AnonymBruker Skrevet 12. april 2025 #1 Skrevet 12. april 2025 I alle år har jeg brukt pollenvarslingen.no, men har aldri følt at denne har vært særlig nyttig fordi allergisymptomene har alltid dukket opp 2-3 uker før pollenspredningen i det hele tatt vises på varslingen. I fjor oppdaget jeg pollenkontroll.no. Den samsvarer bedre med symptomene mine, og gir meg mulighet til å tilpasse på en bedre måte. Jeg vet ikke hvorfor disse to varslingstjenestene har så ulike varsler? Er pollenvarsling en gjettekonkurranse i det store og hele, eller har de ulike målemetoder/målesteder? Er det noen som vet? Anonymkode: 4d683...71f
AnonymBruker Skrevet 12. april 2025 #2 Skrevet 12. april 2025 Det står sikkert noe om metodene de bruker på nettsidene. Men det skal jo bare et tre til nær deg for å spre pollen som kan gi symptomer. Ei bjørk i en sørvendt skråning, eller kanskje inntil en varm mur, som starter noen uker før varselet. Varslene klarer ikke ta hensyn til alle slike mikroklima. Anonymkode: 9fc4d...ad0
AnonymBruker Skrevet 12. april 2025 #3 Skrevet 12. april 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): I alle år har jeg brukt pollenvarslingen.no, men har aldri følt at denne har vært særlig nyttig fordi allergisymptomene har alltid dukket opp 2-3 uker før pollenspredningen i det hele tatt vises på varslingen. I fjor oppdaget jeg pollenkontroll.no. Den samsvarer bedre med symptomene mine, og gir meg mulighet til å tilpasse på en bedre måte. Jeg vet ikke hvorfor disse to varslingstjenestene har så ulike varsler? Er pollenvarsling en gjettekonkurranse i det store og hele, eller har de ulike målemetoder/målesteder? Er det noen som vet? Anonymkode: 4d683...71f Se på naturen når du reiser mellom a og b. Noen steder er trærne og gresset kommet langt, andre steder er det helt vinterdødt. Slik er naturen lunefull, enten det kommer til pollen eller frost. Lune steder lokalt mer pollen tidlig enn golde steder. Hvor pollenoppsamleren som danner grunnlaget for pollenvarselet står er avgjørende for svaret som kommer på pollenvarselet. Det er også utsatt for feilkilder i tillegg til lokale variasjoner. Bruk det som passer for deg, og lær deg og til å forstå sammenhengen mellom været, vind, kulde og regn når det kommer til pollen. Er det bjørk du reagerer på nå? Anonymkode: 2c644...1ea
AnonymBruker Skrevet 12. april 2025 #4 Skrevet 12. april 2025 Jeg vet at det er lokale forskjeller, og jeg vet hvordan vær, vind, kulde og regn påvirker spredning, men det forklarer ikke forskjellen på varslingen. På pollenvarsling.no står det blant annet nå at bjørkepollenspredningen er forventet å starte i løpet av få dager. Mens på pollenkontroll.no har det stått at det har vært bjørkepollenspredning de siste 3 ukene. Det er stor forskjell! Jeg reagerer på alt av pollen, og bruker pollenmaske på de verste dagene. Anonymkode: 4d683...71f
AnonymBruker Skrevet 12. april 2025 #5 Skrevet 12. april 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg vet at det er lokale forskjeller, og jeg vet hvordan vær, vind, kulde og regn påvirker spredning, men det forklarer ikke forskjellen på varslingen. På pollenvarsling.no står det blant annet nå at bjørkepollenspredningen er forventet å starte i løpet av få dager. Mens på pollenkontroll.no har det stått at det har vært bjørkepollenspredning de siste 3 ukene. Det er stor forskjell! Jeg reagerer på alt av pollen, og bruker pollenmaske på de verste dagene. Anonymkode: 4d683...71f Når du ikke er fornøyd med dette og heller ikke med svaret, så har du to ting du kan gjøre, akseptere at tingene er slik de er, eller prøve å komme i kontakt med dem som utformer pollenvarslingene og få dem til å forklare ulikhetene. Melk er melk, enten den kommer fra Rema eller Meny. Anonymkode: 2c644...1ea
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå