttet

Anonymkode: f9770...0ec

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Utrolig stygt av henne og juge og jeg hadde fått kastet henne ut,men tror det dessverre blir svært vanskelig pga hun har barn og dette har hun unyttet

Anonymkode: f9770...0ec

I slike tilfeller må namsmannen inn men det kan ta tid.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du lager jo en helt ny historie som ikke er basert på noe av det ts har beskrevet.

Ts har jo også prøvd å få til en dialog. 

Anonymkode: cec75...df0

Jeg lager ikke «en helt ny historie». Men blant de som har svart i denne tråden er det masse antagelser om leieboers personlighet, intensjoner og omsorgsevne. Jeg bare kommer med alternative forslag til hvordan man kan tolke de faktaene vi har fått oppgitt, og hvilke situasjoner som kan ligge til grunn her.

Det kan være mange plausible årsaker til at barn ber om å få låne toalettet, for eksempel. Her jeg bor har det hendt at nabobarna har glemt nøkkel og spør om de kan låne toalettet, eller telefonen for å ringe foreldrene å si ifra at de er utelåst. En gang kom nabogutten (ca. 12 år), og spurte om han kunne få låne et egg fordi han hadde begynt å lage pannekakerøre og plutselig oppdaget at han manglet ett egg. Han var alene hjemme, og det er et stykke å gå til butikken. Slike ting er i mitt hode helt udramatisk, man kan ikke begynne å sende varsler til barnevernet for slike enkeltstående hendelser. Ser man  at det er et mønster og observerer andre tegn på omsorgssvikt, så ja. 

Men når noen i denne tråden foreslår at man skal varsle barnevernet fordi leieboerens barn ba om å få låne toalettet, tenker jeg at man har misforstått hva barnevernets rolle er. Det er en ganske underfinansiert offentlig tjeneste som forsøker å hjelpe barn og familier. Dersom man bruker barnevernet for å hevne seg eller ydmyke folk man ikke liker, risikerer man å kaste bort tid som barnevernet kunne ha brukt for barn som er utsatt for vold eller grov omsorgssvikt.

For all del; TS kan være «kald og hard» mot leietakers barn, gjerde inn hele hagen med høye gjerder og melde leietaker til barnevernet på tynt grunnlag. Men dette er elendig konflikthåndtering, og det ville være helt uforståelig opptreden av noen som har barn selv (og forhåpentligvis litt mentaliseringsevne).

Som noen nevnte tidligere i tråden, er sjansen stor for at dette er en midlertidig stopp for leietaker. Ingen har lyst til å bo på 35 kvm med to barn i barneskolealder. Det er ingen ting i veien for å sette sunne grenser uten å være aggressiv, og ha en hyggelig dialog med leietaker. Da er det også lettere å få klarhet i situasjonen.

Anonymkode: 3ba22...bca

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor svarer ikke TS på den eneste enkle måten å få kastet leieboeren ut, nemlig å benytte hybelen selv i noen måneder før de leier ut igjen? 

Anonymkode: fc144...32f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvorfor svarer ikke TS på den eneste enkle måten å få kastet leieboeren ut, nemlig å benytte hybelen selv i noen måneder før de leier ut igjen? 

Anonymkode: fc144...32f

TS har gjort det. Hvorfor skal jeg synke ned på hennes nivå og lyve?

Men etter å ha sett svarene her er jeg usikker på om det blir den praktisk letteste løsningen 

Anonymkode: 9b6a5...973

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vi leide akkurat ut kjellerleiligheten vår igjen. Den er liten og med ett lite soverom, lite bad og kjøkken/stue. Perfekt for en student. Vi leide ut til en student i fire år, men hun var ferdig og har flyttet. Vi leide ut til en ny student, og slrev i annonsen at vi ønsket én leieboer og ikke barn eller husdyr. Hun sa hun skulle bo alene, men hsr flyttet inn med to barn i barneskolealder.

Vi har spesifisert at leieboer ikke hsr bruksrett av vår hage (vi hsr laget en liten hageflekk med litt platting og utemøbler til leieboer). I vår hage har vi trampoline,  huske, klatrestativ og barnas uteleker. Disse bruker nå bsrna til leieboer hver dag. Vi hsr ikke hjerte til å be barna gå, men hsr sagt ifra til leieboer om at dette ikke vsr en del av avtalen og at det må slutte. Barna kommer også på døra om morgenen for å komme på besøk, men de er jo større enn barna våre og vil egentlig bare leke med lekene deres og spise mat. Vi føler oss invadert.

Har vi i det heletatt en mulighet til å kaste henne ut? Dette fungerer ikke for oss og er til ulempe slik det er nå.

Hun er ellers snill med barna og de fremstår velstelte. Mistenker ikke at hun ikke er en god mor, bare enbmor med svært dårlig økonomi.

Barna er innafor men dere må be henne om å forklare de at de ikke skal oppsøke dere 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hun unngår oss veldig,  selv om barna oppsøker oss. Kommunikasjon er på sms, der hun svarer kort. Hun skreiv at det var vanskelig å finne et sted når hun måtte si at hun var alenemor til to. Og at hun har lov til å ta med barna sine. Det er tydelig at hun er trygg på dette.

Kjellerleiligheten er bare 35 kvadratmeter. 

Hun fremstiller seg selv som et offer, når det er hun som har  løyet til oss og får oss til å ta oss av barna hennes på lørdag og søndags formiddag. Det er også vanskelig å f.eks. ta,seg en kaffe i hagen mens barna leker, når hennes barn bøller med våre og skaper konflikt. Barna forstår jo ikke dette. Vi ordnet ikke hage og uteleker for at barna våre skal stå i kø for å huske. 

Når vi sier at barna ikke kan være i vår hage (dette er spesifisert i kontrakten, at leieboer ikke har tilgang til bår hage, men har en skjermet del på andre siden av huset) mener hun dette ikke kan gjelde barna, og i alle fall ikke når mine barn ikke er der. Men de er jo tidligere hjemme etter skolen enn det jeg får henta i barnehagen,  så de har nesten alltid tatt lekeplassen når vi kom er hjem.

35kvm er ikke så lite, har bodd med 4 barn på 35kvm i 5 år, det fungerte helt fint. 

Ikke tilgang til hage gjelder og barna i hennes husstand al tid det er spesifisert muntlig og skriftlig i forhold til kontrakten 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
cafflatte skrev (24 minutter siden):

Det er bare namsmannen som kan begjære utkastelse. Men i dette tilfelle er det vel tvilsomt at det blir noen begjæring for det.

Anonymkode: d6313...384

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
cafflatte skrev (30 minutter siden):

Namsmannen kaster dem ikke ut, da ingen kan nekte leietaker å ha barna boende. I tillegg diskriminerer ts ved å annonsere etter folk uten barn, det er heller ikke lov. Så namsmannen er på leietakers side her. 

Anonymkode: 268a4...69d

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fru Uperfekt skrev (1 minutt siden):

Barna er innafor men dere må be henne om å forklare de at de ikke skal oppsøke dere 

Det er jo litt forskjell på om leieboer hadde blitt gravid underveis i leieforholdet til å plutselig ha to barn på 8 og 11 år med på flyttelasset. Større barn krever mer plass enn en baby, to barn krever mer plass og blir mer bråk enn en baby. I tillegg så vil ikke barna til ts være ute i hagen å leke med lekene deres da leieboers barn har tatt over uteområdet og lekene.

Jeg synes ikke det er innafor med de to barna, å leieboer sa at hun skulle bo alene - noe som er utrolig frekt og sleipt av henne. Leieboer sier at det ikke er enkelt for en enslig mor å få leid noe, men jeg tror det ligger mer bak. Hun virker såpass bastant i svarene sine til ts, så dette er neppe første gang hun er på kant med utleier. 

Anonymkode: ccd5d...56e

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Feil.

De burde ha skrevet; Leieobjektet er beregnet for én person. Det er ikke tillatt å la andre bo fast i leiligheten uten skriftlig samtykke fra utleier. Dette gir deg hjemmel til å avslutte leieforholdet hvis for mange flytter inn.

Anonymkode: b651d...614

Det vil være ulovlig

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg lager ikke «en helt ny historie». Men blant de som har svart i denne tråden er det masse antagelser om leieboers personlighet, intensjoner og omsorgsevne. Jeg bare kommer med alternative forslag til hvordan man kan tolke de faktaene vi har fått oppgitt, og hvilke situasjoner som kan ligge til grunn her.

Det kan være mange plausible årsaker til at barn ber om å få låne toalettet, for eksempel. Her jeg bor har det hendt at nabobarna har glemt nøkkel og spør om de kan låne toalettet, eller telefonen for å ringe foreldrene å si ifra at de er utelåst. En gang kom nabogutten (ca. 12 år), og spurte om han kunne få låne et egg fordi han hadde begynt å lage pannekakerøre og plutselig oppdaget at han manglet ett egg. Han var alene hjemme, og det er et stykke å gå til butikken. Slike ting er i mitt hode helt udramatisk, man kan ikke begynne å sende varsler til barnevernet for slike enkeltstående hendelser. Ser man  at det er et mønster og observerer andre tegn på omsorgssvikt, så ja. 

Men når noen i denne tråden foreslår at man skal varsle barnevernet fordi leieboerens barn ba om å få låne toalettet, tenker jeg at man har misforstått hva barnevernets rolle er. Det er en ganske underfinansiert offentlig tjeneste som forsøker å hjelpe barn og familier. Dersom man bruker barnevernet for å hevne seg eller ydmyke folk man ikke liker, risikerer man å kaste bort tid som barnevernet kunne ha brukt for barn som er utsatt for vold eller grov omsorgssvikt.

For all del; TS kan være «kald og hard» mot leietakers barn, gjerde inn hele hagen med høye gjerder og melde leietaker til barnevernet på tynt grunnlag. Men dette er elendig konflikthåndtering, og det ville være helt uforståelig opptreden av noen som har barn selv (og forhåpentligvis litt mentaliseringsevne).

Som noen nevnte tidligere i tråden, er sjansen stor for at dette er en midlertidig stopp for leietaker. Ingen har lyst til å bo på 35 kvm med to barn i barneskolealder. Det er ingen ting i veien for å sette sunne grenser uten å være aggressiv, og ha en hyggelig dialog med leietaker. Da er det også lettere å få klarhet i situasjonen.

Anonymkode: 3ba22...bca

Ja, du og mange andre har har god fantasi og evne til empati, ingenting galt med det. 

Jeg kjenner til bakgrunnen hennes, har spurt litt rundt og vet hvem foreldrene og eksen er. Eksen er visstnok en fjomp som stakk etter yngste barnet ble født, så hun har vært alene lenge. Foreldrene er vanlige pensjonister, og hun har bodd hos dem tidligere. Mistenker at hun er trygda og, da jeg aldri har sett henne dra noe annet sted enn butikken. Men da gjetter jeg,  hun oppga at hun var student (men sa jo hun var uten barn og). 

Vi forsøker dialog,  men hun unngår oss, tar ikke telefonen, vil ta det på sms. Vi vurderer å banke på, men det er jo kanskje invaderende for henne igjen..men tror vi må gjøre noe slikt.

• Liker 11
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmmmmmm skrev (6 timer siden):

Ja, det er akkurat som abortmotstandere, men det de ikke vil er å adoptere eller bli fosterforeldre🥴 Det er greit så lenge det ikke er til hodet for verdens reddere

Jeg er imot abort, for min egen del, og har vært fosterhjem 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, du og mange andre har har god fantasi og evne til empati, ingenting galt med det. 

Jeg kjenner til bakgrunnen hennes, har spurt litt rundt og vet hvem foreldrene og eksen er. Eksen er visstnok en fjomp som stakk etter yngste barnet ble født, så hun har vært alene lenge. Foreldrene er vanlige pensjonister, og hun har bodd hos dem tidligere. Mistenker at hun er trygda og, da jeg aldri har sett henne dra noe annet sted enn butikken. Men da gjetter jeg,  hun oppga at hun var student (men sa jo hun var uten barn og). 

Vi forsøker dialog,  men hun unngår oss, tar ikke telefonen, vil ta det på sms. Vi vurderer å banke på, men det er jo kanskje invaderende for henne igjen..men tror vi må gjøre noe slikt.

Hun imvanderer jo dere! Bank på ikke noe å lure på en gang. Ta opp samtalen! 

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Namsmannen kaster dem ikke ut, da ingen kan nekte leietaker å ha barna boende. I tillegg diskriminerer ts ved å annonsere etter folk uten barn, det er heller ikke lov. Så namsmannen er på leietakers side her. 

Hvis du leser tråden ser du hva vi skrev , altså at leilighetenpasser best for ensligeog studenter(men vi mente selvfølgelig ingen barn og familier). 

Ksn kan jo bare "bruke leiligheten selv" en måned, ser at det er den enkle måten. Syns det er vondt å bli løyet til og så tvinges til å lyve for å ikke bli plaget.

• Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er jo litt forskjell på om leieboer hadde blitt gravid underveis i leieforholdet til å plutselig ha to barn på 8 og 11 år med på flyttelasset. Større barn krever mer plass enn en baby, to barn krever mer plass og blir mer bråk enn en baby. I tillegg så vil ikke barna til ts være ute i hagen å leke med lekene deres da leieboers barn har tatt over uteområdet og lekene.

Jeg synes ikke det er innafor med de to barna, å leieboer sa at hun skulle bo alene - noe som er utrolig frekt og sleipt av henne. Leieboer sier at det ikke er enkelt for en enslig mor å få leid noe, men jeg tror det ligger mer bak. Hun virker såpass bastant i svarene sine til ts, så dette er neppe første gang hun er på kant med utleier. 

Anonymkode: ccd5d...56e

Uavhengig av måten det skjedde på, så har leietaker rett til å ha barna sine boende, og ts brøt loven med annonseteksten om ingen barn. Så der har  ts en dårlig sak på begge punkter. 

Det ts bør gjøre er å håndheve forbudet om ikke å bruke hagen, for det er lovlig. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Coco88 skrev (2 minutter siden):

Hun imvanderer jo dere! Bank på ikke noe å lure på en gang. Ta opp samtalen! 

Jo, men vil finne et tidspunkt barna ikke er hjemme, helst. Vi jobber jo, med begrenset tilgang til hjemmekontor, så litt vanskelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jo, men vil finne et tidspunkt barna ikke er hjemme, helst. Vi jobber jo, med begrenset tilgang til hjemmekontor, så litt vanskelig. 

Hvorfor? Kom heller når ungene er der! Her trengs alle å informeres! Tror du hu hadde brydd seg om deres barn? Nei du kom når barna er der! Gjør det flaut

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Coco88 skrev (1 minutt siden):

Hvorfor? Kom heller når ungene er der! Her trengs alle å informeres! Tror du hu hadde brydd seg om deres barn? Nei du kom når barna er der! Gjør det flaut

Ja, mulig jeg må ta på meg storjentebuksene. 

Vi kan jo snakke i hagen, så barna trenger ikke høre på. 

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...