Gå til innhold

Leieboer flyttet inn med bsrn uten avtale

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Kanskje de kan komme til deg og bruke hagen og lekene dine? (har du ikke hage og leker, er det umenneskelig å la være å anskaffe til denne stakkars dama)

Anonymkode: 5d259...0da

Hage har jeg, basseng har jeg også

Anonymkode: fd823...85a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lover og regler gjelder for alle, også alenemødre med barn i barneskolealder. Det er ikke noe mer skammelig å kaste alenemoren ut enn hvilke som helst andre som ikke forholder seg til en kontrakt.

Når det er sagt, så er det lov å ta inn familiemedlemmer i leieboligen sin, så TS kan ikke kaste henne ut på det grunnlaget. Her tror jeg riktig fremgangsmåte er å snakke med leieboer og si ifra at dette ikke var etter avtalen, og at du om tre måneder kommer til å øke leien for å dekke opp for større slitasje på leiligheten. Si også tydelig i fra at barna hennes må holde seg i det uterommet som tilhører hennes leieenhet, og at dersom det blir for lite plass til dem så må de finne seg et annet sted å bo. Din hage er ikke lov å benytte verken for henne eller hennes barn. Hvis dette ikke overholdes etter å ha gitt beskjed, så må TS si i fra direkte til barna om at det ikke er lov å være i denne delen av hagen. Si at dette vet mammaen deres om, og hun kan vise dem hvor de kan leke når de er ute. Kanskje finnes det en park e.l. i nærheten også. Nytter ikke dette heller, synes jeg TS er i sin fulle rett til å bli den strenge naboen som regelrett kaster ungene ut av hagen når de oppholder seg der. Det er også lov å si nei til barna når de kommer på besøk.

TS, du har min fulle sympati! Dette hadde ikke jeg orket. Jeg hadde nok gått i skikkelig surkjerringmodus og gjort det mest mulig vanskelig og utrivelig for leieboerne å bo der, med håp om at de skulle bli lei og flytte.

Anonymkode: 4216e...1a4

Leietaker har vært uredelig, men det du skisserer er ikke lov. Man kan ikke øke leien bare fordi leietaker lar barn flytte inn.

Anonymkode: a4dca...349

• Liker 9
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hun unngår oss veldig,  selv om barna oppsøker oss. Kommunikasjon er på sms, der hun svarer kort. Hun skreiv at det var vanskelig å finne et sted når hun måtte si at hun var alenemor til to. Og at hun har lov til å ta med barna sine. Det er tydelig at hun er trygg på dette.

Kjellerleiligheten er bare 35 kvadratmeter. 

Hun fremstiller seg selv som et offer, når det er hun som har  løyet til oss og får oss til å ta oss av barna hennes på lørdag og søndags formiddag. Det er også vanskelig å f.eks. ta,seg en kaffe i hagen mens barna leker, når hennes barn bøller med våre og skaper konflikt. Barna forstår jo ikke dette. Vi ordnet ikke hage og uteleker for at barna våre skal stå i kø for å huske. 

Når vi sier at barna ikke kan være i vår hage (dette er spesifisert i kontrakten, at leieboer ikke har tilgang til bår hage, men har en skjermet del på andre siden av huset) mener hun dette ikke kan gjelde barna, og i alle fall ikke når mine barn ikke er der. Men de er jo tidligere hjemme etter skolen enn det jeg får henta i barnehagen,  så de har nesten alltid tatt lekeplassen når vi kom er hjem.

Anonymkode: 9b6a5...973

Men altså. Hvor tafatte er dere egentlig? Sett ned foten! Makan, er dere ikke voksne folk da?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hage har jeg, basseng har jeg også

Supert! Mangler dette selv, og vil ha hageparty for barna til uka. Da kommer vi 🥳

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville kasta de ut. Makan til frekkhet!
Men det spørs om du kan for jeg mener jeg leste ett sted at man ikke kan kaste ut leieboere med små barn. De har dessuten rett til å ta inn både partner og barn i følge loven.

Anonymkode: 7eca9...a97

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi leide akkurat ut kjellerleiligheten vår igjen. Den er liten og med ett lite soverom, lite bad og kjøkken/stue. Perfekt for en student. Vi leide ut til en student i fire år, men hun var ferdig og har flyttet. Vi leide ut til en ny student, og slrev i annonsen at vi ønsket én leieboer og ikke barn eller husdyr. Hun sa hun skulle bo alene, men hsr flyttet inn med to barn i barneskolealder.

Vi har spesifisert at leieboer ikke hsr bruksrett av vår hage (vi hsr laget en liten hageflekk med litt platting og utemøbler til leieboer). I vår hage har vi trampoline,  huske, klatrestativ og barnas uteleker. Disse bruker nå bsrna til leieboer hver dag. Vi hsr ikke hjerte til å be barna gå, men hsr sagt ifra til leieboer om at dette ikke vsr en del av avtalen og at det må slutte. Barna kommer også på døra om morgenen for å komme på besøk, men de er jo større enn barna våre og vil egentlig bare leke med lekene deres og spise mat. Vi føler oss invadert.

Har vi i det heletatt en mulighet til å kaste henne ut? Dette fungerer ikke for oss og er til ulempe slik det er nå.

Hun er ellers snill med barna og de fremstår velstelte. Mistenker ikke at hun ikke er en god mor, bare enbmor med svært dårlig økonomi.

