Gå til innhold

Opptakskrav til lokførerutdanningen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Du må ha fullført vidergående med R1 mattematikk.

Men matematikkkravet slipper du om du har fagbrev som feier.

Gir jo ikke noe mening. Hva er poenget med kravet om R1 matte?

Hvis matematikk R1 er nødvendig forkunnskap, så burde det jo gjelde alle.

Anonymkode: 345b4...ca2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hva vil du egentlig med dette innlegget? Reglene er jo sånn. Spiller ingen rolle hva du synes eller mener om det. 

Anonymkode: 48387...3e6

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Praktisk erfaring og yrkesopplæring kan veie opp for teoretiske fag.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  Abra skrev (På 12.4.2025 den 5.08):

Praktisk erfaring og yrkesopplæring kan veie opp for teoretiske fag.

Ekspander  

Men TS har jo rett i at det er ganske vanvittig at R1 (som begynner å bli relativt avansert matte) skal kunne veies opp av fagbrev. Enten er R1 faktisk unødvendig som lokfører, eller så tenker de å lære elever med fagbrev veldig mye matte i løpet av utdanningen? Jeg tipper det er førstnevnte…

Er opptakskravet ment mest for å begrense antall søknader fra folk som ikke har fagbrev? 

Anonymkode: 97a20...db2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.4.2025 den 6.37):

Men TS har jo rett i at det er ganske vanvittig at R1 (som begynner å bli relativt avansert matte) skal kunne veies opp av fagbrev. Enten er R1 faktisk unødvendig som lokfører, eller så tenker de å lære elever med fagbrev veldig mye matte i løpet av utdanningen? Jeg tipper det er førstnevnte…

Er opptakskravet ment mest for å begrense antall søknader fra folk som ikke har fagbrev? 

Ekspander  

Det har nok ingenting med selve matten å gjøre. Men heller at det er et ‘bevis’ på at en får til problemløsning. Har man fagbrev så er det bevis på at en får til faget sitt, samt alle ‘problemer’ det medfører. Lokførerskolen er jo en fagskole. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  Abra skrev (På 12.4.2025 den 7.02):

Det har nok ingenting med selve matten å gjøre. Men heller at det er et ‘bevis’ på at en får til problemløsning. Har man fagbrev så er det bevis på at en får til faget sitt, samt alle ‘problemer’ det medfører. Lokførerskolen er jo en fagskole. 

Ekspander  

R1 er ikke bevis på at man kan problemløsning noe mer enn det et fagbrev er. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 12.4.2025 den 8.43):

R1 er ikke bevis på at man kan problemløsning noe mer enn det et fagbrev er. 

Ekspander  

Matte er problemløsning. Jeg må løse flere problemer i fagene jeg har fagbrev i. Fagbrevet mitt i IKT har helt andre problemer å løse enn fagbrevet som yrkessjåfør. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  Abra skrev (På 12.4.2025 den 9.13):

Matte er problemløsning. Jeg må løse flere problemer i fagene jeg har fagbrev i. Fagbrevet mitt i IKT har helt andre problemer å løse enn fagbrevet som yrkessjåfør. 

Ekspander  

Plenty av fag handler om problemløsning, så jeg ser ikke helt hvorfor generell studiekompetanse (uten R1) ikke skal sidestilles med fagbrev her.  Jeg tror det handler om at de primært ønsker folk med fagbrev, og de vet at mange mulige søkere med generell studiekompetanse ikke har R1. R1 velger man som regel hvis man tenker seg videre på universitetsstudier som krever realfag, og da er det lite sannsynlig at man ombestemmer seg og går i lokførerretning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.4.2025 den 10.53):

Plenty av fag handler om problemløsning, så jeg ser ikke helt hvorfor generell studiekompetanse (uten R1) ikke skal sidestilles med fagbrev her.  Jeg tror det handler om at de primært ønsker folk med fagbrev, og de vet at mange mulige søkere med generell studiekompetanse ikke har R1. R1 velger man som regel hvis man tenker seg videre på universitetsstudier som krever realfag, og da er det lite sannsynlig at man ombestemmer seg og går i lokførerretning. 

Ekspander  

Ja, at en fagskole verdsetter folk med fagbrev er vel kanskje ikke så rart. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...