Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2006 #1 Skrevet 13. mars 2006 Har ei stund vært bekymret for om blodsukkeret mitt er ustabilt. Jeg blir ofte trøtt etter måltider og svimmel og kvalm når det er lenge siden jeg har spist. Nå har jeg fått bestilt meg en time til legen for å få målt blodsukkeret. Det jeg lurer på er om jeg bør komme fastende? Hvor lenge bør jeg eventuelt gå uten mat? Og har det jeg spiser dagen før noen innvirkning på resultatet? Har i det siste fokusert på å spise mindre av raske karbohydrater, så jeg er litt redd for at det ikke vil gi noe utslag på blodprøvene...
Gjest Elfrida Skrevet 13. mars 2006 #2 Skrevet 13. mars 2006 Jeg vil gjette på at du skal komme fastende, men ring legen og spør.
Nella Skrevet 13. mars 2006 #3 Skrevet 13. mars 2006 Du må måle blodsukkeret fastende ja. Men å bli svimmel og kvalm når det er lenge siden du har spist trenger ikke være diabetes. Om jeg går for lenge uten mat, trener hardt og ikke får nok mat så blir jeg også svimmel, kvalm og sinna. Blodsukkeret mitt er fint til vanlig og jeg har ikke diabetes Men jeg ville hørt om det var mulig å bare stikke innom på morran å få legesekretæren til å måle blodsukkeret og heller bestilt legetimer dersom blodsukkeret er utenfor normalen. Det er ikke legen som måler blodsukkeret uansett og da kan kanskje hele timen være bortkastet. Prøv å stikk innom i morra og spør. Så avbestiller du om du ikke trenger time. Faste matplaner og nok mat kan være et greit nok tiltak for å forhindre at dette skjer, hva vet vel jeg om det... Spise ofte nok ihvertfall. Og jeg tror det er ganske vanlig å bli trøtt og døsig etter måltider.
Nella Skrevet 13. mars 2006 #4 Skrevet 13. mars 2006 Symptomer på diabetes er mer uttalte dersom det er type 1-diabetes du har. Symptomene har en tendens til å bli mer vage ved type 2-diabetes, og man kan derfor gå med type 2-diabetes i flere år uten å vite det. Når blodets innhold av sukker stiger, kommer det sukker i urinen. Dette fører til økt urinmengde og hyppig vannlating. Kroppen svarer på dette med tørste. Sukkerutskillelsen i urinen betyr et kaloritap og fører ofte til at man går ned i vekt. Urinveisinfeksjoner og kløe i skrittet kan også være et symptom på diabetes. Uten behandling kan det oppstå syreforgiftning med dyp, tung pust som lukter aceton, magesmerter, brekninger og bevisstløshet (diabetisk koma, tidligere kalt sukkerslag). Hos mange som får diabetes går denne prosessen langsomt slik at en ikke registerer symptomene. Etterhvert vil imidlertid forandringene i stoffskiftet påvirke alle kroppsfunksjoner slik at man blir slapp, trøtt og nedstemt. Dette er de vanligste plagene når sykdommen oppstår i godt voksen alder (type 2-diabetes). http://www.diabetes.no/index.asp?id=23127 Her ser du symptomene til diabetes
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2006 #5 Skrevet 13. mars 2006 Takk for utfyllende svar Nella Jeg må nok ha en legetime likevell. Har vært plaget med gjentagende soppinfeksjon i over et år nå. Har fått diflucan for dette, men det har ikke hjulpet. Så jeg tenkte kanskje det kunne være en sammenheng mellom diabetes og soppinfeksjon? Ellers har jeg vel ikke så mange av de andre symptomene. Har hatt mye vondt i magen, men det kommer nok av endringer i kostholdet (mer fiber). Kommer nok til å få sjekket blodsukkeret, sånn for å være på den sikre siden..
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2006 #6 Skrevet 13. mars 2006 Det er sammenheng mellom diabetes og soppinfeksjoner, ja, men samtidig er det jo veldig vanlig å få soppinfeksjon uten å ha diabetes. Ellers er det nokså vanlig å bli svimmel, kvalm og ukonsentrert (og aggressiv, bare spør meg) når det er lenge siden man har spist, pga lavt blodsukker; husk at for diabetikere er det gjerne HØYT blodsukkernivå som er problemet, fordi de mangler insulin. Jeg blir også trøtt etter måltider (særlig middag), dette er også nokså vanlig, uten at man er syk (jeg er ikke diabetiker). Jeg tror også det har sammenheng med blodsukkeret og hvordan det svinger. Lurt av deg å kutte ned på raske karbohydrater; min erfaring er at slike gjør symptomene du nevner sterkere. Ellers er det bra du kommer deg til legen for å sjekke:-) Blod/urinprøver kan sikkert gi deg svar.
Nella Skrevet 13. mars 2006 #7 Skrevet 13. mars 2006 Takk for utfyllende svar Nella Jeg må nok ha en legetime likevell. Har vært plaget med gjentagende soppinfeksjon i over et år nå. Har fått diflucan for dette, men det har ikke hjulpet. Så jeg tenkte kanskje det kunne være en sammenheng mellom diabetes og soppinfeksjon? Ellers har jeg vel ikke så mange av de andre symptomene. Har hatt mye vondt i magen, men det kommer nok av endringer i kostholdet (mer fiber). Kommer nok til å få sjekket blodsukkeret, sånn for å være på den sikre siden.. ← Da kan det være veldig lurt! Få time litt tidlig eller mål blodsukkeret litt tidlig da så slipper du å sulte hele dagen. Lykke til
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2006 #8 Skrevet 13. mars 2006 Så snille dere er å beroliger meg Tusen takk! Har legetime i morgen klokken halv ti. Håper på det beste
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå