AnonymBruker Skrevet 12. april #21 Del Skrevet 12. april https://no.m.wikipedia.org/wiki/Sesongavhengig_depresjon Vårdepresjon er en greie, har du lest om det? Anonymkode: ae552...e44 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april #22 Del Skrevet 12. april AnonymBruker skrev (På 12.4.2025 den 9.25): https://no.m.wikipedia.org/wiki/Sesongavhengig_depresjon Vårdepresjon er en greie, har du lest om det? Anonymkode: ae552...e44 Ekspander Aldri hørt om😳 Men når du nå sier det, så synes jeg at det er rart at jeg blir slik for andre gang og det rundt påsketider, begge gangene. Men vårdepresjon varer vel 2 uker eller? Anonymkode: 8486e...620 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april #23 Del Skrevet 12. april AnonymBruker skrev (På 12.4.2025 den 10.00): Aldri hørt om😳 Men når du nå sier det, så synes jeg at det er rart at jeg blir slik for andre gang og det rundt påsketider, begge gangene. Men vårdepresjon varer vel 2 uker eller? Anonymkode: 8486e...620 Ekspander Det er nok ikke noen fasit på hvor lenge det varer. Anonymkode: ae552...e44 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april #24 Del Skrevet 12. april Vårdepresjon rammer flere enn man tror. Siden det gikk over av seg selv i fjor så er jo håpet for at det gjør det nå og, men også risiko for at den kommer tilbake neste år. Da tenker jeg at å investere i psykolog som kan hjelpe med å finne verktøy som hjelper akkurat deg er veien å gå, du har jo gjort godt forarbeid med å sjekke det fysiske. Anonymkode: 20886...2db 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sen ve ben Skrevet 12. april #25 Del Skrevet 12. april AnonymBruker skrev (På 12.4.2025 den 11.48): Vårdepresjon rammer flere enn man tror. Siden det gikk over av seg selv i fjor så er jo håpet for at det gjør det nå og, men også risiko for at den kommer tilbake neste år. Da tenker jeg at å investere i psykolog som kan hjelpe med å finne verktøy som hjelper akkurat deg er veien å gå, du har jo gjort godt forarbeid med å sjekke det fysiske. Anonymkode: 20886...2db Ekspander Jeg har hørt om vinterdepresjon men aldri om vårdepresjon? Hva hvis noen elsker vår/sommer, vil det da si at de kan utvikle vårdepresjon, for det om? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april #26 Del Skrevet 12. april Sen ve ben skrev (På 12.4.2025 den 13.36): Jeg har hørt om vinterdepresjon men aldri om vårdepresjon? Hva hvis noen elsker vår/sommer, vil det da si at de kan utvikle vårdepresjon, for det om? Ekspander Ja. Anonymkode: ae552...e44 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april #27 Del Skrevet 12. april AnonymBruker skrev (På 12.4.2025 den 7.09): Tviler på at dette skyldes OA, da jeg hadde det slik sist i fjor og det gikk over, alt jeg gikk gjennom ble over. Er det OA så har man plager hele tiden, for det meste? Og ikke en viss tid, så blir man plutselig bedre i nesten ett år? Anonymkode: 8486e...620 Ekspander Når OA er fullt i gang så er det vanlig at plagene er ganske jevne, men i årene før så kan det svinge veldig. Jeg har slitt skikkelig de siste to årene, i februar/mars. I år fikk jeg hormonbehandling, og merket umiddelbart virkningen. Symptomene har vært der hele tiden, men de har vært så svake at jeg ikke har tenkt over det. Anonymkode: 7ae88...3ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april #28 Del Skrevet 12. april AnonymBruker skrev (På 12.4.2025 den 11.48): Vårdepresjon rammer flere enn man tror. Siden det gikk over av seg selv i fjor så er jo håpet for at det gjør det nå og, men også risiko for at den kommer tilbake neste år. Da tenker jeg at å investere i psykolog som kan hjelpe med å finne verktøy som hjelper akkurat deg