Gå til innhold

Irritert på svigermor- har tatt mye ekstravakter i påsken

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De færreste flybilletter blir refundert ved avbestilling. Man kan søke om å få refundert flyplassavgidter, det blir ikke mer enn noen hundrelapper. 

De har brukt 15 000 på biletter. Bilettene er bortkastet i forhold til formålet med turen, enten de drar eller blir hjemme.

Siden det er mannens familie synes jeg han får avgjøre om han synes det har noe for seg å reise, eller om dere like gjerne kan være hjemme/reise på hytta osv.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det koster litt, men ombook billettene til sommerferien og dra på fjellet med god samvittighet. Evnt ombooker dere kun din og barnets billet(hvis det går) og lar mannen ta turen alene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så heldig mannen din er som slipper å være sammen med hele storfamilien din hele påska. Det må være en befrielse for ham og stakkars deg som ikke får viljen din. Buhu. 

Anonymkode: 34c0b...b4f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
NinaLisa skrev (På 12.4.2025 den 8.57):

Jeg hadde ropt, bannet og grått. Å avbestilt flybillettene. Dette er ikke greit. Nei.

Dramatisk, much?

Det høres jo ut som en dum avgjørelse svigermor har tatt, men du skriver at hun ikke greier å si nei pga dårlig samvittighet..og det kan være noe i det. Kanskje de skriker etter hjelp på arbeidsplassen pga sykdom etc og er desperate etter å dekke opp vakter. Vet hvordan en i familien har det i friperioder, det hagler inn med meldinger om at det trengs flere på vakt og om noen pliiiiiz kan ta på seg noen.

Anonymkode: faeae...464

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kan godt forstå skuffelsen, men jeg hadde reist og tatt det som det kommer. 

Anonymkode: 0491f...f7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om svigermor jobb i helsevesenet, spesielt en liten plass, kan det være veldig vanskelig å si nei om ting ikke vil gå rundt uten at noen av stiller opp. Ja, i teorien er det arbeidsgivers ansvar, men i praksis ikke alltid så enkelt. Du sier hun er flink til å komme på besøk til dere, så mulig nå får hun og tjent opp litt til disse reisene, for det koster også. Tar dere fri når hun kommer på besøk til dere? Ellers har dere henne i to dager, og ser henne de andre. Barna får se bestefaren sin hele tiden. Er ikke det nok?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde avbestilt/ombooket billettene og sagt,

«Oi, det var jo veldig dumt at du tok de vaktene. Grunnen til vi kommer er jo for at du hadde fri, så vi gledet oss til å tilbringe tid alle sammen. Men da avbestiller vi billettene, også satser vi på at vi får til å ses i sommer isteden!».

Selvfølgelig synd, men hva skal man gjøre. Jeg har selv en svigerfar som stadig trekker seg unna for å hogge ved, drive med et prosjekt, levere noe hos naboen, går og setter seg og ser på TV når alle er samlet etc… Han er heller ikke med på noe fellesaktiviteter.

Og samme hvor kjekt det er å være hos svigers, så hadde jeg nok ikke giddet å dra dit (lang vei) hvis svigermor ikke var hjemme. Uansett hvordan man vrir og vender på det er det hun som er samlingspunktet, og vi besøker dem tross alt for å være med dem. Ikke fordi vi har så veldig stort behov for å kjøre timesvis for å sitte på en gudsforlatt gård i huttiheita. Da kan vi heller gjøre andre ting.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.4.2025 den 0.00):

Svigermor ga beskjed før jul at hun skulle ta fri i påsken. De spurte flere ganger om vi kunne komme og etter mye frem og tilbake bestemte vi oss for å bestille tur.

mannen er enebarn og vi har bare 1 barn. Svigers bor langt nord, mens vi bor langt sør. Mannen har kun foreldrene der, ikke venner eller annen familie. Koster oss totalt 15.000 kr i flybilletter tur/retur, noe som er en stor utgift. Men siden vi ikke har vært hos dem på 1,5 år, var det på tide å ta turen (de har vært veldig flink til å besøke oss- så vi ser den flere ganger i året).

Men idag ringer svigermor og forteller at hun har tatt ekstravakt nesten hele påska (snakker 12-timers vakter fredag, lørdag og søndag). Vi reiser nordover på tirsdag og tilbake neste mandag. Så vi får onsdag og torsdag sammen med henne.

Nå må jeg innrømme at jeg er både sint og skuffa! Hele storfamilien min reiser på fjellet og skal være der (besteforeldre, foreldre, tanter, onkler, søskenbarn osv). Alle har hytte i samme område og påska for oss er den aller beste høytiden! Det svir å skulle gå glipp av dette, for det betyr så utrolig mye for meg.

så nå skal vi sitte alene med svigerfar som er et kapittel for seg selv. De bor i «ingenmannsland» på bygda i nord- så og si innesnødd! 

Er det lov å bli skuffa?

disse ekstravaktene tar hun IKKE for pengene sin del, men fordi hun får dårlig samvittighet og ikke klarer si nei! 

jeg har faktisk lyst å avlyse hele turen! Noen som kan hjelpe meg å snu tankene her? Skjønner jo at jeg må omstille meg for at påska skal bli ok. Men jeg VET at det blir veldig sårt 😞

Anonymkode: 60a8b...2ca

Hva med mannen din? Han som har satset alt på deg, å ha måtte «ofre» familie og hjemsted for å være med deg.  Det er utrolig kjipt og tidkrevende når man har familie så langt unna, men siden dere ikke har hatt mulighet til å reise tidligere. Så kanskje det beste er å bite det i seg, Svigerfar er jo der.  Så jeg ville ha ofra min familiekos denne gangen og tenkt at det kanskje er mannen sin tur å besøke sin familie. Men at det kan føles kjipt og surt den skjønner jeg, men nå er det jo litt sånn når to fra hver sin kant av la den møtes. Det koster litt ekstra fra dere begge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjente at jeg har lyst å svare at det går vel fint? Dere klarer dere selv? Lag påskerenn og kle ut den trauste bestefaren som påskehare og inviter naboene (du sa bestefar stakk til naboer så da er det ikke helt i bakevja?) lag god middag til sliten bestemor og kos dere i nord.

Men jeg må også si at jeg innerst inne forstår dere godt. Det er kanskje ikke et sted jeg hadde svidd av 15k for å sitte innesnødd med en bilmekaniker😅 men jeg er sikker på dere får det koselig, dere har jo hverandre❤️

Anonymkode: 98fc3...c8f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde booket om billettene til sommeren om det er mulig. Tenker det er null stress å forklare når forutsetningene for turen har endret seg såpass.
Er det ikke mulig ville jeg reist og gjort det beste ut av det. Dere får tross alt to hele dager m svigermor. De andre tre dagene kan dere være kreative og finne på koselige ting m barnet. Dra ut i skogen og lage bål, ha påskeeggjakt, bake/lage god mat osv. Dere kan gjøre det skikkelig koselig for dere selv m litt kreativ innsats. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Milly GeoCad skrev (17 minutter siden):

Hva med mannen din? Han som har satset alt på deg, å ha måtte «ofre» familie og hjemsted for å være med deg.  Det er utrolig kjipt og tidkrevende når man har familie så langt unna, men siden dere ikke har hatt mulighet til å reise tidligere. Så kanskje det beste er å bite det i seg, Svigerfar er jo der.  Så jeg ville ha ofra min familiekos denne gangen og tenkt at det kanskje er mannen sin tur å besøke sin familie. Men at det kan føles kjipt og surt den skjønner jeg, men nå er det jo litt sånn når to fra hver sin kant av la den møtes. Det koster litt ekstra fra dere begge. 

Dette trenger ikke å stemme. Jeg bor i samboeren min sin by, men her bodde jeg før vi møttes. Og jeg hadde aldri noen planer om å flytte herfra, uavhengig av om jeg hadde møtt han eller andre. Det er ikke sånn at valget om å bo borte fra egen familie nødvendigvis skyldes partner. 

Anonymkode: 9c539...33f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette trenger ikke å stemme. Jeg bor i samboeren min sin by, men her bodde jeg før vi møttes. Og jeg hadde aldri noen planer om å flytte herfra, uavhengig av om jeg hadde møtt han eller andre. Det er ikke sånn at valget om å bo borte fra egen familie nødvendigvis skyldes partner. 

Anonymkode: 9c539...33f

Handler ikke om å skylde på partner, for det er ofte et valg man har gjort sammen. Men man kan likevel ha litt forståelse for den som har familien langt unna, det er ikke uvanlig (spesielt ette man har blitt foreldre) å ville besøke familien sin. Da kan vel kanskje den parten som bor i sitt hjemområde av og til være med å besøke familie uten å måtte surmule.  Det er jo ikke akkurat som at de besøker dem flere ganger i året.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milly GeoCad skrev (28 minutter siden):

Hvis du leser hele tråden, så står det at mannen også er veldig skuffet. Mest pga at de går glipp av påskeferie sammen med hennes familie, noe han trives med. 

Det er ikke sånn at alle synes det er et ork å feriere med svigerfamilien sin, og i TS sitt tilfelle har begge «ofret» favorittpåsken sin mot et besøk nordover, som overhodet ikke blir som planlagt/forespeilet.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei igjen,

vi valgte å flytte billettene til sommeren! Mannen som tok den endelige avgjørelsen. Etter at skuffelsen nå har lagt seg, pakker vi om og gleder oss alle veldig mye til påske på fjellet 😊

Ts

• Liker 7
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 12.4.2025 den 0.00):

Svigermor ga beskjed før jul at hun skulle ta fri i påsken. De spurte flere ganger om vi kunne komme og etter mye frem og tilbake bestemte vi oss for å bestille tur.

mannen er enebarn og vi har bare 1 barn. Svigers bor langt nord, mens vi bor langt sør. Mannen har kun foreldrene der, ikke venner eller annen familie. Koster oss totalt 15.000 kr i flybilletter tur/retur, noe som er en stor utgift. Men siden vi ikke har vært hos dem på 1,5 år, var det på tide å ta turen (de har vært veldig flink til å besøke oss- så vi ser den flere ganger i året).

Men idag ringer svigermor og forteller at hun har tatt ekstravakt nesten hele påska (snakker 12-timers vakter fredag, lørdag og søndag). Vi reiser nordover på tirsdag og tilbake neste mandag. Så vi får onsdag og torsdag sammen med henne.

Nå må jeg innrømme at jeg er både sint og skuffa! Hele storfamilien min reiser på fjellet og skal være der (besteforeldre, foreldre, tanter, onkler, søskenbarn osv). Alle har hytte i samme område og påska for oss er den aller beste høytiden! Det svir å skulle gå glipp av dette, for det betyr så utrolig mye for meg.

så nå skal vi sitte alene med svigerfar som er et kapittel for seg selv. De bor i «ingenmannsland» på bygda i nord- så og si innesnødd! 

Er det lov å bli skuffa?

disse ekstravaktene tar hun IKKE for pengene sin del, men fordi hun får dårlig samvittighet og ikke klarer si nei! 

jeg har faktisk lyst å avlyse hele turen! Noen som kan hjelpe meg å snu tankene her? Skjønner jo at jeg må omstille meg for at påska skal bli ok. Men jeg VET at det blir veldig sårt 😞

Inviter med svigerfar til din del av familien..

Anonymkode: eaf85...13c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Inviter med svigerfar til din del av familien..

Anonymkode: eaf85...13c

Basert på beskrivelsen av svigerfar senere i tråden, er det lite som tyder på at han ville hatt lyst til det. Høres egentlig ut som utsettelse av turen er vinn vinn for alle, med mulig unntak av svigermor. 

Anonymkode: ed0b5...ee1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.4.2025 den 0.26):

Så det er svigermor som er underholdningen da eller? Hva er forskjellen? At dere må gjøre mer selv? Dere vil vel være like innesnødd og venneløse selv om svigermor er tilstede. 

Kanskje det er på tide å lære å klare seg litt uten svigermor? Dere virker litt avhengige av henne om dere ikke klarer å lage til en fin påske for dere selv og svigerfar, uten at hun er tilstede. 

Anonymkode: d2fe6...d0c

Er du helt fjern? De er invitert på besøk og har brukt mange tusen på flybilletter og så stikker vertskapet av, det er jo helt blåst!

Anonymkode: 4a32c...88b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ts godt jeg. De er på besøk sjeldent til svigerforeldre og så skal svigermor jobbe 12 timer(!) om dagen når de er der. Og svigerfar er en asosial mann som gjemmer seg unna. De trenger jo ikke betale 15k for å sitte i huset til svigerforeldre uten at noen er tilstede liksom🙈 Fint du fikk flyttet billettene til sommeren ts. Forhåpentligvis har svigermor fri da😊

Anonymkode: c03cb...37c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...