AnonymBruker Skrevet 12. april #1 Del Skrevet 12. april Jeg har en liten bichon frise. Han er svært rolig og tålmodig, men når vi går tur er det enkelte ganger han ser andre hunder som han krøker seg sammen og nesten kryper framover når han går, blir stiv i kroppen og vanskelig å få kontakt med, mens han stirrer intenst på den andre hunden. Jeg tolker oppførselen hans som at han blir vaktsom og redd overfor den andre hunden, men er det egentlig aggresjon/sinne? Når vi kommer nær noen kan hunden min gjøre plutselige utfall og hoppe mot den andre hunden og bjeffe veldig. Vanligvis skjer det kun når den andre gjør det først, men han gjør det også av og til på svært fredelige og rolige hunder. Hvorfor gjør han det? Jeg har forsøkt å jobbe med oppførselen hans, og jeg har gått på hundekurs. Men jeg er usikker på om jeg gjør det rett og synes det er litt sånn et steg fram og tre tilbake. Feks etter en periode hvor jeg synes jeg merket bedring kom en løs hund og bet ham i øret (han sto bare helt stille og rolig og verken bjeffet eller noe annet da det skjedde), og så ble det mye verre igjen etterpå. Tips? Innspill? Jeg lurer veldig på om hunden min er aggressiv eller om han rett og slett er hovedsakelig redd. Jeg tolker han som redd, men det kan jo være fordi han er så rolig og tålmodig ellers. Anonymkode: 92cdf...007 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april #2 Del Skrevet 12. april Veldig få hunder er aggressive, hos de fleste som oppleves aggressive er det andre årsaker. Din har nok frykt-aggresjon, dvs. din er redd/usikker, kommer seg ikke unna pga. bånd, velger angrep når flukt ikke er en mulighet. Det er nok den vanligste årsaken til "aggressive" hunder, men veldig få av dem ville valgt angrep dersom flukt hadde vært mulig. Du burde ikke la han stirre på den andre hunden, det kan trigge utfall fra den. Som igjen gir din hund en dårlig erfaring og større sannsynlighet for å fortsette den dårlige sirkelen. Anonymkode: 1ae2b...8b6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 12. april #3 Del Skrevet 12. april (endret) Han høres utrygg ut, som du sier. Og den utryggheten fører til aggresjon. Og for hver gang han gjør slik, så blir frykten forsterket og atferden kan over tid bli verre. Du bør trekke ut og få avstand når du ser det kommer en hund mot. Så stor avstand at din hund kan se den andre hunden uten å bli anspent eller bjeffe. Så kan du gå inn systematisk med godbiter for å endre hundens assosiasjon. Du kan lese mer om fremgangsmåten her: https://siddishundeskole.no/assets/files/Kindereggøvelsen.pdf Endret 12. april av Tabris 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå