AnonymBruker Skrevet 11. april #1 Skrevet 11. april Hei! Vi strever litt med vårt eldste barn, på det sosiale planet. Han er verdens skjønneste gutt, men i perioder skorter det på sosiale antenner. Veldig utadvendt, men han gjør så mye rart! Med venner på besøk, eller feks skolen osv så kan det bli helt galt av og til. Eller fremmede som labber forbi huset vårt. Idag hadde han slått en helt tilfeldig jente i armen, og rekt finger. Helt uspiselig oppførsel. Vi skjønner bare ikke hvordan det går an. Prøver alltid å forberede han, veilede underveis og snakke i etterkant. Idag ble det konsekvens med at han ble tatt med rett inn og ikke fikk gå ut å leke igjen. Han kan si mye stygt, til fremmede, kanskje for å tøffe seg??Har gjort det siden han var liten. Bedre i perioder, men er også god på komplimenter. Så kan være motsatt også. Har mange venner men er redd de skal gå lei nå. Har måttet sende hjem klassekamerater for at han feks «plager» de. Er utredet for adhd, ble konstanterer at han var veldig umoden for alderen og har tics. Mulig det skal utredes videre for tourettes når han har modnet litt. Kan de vokse dette av seg?? Blir det bedre?🫨 Blir gal av det, og bekymret.. :( Anonymkode: 746a1...dc9
AnonymBruker Skrevet 11. april #2 Skrevet 11. april Hmm.. Opplever du ar han tøffer seg, eller at det liksom bare "renner ut", eller en kombinasjon? Er det førstnevnte, så vil jo litt saftige konsekvenser som en uke uten skjerm, en uke uten besøk, eller lignende, kunne hjelpe. Men er det det siste, og det faktisk er mer tourettes-aktig, vil det kanskje ikke det.. Hadde mitt barn slått noen og vist finger hadde det i alle fall vanket langt verre konsekvenser enn bare inn fra lek. Men så har ikke vi samme problematikken heller. Anonymkode: 01524...cb1 1
AnonymBruker Skrevet 12. april #3 Skrevet 12. april Egentlig en kombinasjon.. Ja vi har såklart kjørt hardere konsekvenser også som i feks en uke uten besøk, faktisk flere uker. Tatt vekk ukelønn osv. skjerm og sånn funker ikke da han ikke bryr seg om det, eneste som svir er hvis han må holde seg inne i huset, og vi avlyser besøk. Syntes det er kjempe vanskelig for hvis det er tourette blir det nesten mer som en straff for noe han kanskje ikke kan noe for men uansett må det jo skje en form for konsekvens😫Redd for å ødelegge selvbildet hans siden han mestrer sosiale situasjoner så dårlig når jeg hele tiden må «hjelpe» , og feks at det blir alvorlig prat underveis men det må jo gjøres.. Anonymkode: 746a1...dc9
NoaideBiehtar Skrevet 12. april #4 Skrevet 12. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Egentlig en kombinasjon.. Ja vi har såklart kjørt hardere konsekvenser også som i feks en uke uten besøk, faktisk flere uker. Tatt vekk ukelønn osv. skjerm og sånn funker ikke da han ikke bryr seg om det, eneste som svir er hvis han må holde seg inne i huset, og vi avlyser besøk. Syntes det er kjempe vanskelig for hvis det er tourette blir det nesten mer som en straff for noe han kanskje ikke kan noe for men uansett må det jo skje en form for konsekvens😫Redd for å ødelegge selvbildet hans siden han mestrer sosiale situasjoner så dårlig når jeg hele tiden må «hjelpe» , og feks at det blir alvorlig prat underveis men det må jo gjøres.. Anonymkode: 746a1...dc9 Jeg ville ikke brukt slik straff. Det er jo ganske bakvendt, å straffe et barn som sliter sosialt med å ikke få være sosial. Han trenger jo det motsatte! Han trenger jo å fortsette å øve på å være sosial. Han vil jo ikke lære noe av å sitte alene hjemme. Hvem har utredet for ADHD og vurdert at det kan være Tourettes? Har de noen råd? Kan du eventuelt søke litt om Tourettes og se om det finnes noen råd? Jeg er enig med deg at det er helt feil å straffe barnet hvis det er snakk om en diagnose. Dere må derfor få noen verktøy som kan veilede og hjelpe barnet uten å straffe. Tror nok dere trenger mer profesjonell veiledning enn vi ordinære KG-brukere kan gi. 1
AnonymBruker Skrevet 12. april #5 Skrevet 12. april AnonymBruker skrev (5 timer siden): Egentlig en kombinasjon.. Ja vi har såklart kjørt hardere konsekvenser også som i feks en uke uten besøk, faktisk flere uker. Tatt vekk ukelønn osv. skjerm og sånn funker ikke da han ikke bryr seg om det, eneste som svir er hvis han må holde seg inne i huset, og vi avlyser besøk. Syntes det er kjempe vanskelig for hvis det er tourette blir det nesten mer som en straff for noe han kanskje ikke kan noe for men uansett må det jo skje en form for konsekvens😫Redd for å ødelegge selvbildet hans siden han mestrer sosiale situasjoner så dårlig når jeg hele tiden må «hjelpe» , og feks at det blir alvorlig prat underveis men det må jo gjøres.. Anonymkode: 746a1...dc9 Da tenker jeg dere har forsøkt, det er godt. Men da virker det jo som om barnet sliter med noe litt dypere, spesielt siden tourettes har vært vurdert. Kan bli feil om man straffer for noe barnet ikke klarer å kontrollere, ja. Det kan bare gjøre han mer opposisjonell og frustrert. Ville kanskje lest meg litt opp på tourettes, og selv om han kanskje ikke er så hardt rammet at han på et punkt får diagnosen, så kan kanskje noen tourettes-oppdragelsestriks gi deg litt hjelp og veiledning i hvordan å håndtere situasjoner. Som hun over sier, så ville jeg søkt profesjonelle råd. PPT, er de inne i bildet? Det burde de jo. Der dere har vært tidligere (bup?), kan du spørre de om veiledning? Men nå høres det jo ut som om gutten har det ok sosialt, da. Så det viktigste du gjør er vel å være mer på og tilstede for innblanding og veiledning enn man ellers ville være i den alderen. Anonymkode: 01524...cb1
AnonymBruker Skrevet 12. april #6 Skrevet 12. april Hmm, høres ut som en vanskelig situasjon. Skjer disse episodene der han feks rekker finger, sier stygge ting osv når dere er tilstede eller kun når han er med kompiser? Jeg har en tiåring, det er utrolig mye rart de får seg til å gjøre for å tøffe seg. Det høres ut som det kanskje kan være er noe underliggende her som han trenger hjelp med. Jeg ville forsøkt å komme i kontakt med fagpersoner for veiledning og råd, og videre utredning. Snakk med fastlegen. Ikke gi deg, stå på ditt og mas for å fortgang i sakene. Anonymkode: 2d5d0...92b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå