Gå til innhold

Når lærer barn å kle på yttertøy?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har ei på 4,5 som fortsatt ikke klarer å ta på jakke og sko. Er dette normalt?

Anonymkode: 0f2da...c5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja da hekt normalt 

Anonymkode: dfc53...189

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei. Barnet burde fint greie å lukke både knapper og glidelåser. Hva gjør barnet i bhg? Her må barna kle på seg selv allerede fra tidlig alder i bhg.

Anonymkode: 8bb34...100

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei. Barnet burde fint greie å lukke både knapper og glidelåser. Hva gjør barnet i bhg? Her må barna kle på seg selv allerede fra tidlig alder i bhg.

Anonymkode: 8bb34...100

De ansatte hjelper selvsagt til 

Anonymkode: dfc53...189

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ville øvd litt hardare framover. Heilt greit at ein på 4 år framleis kan streve litt med knappar og glidelåsar (i alle fall å treffe nede), men å ta sjølve jakka på burde dei klare på den alderen. Same med sko, det greier dei aller fleste når dei er 4 år :)

Anonymkode: 61c27...840

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min 5 åring klarer ikke feste glidelåsen, men ellers kler han på seg selv. Det har begge gjort siden de var 2 år ca. Er bare å øve masse :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Husker ikke. Men én ting jeg er hundre prosent sikker på et at jenta di vil lære det. Hvor mange ungdommer vet du som trenger hjelp til å kle på seg?

Det er greit å øve på det, men det er virkelig ikke snakk om død og liv her. Barnehagene oppfører seg som om blant annet dette er det som avgjør om barn vil ende opp som narkomane i en alder av 12

Anonymkode: 623f7...622

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Med litt hjelp klarer to åringen min å kle på seg ytterklær. Med hjelp mener jeg glidelås, om hun trenger støvler og hansker/votter. 

Anonymkode: d2bdb...9e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo noe dere kan øve på hver eneste dag da, eller gjør dere det selv fordi det er enklest?

Anonymkode: 342b8...38a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I hvertfall siste år i bhg. For ved skolestart bør de klare alene .

Jeg jobbet i Montessori bhg, og der la de frem alt til hvert barn, og alle måtte prøve litt selv, fikk veiledning  . Kunne eks legge dressen på gulvet å lærte da barnet ved å sette seg ned å dra opp buksa på dressen slik at de da reiste seg for å få på armer. Fleste ved 3 års alder da klarte dette. Støvler trådde de nå oppi nesten fra de klarte å gå. Så hjalp vi til med votter lue osv, strikk over støvler.

Hadde og stativ med eks glidlås, knytting, forskjellige knappinger osv, som de brukte for å lære. 

Anonymkode: 736da...334

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

min var rundt 2,5 år

Anonymkode: 8a692...f33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Min på 2,5 prøver veldig gjerne selv men sliter litt med å få fatt på arm to, sko med borrelås (at de må åpnes og lukkes igjen etter foten er oppi) osv men merker det blir bedre og bedre for hver uke. Tar oss alltid tid til at hun får prøvd selv før vi hjelper til. 

Anonymkode: 99102...26d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er jo noe dere kan øve på hver eneste dag da, eller gjør dere det selv fordi det er enklest?

Anonymkode: 342b8...38a

Vi øver stort sett hver dag, men hun vet fortsatt ikke hva som er opp og ned på jakka. Hun har generelt lav oppmerksomhet og er ofte ufokusert.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi øver stort sett hver dag, men hun vet fortsatt ikke hva som er opp og ned på jakka. Hun har generelt lav oppmerksomhet og er ofte ufokusert.

Ts

Men hva gjør dere når hun bommer på retningen på jakka? Ikke rett på henne og hjelp henne til å få den riktig på. La henne se selv at jakka er feil vei/opp ned, og snu den på egenhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Datteren min på 20 mnd kler på seg sko, bukse og jakke selv. Jeg må feste på glidelåsen men hun drar den opp. I hennes bhg øver de fra 1 år. Er nok bare en øvings sak.

Anonymkode: 71c2b...f0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...