Gå til innhold

Bare jeg som synes det er rart å invitere til bursdag på resturant hvor man betaler for seg selv?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I tillegg har man med gave til bursdagsbarnet og spleiser på maten til bursdagsbarnet også?

Det blir fort veldig dyrt. 

Synes nesten det er litt frekt egentlig.

Men er det bare jeg som synes dette er en uting. Er vel ikke økonomi som skal avgjøre om man takker ja til en invitasjon?

Anonymkode: 34623...3d6

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er da helt vanlig. Slik løser vi det ofte, synes både det er hyggelig, godt, behagelig enkelt, med mer. Slipper organisere, slipper finne på gave, bare kos med god mat og venner. 

Har du venner som er et annet sted i livet økonomisk enn deg? Vi gjorde det også slik som studenter, bare uten alkohol og et rimelig sted. 

Anonymkode: cba49...393

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er helt greit å invitere til feiring på restaurant der hver betaler for seg, da har man ikke med gave i tillegg. Oppmøte og egen egenbetaling er gaven. Om man betaler for jubilanten eller ei avhenger litt av settingen syns jeg, hvis den som har bursdag inviterer selv syns jeg de kan betale selv, om andre arrangerer kan det være en hyggelig gest å dele på bursdagsbarnets betaling. Kommer også litt an på hvor man spiser, forskjell på pizzabuffet på Egon og dyrere/mer fancy restauranter. Økonomi avgjør jo ofte om man takker ja til ting, ser ikke hva som er forskjellen på dette og en vanlig ut og spise avtale, kinotur, pubkveld, konsert e.l.

Anonymkode: a8675...e67

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig spesielt. Vi ble invitert i 50-års dag til svoger på restaurant. Alle ble litt perpleks da regningen kom og vi betalte for egen mat. Det handlet ikke om at det var noe dyrt og overdådig, men bare litt spesielt. i tillegg fikk han gaver. 
Hvis jeg inviterer til feiring så spanderer jeg selvsagt mat og drikke på gjestene med mindre jeg inviterer til et slags spleiselag og takker nei til gaver el.l. 
Han har god økonomi også, så det handler ikke om det.

Anonymkode: ac811...f9a

• Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg synes det er veldig spesielt. Vi ble invitert i 50-års dag til svoger på restaurant. Alle ble litt perpleks da regningen kom og vi betalte for egen mat. Det handlet ikke om at det var noe dyrt og overdådig, men bare litt spesielt. i tillegg fikk han gaver. 
Hvis jeg inviterer til feiring så spanderer jeg selvsagt mat og drikke på gjestene med mindre jeg inviterer til et slags spleiselag og takker nei til gaver el.l. 
Han har god økonomi også, så det handler ikke om det.

Anonymkode: ac811...f9a

Til 50årsdag og slekt er jeg enig - det er rart.

Mitt svar var relatert til at vi er en venninnegjeng, da synes jeg en slik løsning utelukkende er positiv. Men til 50 årsdagen min vil jeg arrangere noe der jeg dekker alt, selvfølgelig. 

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de som skriver at det er uvanlig ved spesielle feiringer som en 50-årsdag. Men en 28-årsdag på en tirsdag på en pizzarestaurant, der synes jeg det er naturlig og vanlig å betale hver for seg.

Anonymkode: bc6db...77b

• Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å gjøre det i 50-årslag uten å informere om det på forhånd er spesielt. Til mer "hverdagsfeiringer" har det vært helt vanlig i min omgangskrets siden studietida, men det gis sjelden gaver i tillegg. Man har ikke nødvendigvis råd til å betale for alle (eller overskudd, plass og mulighet til å arrangere noe hjemme), men det blir en hyggelig anledning til å samle folk.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår vennegjeng er det vanlig. Alle er innforstått med at en person ikke kan betale for alle og man gir ikke veldig dyre gaver. Det er opp til hver enkelt.

Anonymkode: 82036...6fe

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

I tillegg har man med gave til bursdagsbarnet og spleiser på maten til bursdagsbarnet også?

Men er det bare jeg som synes dette er en uting. Er vel ikke økonomi som skal avgjøre om man takker ja til en invitasjon?

Om ikke annet burde jo bursdagsgaven vært spleisen på maten til vedkommende, ikke forventet en gave i tillegg. 

