Gå til innhold

Hva skal du ha til middag i påska?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Trenger litt inspirasjon til hva jeg og samboer kan ha til middag i påska. Trenger ikke å være noe fancy greier 😊 Vi spiser alt fra pølse med brød til biff.

Anonymkode: 85c94...19c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vi skal ha;

Onsdag; Grillet pizza

Torsdag; ovnsbakt skrei med asparges og småpoteter

Fredag; Veganske Tinga Tacos

Lørdag; Klassisk lammestek med rotgrønnsaksgrateng. 

Søndag; laks med dijonsaus, tagiatelle og brokkolini

Mandag; Gyros (rester av lam) 

Anonymkode: 16b3b...518

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det blir i alle fall lammesteik - klassis med fløtepoteter. Og så blir det som alltid bacalao (norsk versjon) på langfredag. Så blir det nok en kyllingrett - antkelig heltstekt. En fiskerett, antakelig kveite. Blir kanksje en litt vårlig kjøttrett der man får brukt litt nykål, som jo er godt nå.

Anonymkode: a92d4...c78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Usikker,men blir lammekoteletter, wok, kveite og en grillmiddag, tror jeg. Hadde ikke lyst på lammelår, for har nettopp hatt det.

Anonymkode: b02fc...640

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har ingen planer, men blir neppe noe komplisert. Singel og ingen barn, og det frister sjelden å lage noe komplisert bare til meg selv.

Anonymkode: 53283...10b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag: oksehale gryte 

Torsdag: potetsalat med røkt ørret og honningdressing

Fredag: grillmat 

Lørdag: lammestek m fløtegratinerte poteter

Søndag: lam i pitabrød 

Mandag: kommer an på været. Er det fint/ok vær tar vi oss en lengre tur, når vi da kommer hjem slitne på kvelden er det deilig å bare varme opp lapskaus som vi har laget på forhånd.

Blir det styggere vær tar vi bake potet med kjøttfyll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Lammestek. Hva saus bruker dere til? Er den toro lammesaus god. Tipper at barna ikke kommer til å like rødvinsaus tror ikke jeg har smakt det selv.

Anonymkode: 1c1d9...3a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det eneste som er planlagt er langtidsstekt lammelår på påskeaften. Der blir utrolig godt, i ovnen fra morgenen av.

Anonymkode: 85268...2e2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det mye i «bowls», altså boller/skåler med mye godt. En kombinasjon av rå, kokte og syltede grønnsaker, protein, fett, og karbohydrater. Gjerne med dressing eller saus om en liker det, og litt krønsj på toppen. 
Lett å lage i alt fra asiatisk, til texmex versjon, og bruke det en har. 

Ellers glad i supper. Gjerne litt rene grønnsakssupper, som blomkålsuppe med hvite bønner, baconbiter, eller røkt tofu på toppen. Maissuppe, gulrotsuppe, og soppsuppe er også veldig godt. Serverer med godt brød til. Det er veldig godt med «loaded soup», hvor en bruker suppen som base også tar en resten av det en har preppet i kjøleskapet og har i suppeskålen, så det blir mer som en gryterett. 

Ovnsbakte grønnsaker og poteter med f.eks laks og yoghurt/pesto-saus kan gjerne være noe? Kan ta det en ønsker av grønt og protein og sette sammen som en ønsker. En blander litt pesto oppi kesam, crème fresh eller yoghurt naturell og tilsetter gjerne litt nykvernet pepper, også er det en god saus. Her tas det gjerne oppi litt sennep, noe syre, og næringsgjær også, men godt uten også. En dressing som passer alt fra vegetar, via fisk til kylling, og godt til både potet og pasta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Samme som jeg spiser ellers,  har ikke noen spesielle retter jeg spiser i påsken. 

Anonymkode: e1ad2...353

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det blir hva jeg finner den dagen 😂 Vi er ikke mange nok til at jeg vil surre med steiker 😂

Lammelår hadde vært godt da 😄 

Anonymkode: 2887a...967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Trenger litt inspirasjon til hva jeg og samboer kan ha til middag i påska. Trenger ikke å være noe fancy greier 😊 Vi spiser alt fra pølse med brød til biff.

Anonymkode: 85c94...19c

Jeg skal kose meg alene med kjæresten første del av påsken så fra onsdag til fredag tar vi akkurat det bi har lyst på. Garantert lasagne etc. Lørdag bursdag da blir det kake,muffens,pølse i brød siden vi skal grille🥰

Søndag og mandag dag vet ikke, Taco etc. Liker det enkelt

Anonymkode: 01d8b...80b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Lammestek. Hva saus bruker dere til? Er den toro lammesaus god. Tipper at barna ikke kommer til å like rødvinsaus tror ikke jeg har smakt det selv.

Anonymkode: 1c1d9...3a2

Fløtesaus går sikkert også fint.

Anonymkode: 8d556...c59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  • Skjærtorsdag: Helstekt indrefilet av kalv (lokalprodusert og økologisk), båtpoteter, grønne bønner, semitørkede tomater og kryddersmør med salte ansjos, persille, hvitløk, chili og sitron.
  • Langfredag: Ovnsbakt kveitefilet og smørsaus med friske grønnsaker til - håper jeg finner fin asparges til uken.
  • Påskeaften: Bacalao, med blant annet ovnsstekt paprika, fennikel og semitørkede tomater.
  • 1. påskedag: Mørbrad av lam marinert med rosmarin, hvitløk og sitron, fløtegratinerte poteter, rødvinssaus, ovnsstekte pastinakk og (tror jeg) grønne bønner igjen.

Det blir dessuten dessert noen av dagene, blant annet crêpes Suzette med limoncello, sitron og appelsin, og enten panna cotta eller brownies og vaniljeis med pasjonsfruktcoulis. 

Onsdag og mandag vet jeg ikke helt - lasagne og/eller terte med karamellisert purre er kandidater, begge med grønn salat til. 

Anonymkode: 2d7c8...daa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...