Gå til innhold

Å planlegge konfirmasjon sammen med en eks..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi klarte det (psykisk og fysisk voldelig mann, og stort sett rape gal). Man må konsentrere seg om å legge bort konflikter for barnets skyld. Greit å fordele oppgaver tydelig, slik at man ikke må holde på med noe sammen.

Han ordnet lokale. Satte opp bord og stoler morgenen før, slik at jeg kunne komme og pynte på kvelden. Han tok sønnen med til nærmeste by for å kjøpe dress og sko. Mat fikk jeg bestemme, og ordnet med bestilling. Bakte litt selv, en venninne bakte og en kake ble kjøpt. Jeg ordnet invitasjoner og takkekort. Han tok opprydding etter konfirmasjon.

Vi fordelte kostnaden for mat og drikke ut fra hvor mange hver av oss hadde invitert. 

Så jeg vil anbefale at det første man gjør er å fordele oppgaver, slik at man ikke behøver å gjøre så mye sammen.

Anonymkode: 7b226...7e4

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er lett å si at en bare «må ta seg sammen for barnas skyld». Hadde det vært så enkelt, ville det ikke finnes slike konflikter mellom skilte foreldre. Dessverre er ikke det realiteten.

Og skal samarbeidet fungere, må man helst være to som er villige til å gi og ta, svelge noen kameler osv. Når den ene vil styre og bestemme alt, komme med trusler og hyle og skrike om ikke alt blir som hen ser for seg (og det har vært slik de siste 14 årene), er det ikke så lett. Om en da ikke bare gir seg og finner seg i å bli herset rundt med og kontrollert. 

Nei, voksne mennesker som oppfører seg som en nykonfirmert selv, huff 😖

TS

Anonymkode: d8b23...4fc

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det her gruer jeg meg til. Min eks har ny dame som driver med katering så han vil nok hyre henne. Synes det er en ekkel følelse, helt ærlig. 

Anonymkode: 3341d...851

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Dere som er skilt, og skal planlegge konfirmasjon sammen med eksen, hvor samarbeidet har vært trøblete siden dag en.. Hvordan får dere det til? 

Her er det umulig å bli enige, og konflikten bare eskalerer! 

Vi feirer separat. Det er det beste for barna her.

Anonymkode: 423e6...967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Dere som er skilt, og skal planlegge konfirmasjon sammen med eksen, hvor samarbeidet har vært trøblete siden dag en.. Hvordan får dere det til? 

her funket det ikke, så her måtte han har sin side og jeg min

Anonymkode: a89dc...ac4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det her gruer jeg meg til. Min eks har ny dame som driver med katering så han vil nok hyre henne. Synes det er en ekkel følelse, helt ærlig. 

Anonymkode: 3341d...851

Hva er problemet med at hun står for maten da? Om han er drittsekk, kan jo hun være grei og en fin stemor?

Anonymkode: 43e8e...da2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Ingen problemer her da vi har et godt forhold.

Og nå er det komfirmanten sin dag og da tenker jeg at fordrene kan være voksne for en dag.

Har selv en i familien som måtte ha 2 konfirmasjoner for de tåler ikke tryne på hverandre, selv om de begge har hver sin ny partner.

Det blir for dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er konfirmanten med på planleggingen? 

Anonymkode: 036dd...41f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Er konfirmanten med på planleggingen? 

Anonymkode: 036dd...41f

Ja. Men vet ikke hvor mye innflytelse hen har da.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Med historikken her, er det godt gjort at det blir felles feiring i det hele tatt. Slike «samarbeidsmøter» er det som sagt svært dårlig erfaringer med, og anbefalinger fra FVK og andre som har vært inne, er at all kommunikasjon bør skje skriftlig, og minst mulig kontakt. 

Derfor er det mest ryddig å delegere oppgaver, gjøre ting hver for seg, og så bite tennene sammen på selve dagen. 

Nå truer den ene den andre med å gjøre om på hele greia.

Kanskje best å arrangere to selskap 🤷🏼‍♀️

TS

Hvis den ene plutselig vil gjøre om på alt , bare be vedkommende gjøre det, i et eget selskap . Du holder deg rolig og behersket og følger vedtatt plan .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Her inviterte jeg til samarbeid og planlegging, men han slo seg vrang og nektet å betale/være med på noe. Så jeg endte opp med å arrangere hele konfirmasjonen selv og krevde inn hans andel av utgiftene gjennom nav. 

Anonymkode: d66f2...268

Samme her . Folk som ikke har vært borti fysisk / psykisk voldelige ekser bør ikke uttale seg om «samarbeid « . Det kostet meg mye å sitte i samme rom som en som hadde tatt kvelertak og voldtatt meg  . At folk sitter på sine høye hester å ber andre folk «ta seg sammen « provoserer meg . 

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
NiceOrNothing skrev (15 minutter siden):

Samme her . Folk som ikke har vært borti fysisk / psykisk voldelige ekser bør ikke uttale seg om «samarbeid « . Det kostet meg mye å sitte i samme rom som en som hadde tatt kvelertak og voldtatt meg  . At folk sitter på sine høye hester å ber andre folk «ta seg sammen « provoserer meg . 

Ja, det er akkurat det jeg mener og. Her er det snakk om både psykisk og fysisk vold, og bruka av barna i en årelang konflikt. Så at den ene parten ikke ønsker å møtes mer enn høyst nødvendig (som er på selve konfirmasjonsdagen), men heller planlegge over meldinger og gjøre hver sine ting, er helt forståelig. 

TS

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det er akkurat det jeg mener og. Her er det snakk om både psykisk og fysisk vold, og bruka av barna i en årelang konflikt. Så at den ene parten ikke ønsker å møtes mer enn høyst nødvendig (som er på selve konfirmasjonsdagen), men heller planlegge over meldinger og gjøre hver sine ting, er helt forståelig. 

TS

Enig . Enhver voksen person som har levd i et voldelig forhold,  har både en rett, og en plikt til å beskytte seg selv mot den voldelige parten .  Den voldelige parten bruker gjerne denne «samarbeids»-prosessen  til å trenere , kverulere og re-traumatisere . Ofte får den vikende part , den mishandlete , ord på seg for å være vanskelig , å må ta seg sammen .. til dere som sier sånt, dere ANER ikke hva dere snakker om . Det er fullt mulig å planlegge en konfirmasjon via skriftlig kommunikasjon . Faktisk det beste for å unngå konflikt . Og alle profesjonelle bedrifter som arrangerer selskaper etc foretrekker også skriftlige avtaler / bestillinger . Så den som absolutt må møtes fysisk for å klare å legge en plan , bærer det røde flagget 🚩

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
NiceOrNothing skrev (33 minutter siden):

Enig . Enhver voksen person som har levd i et voldelig forhold,  har både en rett, og en plikt til å beskytte seg selv mot den voldelige parten .  Den voldelige parten bruker gjerne denne «samarbeids»-prosessen  til å trenere , kverulere og re-traumatisere . Ofte får den vikende part , den mishandlete , ord på seg for å være vanskelig , å må ta seg sammen .. til dere som sier sånt, dere ANER ikke hva dere snakker om . Det er fullt mulig å planlegge en konfirmasjon via skriftlig kommunikasjon . Faktisk det beste for å unngå konflikt . Og alle profesjonelle bedrifter som arrangerer selskaper etc foretrekker også skriftlige avtaler / bestillinger . Så den som absolutt må møtes fysisk for å klare å legge en plan , bærer det røde flagget 🚩

Det er så godt sagt😭 Det er akkurat slik, at den parten som ikke ønsker å møtes mer enn høyst nødvendig, som har blitt utsatt for vold av den andre(!), blir beskyldt for å være vanskelig, for å ikke ville bidra, for å være en dårlig forelder som svikter på alle plan, osv. Mens den pågående part prøver å fremstå som den som ønsker å samarbeide og den som ønsker å begrave stridsøksen. 

Bullshit! Det handler om kontroll, og om å prøve å styre narrativet! Kommer med trusler og beskyldninger for å få viljen sin, og roper høyt om hvor dårlig gjort det er overfor barna osv osv. 

TS

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er så godt sagt😭 Det er akkurat slik, at den parten som ikke ønsker å møtes mer enn høyst nødvendig, som har blitt utsatt for vold av den andre(!), blir beskyldt for å være vanskelig, for å ikke ville bidra, for å være en dårlig forelder som svikter på alle plan, osv. Mens den pågående part prøver å fremstå som den som ønsker å samarbeide og den som ønsker å begrave stridsøksen. 

Bullshit! Det handler om kontroll, og om å prøve å styre narrativet! Kommer med trusler og beskyldninger for å få viljen sin, og roper høyt om hvor dårlig gjort det er overfor barna osv osv. 

TS

Du har 100% rett. Det handler om en ny mulighet til å ydmyke , manipulere , og utøve makt og kontroll . Det er det ENESTE de får ut av det. Hadde de oppriktig ønsket å lage en hyggelig konfirmasjon,  hadde de lett godtatt skriftlig kommunikasjon og fordele arbeidsoppgaver etc . Det burde faktisk eksistert en slags megler/ planlegger i kommunen,  som kunne bistå i planlegging av sammenkomster , der relasjoner var utfordrende . For sånne samarbeidsvansker  kan også eksistere innenfor familier i splid som skal planlegge begravelser . 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 11.4.2025 den 19.55):

Vi har konfirmasjon sammen. Jeg holder kjeft, og lar moren styre på. Jeg prøver å ikke diskutere, og er enig i alt hun sier, og svelger kameler. Hun elsker å krangle, men jeg gir ikke næring til dette. Det er én dag, og den skal jeg komme meg gjennom for konfirmantens skyld.

Anonymkode: 17300...c48

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.4.2025 den 7.58):

Med historikken her, er det godt gjort at det blir felles feiring i det hele tatt. Slike «samarbeidsmøter» er det som sagt svært dårlig erfaringer med, og anbefalinger fra FVK og andre som har vært inne, er at all kommunikasjon bør skje skriftlig, og minst mulig kontakt. 

Derfor er det mest ryddig å delegere oppgaver, gjøre ting hver for seg, og så bite tennene sammen på selve dagen. 

Nå truer den ene den andre med å gjøre om på hele greia.

Kanskje best å arrangere to selskap 🤷🏼‍♀️

TS

Hvis den andre skal gjøre om på alt, så gi hen ansvaret inkludert å endre invitasjonene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hannabanna skrev (10 timer siden):

Hvis den andre skal gjøre om på alt, så gi hen ansvaret inkludert å endre invitasjonene?

Ja, men tror det er smart å sitte rolig i båten i første omgang. Det er nok bare tomme trusler, pleier å være det.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...