Gå til innhold

Leieboer flyttet inn med bsrn uten avtale

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Send oppsigelse med begrunnelse at dere skal benytte hybelen selv. Mal en vegg og lei ut en stund senere. 

Anonymkode: fc144...32f

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hun unngår oss veldig,  selv om barna oppsøker oss. Kommunikasjon er på sms, der hun svarer kort. Hun skreiv at det var vanskelig å finne et sted når hun måtte si at hun var alenemor til to. Og at hun har lov til å ta med barna sine. Det er tydelig at hun er trygg på dette.

Kjellerleiligheten er bare 35 kvadratmeter. 

Hun fremstiller seg selv som et offer, når det er hun som har  løyet til oss og får oss til å ta oss av barna hennes på lørdag og søndags formiddag. Det er også vanskelig å f.eks. ta,seg en kaffe i hagen mens barna leker, når hennes barn bøller med våre og skaper konflikt. Barna forstår jo ikke dette. Vi ordnet ikke hage og uteleker for at barna våre skal stå i kø for å huske. 

Når vi sier at barna ikke kan være i vår hage (dette er spesifisert i kontrakten, at leieboer ikke har tilgang til bår hage, men har en skjermet del på andre siden av huset) mener hun dette ikke kan gjelde barna, og i alle fall ikke når mine barn ikke er der. Men de er jo tidligere hjemme etter skolen enn det jeg får henta i barnehagen,  så de har nesten alltid tatt lekeplassen når vi kom er hjem.

Anonymkode: 9b6a5...973

Hva faen. Hadde sagt opp leieforholdet ved første anledning..

Anonymkode: 5ac0f...ff9

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er ikke alle det er verdt å hjelpe. 

Nei, alle er ikke like mye verdt. 

Anonymkode: 60cad...cd3

Man kan prøve. Alle mennesker er like mye verdt.

Anonymkode: 673d9...979

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Denne dama er tydeligvis desperat. Man bor ikke på 35 m2 med to barn fordi man ønsker det. Hun sa jo selv at hun ikke fant seg noe fordi ingen ville ta inn en enslig forsørger med to barn. Da skjønner jeg godt at hun har tatt en spansk en. Det er en veldig dårlig start på leieforholdet. 

Men er det ikke dette alle sier at må gjøre i en desperat situasjon, ta til takke med det man får tak i selv om det ikke er det man vil ha? 

Jeg tenker at TS bør heller snakke med leietakeren sin og bør helle finne en løsning på dette som begge kan leve med (kanskje litt mere husleie også er noe de kan leve med selv om det kanskje ikke er helt innafor når det kommer til loven). Jeg har null tro på at denne moren har som mål å bli boende der så lenge som mulig, men at det skal være en mellomstasjon til de kan finne seg noe som faktisk egner seg bedre. 

TS kan fint uttrykke sin skuffe over denne dårlige starten. Kan det være at hun kan trenge hjelp til å finne noe mer egnet? TS kan ikke bare kaste de ut heller. Det er også et særskilt vern for de med barn, og ts har heller ikke brutt kontrakten da det er lov å ta opp nærmeste familie som her er egne barn. 

Anonymkode: 46f77...17a

Man driver med utleie, ikke med sosialhjelp. Man skal trives i eget hjem. Det skal ikke være en jobb. "En spansk en"? Hun har vært frekk som faen. Null ydmykhet, høres det ut som.  Spiller hardt på egen offerrolle. Dette blir bare trøbbel på sikt. Ut med dem. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts har skrevet at barna ringer på til dem for å få mat og for å gå på do. Ts skriver også at barna hennes ikke lenger tørr å leke i sin egen hage, da de store barna til leieboer har tatt over.

Anonymkode: cec75...df0

Barn er barn. De kan gjøre mye rart. Da må de snakke til henne, eller sette grenser for barna de. 

Om jeg møter barn som jeg forstår ikke skjønner grenser, så setter jeg grenser for dem. Spiller ingen rolle om det er mine barn eller ikke. Det går an å snakke med henne og det går an å snakke med barna. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Men herregud, folk kan da for faen bestemme premissene for hvordan de ønsker å leie ut. De har jo vært helt klare på hva de ønsker. 

Men man kan ikke unngå loven 😉

Anonymkode: e021c...1b2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men man kan ikke unngå loven 😉

Anonymkode: e021c...1b2

Loven? Hun har ikke bodd der lenge utifra hva ts skriver. Da kan man hvertfall si henne opp. Hod begrunnelse er at hun er en løgner,ikke rart at ingen vil leie ut til den røya.

Anonymkode: 12eae...f4a

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Barn er barn. De kan gjøre mye rart. Da må de snakke til henne, eller sette grenser for barna de. 

Om jeg møter barn som jeg forstår ikke skjønner grenser, så setter jeg grenser for dem. Spiller ingen rolle om det er mine barn eller ikke. Det går an å snakke med henne og det går an å snakke med barna. 

De har snakket med henne ang uteområdet, men hun mener at de premissene ang bruk av uteområde ikke kan gjelde barna, samt at barna hennes må få bruke hagen til ts når de ikke er hjemme. 

De snakket for døve ører. 

Anonymkode: ccd5d...56e

• Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Loven? Hun har ikke bodd der lenge utifra hva ts skriver. Da kan man hvertfall si henne opp. Hod begrunnelse er at hun er en løgner,ikke rart at ingen vil leie ut til den røya.

Anonymkode: 12eae...f4a

Jeg tror det ligger mer bak enn at det er vanskelig for enslig mor å få leid noe. Hun har nok vært på kant med tidligere utleiere. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Det kan hende. 

Altså mener du å di at kona di er veldig snill eller veldig slem? 😆

Kona mi har et hjerte av gull . . . 💗

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
senior skrev (15 minutter siden):

Kona mi har et hjerte av gull . . . 💗

🩷

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skikkelig trist å lese alle disse kommentarene. Etter at jeg selv ble mor så sa folk rundt oss støtt og stadig « it takes a village to raise a child». Men jeg tror ikke det gjelder i Norge. Her må du klare deg selv og det er ingen nåde å få hvis du får barn før endt utdannelse eller kjøpt hus. Jeg kunne ønske nordmenn var mer hjertevarme. Vi har en utleiedel i vårt hus, og hadde noen vært i den situasjonen som ts beskriver leietakeren sin hadde jeg nok ikke bare latt ungene hennes fått leke med lekene i hagen, jeg hadde nok også invitert dem opp på middag. Blitt kjent med dem og situasjonen de befinner seg i. 
Nå er leietakeren vi har en enslig student som utdanner seg som sykepleier. Støtt og stadig får hun utsettelse på leien, hun har ikke alltid råd til å betale for reperasjon av bilen sin, hun får låne verktøy, garasje, høytrykksspyler og uteområde. Det er viktigere for oss at hun kommer seg gjennom utdannelsen sin så hun selv kan kjøpe seg noe. Det suger å være student med dårlig betalt jobb, høye matpriser, strømpriser, alt er dyrt. Enda verre er det om man er student, med barn, uten noen familie eller mann til å trå til. Stakkars leietakeren deres TS. Dama er jo desperat. Vis henne litt nåde. 

Anonymkode: 6ea99...fdb

• Liker 1
  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skikkelig trist å lese alle disse kommentarene. Etter at jeg selv ble mor så sa folk rundt oss støtt og stadig « it takes a village to raise a child». Men jeg tror ikke det gjelder i Norge. Her må du klare deg selv og det er ingen nåde å få hvis du får barn før endt utdannelse eller kjøpt hus. Jeg kunne ønske nordmenn var mer hjertevarme. Vi har en utleiedel i vårt hus, og hadde noen vært i den situasjonen som ts beskriver leietakeren sin hadde jeg nok ikke bare latt ungene hennes fått leke med lekene i hagen, jeg hadde nok også invitert dem opp på middag. Blitt kjent med dem og situasjonen de befinner seg i. 
Nå er leietakeren vi har en enslig student som utdanner seg som sykepleier. Støtt og stadig får hun utsettelse på leien, hun har ikke alltid råd til å betale for reperasjon av bilen sin, hun får låne verktøy, garasje, høytrykksspyler og uteområde. Det er viktigere for oss at hun kommer seg gjennom utdannelsen sin så hun selv kan kjøpe seg noe. Det suger å være student med dårlig betalt jobb, høye matpriser, strømpriser, alt er dyrt. Enda verre er det om man er student, med barn, uten noen familie eller mann til å trå til. Stakkars leietakeren deres TS. Dama er jo desperat. Vis henne litt nåde. 

Nå driver hverken ts eller de fleste andre utleiere med veldedighet. De har ikke ansvar for at leieboer får tatt utdanning, å de har heller ikke ansvar for å ta seg av barna hennes.

Ts skriver at hun aldri har sett tegn til at leieboer drar på skolen, så de betviler at hun studerer. Hun har jo løyet om barna sine, så hun kan fint ha løyet om at hun tar utdanning også.

Dessuten så er leieboer direkte frekk mot huseier ved dialog, å det gjør ikke at man får lyst til å hjelpe noen.

Det er også dyrtid for ts og familien + at de har små barn, så de har sikkert mer enn nok å bruke pengene sine på enn en uærlig leieboer. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Fremmed fugl skrev (1 time siden):

Nei, dere kan ikke kaste henne ut fordi Dere lar hennes barn bruke deres trampoline. 

Er så enkelt. 

Dette!

At hun ikke sa fra at hun hadde barn før innflytting er jo fordi da ville hun blitt diskriminert av TS.

Og ærlig talt. Det er da ganske normalt at barn ringer på dørene til naboene av og til eller spør om å leke i hager med andre barn. Dersom dere ikke syns det er greit, så får dere si til barna at det ikke passer at de kommer inn og får mat og at de ikke kan leke i hagen deres da!

Anonymkode: 3efd6...8ca

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Så utrolig hyggelig at du i teorien planlegger å være så raus og snill. 

Jeg har også et ansvar for MINE barne, som har krav på en trygg 'village' de og. 

• Liker 14
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette!

At hun ikke sa fra at hun hadde barn før innflytting er jo fordi da ville hun blitt diskriminert av TS.

Og ærlig talt. Det er da ganske normalt at barn ringer på dørene til naboene av og til eller spør om å leke i hager med andre barn. Dersom dere ikke syns det er greit, så får dere si til barna at det ikke passer at de kommer inn og får mat og at de ikke kan leke i hagen deres da!

Anonymkode: 3efd6...8ca

Hvordan tenker du at man skal velge leieboer da? Syns du er frekk som påstår at vi diskriminerer. Det handler faktisk om at vi ikke unner noen barn å bo så trangt, det er jo ikke liv laga. Det passer best for én person. 

• Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samme her!

En såpass voksen alenemor som virker ressurssterk (forstår rettighetene sine, etc.), men er student og bor i en veldig liten leilighet med to barn?

Jeg ville ha mistenkt partnervold. Det er mange som ikke får noe særlig hjelp fra det offentlige. Det er ikke uvanlig at det blir vanskelig å fortsette i sitt tidligere jobb eller yrke, og at mange må ta etterutdanning eller omskolere seg.

Uavhengig av hva som er årsaken, synes jeg at folk tolker veldig mye inn i det TS skriver. At barna til leieboer ba om å få gå på do hos TS kan f.eks. skyldes at moren tenkte å få gjort unna noen ærender mens barna var på en fritidsaktivitet. Så ble fritidsaktiviteten avlyst, og barna kommer hjem til låst dør. Eller at barna har glemt å ta med nøkkel, og er fryktelig tissetrengte. En slik situasjon høres helt plausibel ut for meg. 

Blir sjokkert over mange av svarene i denne tråden. Ville aldri ha vært kald, hard og demonstrativ mot barna i den situasjonen TS beskriver her.

Dialog er alltid en fin ting.

Anonymkode: 3ba22...bca

Det handler da ikke om å være hard , demonstrativ eller kald . Det handler om privatlivets fred , leiekontrakt og vanlig folkeskikk . Hvis leieboer bryter alle skrevne regler , kan man ikke forvente hun følger uskrevne regler heller . Klart man kan gi de en advarsel , men med fare for å bli oppfattet som  kjip , kald og rigid( som du så fint skisserer her) .

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert vanskelig å kaste ut ei mor med barn, men det er heilt ok å kreve at barna held seg på "si side" av huset. Det må kommuniseres til mor, og evt til barna dersom dei kjem inn i hagen. Kvar gong. Det vil sannsynligvis medføre at dei snik seg til å leike i hagen når TS er borte, men kanskje er det ok. Og når TS og eigne barn kjem heim, må barna til leietaker sendast bort. Kvar gong. Og om dei ringer på døra, får dei beskjed om at det ikkje passar. Kvar gong. 

Dersom det var eit tydelig kommunisert krav at hagen ikkje skal brukast av leigetaker, er det berre å minne om at dette var ein del av avtalen. 

Ja, det vil bli mindre trivsel for barn og mor, men det kan hende dei då vil leite etter noko anna.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg har også leid ut i mange år, hatt mange ulike leietakere og alltid vært på tilbudssiden, fleksibel og hatt lav leie, slik som du beskriver. Noe som er absolutt å foretrekke for alle parter. Men det er samtidig ikke en luksus som ts har. 

Inntil jeg møtte en leietaker som kan beskrives som ts sin. Hun og barnet hennes motsatte seg flytting, vasket ikke og det var store skader da hun endelig flyttet. I tillegg til at hun var ekstremt ubehagelig å forholde seg til. 

Jeg forsøkte å møte henne også som de tidligere og senere leietakere, og jeg var dumsnill, og lot det gå alt for langt fordi jeg syntes synd på henne, og synd på barnet hennes. 

Anonymkode: 294d9...295

• Liker 10
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det har ikke vært noen konflikt. Leieren unngår oss. Klokelig så.

Så kan ikke tenke meg at hun vil bestride det. Leiligheten kan godt trenge et lag maling og litt pyntefuging etter fire-fem år. Det er helt hvitt der nå.

Ja, er det klar over det, det var derfor vi tydelig spurte om hun hadde barn eller samboer, men hun løy jo. 

Det står i hi at dere har sagt i fra. Selvfølgelig kan hun bestride det, og hvis hun oppdager at dere leier det ut igjen etter kort tid er dere ille ute. 

Men dere har ikke lov til å spørre om barn, det er diskriminering og ulovlig når man leier ut. Så dere startet med ulovlig annonse og intervju... 

Anonymkode: 268a4...69d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...