Gå til innhold

Leieboer flyttet inn med bsrn uten avtale

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det står i hi at dere har sagt i fra. Selvfølgelig kan hun bestride det, og hvis hun oppdager at dere leier det ut igjen etter kort tid er dere ille ute. 

Men dere har ikke lov til å spørre om barn, det er diskriminering og ulovlig når man leier ut. Så dere startet med ulovlig annonse og intervju... 

Anonymkode: 268a4...69d

Hvor i all verden står det at man ikke kan spørre om barn når man «intervjuer» leietaker? Det er ikke et jobbintervju, og selv der er det ikke ulovlig å spørre om folk allerede har barn.

Anonymkode: a4dca...349

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ser enkelte skriver at det ikke er lovlig å spesifisere at kun en person skal bo i boligen. Da kunne kanskje en av dere vise til en link eller et skriv som sier det. 

Anonymkode: ccd5d...56e

https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/utleie/fremleie-to-kan-fort-bli-ti/

Sitat

Dersom du for eksempel leier ut sokkelleiligheten din til et par, kan du ikke forby dem å ta opp mødrene, fedrene, besteforeldrene og barna sine i husstanden. De trenger heller ikke spørre deg eller gi beskjed for å gjøre det, sier Anders Leisner, advokat i Huseiernes Landsforbund. En familie på to kan altså fort bli til ti. Som utleier har du etter husleieloven ikke noen mulighet til å sette tak på hvor mange som skal bo i leieboligen med mindre opptak i husstand fører til at boligen blir overbefolket. 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17/KAPITTEL_7#KAPITTEL_7

Sitat

§ 7-1.Opptak i husstand

Leieren har rett til å ta opp i sin husstand sin ektefelle eller samboer, sine egne eller ektefellens eller samboerens slektninger i rett opp- eller nedstigende linje og fosterbarn. Opptak av andre personer i husstanden krever godkjenning fra utleieren. Godkjenning kan bare nektes dersom vedkommende persons forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er fullt lovlig å nekte ja, men loven sier uansett noe annet.  Spørre om "generell personlighet" faktisk😅

Anonymkode: c636b...5eb

Leietaker kan ha husdyr dersom «gode grunner» taler for det og dersom det ikke er til ulempe for utleier.

Sitat

Leietaker inngår en leiekontrakt hvor ett av punktene er: Husdyr er ikke tillatt. Etter en stund får leietaker en samboer, som har jakthund. Utleier kan likevel ikke nekte hundeholdet, med mindre det foreligger spesielle grunner. Det kan for eksempel være at utleier har allergi og skal bruke boligen etterpå, hunden bjeffer nattestid eller er til annen ulempe for naboer.

https://www.htu.no/artikler/har-leietaker-lov-til-a-ha-kjaeledyr

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er fullt lovlig å nekte ja, men loven sier uansett noe annet.  Spørre om "generell personlighet" faktisk😅

Anonymkode: c636b...5eb

Det spør ALLE om, "er du en rolig person?"

Anonymkode: 9b6a5...973

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fru Uperfekt skrev (9 timer siden):

35kvm er ikke så lite, har bodd med 4 barn på 35kvm i 5 år, det fungerte helt fint. 

Ikke tilgang til hage gjelder og barna i hennes husstand al tid det er spesifisert muntlig og skriftlig i forhold til kontrakten 

Stablet dere i høyden da, eller?

Jeg bor alene på 39 kvm, og jo, det er veldig lite og absolutt ikke egnet for mer enn én person.

Anonymkode: 531ac...b6f

• Liker 2
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Fru Uperfekt skrev (9 timer siden):

35kvm er ikke så lite, har bodd med 4 barn på 35kvm i 5 år, det fungerte helt fint. 

Ikke tilgang til hage gjelder og barna i hennes husstand al tid det er spesifisert muntlig og skriftlig i forhold til kontrakten 

Jo det er faktisk så lite, det er en hybel hvor det er plass til en, maks 2 personer og noen ting. Jeg bodde selv på 36 kvadrat og den var ferdig møblert så ikke veldig mye plass til mine ting. Det er ikke meningen man skal bo så lenge der. Å si at du bodde på 35 kvadrat med 4 år og kalle det helt fint, tipper jeg er en overdrivelse. Mem kudos til deg som fikk det til å fungere. 

Anonymkode: 04b1b...628

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jo det er faktisk så lite, det er en hybel hvor det er plass til en, maks 2 personer og noen ting. Jeg bodde selv på 36 kvadrat og den var ferdig møblert så ikke veldig mye plass til mine ting. Det er ikke meningen man skal bo så lenge der. Å si at du bodde på 35 kvadrat med 4 år og kalle det helt fint, tipper jeg er en overdrivelse. Mem kudos til deg som fikk det til å fungere. 

4 barn, ikke år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Barna dette gjelder er 8 og 11 år. Ikke 2 og 5.

11 åringen vil ihvertfall få behov for privatliv i løpet av året. Stakkars. 

En 11 åring som løper til naboer for å tigge etter mat og for å gå på do. En 11 åring som tar over lekene til mye yngre barn. Ts skrev at de banker på på om morgenen i helgene, så det er merkelig om mor ikke er hjemme. Men det er visst normalt ifølge enkelte i kommentarfeltet.

Anonymkode: cec75...df0

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Ja, gode grunner er å være blind f.eks. 

Nei, det er ikke den eneste grunnen, men det er veldig vagt formulert mtp. «sosiale og velferdsmessige hensyn». 

