Leanne Skrevet 13. mars 2006 #1 Skrevet 13. mars 2006 Vi skal snart starte med prøvingen så jeg må vel ut å kjøpe noen folat/ folsyre tabletter... Jeg tar biovit (flytende multivitamin) til vanlig og den inneholder litt folat/ folsyre men jeg lurer på om dette er nok.. hvor mye trenger man, og er det farlig å ta for mye folat/ folsyre før og under graviditet?
Gjest Gamle Alex Skrevet 13. mars 2006 #2 Skrevet 13. mars 2006 (endret) Du skal ta en tablett om dagen , men når det gjelder flytende er jeg litt usikker. Endret 13. mars 2006 av Gamle Alex
Malama Skrevet 13. mars 2006 #4 Skrevet 13. mars 2006 Vanlige mulitvitaminer inneholder normalt 0,2milligram (200 mikorgram) folat, som er det vanlige mennesker trenger pr dag, men for gravide (det første trimester) og prøvere er dosen det dobbelte; 0,4 mg. Derfor er det ikke nok med vanlige multivitaminer. du bør enten bytte til multivitaminer for gravide/prøvere eller ta folat ved siden av. Det selges på apoteket som små piller. Dersom du tar dem i tillegg til dine vanlige multivitaminer får du jo 0,6mg, som er mer enn du trenger, men det er ikke farlig. folat er et b-vitamin, det er vannløselig og følgelig skiller kroppen ut det du tar for mye i urinen. Dog, det er noe om at for mye folat kan skjule mangel på b12 eller noe sånn, slik at man ikke egentlig bør få overdose av den grunn. Jeg mener å ha lest noe om at mn har en ny måte å måle B12 på som fjerner det problemet, men er ikke sikker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå