AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #1 Del Skrevet 21 timer siden Trygt og fint, men også litt rimelig viss det er mulig. Vi skal kjøpe rekkehus, og har et budsjett på rundt 5 mill. Vil tro det utelukker flere steder, men Bergen er helt nytt for oss, så vi vet ikke helt hvordan ting er nå. Har hørt flere si at steder som før var helt fæle nå har kommet seg veldig. Noen med litt førstehåndsinfo som vil fortelle litt om de ulike bydelene? Leste forresten om at ett område i en bydel hadde «svenske tilstander» lokalt, type Gyldenrpis/danmarksplass eller noe? Vil for alt i verden styre unna slike steder. Er det flere av de? Anonymkode: 9e78f...fce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #2 Del Skrevet 19 timer siden En veldig viktig ting når du skal kjøpe bolig i Bergen er å tenke på hvor dere skal jobbe, og hvilke reisevei dere får mellom hjem og jobb. Det skal veldig lite til før trafikken stopper helt opp, og det gjør den gjerne ukentlig. De fleste bydeler har gode og mindre gode områder, så for å gi tips er det lurt å vite noe om jobbsted (altså ikke bedrift, men lokalisasjon). Generelt, skal dere f.eks jobbe i Åsane så kjøp bolig i Åsane, skal dere jobbe på Sandsli, dropp hus i Salhus. Levekårsindeksen gir en pekepinn på hvor det kan være lurt å styre unna, men gode og dårlige områder kan skilles av så lite som tilstøtende skolekretser. En del områder i Bergen er veldig dyre pga nærhet til Haukeland og bybanen f.eks, det er ikke sikkert man har råd til å kjøpe der man ideelt sett vil bo. Personlig liker jeg best området fra Sandviken til Nattlandsfjellet, men der er dyrt og kan være upraktisk om du skal jobbe i Olsvik eller på Valle. Det ligger litt tråder om dette på KG hvis du søker, du vil fort se at folk beskytter eget område mer enn å forholde seg litt objektivt, men kanskje du får noen tips likevel. Jeg skal gjerne komme med mer konkrete tips, men da trenger jeg som sagt litt mer områdespesifikk info. Anonymkode: 8da05...660 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #3 Del Skrevet 19 timer siden Fyllingsdalen/sædalen Fana blir raskt for dyrt. Anonymkode: 19786...5e1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #4 Del Skrevet 19 timer siden Reise til/fra jobb er viktig. Selv jobber jeg i sentrum og bor på Frekhaug, bare noen minutters gange fra kaien, hvor det går hurtigbåt som tar drøyt 20 minutter. Boligprisene er jo høye der også, men et stykke unna de dyreste områdene i Bergen. Anonymkode: 04837...23d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #5 Del Skrevet 19 timer siden Sædalen!! Anonymkode: 26f8b...f6a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #6 Del Skrevet 19 timer siden Åsane, Øyjorden, Ytre Sandviken. 10-15 min med buss til sentrum, 20 min til Flesland 😁 Du finner alt fra rekkehus til eneboliger, fra 4-5 millioner til 12-15. Anonymkode: 5efde...f9b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #7 Del Skrevet 19 timer siden Har hørt Isdalen er idyllisk. Mange lekeplasser for barn. Anonymkode: 86335...0e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #8 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Trygt og fint, men også litt rimelig viss det er mulig. Vi skal kjøpe rekkehus, og har et budsjett på rundt 5 mill. Vil tro det utelukker flere steder, men Bergen er helt nytt for oss, så vi vet ikke helt hvordan ting er nå. Har hørt flere si at steder som før var helt fæle nå har kommet seg veldig. Noen med litt førstehåndsinfo som vil fortelle litt om de ulike bydelene? Leste forresten om at ett område i en bydel hadde «svenske tilstander» lokalt, type Gyldenrpis/danmarksplass eller noe? Vil for alt i verden styre unna slike steder. Er det flere av de? Anonymkode: 9e78f...fce Uansett hvor du bosetter deg i en by så finnes det både positive og negative sider. Søk opp levekårsundersøkelsen og se hvilken bydeler det er dårligst forhold. Uansett hva noen måtte skrive her så vil andre skrive det motsatte. Finnes alt flere tråder på nettopp det du spør om og de er heller ikke gamle. Spørs jo om om bhg eller skole er viktig for deg, avstand til jobb, osv. kollektiv/bilkø. Tåler du stå i kø inntil ny rv 555 er ferdig så er Øygarden kommune et godt valg, både mht skole, bhg, helsetilbud, fritidstilbud m.m. Anonymkode: 43f37...ff2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #9 Del Skrevet 18 timer siden Kan skjønne skepsis ovenfor Gyldenpris, men Danmarks-plass er ikke gale. Mange nyrenoverte områder her, inkl lekeplasser for barn. Ser mange barnefamilier her daglig. De aller fleste områder i Bergen er flotte, vi bor tross alt i Norge … Anonymkode: 551fb...d4a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #10 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Reise til/fra jobb er viktig. Selv jobber jeg i sentrum og bor på Frekhaug, bare noen minutters gange fra kaien, hvor det går hurtigbåt som tar drøyt 20 minutter. Boligprisene er jo høye der også, men et stykke unna de dyreste områdene i Bergen. Anonymkode: 04837...23d Hei, er det bra service tilbud der? stemmer det at siste båtavgang fra strandkaien er ca 16.30? tar jo en evighet med buss, og flere bytter😏 Anonymkode: 9aab1...86b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #11 Del Skrevet 18 timer siden Det har enormt mye å si hvor du skal jobbe. Trafikken står ofte her og der. Selv bor jeg utenfor Bergen men jobber pr tiden ved Flesland og bruker 40 minutter med buss og bybane. Vil likevel anbefale å se på Osøyro, Hagavik/Nore Neset, Lysekloster og Søfteland, da vil du kunne få mer for pengene, samtidig som reisevei ikke nødvendigvis er lengre enn fra ulike deler av sentrum. Det ligger og en en pendlerparkering i Lyseparken/Endelausmarka med hyppige avganger. Bybanen går ofte, men er sykt treig om du bor langt utenfor sentrum og skal inn dit hver morgen. Jeg bruker kortere tid til jobb enn en del kollegaer som bor i andre bydeler enn de jobber i. Anonymkode: 1f1d6...fee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #12 Del Skrevet 18 timer siden Området Minde/ Rundt Brann stadion& enkelte steder rundt Landås har fine oppvekstmiljø, og bærer preg av gode oppvekstmiljøer og trygge barn/foreldre. Noen har nevnt Sædalen, og der har jeg hørt det skal være fint for barnefamilier. Åsane har en del fine plasser, Tertnes, Flaktveit og Morvik. Styr unna: Laksevåg, Melkeplassen, Danmarksplass, Gydenpris, Sotra/ Askøy (med tanke på trafikk) / Hvor skal dere jobbe? Selv bor jeg i Bergen Nord og pendler til Haukeland US hver dag, men det får veldig fint med direkteruter og tilpasset bybane. Anonymkode: aab58...90c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #13 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Har hørt Isdalen er idyllisk. Mange lekeplasser for barn. Anonymkode: 86335...0e4 Hehe...litt langt ned under bakken da. Anonymkode: ebbe1...f47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #14 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Kan skjønne skepsis ovenfor Gyldenpris, men Danmarks-plass er ikke gale. Mange nyrenoverte områder her, inkl lekeplasser for barn. Ser mange barnefamilier her daglig. De aller fleste områder i Bergen er flotte, vi bor tross alt i Norge … Anonymkode: 551fb...d4a Ja, kommer helt an på akkurat hvor i bydelen du bor. Solsiden eller skyggesiden. Opp mot Minde/Wergeland er jo veldig fint. Anonymkode: ebbe1...f47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #15 Del Skrevet 17 timer siden Jeg går på visninger og oppdager byen på ny om dagen. Sandviken er dyrt, hyggelig og alltid populært men der er mye bygningsmasse som er gammel og bærer preg av for dårligere vedlikehold der. Møhlenpris er og hyggelig, men etter at rusmiljøet ved Korskirken ble oppløst trekker mange fra miljøet gjennom Møhlenpris, på vei til Strakshuset : og de stjeler gjerne på veien. Møhlenpris, Gyldenpris, ville jeg unngått. Ellers er det mange trivelige områder på Laksevåg-siden og der er bedre priser, men er stort sett unnasolt. Er man glad i sola er Landås, Sandviken, Eidsvågneset bra. Ellers er Minde og Fyllingsdalen litt spennend syns jeg: begge områder er blitt sentrumsnære med bybanen, har mange trivelige steder og bedre priser. Åsane er en kort busstur unna byn, og komme nok også til å bli bare mer sentrumsnær med Bybanen, men særlig sentralt i Åsane, nær terminalen, er det en del ungdomsbøller. Hvis man liker seg mer landlig er steder som Morvik, Salhus,Hylkje, Nestun fine, men blir lengre reisevei Anonymkode: 314b2...747 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #16 Del Skrevet 17 timer siden Sædalen er fint men veldig mye undersolte områder så verd å tenke på. Kort vei til Haukeland sykehus og Nesttun/midttun Anonymkode: 00f2d...bae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #17 Del Skrevet 15 timer siden Sædalen eller Sandviken. Håper dere liker regn. Anonymkode: fb770...991 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #18 Del Skrevet 15 timer siden Fyllingsdalen er sentral og rolig og grønn, og mye greie priser her. Idrettslag, idrettshall og løpebane, barneteater, stort kjøpesenter som skal bygges ut med kulturhus, stor bussterminal og Bybanen linje 2 til sentrum via Haukeland, nært skog, vann og fjell. Anonymkode: ebbe1...f47 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #19 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, kommer helt an på akkurat hvor i bydelen du bor. Solsiden eller skyggesiden. Opp mot Minde/Wergeland er jo veldig fint. Anonymkode: ebbe1...f47 Det er bare tull med solsiden og skyggesiden. Det du påstår er skyggesiden, har jo for søren full sol fra kl 06 til 17 midtsommers, det er bare kveldssolen man glipper. Om du liker morgen og formiddagssol, kan du i hvert fall glemme «solsiden», for der får de ikke det. For noe vås altså 😂. Anonymkode: 551fb...d4a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #20 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er bare tull med solsiden og skyggesiden. Det du påstår er skyggesiden, har jo for søren full sol fra kl 06 til 17 midtsommers, det er bare kveldssolen man glipper. Om du liker morgen og formiddagssol, kan du i hvert fall glemme «solsiden», for der får de ikke det. For noe vås altså 😂. Anonymkode: 551fb...d4a Jeg har ikke påstått hvor skyggesiden er, så her krangler du med deg selv. Anonymkode: ebbe1...f47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå