Gå til innhold

Leggetid overnatting

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når pleier dere å praktisere leggetid når barna har overnatting? Jeg merker at det er så stor forskjell på hva som blir gjort blant vennene til barnet mitt. Noen lar de styre på halve natta mens noen er litt strengere. Det har hendt at det har kommet en trøtt, sliten og sur unge hjem fordi ingen roet dem ned og de fikk styre showet fullstendig selv. Man må jo sette litt grenser vel? Barn 10 år.

Anonymkode: 9f174...e42

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er enig. Tenker at om ungene sendes i seng i 21 tiden, så kan de styre frem til 10. og så få litt kjeft for å ikke ha lagt seg. I helger så klart. Ville nok sendt de i seng mye tidligere i uke dager. 

Anonymkode: 7296f...87a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått de til å stelle seg for natta seneste i 23-tiden, tannpuss og slikt. Men har latt de styre på med inne på rommet med snakk og slikt. 

Anonymkode: b1d29...a17

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vet du om de setter grenser eller ikke? 
å hvorfor skall dine grenser være de riktige!

Anonymkode: 92eff...952

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har fått de til å stelle seg for natta seneste i 23-tiden, tannpuss og slikt. Men har latt de styre på med inne på rommet med snakk og slikt. 

Anonymkode: b1d29...a17

Stelle seg 23 og styre enda mer etterpå? Er jo altfor seint for en tiåring. Ville sagt seinest under dyna 22 og godtatt litt styr før de sovner.

Anonymkode: dd519...76b

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får de styre på ganske lenge. Nå er de 13. legger seg når de måtte ønske når det er overnatting. 
Da de var 10, ba jeg de pusse tenna rundt 22-22:30, også fikk de ligge inne på rommet og fnise og styre til de sovnet.

Anonymkode: 1ab0b...f70

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er enig. Tenker at om ungene sendes i seng i 21 tiden, så kan de styre frem til 10. og så få litt kjeft for å ikke ha lagt seg. I helger så klart. Ville nok sendt de i seng mye tidligere i uke dager. 

Anonymkode: 7296f...87a

Vi praktiserer dette. Da prater de og koser seg frem til 22 og enda er det vanskelig å få det stilt før 22:30. synes det er sent nok for dem.

Anonymkode: 2a376...d92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva vet du om de setter grenser eller ikke? 
å hvorfor skall dine grenser være de riktige!

Vel, vi foreldre snakker jo sammen og jeg kjenner veldig godt de foreldrene mitt barn overnatter med. Og barnet mitt er jo stort nok til å kunne fortelle ting selv. 

Jeg spør her fordi jeg lurer på hvilke grenser andre har. Nettopp fordi jeg ikke nødvendigvis mener at mine grenser er riktige men vil ha innspill ifra andre foreldre.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Vi praktiserer dette. Da prater de og koser seg frem til 22 og enda er det vanskelig å få det stilt før 22:30. synes det er sent nok for dem.

Anonymkode: 2a376...d92

Det høres bra ut, jeg også tenker i de baner. Jeg ønsker ikke at de skal sovne altfor seint og vi skal jo legge oss selv også. Men å få det stilt er jo en helt annen sak😆 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8-9-åringer her. Overnatting helg - Legge seg 21-21.30, slokke/stille fra ca 22. Noen ganger sovner de jo litt seint, men det er ikke overnatting så ofte, så det får gå greit 😊 

Anonymkode: 9bd6e...0a8

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alltid praktisert slik at ungene kan ha overnatting så ofte de vil, så lenge de legger seg til ca samme tid som de ville gjort om de var alene. Da går det jo litt ekstra tid uansett, men vanligvis ikke mer enn 30 min ekstra. 
Jeg vil heller ha overnattingsgjester hver helg til alle 4 barna der det er gode rutiner, enn overnatting en gang i måneden der alle er utslitt etterpå. Fungerer hos oss og har fungert slik siden ungene har vært 3-4 år. 

Anonymkode: 1c629...321

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Stelle seg 23 og styre enda mer etterpå? Er jo altfor seint for en tiåring. Ville sagt seinest under dyna 22 og godtatt litt styr før de sovner.

Anonymkode: dd519...76b

Nei 23 er da ikke for sent 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er legging rundt 21.30-22.00.

De har leggerutiner kl 21 med stell og tannpuss og så får de romstere litt rolig på rommet en times tid.

Anonymkode: f1766...6ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Her er legging rundt 21.30-22.00.

De har leggerutiner kl 21 med stell og tannpuss og så får de romstere litt rolig på rommet en times tid.

Anonymkode: f1766...6ab

Samme her! De våkner gjerne tidlig, så det er fint å prioritere nok søvn 

Anonymkode: 71e7c...397

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da de var yngre fikk de være oppe litt lenger, men ikke full frihet. Nå er de 12, 14 og 16 og får gjøre akkurat som de vil når det er overnatting (de to eldste har gjerne våkenetter, det går fint).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Når pleier dere å praktisere leggetid når barna har overnatting? Jeg merker at det er så stor forskjell på hva som blir gjort blant vennene til barnet mitt. Noen lar de styre på halve natta mens noen er litt strengere. Det har hendt at det har kommet en trøtt, sliten og sur unge hjem fordi ingen roet dem ned og de fikk styre showet fullstendig selv. Man må jo sette litt grenser vel? Barn 10 år.

min har hatt overnattingbesøk siden han var 8-9 år , han er 12 nå, når han var mellom 8-10 maset jeg aldri da sovnet de rimlig fort rundt 21-2130 tiden,mens nå som han har blitt eldre, kan det bli sent, mellom 00-02,men så lenge de ikke bråker og sånt ser jeg ikke helt problemet

Anonymkode: b49bf...df7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Søvn er viktig, men lallebesøk så får de være lengre oppe og kose seg! 

Kommer jo ann på alder og!

Det gøye med overnatting er jo nettopp det!

Anonymkode: aae70...55f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...