Gå til innhold

Leieboer flyttet inn med bsrn uten avtale

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Oj ja barn av leietakere er skumle de...🙃

Anonymkode: 1a4d7...4e0

Hvis du ikke er helt idiot, så skjønner du at Nei - Yngre barn ber som regel ikke eldre og mer dominerende barn de ikke egentlig kjenner om å fjerne seg fra en leke fordi de har lyst til å bruke den.

Anonymkode: 8e9f6...2e9

• Liker 10
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ts vil jo ikke engang ha folk i hagen. Tipper det blir lett...

Anonymkode: a9e21...32f

«Vil ikke engang ha folk i hagen»? Unnskyld, men er du dum?

To parter har inngått en leieavtale hvor den enes hage er spesifisert som privat og ikke tilgjengelig for leieboer. Leieboer har godtatt og underskrevet kontrakten, og dermed samtykket til å ikke bruke denne delen av huseiers hage. Når da leietaker tar seg til rett og bruker hagen som om det var hennes egen likevel, så forstår de aller fleste at det ikke er huseier som er problemet, men leietaker. Herregud.

• Liker 20
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvor går grensen for hva som er overbefolket? 

https://huseierforening.no/husstandsutvidelse-leiers-rett-til-a-ta-opp-flere-i-sin-husstand/

Klart overbefolket

I 2009 ble overbefolkningsregelen gjeninnført i husleieloven. Det betyr at utleier kan nekte husstandsutvidelse dersom husrommet klart blir overbefolket. Loven avgjør ikke når boligen er overbefolket, men den krever at dette skal være «klart». Er man i tvil, er det neppe overbefolket…

Da lovendringen kom til, skrev Departementet følgende:

Det må vurderes ut fra en konkret helhetsbedømmelse hvor det legges vekt på boligens størrelse, om det er barn eller voksne, helsemessige vurderinger med mer. Det må ikke legges til grunn en streng norm. Departementet mener det kun skal være de klare tilfellene som rammes av bestemmelsen (…)

At en vanlig hybel eller liten leilighet bebos av to og ikke bare én er ikke nok til å regne den som overbefolket. Men lovendringen kan benyttes for å sikre utleiere hjemmel til å nekte i tilfeller hvor en leilighet plutselig blir bebodd av en stor «familie» med feltsenger og madrasser i alle rom. Det har vært noen stygge eksempler på utenlandske arbeidere og storfamilier som er innlosjert i små boliger på denne måten.

Merk at overbefolkningsregelen uansett ikke gjelder for den aller nærmeste kretsen av personer som er omtalt foran i artikkelen.

Anonymkode: 46f77...17a

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hun unngår oss veldig,  selv om barna oppsøker oss. Kommunikasjon er på sms, der hun svarer kort. Hun skreiv at det var vanskelig å finne et sted når hun måtte si at hun var alenemor til to. Og at hun har lov til å ta med barna sine. Det er tydelig at hun er trygg på dette.

Kjellerleiligheten er bare 35 kvadratmeter. 

Hun fremstiller seg selv som et offer, når det er hun som har  løyet til oss og får oss til å ta oss av barna hennes på lørdag og søndags formiddag. Det er også vanskelig å f.eks. ta,seg en kaffe i hagen mens barna leker, når hennes barn bøller med våre og skaper konflikt. Barna forstår jo ikke dette. Vi ordnet ikke hage og uteleker for at barna våre skal stå i kø for å huske. 

Når vi sier at barna ikke kan være i vår hage (dette er spesifisert i kontrakten, at leieboer ikke har tilgang til bår hage, men har en skjermet del på andre siden av huset) mener hun dette ikke kan gjelde barna, og i alle fall ikke når mine barn ikke er der. Men de er jo tidligere hjemme etter skolen enn det jeg får henta i barnehagen,  så de har nesten alltid tatt lekeplassen når vi kom er hjem.

Anonymkode: 9b6a5...973

Hva gjør man ikke for å gi barna sine tak over hodet?

Jeg forstår henne veldig godt. Hadde gjort akkurat det samme. Man kan ikke risikere å være husløse når man har barn. 

De som ikke forstår det vil jeg påstå er komplett idioter!!! 

Kontraktsbrudd eller ikke. 

Ikke mye etikk og medmenneskelighet å spore her...

Merker jeg faktisk blir sjokkert!

Anonymkode: 673d9...979

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

«Vil ikke engang ha folk i hagen»? Unnskyld, men er du dum?

To parter har inngått en leieavtale hvor den enes hage er spesifisert som privat og ikke tilgjengelig for leieboer. Leieboer har godtatt og underskrevet kontrakten, og dermed samtykket til å ikke bruke denne delen av huseiers hage. Når da leietaker tar seg til rett og bruker hagen som om det var hennes egen likevel, så forstår de aller fleste at det ikke er huseier som er problemet, men leietaker. Herregud.

TS kan jo da være streng fra først stund og få de bort fra hagen og håndheve kontrakten og ta en prat med leietakeren og informere at neste gang blir det varsel og at det deretter vil komme en oppsigelse.  

Anonymkode: 46f77...17a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg forstår henne veldig godt. Hadde gjort akkurat det samme. Man kan ikke risikere å være husløse når man har barn. 

Selvfølgelig kan man forstå desperasjonen.

Men man kan ikke bare ta seg tilrette i hagen til utleier når det er presisert i kontrakten at man ikke har tilgang til hagen. Dette gjelder selvfølgelig barna også.