Sitat

Gode grunner til at leietaker skal kunne ha kjæledyr, selv om utleier har fastsatt et forbud, er blant annet:

• At det foreligger psykososiale behov hos leietaker, for eksempel at leietaker er blind og trenger førerhund
  • Sosiale og velferdsmessige hensyn
  • Hvis leietaker sin kjæreste/nærmeste familie skal flytte inn og vedkommende har kjæledyr

https://www.husleie.no/ressurser/artikler-om-boligutleie/har-leietaker-rett-til-a-ha-kjaeledyr-i-utleieboligen/

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Nei, det er ikke den eneste grunnen, men det er veldig vagt formulert mtp. «sosiale og velferdsmessige hensyn». 

https://www.husleie.no/ressurser/artikler-om-boligutleie/har-leietaker-rett-til-a-ha-kjaeledyr-i-utleieboligen/

F.eks. antyder at det er et eksempel av flere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Barna dette gjelder er 8 og 11 år. Ikke 2 og 5.

11 åringen vil ihvertfall få behov for privatliv i løpet av året. Stakkars. 

En 11 åring som løper til naboer for å tigge etter mat og for å gå på do. En 11 åring som tar over lekene til mye yngre barn. Ts skrev at de banker på på om morgenen i helgene, så det er merkelig om mor ikke er hjemme. Men det er visst normalt ifølge enkelte i kommentarfeltet.

Kanskje barnevernet skulle vært i bildet her. 

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kanskje barnevernet skulle vært i bildet her. 

For at barna banker på døra tidlig på morgenen og spør om mat når de er der? Noen barn, og voksne også, er jo bare sånn. 

Anonymkode: d6313...384

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For at barna banker på døra tidlig på morgenen og spør om mat når de er der? Noen barn, og voksne også, er jo bare sånn. 

Nei, hele situasjonen tatt i betraktning. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Voksne går noen meter over til naboen og spør om de kan få mat og låne toalettet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ikke normalt at barn banker på døra hos andre og spør om mat. 

Får ikke barna mat hjemme?

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Hiv henne ut! Hun lyger så det renner. Hun respekterer heller ikke deres grenser i forhold til bruk av hage. Kast henne ut før "hun har fått seg kjæreste" og han skal flytte inn! Og kanskje kjæresten også har 2 barn. 

Nei dette var kalkulert og planlagt fra hennes side,  å lyge seg inn i leiligheten din. Hun har inngått en leieavtale på falske premisser. Hiv henne ut! Hun viste veldig godt hva hun gjorde. 

Jeg har også hatt et lignende tilfelle. Med engang jeg rynket på nesen om at noen ikke var ærlig fikk jeg en navadvokat etter meg. Advokaten deres fra nav derimot sa at jeg "hørte en heelt annen historie" og konkluderte med at de har ingen sak og rådet de til det. 

De prøver seg.

Anonymkode: 9ae9b...de2

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man har lov å flytte inn familie i rett nedadgående og oppadgående. Og en kontrakt som er dårligere enn loven, er ikke lov. 

Anonymkode: 02827...125

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Si opp leieavtalen og begrunn det med at dere skal bruke utleiedelen selv. 

Anonymkode: c5df7...233

Da må de vente 3mnd, om ikke lenge, før de kan leie ut igjen. 

Anonymkode: 02827...125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Vi leide akkurat ut kjellerleiligheten vår igjen. Den er liten og med ett lite soverom, lite bad og kjøkken/stue. Perfekt for en student. Vi leide ut til en student i fire år, men hun var ferdig og har flyttet. Vi leide ut til en ny student, og slrev i annonsen at vi ønsket én leieboer og ikke barn eller husdyr. Hun sa hun skulle bo alene, men hsr flyttet inn med to barn i barneskolealder.

Vi har spesifisert at leieboer ikke hsr bruksrett av vår hage (vi hsr laget en liten hageflekk med litt platting og utemøbler til leieboer). I vår hage har vi trampoline,  huske, klatrestativ og barnas uteleker. Disse bruker nå bsrna til leieboer hver dag. Vi hsr ikke hjerte til å be barna gå, men hsr sagt ifra til leieboer om at dette ikke vsr en del av avtalen og at det må slutte. Barna kommer også på døra om morgenen for å komme på besøk, men de er jo større enn barna våre og vil egentlig bare leke med lekene deres og spise mat. Vi føler oss invadert.

Har vi i det heletatt en mulighet til å kaste henne ut? Dette fungerer ikke for oss og er til ulempe slik det er nå.

Hun er ellers snill med barna og de fremstår velstelte. Mistenker ikke at hun ikke er en god mor, bare enbmor med svært dårlig økonomi.

Det aller mest ryddige her er å invitere henne på et møte hvor dere får nevnt ting dere stusser på og hun får mulighet til å komme med sin side av saken. Ikke bare kast henne ut ihvertfall. 

Det kan godt være dette er midlertidig og den eneste muligheten hun har akkurat nå. 

Jeg måtte også bo sånn etter brudd. Det var midlertidig og gikk greit. Ikke ønskelig selvfølgelig, men av og til må man tilpasse seg situasjonen. 

Men hadde dette vært meg ville jeg jo  vært ærlig fra begynnelsen og forholdt meg til kontrakten. Veldig kjip situasjon å havne i. Men kontraktsbrudd eller ikke, snakk med henne først og så ta det derfra. 

Anonymkode: 1a26b...952

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...