AnonymBruker Skrevet søndag kl 17:06 #41 Del Skrevet søndag kl 17:06 Jeg som svarte om svogers 50-årsfeiring tidligere. Jeg må bare påpeke at dersom man på forhånd avtaler at man samles på restaurant og at alle betaler for sin mat så er det selvsagt helt innafor, da har man jo et valg om å delta eller ikke, alt etter hva man har anledning til. I vårt tilfelle var ikke dette forståelsen, og vi i nær familie ble derfor ganske overrasket da det endte med at alle skulle vippse jubilanten for maten etterpå. I tillegg var menyen satt av jubilanten på forhånd, inkl. vin osv. Brødrene hans flirer fortsatt og rister litt på hodet av dette.😂 Anonymkode: ac811...f9a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 17:55 #42 Del Skrevet søndag kl 17:55 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det er rart. Jeg er vant til at hvis jeg blir invitert et sted er det den som inviterer som betaler, uavhengig av om det er hjemme hos noen eller på restaurant. Hvis vi skal på restaurant og dele på regningen er det ikke en invitasjon, men mer et forslag: «skal vi gå ut å spise i helgen?» Anonymkode: 34bb1...5a9 Og dette er helt uavhengig av alder og livssituasjon? Du tok regningen for alle selv i studietiden da du bodde i kollektiv? Og du forventet at studievenner tok regningen din om de ønsket feire bursdag ute? Anonymkode: 04053...4c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 19:05 #43 Del Skrevet søndag kl 19:05 Jeg vil gjerne feire meg, og det skal ikke koste meg noe? Gjerne i syden, hvor du må betale reise og opphold og jeg spanderer én bursdagsmiddag. Hvor selvsentrert går det an å bli? Vil man bli feiret er det bare å grave opp litt penger og servere mat og litt drikke. Med mindre noen ønsker å overraske deg. Alternativt invitere til restaurant og si det er gaven. Anonymkode: 36165...a34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 23:08 #44 Del Skrevet søndag kl 23:08 Helt greit for meg om jeg blir invitert i en bursdag på restaurant og jeg må betale. Det går helt fint. Det som ikke går fint er at man ikke blir informert om det på forhånd, for det er ikke alltid gitt... Anonymkode: e147a...0e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 23:21 #45 Del Skrevet søndag kl 23:21 Føler kanskje det er litt generasjonsskiller i svarene her, hadde vært interessant å vite alderen på de forskjellige synspunktene. Jeg er selv i midten av tredveåra, og har venner som er samme alder eller yngre. Ingen av oss har råd til å betale middag for 5-10 andre! Så jeg hadde aldri forventa å få middag gratis om noen inviterer til bursdagsfeiring på en restaurant. Vi velger ganske rimelige steder som regel, eller steder som har mat i forskjellige prisklasser. Eneste jeg «forventer» at betaler middag til meg er pappa, fordi han tjener ganger så mye som meg og vi sees kanskje to ganger i året 😆 ellers er jeg alltid klar til å betale for min egen mat. Synes ærlig talt det er ganske smålig å forvente at andre skal betale. Sier meg enig med den personen som påpekte at om dét skal være forventningen, så er det mange som da ikke har økonomi til å feire bursdagen sin. Jeg inviterer alltid hjem til meg på bursdagen min, jeg lager middag og kake. Og spør gjestene mine om de vil vippse en liten slant, fordi det er et stort innhogg i økonomien min. Folk er forberedt på forhånd og de som ikke liker det, kan velge å ikke komme. Jeg ber aldri om det som mat osv koster totalt, men typ 20-30kr for å dekke opp noe av kostnaden. Og nei, jeg forventer selvfølgelig ikke gaver heller. Vil bare ha en koselig kveld med vennene mine. Anonymkode: 264d0...969 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 00:19 #46 Del Skrevet mandag kl 00:19 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Føler kanskje det er litt generasjonsskiller i svarene her, hadde vært interessant å vite alderen på de forskjellige synspunktene. Jeg er selv i midten av tredveåra, og har venner som er samme alder eller yngre. Ingen av oss har råd til å betale middag for 5-10 andre! Så jeg hadde aldri forventa å få middag gratis om noen inviterer til bursdagsfeiring på en restaurant. Vi velger ganske rimelige steder som regel, eller steder som har mat i forskjellige prisklasser. Eneste jeg «forventer» at betaler middag til meg er pappa, fordi han tjener ganger så mye som meg og vi sees kanskje to ganger i året 😆 ellers er jeg alltid klar til å betale for min egen mat. Synes ærlig talt det er ganske smålig å forvente at andre skal betale. Sier meg enig med den personen som påpekte at om dét skal være forventningen, så er det mange som da ikke har økonomi til å feire bursdagen sin. Jeg inviterer alltid hjem til meg på bursdagen min, jeg lager middag og kake. Og spør gjestene mine om de vil vippse en liten slant, fordi det er et stort innhogg i økonomien min. Folk er forberedt på forhånd og de som ikke liker det, kan velge å ikke komme. Jeg ber aldri om det som mat osv koster totalt, men typ 20-30kr for å dekke opp noe av kostnaden. Og nei, jeg forventer selvfølgelig ikke gaver heller. Vil bare ha en koselig kveld med vennene mine. Anonymkode: 264d0...969 Jeg skjønner godt at mange ikke har råd til å ta hele regningen for restaurantfeiringer når man er ung og i etableringsfasen. Det er annerledes når man skal ha runde jubileumsfeiringer senere i livet, som 50, 60 og 70-åringer, da forventes det en annen stil. Jeg er noen år eldre enn deg, men å vippse et beløp for mat og kake i et bursdagsselskap hjemme, har jeg aldri hørt om. Det blir som å ta inngangspenger og det synes jeg er både smålig og frekt. Anonymkode: b9036...e0a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 00:31 #47 Del Skrevet mandag kl 00:31 Uting. Opplevd flere ganger. I tillegg forventer vedkommende gave. For vår del utgjør dette samlet godt og vel lett 2500 kr. Ganske dyr gave sånn samlet sett. Tror ikke «bursdagsbarnet» ser slik på det iom at 70 prosent er mat og drikke til egen mage, men likevel.,, Anonymkode: 12ad9...c9c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 00:47 #48 Del Skrevet mandag kl 00:47 Helt greit for min del Anonymkode: ac736...edc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 00:52 #49 Del Skrevet mandag kl 00:52 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Man står selvsagt for utgiftene til mat og drikke dersom man inviterer til bursdagsfeiring. Det gjør man i eget hjem og ihvertfall på restaurant hvor det blir dyrt for gjestene, man pålegger ikke gjestene utgifter på den måten, det er faen så frekt! "Jeg vil feire bursdagen min og dere skal betale!" Alternativt kan man, til nød, påpeke at hvis gjestene blir med på restaurant, skal du IKKE har gave. Men jeg synes fortsatt ikke det er helt greit, for det går fort 800-1000 kr pr pers på restaurant og så dyre gaver gir de færreste hverandre. Jeg synes faktisk det er bedre å ikke feire bursdager og heller foreslå restaurant som noe å gjøre sammen uten at det ligger et press der på at det er en bursdag man må møte opp på uten å ha råd. Lettere å takke nei hvis det ikke er bursdag. Helt dust at voksne folk ajerer og lager styr og bursdager for seg selv. Ingen av mine venner som holder på sånn heldigvis, her er det feiringer kun unntaksvis ved runde tall. Dessverre har jeg en bror og svigerinne som må feire seg selv ved hver bidige bursdag og når de i tillegg har tre barn, går det altså med fem helger i året vi må stille i bursdager der. Forbanna tull! Anonymkode: eec7f...201 Åj, så glad jeg er for at mine venner ikke tenker som deg! I vår vennegjeng syns vi det er kjekt å gjøre stas på bursdagene våre. Det er ikke alle som har råd til å spandere på alle gjestene, og det er ikke alle som har god nok plass hjemme til å ha store feiringer. Men vi finner løsninger, for økonomi skal ikke ødelegge for bursdagsfeiringer! Dessuten er alle glad i å gå ut og spise iblant, uansett om det er bursdager eller ei. Vinn-vinn, og det blir en super kveld for alle! Anonymkode: e8507...009 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 00:54 #50 Del Skrevet mandag kl 00:54 Jeg ville feire 50 årsdag ute med gode veninner. Jeg visste jo alle ville gi gave, så jeg ønsket kun penger til bursdagen, og betalte festen med gaven. Beste gaven var jo at alle kunne være der. Anonymkode: 266dc...d10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 01:51 #51 Del Skrevet mandag kl 01:51 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Føler kanskje det er litt generasjonsskiller i svarene her, hadde vært interessant å vite alderen på de forskjellige synspunktene. Jeg er selv i midten av tredveåra, og har venner som er samme alder eller yngre. Ingen av oss har råd til å betale middag for 5-10 andre! Så jeg hadde aldri forventa å få middag gratis om noen inviterer til bursdagsfeiring på en restaurant. Vi velger ganske rimelige steder som regel, eller steder som har mat i forskjellige prisklasser. Eneste jeg «forventer» at betaler middag til meg er pappa, fordi han tjener ganger så mye som meg og vi sees kanskje to ganger i året 😆 ellers er jeg alltid klar til å betale for min egen mat. Synes ærlig talt det er ganske smålig å forvente at andre skal betale. Sier meg enig med den personen som påpekte at om dét skal være forventningen, så er det mange som da ikke har økonomi til å feire bursdagen sin. Jeg inviterer alltid hjem til meg på bursdagen min, jeg lager middag og kake. Og spør gjestene mine om de vil vippse en liten slant, fordi det er et stort innhogg i økonomien min. Folk er forberedt på forhånd og de som ikke liker det, kan velge å ikke komme. Jeg ber aldri om det som mat osv koster totalt, men typ 