Gå til innhold

Er veldig bekymra for 3 åringen som har fått løs tann...hjeeelp

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

3.5 åringen min var bhg i går og falt fra huske. Hun hadde høy fart. Slo seg litt på haken og nesa. Itillegg til det er den ene fortanna blitt løs 😪😪😪

Jeg er veldig bekymret for henne. Hun skal jo egentlig ikke miste tenner før hun 6-7 år gammel. Det er fortsatt noen år til. 

Hva skal skje nå? Kommer denne tanna til å falle av? 

Hun har ikke klagd at hun har vondt. I går hadde vi pasta til middag så det var ikke noe hun trengte å bite med fortennene. Så jeg vet ikke helt hvor sterk denne fortannen er nå.

Hilsen en bekymret mor😭

20250412_075041.jpg

Anonymkode: 8c0dd...d5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du bør ta henne til tannlegen. Det kan hende at det beste er å trekke tanna for å unngå skade på voksentanna under. Tannlegen vurderer dette.

Anonymkode: 90999...219

• Liker 14
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere må få en tannlege til undersøke og dokumentere skade. Ta kontakt med deres forsikringsselskap eller barnehagens, for det må registreres skademelding mtp mulig skade på voksentannen.

Anonymkode: d7b67...835

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du ringer tannlegen på mandag. De må sjekke at voksentannen ikke er skadet, og at det er registrert, tilfelle skader senere så det eventuelt blir dekket.

Anonymkode: 220f1...df5

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tannlegevakt i dag! Alltid sjekk hos tannlegen ved slag på tenner!

Anonymkode: cab3e...271

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tanna kan feste seg igjen eller dø og bli blå. Uansett bør du dra til tannlege for å dokumentere. Hvis det skjer noe med voksentanna kan barnet ha rett på gratis oppfølging hvis det er sokumentert at det var pga ulykke. (Tannlegevakt er ikke nødvendig. Det holder på mandag) 

Min treåring ramla av sykkelen og løsna en fotann og slo den andre langt inn i tannkjøttet. Den ene festa seg igjen og den andre kom ut igjen, men vi var veldig spente på hva som skulle skje når voksentennene skulle komme ut. Den tanna som kom der den løse hadde sittet kom som normalt, mens det tok nesten et år fra den andre tanna falt ut til voksentanna kom ut. Det ble fulgt opp hos tannlegen med hyppige besøk. Heldigvis slapp vi inngrep :) Nå er hun 8 og har fine fortenner :)

Anonymkode: 2af31...785

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvorfor i alle dager har du ikke vært hos tannlegen??

Anonymkode: 2ca2a...28f

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men kjære vene, du ringer da tannlegevakta… burde gjort det i går, men ring iallfall i dag. 

Anonymkode: 08901...128

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ring tannlegen på mandag. Tannlegevakten får ikke gjort noe i dag uansett. Men det bør følges opp. Sønnen min gjorde det samme. Tannlegen sa at tannen kunne feste seg igjen, eller ikke. Tannen hans festet seg bare delvis og det endte opp med små infeksjoner i tannkjøttet rundt. Den ble derfor trukket. De trakk tannen i narkose på lokalsykehuset, så han som treåring ikke skulle ende opp redd og med varig tannlegeskrekk. Gikk superfint. Ja, han var uten fortann i noen år. Tannen under var ikke skadet. 

Anonymkode: f2b8e...bd2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

tannlege ja, ene barnebarnet her slo tanna og bhg gav ikke bekjed - foreldrene skjønte ikke hvorfor tanna ble svart osv osv og da var det for sent så nå går mini rundt med en veldig misfarget framtann.. 

Anonymkode: f0f0a...cac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS her...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du bør ta henne til tannlegen. Det kan hende at det beste er å trekke tanna for å unngå skade på voksentanna under. Tannlegen vurderer dette.

Anonymkode: 90999...219

Dere må få en tannlege til undersøke og dokumentere skade. Ta kontakt med deres forsikringsselskap eller barnehagens, for det må registreres skademelding mtp mulig skade på voksentannen.

Tannlegevakt i dag! Alltid sjekk hos tannlegen ved slag på tenner!

Anonymkode: cab3e...271

Tanna kan feste seg igjen eller dø og bli blå. Uansett bør du dra til tannlege for å dokumentere. Hvis det skjer noe med voksentanna kan barnet ha rett på gratis oppfølging hvis det er sokumentert at det var pga ulykke. (Tannlegevakt er ikke nødvendig. Det holder på mandag) 

Min treåring ramla av sykkelen og løsna en fotann og slo den andre langt inn i tannkjøttet. Den ene festa seg igjen og den andre kom ut igjen, men vi var veldig spente på hva som skulle skje når voksentennene skulle komme ut. Den tanna som kom der den løse hadde sittet kom som normalt, mens det tok nesten et år fra den andre tanna falt ut til voksentanna kom ut. Det ble fulgt opp hos tannlegen med hyppige besøk. Heldigvis slapp vi inngrep :) Nå er hun 8 og har fine fortenner :)

Anonymkode: 2af31...785

Hvorfor i alle dager har du ikke vært hos tannlegen??

Anonymkode: 2ca2a...28f

Men kjære vene, du ringer da tannlegevakta… burde gjort det i går, men ring iallfall i dag. 

Anonymkode: 08901...128

Ring tannlegen på mandag. Tannlegevakten får ikke gjort noe i dag uansett. Men det bør følges opp. Sønnen min gjorde det samme. Tannlegen sa at tannen kunne feste seg igjen, eller ikke. Tannen hans festet seg bare delvis og det endte opp med små infeksjoner i tannkjøttet rundt. Den ble derfor trukket. De trakk tannen i narkose på lokalsykehuset, så han som treåring ikke skulle ende opp redd og med varig tannlegeskrekk. Gikk superfint. Ja, han var uten fortann i noen år. Tannen under var ikke skadet. 

Anonymkode: f2b8e...bd2

tannlege ja, ene barnebarnet her slo tanna og bhg gav ikke bekjed - foreldrene skjønte ikke hvorfor tanna ble svart osv osv og da var det for sent så nå går mini rundt med en veldig misfarget framtann.. 

Anonymkode: f0f0a...cac

TS her...

Takk til alle som svarte ❤️

har ringt mange steder nå. Men alle er desverre stengt i helgen. Bortsett fra de private og der koster det en god del. Så jeg tenker å vente til mandag 😪

men kan noen komme med solskinnshistorier om denne tanna vil feste seg igjen eller ikke 😭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min slo løs tanna, den sto rett ut men ble ikke trekt, han slo den enda en gang 2 mnd etterpå men ble fortsatt ikke trekt,,den festet seg igjen og det ble ingen skader på nye tenner som de var redd for.

sånn utenom det så mister barn tenner fra 4 års alderen ;)

Anonymkode: 9c755...57b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har jobbet i barnehage i 20 år, det at små barn mister, eller skader en tann har skjedd flere ganger.  Vi pleier alltid å ringe,og anbefale at foreldrene tar med barnet til tannlegen ,hvis barnet har skader i munnen. Noen av barna har måtte trekke,  eller mistet tannen, det har gått helt fint, de har bare vært tannløse til voksentannen vokser ut. Andre ganger har det gått fint med tannen, og tannen fester seg igjen. Men veldig bra at du skal ringe tannlegen på mandag,  det er viktig med tanke på skader . Masse lykke til 😊

Anonymkode: 1486a...83a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

TS her...

TS her...

har ringt mange steder nå. Men alle er desverre stengt i helgen. Bortsett fra de private og der koster det en god del. Så jeg tenker å vente til mandag 😪

men kan noen komme med solskinnshistorier om denne tanna vil feste seg igjen eller ikke 😭

Om den fester seg, får en annen farge enn de andre, blir trukket eller hva som helst... spiller det egentlig en kjempestor rolle?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
minister-mio skrev (5 timer siden):

Om den fester seg, får en annen farge enn de andre, blir trukket eller hva som helst... spiller det egentlig en kjempestor rolle?

Ja hvorfor ikke? Det er mitt barn og jeg ønsker det beste for henne ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det ikke spiller en kjempestor rolle?

Fordi barnet ikke vil bli alvorlig skadelidende av en tannskade. Det kommer ikke til å påvirke ditt barns livskvalitet nå eller noen muligheter i livet.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

TS her...

TS her...

Det første du gjør når noe sånt skjer er å ringe tannlegen. Det er virkelig ingen krise om barnet mister denne tanna. Det kommer ny tann om noen år, men du må sjekkes det hos tannlegen uansett. Hvorfor legge ut på KG når du bare bør komme deg rett til tannlegen?

Anonymkode: db6de...044

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det spiller virkelig ingen rolle. Og om du vil det beste for henne ringer du tannlegen når det skjer neste gang. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Det spiller virkelig ingen rolle. Og om du vil det beste for henne ringer du tannlegen når det skjer neste gang. 

Jo det spiller faktisk en rolle… om voksentanna over er skadet kan man få dekket utbedringer i voksen alder, men det må det være registrert at man var barn når det skjedde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

TS her...

TS her...

Vent til mandag. Tenner som er løse, fester seg ofte av seg selv hvis ikke de er knekt da.

Anonymkode: 34d61...da1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...