Anonymkode: ab3d0...463

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er greit, men da dropper man gave, Jeg har god økonomi, men jeg hadde ikke kjøpt gave i tillegg til å måtte betale mat selv, jeg hadde sagt "jeg håper du ikke venter gave når vi betaler for maten selv"

Anonymkode: 9eb60...3e1

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt rart å forvente gave. Men å betale for egen maten er greit. Blir ekstremt dyrt å betale mat og alkohol for mange.

Anonymkode: d9f46...2a7

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tja.. Det er ok dersom man gjør det slik. For da går det jo på omgang. La oss si dere er en vennegjeng på 4-8 som alle har omtrent like god råd og som 4-8 ganger i året gjør dette. Det jevner seg ut. Om dere har eller ikke har med gave? Det avtaler dere jo, fordi dette er «fast opplegg».

Men om dere andre inviterer på kake eller pizza og et par glass vin og bare en av dere plutselig insisterer på middag ute og at dere andre skal dekke alt? Da er det ufint.

Dersom Per, student og 20 år ønsker seg en bursdagsfeiring på restaurant og inviterer familie, er det naturlig at feks foreldrene dekker alt (men fortsatt naturlig at dette avklares på forhånd!). Dersom Petra, 60, inviterer familien ut og spiser er det naturlig at hun tar hele regningen. Den som påregnelig har penger tar regningen i festlige lag.

Derfor er spleis høflig kun i kontekst. Er dere unge og/eller jevngamle og dette er vanlig? Høflig. Er dere av ujevn alder, har bursdagsbarnet mest penger eller er eldst eller det ikke på forhånd er tydelig avklart? Ufint.

Anonymkode: bfd5e...76f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt vanlig. Som gjest står du fritt til å takke nei til å delta. 

Anonymkode: b7515...c31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Relativt vanlig i min vennekrets, men ikke at man spleiser på maten til bursdagsbarnet i tillegg til gave. Det er normalt enten eller. 

Anonymkode: cf851...af0

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er ganske vanlig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Litt rart å forvente gave. Men å betale for egen maten er greit. Blir ekstremt dyrt å betale mat og alkohol for mange.

Anonymkode: d9f46...2a7

Da har man en enkel og billig feiring hjemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg har alltid syntes det var en underlig ting at den som har bursdag spanderer på gjestene. Litt sånn "hurra for meg, jeg betaler for lokale/mat/drikke/underholdning fordi jeg ble født på denne dagen".

Jeg syntes det virker mer innefor å samles og at alle spleiser på maten til bursdags"barnet", etter en viss alder er det lite gaver som gis uansett? Jeg tror ikke jeg har fått gaver fra venner siden jeg var i 30 årene og nå er jeg 46. 🤷‍♀️

Anonymkode: c1204...236

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har opplevd dette, både i selskap og bryllup, der det holdes i utlandet feks, slik at reisekostnaden er stor, men mat og drikke på festen gratis,   men da er deltagelsen gaven. 

Anonymkode: df0f4...c52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ganske vanlig, men jeg har også takket nei ved et par anledninger pga dette.

Da er det gjerne snakk om venner som ikke er de aller nærmeste, som selv har masse venner jeg ikke kjenner, og som gjerne i tillegg har valgt et dyrt sted på Frogner eller Aker Brygge. Da blir det fort ikke en prioritet.

Anonymkode: ed0dc...88d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 12.4.2025 den 10.11):

Til 50årsdag og slekt er jeg enig - det er rart.

Mitt svar var relatert til at vi er en venninnegjeng, da synes jeg en slik løsning utelukkende er positiv. Men til 50 årsdagen min vil jeg arrangere noe der jeg dekker alt, selvfølgelig. 

Jeg skal feire 50-års dag snart, og jeg kommer delvis til å feire den ute på en vinbar. Jeg skal først invitere til noen glass bobler og lett mat hjemme hos meg selv, som jeg spanderer, men så skal vi videre ut på vinbar hvor alle betaler drikke selv videre utover kvelden. Man må ikke dekke alt for alle gjester hele kvelden selv om man feirer 50-års dag. Jeg har lyst på en skikkelig fest, og det hadde blitt altfor dyrt å spandere på 30 stk. Heldigvis har jeg ingen venner som reagerer negativt på sånt.

Anonymkode: e8507...009

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...