20-30kr for å dekke opp noe av kostnaden. Og nei, jeg forventer selvfølgelig ikke gaver heller. Vil bare ha en koselig kveld med vennene mine. Anonymkode: 264d0...969 Hadde aldri bedt bursdagsgjester om å vippse. Da hadde jeg heller spurt om de kunne laget noe og ta med. Det gjør vi ofte blant mine venner om noen har bursdag. Hjelper hverandre med forberedelser om det er stort selskap. Anonymkode: e147a...0e4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ellah Skrevet tirsdag kl 13:31 #52 Del Skrevet tirsdag kl 13:31 Jeg inviterer alltid til middag ute, og da er det forventet at alle betaler for seg. Sånn er det alltid når jeg blir invitert også. Det varierer hva mine venninner gjør. Jeg har ikke muligheten til å invitere alle hjem, min samboer er veldig allergisk og det er flere av mine venninner som har pelsdyr, så da må vi møtes ute. Forventer aldri gaver, det gjorde jeg heller ikke da jeg inviterte hjem. Noen tar med, andre ikke. Jeg kjøper stort sett til andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 13:31 #53 Del Skrevet tirsdag kl 13:31 AnonymBruker skrev (På 14.4.2025 den 2.19): Jeg skjønner godt at mange ikke har råd til å ta hele regningen for restaurantfeiringer når man er ung og i etableringsfasen. Det er annerledes når man skal ha runde jubileumsfeiringer senere i livet, som 50, 60 og 70-åringer, da forventes det en annen stil. Jeg er noen år eldre enn deg, men å vippse et beløp for mat og kake i et bursdagsselskap hjemme, har jeg aldri hørt om. Det blir som å ta inngangspenger og det synes jeg er både smålig og frekt. Anonymkode: b9036...e0a AnonymBruker skrev (På 14.4.2025 den 3.51): Hadde aldri bedt bursdagsgjester om å vippse. Da hadde jeg heller spurt om de kunne laget noe og ta med. Det gjør vi ofte blant mine venner om noen har bursdag. Hjelper hverandre med forberedelser om det er stort selskap. Anonymkode: e147a...0e4 Som sagt, jeg sier ifra på forhånd, og det er aldri noe krav. Jeg har en liten vennegjeng og jeg er den som tjener minst (som nevnt, minstesats ufør). Jeg liker å lage mat og bake, og lager alltid så alle har noe å spise (en venn har cøliaki, en har noen andre veldig spesifikke allergier og et par er veganere, så det krever litt spesialvarer jeg ikke har tilgjengelig til vanlig f.eks.). Det er altså ikke snakk om posekake og Toro, bare så det er klart 😅 og de fortsetter nå å komme tilbake år etter år og skryter alltid av mat og kaker, så det er tydeligvis ikke noe problem for dem. Anonymkode: 264d0...969 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 13:42 #54 Del Skrevet tirsdag kl 13:42 AnonymBruker skrev (På 12.4.2025 den 10.40): Litt rart å forvente gave. Men å betale for egen maten er greit. Blir ekstremt dyrt å betale mat og alkohol for mange. Anonymkode: d9f46...2a7 Det blir som regel ikke ekstremt dyrt, 1000-1500,- pr pers holder som regel hvis dere går på en «normal» restaurant. Jeg betaler alltid for de jeg ber med ut, noe annet er jo bare merkelig. Og så ender man jo opp me gaver for omtrent det samme. Null stress. Har kan ikke råd til et dyrt sted kan man jo bare gå et rimeligere sted og si at alt utover mat og noen glass vin betales av egen lomme. F eks hvis det frister med drinker osv etterhvert. Da har man kontroll på utgiftene. Anonymkode: 18977...2f1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 14:01 #55 Del Skrevet tirsdag kl 14:01 Ble invitert i 50-årslag på Grand hotell der vi måtte betale maten og drikke selv. I tillegg måtte man ha med gave. Takket pent nei. Har man ikke råd til å arrangere så flott feiring får man gjøre det enklere med en billigere restaurant eller samling hjemme eller annet egnet lokale. Anonymkode: 2c59e...d9b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 23:22 #56 Del Skrevet tirsdag kl 23:22 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det blir som regel ikke ekstremt dyrt, 1000-1500,- pr pers holder som regel hvis dere går på en «normal» restaurant. Jeg betaler alltid for de jeg ber med ut, noe annet er jo bare merkelig. Og så ender man jo opp me gaver for omtrent det samme. Null stress. Har kan ikke råd til et dyrt sted kan man jo bare gå et rimeligere sted og si at alt utover mat og noen glass vin betales av egen lomme. F eks hvis det frister med drinker osv etterhvert. Da har man kontroll på utgiftene. Anonymkode: 18977...2f1 Ikke dyrt med 1000-1500 or pers?? Anonymkode: ac736...edc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 00:01 #57 Del Skrevet i går, 00:01 Det er da helt innafor og sånn det burde være. Samtidig så tenker jeg at selskapet da er gaven og noe utover det er frivillig. Så lenge du får beskjed på forhånd at du skal betale for deg selv, så er det opp til deg om du ønsker å gå. Anonymkode: af7f5...aab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå