Gå til innhold

Bil ødelagt på verksted

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg hadde bilen min på verksted i går med et startproblem som samme verksted feilsøkte for 2 uker siden og som de da bekreftet flere ganger at de var helt sikre på at de hadde funnet problemet og at så lenge jeg kjøpte en del til bilen så skulle den bli i orden igjen. Den skulle være klar etter max 1 time, men etter 45 minutter ringte de og sa at bilen ikke startet i det hele tatt. Da jeg kom til verkstedet påstår de at de kun har prøvd å starte bilen, de har trillet den inn og ut av verksted, og de har prøvd å feilsøke på nytt men feilsøking fungerer ikke lenger. Jeg prøvde å starte bilen selv og så da at dato er resetter og at det har kommet en ny feilmelding.

Verksted nekter for at det er deres feil at bilen ikke er kjørbar lenger, de tar null ansvar og mener at det er helt tilfeldig at bilen ikke fungerer lenger etter en time på deres verksted. De tar null ansvar for at de har lovet at de har funnet problemet og skulle fikse det. De nekter å feilsøke det nye problemet uten at jeg betaler, og de sa at det ikke er vits å feilsøke pga det uansett vil bli dyrt for meg å fikse. 

Hva gjør jeg i denne saken? Jeg fikk til slutt låne bil fra dem i helga, og skal levere skriftlig klage på mandag. Virker som jeg kan kontakte Forbrukerrådet for mekling dersom de ikke finner noe løsning men at det kan være 7 mnd ventetid. Jeg er helt avhengig av bil i dagliglivet.

Anonymkode: db1ef...a11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Egenskap skrev (25 minutter siden):

Merkelig verksted. Finn en annen.

Ja det skulle jeg jo gjerne gjort men nå står bilen på verkstedet og er ikke kjørbar. Det er også det eneste merkeverkstedet for det bilmerket jeg har i området, som er eneste grunn til at jeg brukte dem fordi de hadde de riktige diagnoseverktøyene som andre verksteder jeg snakket med ikke hadde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja det skulle jeg jo gjerne gjort men nå står bilen på verkstedet og er ikke kjørbar. Det er også det eneste merkeverkstedet for det bilmerket jeg har i området, som er eneste grunn til at jeg brukte dem fordi de hadde de riktige diagnoseverktøyene som andre verksteder jeg snakket med ikke hadde. 

Hvilket verksted er dette? Merkeversted for din bil, eller er det et kjedeverksted? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mente de var galt og hva skulle de bytte?

Og hvilken bil er det (type, modell etc)?

Endret av Snublefot62
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når bilen din allerede var inne for å ikke starte så er det faktisk ikke umulig at den feilen ble værre av seg selv, fordi det allerede er en feil. Det smarte vil oftes være å  gjøre jobben ferdig og ta eventuelle uenigheter etterpå. 

Anonymkode: 620a5...b2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du må navngi verkstedet her så folk blir advart. 

Anonymkode: b1a10...62a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg hadde bilen min på verksted i går med et startproblem som samme verksted feilsøkte for 2 uker siden og som de da bekreftet flere ganger at de var helt sikre på at de hadde funnet problemet og at så lenge jeg kjøpte en del til bilen så skulle den bli i orden igjen. Den skulle være klar etter max 1 time, men etter 45 minutter ringte de og sa at bilen ikke startet i det hele tatt. Da jeg kom til verkstedet påstår de at de kun har prøvd å starte bilen, de har trillet den inn og ut av verksted, og de har prøvd å feilsøke på nytt men feilsøking fungerer ikke lenger. Jeg prøvde å starte bilen selv og så da at dato er resetter og at det har kommet en ny feilmelding.

Verksted nekter for at det er deres feil at bilen ikke er kjørbar lenger, de tar null ansvar og mener at det er helt tilfeldig at bilen ikke fungerer lenger etter en time på deres verksted. De tar null ansvar for at de har lovet at de har funnet problemet og skulle fikse det. De nekter å feilsøke det nye problemet uten at jeg betaler, og de sa at det ikke er vits å feilsøke pga det uansett vil bli dyrt for meg å fikse. 

Hva gjør jeg i denne saken? Jeg fikk til slutt låne bil fra dem i helga, og skal levere skriftlig klage på mandag. Virker som jeg kan kontakte Forbrukerrådet for mekling dersom de ikke finner noe løsning men at det kan være 7 mnd ventetid. Jeg er helt avhengig av bil i dagliglivet.

Trenger du bil, nå, så kontakter du adbvokat eller nav, de krever medlemskap for å hjelpe deg. 
Forbrukerrådet og klage dit så kan det ta over ett år dør du får en mekling, om du får medhold er en annen sak. 
Har du forsikringer med rettshjelpsdekning så skal slikt også dette forhold du beskriver, men du må betale egenandeler. 

Anonymkode: 6acd2...eed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Så finner verkstedet at ts henger dem ut med mavn, og saksøker ts for å henge dem ut….

Anonymkode: 6acd2...eed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nå er det ikke usannsynlig at bilen sluttet å fungere uten at verksted har gjort noe galt.

Ved at verkstedet har lånt ut en bil virker de ikke være urimelige. 

Har du kasko med maskin skadeforsikring kan det enkelte feil være dekket, også leiebil når egen bil står på verksted.

De nekter å feilsøke det nye problemet uten at jeg betaler, og de sa at det ikke er vits å feilsøke pga det uansett vil bli dyrt for meg å fikse. 

Oppgi gjerne bilmerke, modell, årsmodell og km stand. Mulig noen kjenner til typiske feil på modellen?

At diagnose ikke lengre fungerer tyder på mer omfattende feil. Er 12V batteri i orden?

Endret av TBL12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Virker som jeg kan kontakte Forbrukerrådet for mekling dersom de ikke finner noe løsning men at det kan være 7 mnd ventetid.

Pluss 2 år om saken ikke blir løst og går videre til Forbrukerklageutvalget.

Ting koster om man skal betale andre for å diagnostisere og reparere bil. Motorrelaterte feilkoder kan man lese og slette selv med en ODB2-tester.

Screenshot2025-04-12at14-08-462025AutelMaxiScanMS300UniversalOBD2ScannerOBDIICarDiagnosticScanToolReadEraseCodes-AliExpress.thumb.png.6c6390cbb5f08474544090151da9a312.png

Anonymkode: f7267...510

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...