er veien å gå, du har jo gjort godt forarbeid med å sjekke det fysiske. Anonymkode: 20886...2db Ekspander Ja, du har rett, krysser fingrene for at dette går over som det gjorde i fjor. Vårdepresjon har jeg ikke hørt om før som sagt, så kan jo være det å, eller hvem vet. Takk for dine råd. Ts Anonymkode: 8486e...620 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april #29 Del Skrevet 12. april Antagelig går det over igjen, slik som sist, men det betyr ikke at du ikke skal oppsøke hjelp ❤️ Snakk med legen din om hvordan du har det, kanskje er det tilbakevendende depresjon? Og du kan godt ta mer D-vitamin enn 20 mikrogram. Jeg har tatt 80 mikrogram gjennom hele vinteren - ved blodprøve lå jeg sånn midt på treet på referanseverdien. (Jeg tar mindre nå på sommeren da). Gjerne sjekk om du ligger i nedre normalverdi på jern og b-12 også. Mange leger sier alt er greit så lenge man er så vidt innenfor, men man kan faktisk ha symptomgivende mangel da, da dette er veldig individuelt. Anonymkode: c2e1b...875 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april #30 Del Skrevet 13. april AnonymBruker skrev (På 12.4.2025 den 19.21): Antagelig går det over igjen, slik som sist, men det betyr ikke at du ikke skal oppsøke hjelp ❤️ Snakk med legen din om hvordan du har det, kanskje er det tilbakevendende depresjon? Og du kan godt ta mer D-vitamin enn 20 mikrogram. Jeg har tatt 80 mikrogram gjennom hele vinteren - ved blodprøve lå jeg sånn midt på treet på referanseverdien. (Jeg tar mindre nå på sommeren da). Gjerne sjekk om du ligger i nedre normalverdi på jern og b-12 også. Mange leger sier alt er greit så lenge man er så vidt innenfor, men man kan faktisk ha symptomgivende mangel da, da dette er veldig individuelt. Anonymkode: c2e1b...875 Ekspander Så jeg kan ta 40, feks? Det skader jo ikke. Mannen min har mangel på d vitamin så han tar høy dose, etter anbefaling av lege selvfølgelig. Jeg vet ikke om jeg har mangel eller lite, da legen ikke har målt. Det jeg vet er at uansett hvor mye jeg sover så føler jeg meg ikke uthvilt, som om jeg ikke får nok søvn. P-vitamin 12 ligger jeg på 400 står det og jern 22, så tar jerntabletter. Ts Anonymkode: 8486e...620 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april #31 Del Skrevet 13. april Ingen andre som har noen råd hvordan komme meg ut av dette? Ts Anonymkode: 8486e...620 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april #32 Del Skrevet 13. april AnonymBruker skrev (På 13.4.2025 den 8.10): Ingen andre som har noen råd hvordan komme meg ut av dette? Ts Anonymkode: 8486e...620 Ekspander Vil du ha råd da? Det virker som du krisemaksimerer noe voldsomt. Det finnes uendelige psykologiske teknikker du kan teste ut, men det virker som du har bestemt deg for at det er noe fysisk. Da får du gå til lege eller endokrinolog. Anonymkode: b93f5...e5f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april #33 Del Skrevet 13. april AnonymBruker skrev (På 13.4.2025 den 8.14): Vil du ha råd da? Det virker som du krisemaksimerer noe voldsomt. Det finnes uendelige psykologiske teknikker du kan teste ut, men det virker som du har bestemt deg for at det er noe fysisk. Da får du gå til lege eller endokrinolog. Anonymkode: b93f5...e5f Ekspander Jeg vil ha råd ja, hvordan klare å holde ut dette? Har ikke bestemt meg noe for om det er fysisk eller psykisk, sier bare det er vondt og nesten ikke utholdende dette jeg går gjennom. Ts Anonymkode: 8486e...620 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april #34 Del Skrevet 13. april AnonymBruker skrev (På 13.4.2025 den 8.10): Ingen andre som har noen råd hvordan komme meg ut av dette? Ts Anonymkode: 8486e...620 Ekspander Det riktige er nok å bestille en time hos fastlegen. Det er veldig vanskelig å gi råd når man ikke vet hva som er galt. Jeg synes som sagt det høres ut som depresjon, selv om det er alt for tidlig å si etter kun en uke. Hvis det skulle være noe annet enn depresjon så er det jo dumt å gå i gang med tiltak mot depresjon og kanskje få forsinket diagnose. Anonymkode: 1b23e...7c7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 13. april #35 Del Skrevet 13. april AnonymBruker skrev (På 12.4.2025 den 6.27): Ingen matlyst, likegyldighet, mørke vonde tanker, trist, vil bare sove. Høydepunktet med dagen er at jeg gleder meg til kvelden kommer og jeg skal sove. Har en klump i magen som er der hele tiden og jeg må tvinge i meg mat. Ser jeg andre er glade og smilende så føler jeg meg verre. Dette er andre gang jeg føler meg på denne måten. Hadde det lignende i fjor rundt påsken. Slet med søvnen, matlyst, mørke tanker, svette. Jeg vet ikke hvor lang tid det tok men jeg ble bedre og begynte å elske livet igjen. Alle plagene ble borte, sov bedre, svettet ikke, hele sommer og vinter var jeg bra. Nå har jeg hatt det slik i litt over 1 uke og det er så vanskelig å gå rundt sånn, null matlyst og null glede. Jeg er 43 år gammel, går annethvert år til gynekolog for sjekk og celleprøve. Var der i fjor og alt var fint. Mensen syklusen er uforandret, det eneste er at jeg blør ikke mye som før, men når det kommer så kommer det mye på en gang. Ingen plager bortsett fra denne tilstanden jeg befinner meg i nå. Hvordan skal jeg hjelpe meg selv? Noen råd, for dette er nesten utholdelig. Hver dag er en kamp og jeg sliter skikkelig. Anonymkode: 8486e...620 Ekspander Høres ut som du er deprimert? Gå til fastlegen og få hjelp! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april #36 Del Skrevet 13. april Du kan være bipolar. Bevares om henvisning til dps Anonymkode: 81044...cd3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april #37 Del Skrevet 13. april AnonymBruker skrev (På 13.4.2025 den 14.04): Det riktige er nok å bestille en time hos fastlegen. Det er veldig vanskelig å gi råd når man ikke vet hva som er galt. Jeg synes som sagt det høres ut som depresjon, selv om det er alt for tidlig å si etter kun en uke. Hvis det skulle være noe annet enn depresjon så er det jo dumt å gå i gang med tiltak mot depresjon og kanskje få forsinket diagnose. Anonymkode: 1b23e...7c7 Ekspander Hva kan legen gjøre? Dessuten er det fullt til mai, ingen ledig time. Ts Anonymkode: 8486e...620 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april #38 Del Skrevet 13. april Grüner skrev (På 13.4.2025 den 14.11): Høres ut som du er deprimert? Gå til fastlegen og få hjelp! Ekspander Ingen hjelp hos lege å få, slik hadde jeg det i fjor også og jeg fikk Sobril, det var all hjelp. Og henvisning til Dps hvor jeg fikk avslag. Anonymkode: 8486e...620 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april #39 Del Skrevet 13. april AnonymBruker skrev (På 12.4.2025 den 8.08): Jeg er ufør grunnet psykiske plager. Fikk hjelp i fjor, men kun 3 akutttimer på Dps, så måtte jeg hjelpe meg selv, ingen hjelp i det offentlige. Ts Anonymkode: 8486e...620 Ekspander Hvordan er det mulig bli uføre da? Eller har du behandlinger i psykiatrien FØR du ble uføre? Anonymkode: 60248...86b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april #40 Del Skrevet 13. april AnonymBruker skrev (På 13.4.2025 den 14.17): Hvordan er det mulig bli uføre da? Eller har du behandlinger i psykiatrien FØR du ble uføre? Anonymkode: 60248...86b Ekspander Gikk på Dps for en del år siden, da jeg var på Aap. Anonymkode: 8486e...620 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå