Gå til innhold

Skitne hønseegg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Altså er jeg kokko i hodet som blir stressa av at eggene ser slik ut? Ja det er utenpå, ja de skal kokes. Men allikevel, det er jo bæsj på dem...Synes ofte eggene fra Coop ser slik ut.

20250412_075816.jpg

Anonymkode: 7b2b5...a7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du vet at egg kommer ut av den samme kroppsåpningen på høna som avføring/urin? Alle egg har derfor vært i kontakt med bæsj.

Bare skyll av dem.

Anonymkode: 34316...4ba

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Altså er jeg kokko i hodet som blir stressa av at eggene ser slik ut? Ja det er utenpå, ja de skal kokes. Men allikevel, det er jo bæsj på dem...Synes ofte eggene fra Coop ser slik ut.

20250412_075816.jpg

Jeg blir kvalm av det.

Greit å kjøpe egg på brett, så kan man bytte ut de som har bæsj eller fjær på seg.

Anonymkode: 2c8f1...b87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du vet at egg kommer ut av den samme kroppsåpningen på høna som avføring/urin? Alle egg har derfor vært i kontakt med bæsj.

Bare skyll av dem.

Vel, jeg trudde de gikk over eggene og skylte av det værste før de ble sendt til butikkene...forstår at en og annen kan glippe men pakkene fra Coop inneholder ofte mer enn ett egg som ser slik ut. Dropper å kjøpe fra Coop fra nå av iallefall.

Og jeg synes faktisk det er ekkelt å stå å vaske av hønsebæsj selv. Det er jo ikke sånn at det er bare å skylle det av. Det sitter godt og må jo nærmest skrapes av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vel, jeg trudde de gikk over eggene og skylte av det værste før de ble sendt til butikkene...forstår at en og annen kan glippe men pakkene fra Coop inneholder ofte mer enn ett egg som ser slik ut. Dropper å kjøpe fra Coop fra nå av iallefall.

Og jeg synes faktisk det er ekkelt å stå å vaske av hønsebæsj selv. Det er jo ikke sånn at det er bare å skylle det av. Det sitter godt og må jo nærmest skrapes av. 

Har du tenkt å bruke skallet siden det er så viktig at det er helt rent?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alle vil ha mest mulig ubehandlede råvarer, men straks det er tegn på at maten faktisk kommer fra naturen er det krise...🙄

• Liker 17
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er da bare å tørke av. Eller så får du slutte å spise egg. Frittgående høns kan dette være mer på en andre. Årsak er at de legger egg over alt 

Vi hadde høner selv ute høner en stund og kan si de kunne bli rimlig møkete til tider. Ut fra hvor de la eggene

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du tenkt å bruke skallet siden det er så viktig at det er helt rent?

Jeg vet ikke hvilke standarder du har på kjøkkenet når det kommer til matlaging (eller, jeg har en mistanke...) men jeg synes det er uappetittlig med bæsj utenpå mat, skall eller ei, som kan vaskes bort eller ei. Men vi er nå så forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis de hadde vasket eggene før de ble pakket så hadde eggene fått dårligere holdbarhet.

Jeg kan ikke huske sist jeg så avføring på et Coop egg, og vi har ikke kjøpt annet de siste 10 årene.

Mulig det er noe med rutinene til din lokale produsent? Neste gang bør du klage til Coop.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
jegerrinne skrev (1 minutt siden):

Er da bare å tørke av. Eller så får du slutte å spise egg. Frittgående høns kan dette være mer på en andre. Årsak er at de legger egg over alt 

Vi hadde høner selv ute høner en stund og kan si de kunne bli rimlig møkete til tider. Ut fra hvor de la eggene

Kjøper bare fra en annen produsent som har bedre standard ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
petterm skrev (1 minutt siden):

Hvis de hadde vasket eggene før de ble pakket så hadde eggene fått dårligere holdbarhet.

Jeg kan ikke huske sist jeg så avføring på et Coop egg, og vi har ikke kjøpt annet de siste 10 årene.

Mulig det er noe med rutinene til din lokale produsent? Neste gang bør du klage til Coop.

Så de går aldri over eggene og kaster vekk de verste? Eller skyller dem lett av om de ser for grisete ut? Kan godt være den lokale produsenten. Hver eneste pakke jeg har kjøpt fra dem iår inneholder flere slike egg. Kjøper ofte egg så dette er ikke bare nå pg da men det varierer hvilken produsent vi kjøper av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har også lagt merke til dette i det siste. Er eggene norske?

Anonymkode: 17ead...67c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Alle vil ha mest mulig ubehandlede råvarer, men straks det er tegn på at maten faktisk kommer fra naturen er det krise...🙄

Herlighet, selv om man har lyst på ubehandlede råvarer så betyr det ikke at jeg synes det er greit at eggene er fulle av avføring. Grønnsaker med jord på er helt greit, det er iallefall ikke bæsj. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Mener at uvaskede egg kan stå i romtemperatur, mens vaskede egg må stå i kjøleskap.

Har vært mange tiktok videoer der folk fra USA blir stressa av at egg i Europeiske land ikke står i kjøleskap i butikken 😅

Anonymkode: 92e31...ed8

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har også lagt merke til dette i det siste. Er eggene norske?

Anonymkode: 17ead...67c

Ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kjøper fra gardsutsalg, der blir møkkete egg solgt billigere som klinkegg. 

Anonymkode: 3de04...64c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Herlighet, selv om man har lyst på ubehandlede råvarer så betyr det ikke at jeg synes det er greit at eggene er fulle av avføring. Grønnsaker med jord på er helt greit, det er iallefall ikke bæsj. 

Eeh, du er klar over at den jorda grønnsakene har vært i mange ganger er gjødslet med bæsj eller?

Anonymkode: 9301b...fda

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Eeh, du er klar over at den jorda grønnsakene har vært i mange ganger er gjødslet med bæsj eller?

Anonymkode: 9301b...fda

Ja. Men den gulroten er fremdeles ikke innsmurt med bæsj. Stor forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

😂😂😂

Er det seriøst mulig å komme fra Norge og være så fullstendig uvitende om naturen?

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

20250412_075816.jpg

Helt enig! Syns det er ekkelt og med tanke på at det er små porer i eggeskallet så kommer det garantert noe avføringsbakterier innenriks i egget, da hjelper det ikke å vaske det 🤮

Anonymkode: 55b9a...864

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...