Gå til innhold

Leieboer flyttet inn med bsrn uten avtale

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kaste ut alenemor med to barn i barneskolealder? Dere burde skamme dere. 

Anonymkode: 0c45c...253

Lover og regler gjelder for alle, også alenemødre med barn i barneskolealder. Det er ikke noe mer skammelig å kaste alenemoren ut enn hvilke som helst andre som ikke forholder seg til en kontrakt.

Når det er sagt, så er det lov å ta inn familiemedlemmer i leieboligen sin, så TS kan ikke kaste henne ut på det grunnlaget. Her tror jeg riktig fremgangsmåte er å snakke med leieboer og si ifra at dette ikke var etter avtalen, og at du om tre måneder kommer til å øke leien for å dekke opp for større slitasje på leiligheten. Si også tydelig i fra at barna hennes må holde seg i det uterommet som tilhører hennes leieenhet, og at dersom det blir for lite plass til dem så må de finne seg et annet sted å bo. Din hage er ikke lov å benytte verken for henne eller hennes barn. Hvis dette ikke overholdes etter å ha gitt beskjed, så må TS si i fra direkte til barna om at det ikke er lov å være i denne delen av hagen. Si at dette vet mammaen deres om, og hun kan vise dem hvor de kan leke når de er ute. Kanskje finnes det en park e.l. i nærheten også. Nytter ikke dette heller, synes jeg TS er i sin fulle rett til å bli den strenge naboen som regelrett kaster ungene ut av hagen når de oppholder seg der. Det er også lov å si nei til barna når de kommer på besøk.

TS, du har min fulle sympati! Dette hadde ikke jeg orket. Jeg hadde nok gått i skikkelig surkjerringmodus og gjort det mest mulig vanskelig og utrivelig for leieboerne å bo der, med håp om at de skulle bli lei og flytte.

Anonymkode: 4216e...1a4

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg antar dere har godkjent utleiedel. Dere kan snakke med kommunen ang det at leiligheten er for liten for tre personer. Hun har jo rett til å ha barna hos seg men leiligheten må da være stor nok og da tenker jeg ett soverom til en voksen og to barn i skolealder er for lite.

Anonymkode: 26983...c07

Ja, alt er godkjent og nyoppusset for fire-fem år siden. Det er smått, ja. Bare 35 kvadratmeter. Det er en grunntil at det passer best for enslige. Vårt halmstråd får være at de bryter kontrakten angående hagebruk og at leiligheten nå har for mange menni seg.

Anonymkode: 9b6a5...973

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ta dem inn du da.

Anonymkode: 139f4...897

• Liker 13
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, alt er godkjent og nyoppusset for fire-fem år siden. Det er smått, ja. Bare 35 kvadratmeter. Det er en grunntil at det passer best for enslige. Vårt halmstråd får være at de bryter kontrakten angående hagebruk og at leiligheten nå har for mange menni seg.

Hadde hun referanse som dere snakket med før dere skreiv kontrakt? 

Anonymkode: ccd5d...56e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er jo brudd på kontrakten så om dere har samvittighet til det så er det jo bare å kaste henne ut, 3 måneder å finne noe nytt på er jo grei nok tid.

Stakkars dame, bor dere et sted der det er rift om leilighetene på leiemarkedet? Hun må jo være desperat for å orke å bo så lite med to i barneskolealder.

Anonymkode: b50ff...2f3

Uff, dette er veldig vanskelig, jeg tror ikke jeg hadde hatt hjerte til å kaste dem ut, men heller kommet frem til en ordning dere alle kan leve med. Å nekte dem tilgang til hage og leker, er i mitt hode umenneskelig, men de må få beskjed om å ikke ødelegge noe, ikke herje rundt og ikke ringe på døra 

Anonymkode: fd823...85a

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde blitt like sur om jeg hadde blitt så til de grader lurt. Hadde nok ikke sagt henne opp, men virkelig satt strengere regler for barna. Selv om du har sagt ja til nå fordi du er (dum)snill, så kan du forklare til ungene direkte neste gang de kommer at de ikke kan leke på deres trampoline og hage, eller komme inn. De blir såklart skuffet, men ta kampen nå før de drar med seg besøkende venner i tillegg plutselig.

Anonymkode: b7748...77f

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Om barna kommer til dere for mat, så er det noe som skurrer. Dere er naboer. Det er ikke normalt at barn går til naboer for å få mat, eller for å gå på do. Det er heller ikke normalt å la barna sine leke i naboens hage uten lov. 

Dama høres helt virkelighetsfjern ut. Gir hun ikke barna mat? Får de ikke lov til å gå på do hjemme? Hvorfor lar hun barna sine invadere og ta over nabobarnas leker? Hun eier jo ikke respekt.

Send en bekymringsmelding.

Anonymkode: cec75...df0

• Liker 9
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste her er å si henne opp på grunnlag at dere skal disponere den selv.

La den stå tom en nd eller to før dere legger den ut igjen.

Leieboer har tydeligvis ikke den beste økonomien, så om hun skulle finne ut av det, virker det helt usannsynlig at hun har ressurser nok til å skulle lage ett problemer ut av det.

Ikke bare lyver hun om antall mennesker, hun virker i tillegg skamfrekk som forventer å bruke en del av eiendommen som det spesifikt står i kontrakten at de ikke har tilgang til.

Nei, send henne oppsigelse så fort som mulig og gi barna (og henne) beskjed hver eneste gang noen tar seg inn på område de ikke leier og sette gjerne opp ett billig plastikkgjerde (slike grønne på rull) i tillegg til å sende henne skriftlig advarsel hver eneste gang betingelsene ikke blir overholdt.

Dette blir garantert bare ett større og større problem etterhvert som de føler seg enda mer husvarme.

Jeg hadde nok latt det faktumet at hun løy gå men hadde forventet at alt av regler hadde vært ydmykt overholdt når man begynner leieforholdet på en så lite rederlig måte.

Det at hun tydeligvis ikke har noen betenkeligheter og føler seg berettiget til andre deler av eiendommen, hadde gjort at det ikke hadde vært en snev av dårlig samvittighet for å sende henne en oppsigelse.

Endret av moroklompen
  • Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er leietakeren som burde skamme seg. Flytter inn i en uegnet bolig for sine barn. Stakkars barn! Hun har også løyet til utleier for å få en bolig hun ikke har rett på.

Anonymkode: e6fb5...e77

• Liker 16
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lurer på hvilke referanser denne dama hadde? 

Googlet dere henne først? Tipper Facebook profilen hennes er fullt av bilder med barna.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hun er jo ikke alenemor, hun ble spurt om hun hadde barn før hun flyttet inn og svarte nei på dette. Da er det jo hun som bør skamme seg, som setter både utleier og egen familie i en vanskelig situasjon.

Noen på tråden her mener visst at alt er greit så lenge det blir utført av en alenemor. 

Anonymkode: d18cd...bb2

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Uff, dette er veldig vanskelig, jeg tror ikke jeg hadde hatt hjerte til å kaste dem ut, men heller kommet frem til en ordning dere alle kan leve med. Å nekte dem tilgang til hage og leker, er i mitt hode umenneskelig, men de må få beskjed om å ikke ødelegge noe, ikke herje rundt og ikke ringe på døra 

Kanskje de kan komme til deg og bruke hagen og lekene dine? (har du ikke hage og leker, er det umenneskelig å la være å anskaffe til denne stakkars dama)

Anonymkode: 5d259...0da

• Liker 15
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Min symptati forsvant litt jo mer jeg leste fra ts så jeg hadde bare gått inn for å få de ut. Dette er en dame som vet hva hun driver med. Og barna har ingenting på deres eiendom å gjøre når de ikke er invitert.

Skulle tatt seg ut at jeg sendte barna ut for å leke i naboens hage ut av det blå. Man går ikke inn i andre sin hage uten lov.

Anonymkode: b50ff...2f3

• Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Tipper du hadde tenkt anderledes om nabobarna dine tok over hagen din uten og spørre. Ringte på for å få mat og få gå på do hos deg. Og foreldrene til barna ga faen. 

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som noen informerte om i tråden er dwt inntak om leiligheten er veldig trangbodd, noe den dessverre er. 

Det er ikke definert i loven hva som er overbefolket i en leilighet.

Anonymkode: e021c...1b2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Men da lyver jo vi. Viskal leie ut igjen.

Dere trenger ikke bruke den selv til evig tid. Dere kan bruke den selv i et par måneder eller et halvår til.. vask og oppussing, frimerkepusling, yoga, avislesing. Så kommer det en ny epoke i boligeierlivet, og dere ønsker å gjenoppta utleie.

For som mange her har påpekt, hun er i sin fulle rett til å innlemme egen nær familie i boligen. Man kan ikke skrive private kontrakter med dårligere vilkår enn loven gir. 

Derimot bryter hun og hennes husstandsmedlemmer kontrakten ved å oppholde seg på deres private eiendom. Gi henne skriftlig advarsel hver gang dette skjer fra nå av, og ved tredje gangs gjentakelse, sier du opp kontrakten på bakgrunn av dette. Føyer hun seg ikke etter uflyttingsdatoen, må du dessverre vente på namsmannen, noe som fort kan ta et halvt år eller mer. Hvis du får medhold i ditt syn, vel å merke.

Så selv om det er en litt snuskete snarvei, fremstår det absolutt som det beste for dere som utleiere å la boligen stå ubebodd noen måneder mens dere "benytter den selv". 

Anonymkode: 5d259...0da

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Siden det er utleiedel i deres egen bolig håper jeg dere kun har kontrakt for ett år? 

Da slipper dere i hvertfall at dere må ha henne der i årevis uten å kunne bli kvitt henne.

Anonymkode: d7917...b24

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Ta dem inn du da.

Anonymkode: 139f4...897

Ja, det er akkurat som abortmotstandere, men det de ikke vil er å adoptere eller bli fosterforeldre🥴 Det er greit så lenge det ikke er til hodet for verdens reddere

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke løs dette via hva som plager deg mest. At hun løy, at de bruker hagen og lekene til barna dine, hvor mange som bor i leiligheten. 

En bedre strategi er den idiotsikre «benytte leiligheten selv». Du trenger ikke forklare, og det er mye mindre å krangle på (samle overtredelser for hagen, og sende varsler, eller bevise at boligen skjønnsmessig overbefolket. 

du taper penger på å la leiligheten stå tom, men du sparer trolig både reperasjoner  og hodebry. 

Anonymkode: 294d9...295

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...