Jeg har også leid hvor det har vært jage som jeg ikke har fått brurke. Har hatt en egen liten del, men ikke full tilgang akkutat som leietaker her har.

Anonymkode: d7917...b24

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Alle har vi vel noe forståelse for at hun var så desperat etter tak over hodet, til at hun løy om å ikke ha barn - men DET er jo vitterlig ikke hovedproblemet her. Hovedproblemet er jo at ts og familien føler seg invadert på sine private områder, og det finnes ikke greit, uansett hvor desperat man er. Kontrakten har klare retningslinjer, som ikke overholdes. Det finnes faktisk ikke noe mer frustrerende og regelrett provoserende enn mennesker som tar seg til rett på en slik måte at det går utover sin egen familie. Det er jo hagebruken som er verst her! Ts hadde sikkert ikke hatt noe trøbbel med at de er for mange der, hvis de hadde utvist respekt for hennes private hage. 

Anonymkode: 220fb...ff8

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har vi i det heletatt en mulighet til å kaste henne ut? Dette fungerer ikke for oss og er til ulempe slik det er nå.

Konsultér leoekontrakten før dere konsulterer KG.

Leoekontrakten bør spesifisere alt du sier dere har avtalt, samt leieperiode og betingelser for å avslutte kontrakten.

Dersom dere ikke er medlemmer av Hiseierne bør dere bli det umiddelbart og søke juridisk-praktisk rådgiving der. De har også gode kontraktsmaler og lignende.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hun har jo helt klart brutt kontrakten hvis det står i den at det ikke er lov med mer en 1 fastboende der?

Anonymkode: 53acc...48c

Ingen kontrakter trumfer loven og husleieloven er klar på at leietaker kan få samboende som eksempelvis barn.

Anonymkode: e021c...1b2

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvor mye er husleie for leiligheten Ts?

Anonymkode: 5eddc...297

Totalt urelevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Totalt urelevant.

Nei, ikke mer irrelevant enn mange opplysninger gitt av Ts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Alle har vi vel noe forståelse for at hun var så desperat etter tak over hodet, til at hun løy om å ikke ha barn - men DET er jo vitterlig ikke hovedproblemet her. Hovedproblemet er jo at ts og familien føler seg invadert på sine private områder, og det finnes ikke greit, uansett hvor desperat man er. Kontrakten har klare retningslinjer, som ikke overholdes. Det finnes faktisk ikke noe mer frustrerende og regelrett provoserende enn mennesker som tar seg til rett på en slik måte at det går utover sin egen familie. Det er jo hagebruken som er verst her! Ts hadde sikkert ikke hatt noe trøbbel med at de er for mange der, hvis de hadde utvist respekt for hennes private hage. 

Anonymkode: 220fb...ff8

Enig, jeg kom i utgangspunktet for å si «du har ikke hjerte til å ikke la ungene leke på trampolinen, men du har hjerte til å kaste dem ut fra sitt hjem, og tvinge dem til å leve i det stresset og utryggheten det bringer?»

men så leste jeg hvordan de møter Ts. Det er ikke så mye rom for å møte en slik leieboer, som ikke respekterer hverken ts, avtaler eller grenser. Det er trist at ts sin leieboer ikke har egnet sted å bo for familien sin, og hun er ikke alene i den situasjonen. At hun løy for å få leiligheten kan jeg forstå, og se forbi. Jeg kan også anta at den vanskelige relasjonen fra hennes side kan komme fra akkurat dette. Dårlig samvittighet for å ha løyet, en løgn hun serverte for å få tilslag på muligens den eneste leiligheten hun hadde råd til. 

At hun velger å utfordre grenser, samtidig som hun vet hvor langt hun kan gå jamfør loven gjør meg bekymret for ts. Dette kan fort bli både dyrt og krevende. Og det er skikkelig dritt å sitte igjen med svarteper fordi man var dumsnill. 

Anonymkode: 294d9...295

• Liker 11
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hvor mye er husleie for leiligheten Ts?

7000kr Inkludert internett, men ikke strøm. Nytt og fresht, men lite! Vi bor i en by.

Anonymkode: 9b6a5...973

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nei, ikke mer irrelevant enn mange opplysninger gitt av Ts.

Hvordan skulle det være relevant?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Man slipper ikke barna sine løs hos naboer. Man lar ikke barna sine ta over hagen og lekene til andre barn. Man lar ikke barna sine ringe på til naboer for å få mat, eller gå på do. 

Dette kalles ikke desperat. Det kalles forsømmelse. Stakkars barn.

Bryr mor seg om at ungene har null sosiale antenner? De skjemmer seg ut. Hvorfor setter hun ikke grenser? Normal folkeskikk skal barn på 8 og 11 år ha lært seg. 

Jeg hadde meldt dette til barnevernet. Det er ikke normalt. 

Anonymkode: cec75...df0

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville kontaktet advokat.

Og her må du faktisk være like vanskelig som henne. Står det i kontrakten at leieboer ikke skal bruke hagen gjelder det alle beboere i leiligheten. De skal ikke bruke hagen. Ferdig snakka. 

Anonymkode: 024d9...e53

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvordan skulle det være relevant?

Saksopplysning. Men bare glem det. Ts har besvart spørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Får håpe at hun ikke er av den typen som plutselig slutter å betale husleie. Hun har jo tydelig vist at hun ikke er til å stole på, å at hun ikke respekterer huseier. 

Anonymkode: ccd5d...56e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...