Gå til innhold

Kan barnehagen se at man har dårlig økonomi?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tenker da på klær barna har i barnehagen. Ser en god del har veldig dyre klær og merkeklær. Sier dette noe om hvor velstående familien er? Selv har ikke mitt barn mye merkeklær i barnehagen. 

Anonymkode: a9177...5af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bor i Oslo, og her går ungene i alt mulig rart. Mange her kjøper mye brukt, men det kan selvfølgelig også være merkeklær. Tror de ansatte bryr seg null om dette, så lenge barna har det de trenger. 

Anonymkode: b5abf...c8a

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, til en viss grad vil jeg vel si. Hvis ungen ALDRI får noe nytt, alltid går i slitte og godt brukte klær, så tenker de vel sitt. Gjenbruk er fint det, men klærne bør jo være i god stand. 

Anonymkode: 9146b...cd9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehagen ser på helheten. Kommunale barnehager kan gi redusert foreldrebetaling ved spesielt lav samlet inntekt. Du må huske at barnehageansatte har taushetsplikt. 

Anonymkode: 51abf...e57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ser det nok på mer enn bare klærne; matboks (og innhold), drikkeflaske, sekk,  klær, sko, evt. vogn, bil osv. Hvis et barn går i klær med mye slitasje, har slitt matboks der f.eks. en av klypene til å feste lokket har falt av, har med seg stusselig mat, har dårlige sko eller mangler ting ofte er det ganske lett å skjønne at familien kanskje sliter økonomisk. De med bedre råd hadde byttet ut ødelagte ting. 

Anonymkode: 469d5...69f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Barnehagen ser på helheten. Kommunale barnehager kan gi redusert foreldrebetaling ved spesielt lav samlet inntekt. Du må huske at barnehageansatte har taushetsplikt. 

Anonymkode: 51abf...e57

Det er økonomien til den enkelte familie som avgjør om de får redusert foreldrebetaling, ikke kommunal eller privat barnehage. Ofte et det kun styrer som vet om familien har redusert betaling. I kommunale barnehager vet ofte ikke styrer det. Da er der økonomiavdelinger som har oversikt over foreldrebetaling.  

Anonymkode: 96d6a...5a4

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde barnehagen ikke merket slikt, helt til de merket at datteren min hadde på levis genser, da kom flere av de ansatte bort og kommenterte hvor fin den var, de nevnte også at hu har alltid klær som skyller seg ut, er godt stelt og har utrolig fine farger. De merket vist det mer enn meg 

Anonymkode: c620d...402

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i barnehage, og min erfaring er at det er mye forskjellig der ute. Den rike direktørfamilien er gjerrige og bruker virkelig opp klærne. Her snakker vi om regnbukser som smuldrer opp og vi husker at storesøster på 16år hadde akk den. Mens den unge uføre alenemoren (som mest sannsynlig har lite) alltid har nytt og fint utetøy pga arv/besteforeldre og de kjøper kvalitet som varer.. De med normal gjennomsnittsinntekt har alt etter som. Både nytt, arvet og ja.  

Anonymkode: 0329a...b58

• Liker 6
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tenker da på klær barna har i barnehagen. Ser en god del har veldig dyre klær og merkeklær. Sier dette noe om hvor velstående familien er? Selv har ikke mitt barn mye merkeklær i barnehagen. 

Man kan aldri se det, noen kjøper jo merkeklær brukt også . 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg jobber i barnehage, og min erfaring er at det er mye forskjellig der ute. Den rike direktørfamilien er gjerrige og bruker virkelig opp klærne. Her snakker vi om regnbukser som smuldrer opp og vi husker at storesøster på 16år hadde akk den. Mens den unge uføre alenemoren (som mest sannsynlig har lite) alltid har nytt og fint utetøy pga arv/besteforeldre og de kjøper kvalitet som varer.. De med normal gjennomsnittsinntekt har alt etter som. Både nytt, arvet og ja.  

Anonymkode: 0329a...b58

Haha, dette virket litt kjent, kjente et rikt legepar som bodde på en av de rikeste områdene men lete etter brukte barneklær på finn. Helst gis bort, 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det tror jeg ikke. 

Jobbet en stund i stidentbarnehage. Barn av studenter og barn av ansatte på universitetet. Ganske ulike familier sånn generelt, unge uetablerte vs. godt voksne toinntektsfamiliet. Det var absolutt ikke de med tilsynelatende best inntekt som brukte mest penger på klær og utstyr. 

Det blir selvsagt synlig om noen har ekstremt dårlig økonomi. 

Anonymkode: b131f...e20

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke nødvendigvis. Klær er ikke eneste indikator på økonomi. Dessuten kan noen med dårlig økonomi være veldig bevisst på å kamuflere at de har dårlig økonomi ved å «pynte på fasaden» og bruke penger på barna og minimalt på seg selv. Har også opplevd velstående, men gjerrige legeforeldre som til stadighet sendte barnet sitt i bhg i stillongs og trøyer med store hull og matflekker og utslitte sko.

Anonymkode: a266a...ae1

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Barn er ikke så dyre i barnehageårene,  så man skal ha svært dårlig råd for at barnehageansatte tenker på det. Vil jeg tro ..

Anonymkode: 95262...60b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Haha vi har ganske romslig økonomi men har knapt kjøpt nye klær til skolestarteren vår 😅 Han har mange søskenbarn som han arver ca alt av - og en del er nok litt falmet og halvslitt ja.. Men de fungerer jo🤷🏽‍♀️ Aldri kjøpt merkeklær til han, de blir jo for små i løpet av tre uker så det er bortkasta penger i mine øyne 😅 Barnehagen tenker vel sitt da sikkert, basert på svarene her. Men det bryr jeg meg ikke om, han er jo ren og varmt nok kledd så 🤷🏽‍♀️

Anonymkode: cd865...27a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har god økonomi, men har aldri vært opptatt av merkeklær av typen "hverdagsklær" til ungene. Og ja, småhull i ulltøyet blåste jeg en lang marsj i. Kjøpte mye kvalitetsyttertøy brukt da, men det kan man jo få veldig billig om man bruker litt tid på å jakte på finn etc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Vi har god økonomi og bor i enebolig i et område med mange leiligheter. Jeg aner ikke hvilken økonomi de andre foreldrene i bhg har. Ser ikke noe tydelig forskjell på klærne til barna når jeg leverer og henter. Vi har arvet masse opp til i allefall 3 års alderen, og jeg har også kjøpt noe brukt. Prioriterer å kjøpe nye utedresser og regntøy, for vi har sett at det vi har arvet har lekket ganske fort. Så der er det mer begrenset levetid. Vi kunne kjøpt alt nytt, men det ser jeg ikke poenget med. 

Anonymkode: b28eb...fad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vil tro de ser på om barnet har rett klær til rett årstid. Varme klær om vinteren og godt regntøy. At barnet har sko som passer. Hvilket merke det er, eller om det er brukt, tror jeg neppe de tenker over. Barnet skal ha det behagelig. Utseende har liten betydning der.

Mest sannsynlig merker de om foreldrene er engasjerte i barna sine, og følger med på at de ikke mangler noe. Da tenker jeg ikke på den ene gangen mamma/pappa glemte drikkeflasken, men på helheten. 

Anonymkode: b49a6...242

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ihvertfall ganske vanlig blant velstående at man tar vare på ting, og er uinteressert i trender og hva man «må» ha. Man kjøper ting og klær av god kvalitet og lar det vare dets livsløp, helst. Det er stor forskjell på bomullsfibre som brukes i ulike merker, f.eks. Så jeg ville nesten tenkt omvendt, at barn med solide og brukte klær kommer fra et øvre sosioøkonomisk sjikt.  Men det kommer jo også an på helheten, ja. Hvordan barnet følges opp, tannstell, mat, rutiner, osv osv.

Anonymkode: ce44d...084

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Forloveden min kjøper så og si ALT brukt på Finn til sine 2 gutter.

Klær, sykler, gaming utstyr osv.

Han liker å spare der han kan og han er glad i gjenbruk. Han liker heller å bruke mer på aktiviteter og opplevelser.

Ungene mangler ikke noe.

Han tjener godt over millionen og eier leilighet til 12M og er gjeldsfri. 

Min unge går hovedsakelig i HM/KappAhl/Cubus. Han liker løse jogge klær og de må vaskes daglig. Ser ikke poenget med å kjøpe dyre merkeklær.

Går selv i billige klær eller kjøper på Fretex, men ser alltid bra ut. 

Jeg har ok økonomi.

Heldigvis har vi samme syn på økonomi og verdisyn.

Barna skal få alt de trenger, men de skal aldri bli bortskjemte drittunger. Selvverdt handler ikke om penger og materielle ting.

Anonymkode: 97fd9...154

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...