Dette er en skikkelig jævlig situasjon, hun har dessverre belaget seg på tilgivelse enn tillatelse og nå bruker hun hagen deres som barnevakt også. Jeg skjønner deg veldig godt, hadde sittet veldig langt inne hos meg også å be barna om å gå. 

Kan dere gå på henne og få i gang kommunikasjon, spør hva planen er, hva hun tenker med dette osv. Kanskje dere er heldige og hun flytter snart.... 

Anonymkode: 04b1b...628

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

vi skjønner at hennes og barnas trivsel vil synke om de bare skal være i sin del av hagen og den lille leiligheten, sant ikke ringe på hos oss på morgenen i helger. 

Ikke ditt problem!!! Jeg hadde blitt rasende om dette ikke ble respektert! Nå må dere setter grenser, det er deres eiendom! Leietaker har å innrette seg etter kontrakten ellers må de flytte. Stå i dette!

Anonymkode: af37e...919

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg ville kasta de ut. Makan til frekkhet!
Men det spørs om du kan for jeg mener jeg leste ett sted at man ikke kan kaste ut leieboere med små barn. De har dessuten rett til å ta inn både partner og barn i følge loven.

Anonymkode: 7eca9...a97

Det er i allefall helsikkes vanskelig... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er i allefall helsikkes vanskelig... 

Denne dama blir garantert vanskelig å få ut.

Anonymkode: cec75...df0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så på en leilighet på 70 kvm med 2 soverom og hage for litt siden. Utleier mente det ble for liten plass for en baby og en 4 åring som bor annen hver uke. Altså, helt greit å ikke ville leie ut til akkurat meg, men det er vel min sak å avgjøre hvor mye plass vi trenger. 

Anonymkode: 13aa5...9d0

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
cafflatte skrev (31 minutter siden):

Neste gang dere skal leie ut så bruk utleiemegleren. 

Som om det hjelper noe? Vet flere som har hatt problemer med leietakere hvor Utleiemegleren ikke kunne gjøre noe med det.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I teorien så er det brudd på kontrakten ja men det er vanskelig når det er barn inni bildet. Men så lenge det er spesifisert i kontrakten så skal saken være klar. Men det anbefales jo at man prøver å prate fornuft med leietaker og se om dere kan få laget en god ordning på å få henne ut. Er barna hos henne fast?

Jeg kan skjønne desperasjonen for jeg vet at om jeg ikke hadde eid så hadde jeg ikke fått en leilighet til leie til en akseptabel pris i vår skolekrets. Og det å flytte barn fra skole og venner er ikke noe man ønsker men jeg hadde heller ikke skrevet under på en kontrakt som indikerte at leiligheten er for en person heller. 

Nja, hun løy om at hun skulle bo der alene, så hun burde jo skamme seg hun og. Selv om jeg skjønner desperasjonen. 

Anonymkode: b50ff...2f3

Ikke brudd på kontrakten, men kontrakten er ulovlig. 

Anonymkode: 16d99...259

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er så innmari norsk: overtramp møtast ikkje med mekling, men med forslag om utkasting. Herregud. Ta samtalen med mora om at dykk vil ha fred. Om ho vil bu med to born på pittelite plass, så får ho berre gjere det. Så enkelt er det. Legg inn eit minimum av innsats før dykk går til Namsmannen og hiver ho på dør. Ingen familie på tre bur på 35 kvadrat fordi det er digg.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Som om det hjelper noe? Vet flere som har hatt problemer med leietakere hvor Utleiemegleren ikke kunne gjøre noe med det.

Min erfaring med de var at leietakere flyttet ved første advarsel og de hadde et barn.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Supert! Mangler dette selv, og vil ha hageparty for barna til uka. Da kommer vi 🥳

😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Et godt eksempel er jo det huset i Sarpsborg som ble rammet av en gasseksplosjon for en og drøy uke siden. 

Anonymkode: 0f5ea...bba

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Så på en leilighet på 70 kvm med 2 soverom og hage for litt siden. Utleier mente det ble for liten plass for en baby og en 4 åring som bor annen hver uke. Altså, helt greit å ikke ville leie ut til akkurat meg, men det er vel min sak å avgjøre hvor mye plass vi trenger. 

Anonymkode: 13aa5...9d0

Herlighet, hva enkelte kan finne på av unnskyldninger 🙄. Det bor da to voksne og barn i mange leiligheter på den størrelsen (og mindre), så det er en helt idiotisk påstand.

Anonymkode: a4dca...349

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Palmelørdag...

Anonymkode: cec75...df0

Ny rød dag?

Anonymkode: 3c865...be4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette vet du faktisk ikke hvis leieboer ikke har fortalt deg det selv. Omstendigheter kan forandre seg uten at leietaker trenger forklare eller forsvare privatlivet sitt for utleier.

Men det er veldig ugreit at dere blir invadert av barna. Det er utkastelsesgrunn hvis de stadig tar seg til rette i deres hage, bruker trampoline og er til sjenanse.

Anonymkode: 35123...d61

To barn i skolealder er ikke en «forandret omstendighet». Barna er ikke bestilt på temu og har dukket opp etter at leieboer signerte leiekontrakten, de har selvfølgelig vært der hele tiden, men leietaker unnlot  å informere om dette da leieforholdet ble inngått siden leietakere med barn generelt er mindre attraktive enn leieboere uten.

Anonymkode: 8e9f6...2e9

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...