Gå til innhold

Far nekter å ta foreldrepermisjon

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Diskuterte dere ikke dette før dere fikk barn sammen?

Hadde gjort det slutt, fått hans permisjon, krevd bidrag og startet på nytt.

Høres jo ikke ut som om han bryr seg så veldig mye om dere akkurat.

Anonymkode: 8379f...19f

• Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jo vi snakker sammen. Og jeg forsøker å få han til å forklare hvordan han mere og løse dette. Men han er overhode ikke intressert i permisjon og mener dette er min «jobb». Han kommer til å ordne avtale med jobben at han skal arbeid selv om han har permisjon.

Anonymkode: 85e36...182

Skal han betale deg for tapt inntekt og pensjon fordi du da står uten inntekt i ulønnet permisjon? 

Anonymkode: 21133...be6

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Han har 3 år på å ta den ut eller så går den bare bort. 

Anonymkode: 8569d...2aa

Ja det er greit. Men han må ha permisjon mens jeg jobber til barne begynner i barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Far nekter å ta foreldrepermisjon. Han begrunner det med at han ikke er villig til å gi opp livet sitt med jobb, venner og fritid… litt fortvilt for jeg skal snart i jobb og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre fordi keg kan ikke ha barne og jobbe samtidig… Vurdere nesten å gjøre det slutt..

vet ikke hva jeg helt vil med innlegge men jeg trenger å lufte det

Dere hadde ikke denne samtalen før du ble gravid????

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jo vi snakker sammen. Og jeg forsøker å få han til å forklare hvordan han mere og løse dette. Men han er overhode ikke intressert i permisjon og mener dette er min «jobb». Han kommer til å ordne avtale med jobben at han skal arbeid selv om han har permisjon.

Er mannen din en som liker å slikke ræv? Prøver han å vise sitt beste side for sjefen? Se på meg, jeg prioriterer jobben min istedenfor familien? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville han ha barn? Altså, har man fått dem så må man ta ansvar for dem og bidra til at familien A/S skal gå rundt, men var han også pådriver for å få barn, eller "ble han med på det" uten å egentlig ville? Ikke at det spiller noen rolle som sagt, men jeg bare prøver å skjønne hva som foregår i hodet hans....

Anonymkode: f005f...871

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen løsning er selvfølgelig å bare dra på jobb når du skal begynne igjen og si I fra tydelig når dette er og at da er barnet hans ansvar... så får han ordne det på ett vis.. antar han ikke drar i fra en baby? Han blir jo kjapt uten lønn om han ikke søkt permisjon og får pengene han skal ha fra nav... får bare kjøre hardt mot hardt.. du har jo ikke rett på mere betalt fri 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle som sier at hun skal flytte og at han ikke bør ha omsorgen for barnet.. er dere de samme som roper om 50/50 samvær? Problemet hennes vil bare forskyves, han kommer ikke til å endre seg fordi om hun forlater ham og etterhvert har både barnet OG faren rettigheter.. 

Like it or not, du valgte ham. Prøv å hjelp han til å vokse inn i farsrollen. Går du vil du ihvertfall ikke ha noen innflytelse. "Må ivareta fars rettigheter" skjønner du vel.. 

Anonymkode: b30fc...fbf

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags dott er det du er sammen med og fått barn med? Og hvordan trodde han det skulle bli å få barn? Snakket dere ikke om dette?

Ring svigermor og fortell om hvordan sønnen hennes oppfører seg hvis dere har et godt forhold

Anonymkode: 9d997...afe

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har snakket om dette tidliere om permisjon, og han har ikke vært så intressert og ha permisjon. Fordi han ikke er gla i «babyer». Og jeg har prøvd å få han egasjert i farsrollen, jeg prøver å få han til å mate, skifte bleie, trilletur, leke etc. men ser på hele mann at han mistrives. Vi har snakket om permisjon ja, men der har vi snakket om at jeg og blir å være endel hjemme fordi turnusen min tillate det. Noe som tilsir at jeg vil være tilstede. Men nå har han snudd helt om å nektet å ta ansvar for baby og mener han skal jobbe og jeg skal jobbe samtidig som jeg tar meg av babyen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vi har snakket om dette tidliere om permisjon, og han har ikke vært så intressert og ha permisjon. Fordi han ikke er gla i «babyer». Og jeg har prøvd å få han egasjert i farsrollen, jeg prøver å få han til å mate, skifte bleie, trilletur, leke etc. men ser på hele mann at han mistrives. Vi har snakket om permisjon ja, men der har vi snakket om at jeg og blir å være endel hjemme fordi turnusen min tillate det. Noe som tilsir at jeg vil være tilstede. Men nå har han snudd helt om å nektet å ta ansvar for baby og mener han skal jobbe og jeg skal jobbe samtidig som jeg tar meg av babyen. 

Du skal ha med baby på jobb?

Dette er garantert trolletråd 

Anonymkode: 21133...be6

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Far nekter å ta foreldrepermisjon. Han begrunner det med at han ikke er villig til å gi opp livet sitt med jobb, venner og fritid… litt fortvilt for jeg skal snart i jobb og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre fordi keg kan ikke ha barne og jobbe samtidig… Vurdere nesten å gjøre det slutt..

vet ikke hva jeg helt vil med innlegge men jeg trenger å lufte det

Snakket dere ikke om dette før dere ble enige om å få barn? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Javel, tenker han at babyen skal være hjemme alene da eller?

Anonymkode: bb7bc...735

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neei jeg vet ikke hva han tenker. Han har belaga seg på at jeg finner ut av det å tar ansvar for det. Han har fraskreve sitt ansvar.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Neei jeg vet ikke hva han tenker. Han har belaga seg på at jeg finner ut av det å tar ansvar for det. Han har fraskreve sitt ansvar.

Du kan ikke bare fraskrive deg ansvaret når du har lagd et barn , da er det for sent,

• Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde sagt at han kan velge, pappaperm eller 50/50 omsorg. 

Anonymkode: 8ccd3...e20

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Troller du?

Om han har fraskrevet seg sitt ansvar for sitt eget barn, da er det faktisk DITT ansvar å sørge for å beskytte ditt barn fra en som overhodet ikke er egnet som omsorgsperson for barnet.

Du har nå bare ett valg, og det er å gå fra ham!

Fortell ham at dette ikke går, at du må ta ansvar for barnet siden han nekter. Og da kan ikke han lenger bo sammen med dere, fordi du da ikke kan ta vare på barnet slik barnet har rett på og trenger.

Informer dine nærmeste om at du må ut av forholdet, og at du må snakke med barnefar nå i helgen (slik at dine nære følger deg opp og passer på at du og barnet har det bra, for en mann som reagerer som han nå gjør, det er en mann du ikke kan vite hva gjør når du avslutter med ham - så tenk egen og barnets sikkerhet først, flytt ut om du må!). Få ham til å flytte ut, eller flytt selv ut sammen med barnet. Mandag morgen ringer du og ber om hastetime for mekling hos familievernkontoret, og forklarer at det haster fordi du må søke om å få overta fars permisjon siden han ikke vil ta noe ansvar for hverken permisjonen eller barnet og at du må avslutte veldig fort for å beskytte barnet og kunne overta permisjonen!

Så søker du Nav om å overta permisjonen med samme begrunnelse og viser til meklingstime. Og kontakt egen arbeidsgiver for å forklare hva som skjer, at du må være lenger borte i permisjon.

Så må du finne ut hva du gjør med bosituasjon her og nå og avslutter felles bolig med barnefar.

Sørg for at du, etter at meklingsattest er klar, søker om bidrag gjennom Nav. IKKE gå med på privat bidrag med en slik mann, for du vet nå at du ikke kan stole på ham, at han ikke tar ansvar, at han ikke tenker på hverken ditt eller barnets beste.

Du må være sterk nå og gjøre det du må for å beskytte deg selv og barnet ditt! Ikke vær redd for å snakke med og be om hjelp fra familie og venner!

❤️

Anonymkode: 2af8c...63c

• Liker 8
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt uenig med de fleste her. 

Det er faktisk ikke alle som egner seg til å ta vare på babyer en hel dag, spesielt gjelder dette noen menn, det er biologi. Det betyr ikke nødvendigvis at de blir dårlige fedre til litt større barn. Ofte kan de bli en viktig figur i barnets liv når det vokser bittelitt til og oppgavene endres radikalt. 

Jeg tenker det må være greit dersom den andre har lyst og mulighet til å steppe in. Men da må han også være villig til å ta ansvar for å ordne situasjonen, først og fremst økonomisk. 

Jeg hadde sett på om han viste initiativ til å ordne opp, og følt på om han "driter i" barnet, eller om du får følelsen av at han ønsker den beste situasjonen for barnet, og mener den er at barnet er med deg. 

Anonymkode: 6a316...03c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg er litt uenig med de fleste her. 

Det er faktisk ikke alle som egner seg til å ta vare på babyer en hel dag, spesielt gjelder dette noen menn, det er biologi.

Nei, det er det ikke. Det er bare en unnskyldning, fy f… hadde det vært en mor hadde det vært bekymringsmelding til barnevernet mm. Det er faktisk like mye far sitt barn som mor sitt.

Det betyr ikke nødvendigvis at de blir dårlige fedre til litt større barn. Ofte kan de bli en viktig figur i barnets liv når det vokser bittelitt til og oppgavene endres radikalt. 

Jeg tenker det må være greit dersom den andre har lyst og mulighet til å steppe in. Men da må han også være villig til å ta ansvar for å ordne situasjonen, først og fremst økonomisk. 

Jeg hadde sett på om han viste initiativ til å ordne opp, og følt på om han "driter i" barnet, eller om du får følelsen av at han ønsker den beste situasjonen for barnet, og mener den er at barnet er med deg. 

Anonymkode: 6a316...03c

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...