Gå til innhold

Dødsbo

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I fjor sommer døde min far. Vi er 4 søsken som skal arve en leilighet. Far var også gift igjen. Mine søsken ønsker å pusse opp leiligheten for salg. Noe jeg verken har råd med å bidra til eller vil! Jeg vil bare selge den! Noen som vet hva jeg burde gjøre? Hvordan jeg skal gå frem!? 

Anonymkode: 64d53...c0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

I fjor sommer døde min far. Vi er 4 søsken som skal arve en leilighet. Far var også gift igjen. Mine søsken ønsker å pusse opp leiligheten for salg. Noe jeg verken har råd med å bidra til eller vil! Jeg vil bare selge den! Noen som vet hva jeg burde gjøre? Hvordan jeg skal gå frem!? 

Tingretten på stedet har veiledningsplikt. Kontakt dem. 

Anonymkode: 5df7f...d7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som mest sannsynlig flytter inn vil pusse opp. er ofte bedre å selge den før oppussing enn å bruke masse penger på oppussing. Dere må bruke godkjent arbeidskraft, ha papirer i orden, kjøpe inn materialer, alt er veldig dyrt nå. 

Anonymkode: ed491...01d

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er kun pengene som stopper deg, kunne du betale din andel av oppusningskostnadene ved pengene du får av salget av leiligheten?

Anonymkode: 4ac26...a1c

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vært på mange visninger i det siste, og det viser seg at oppussingsobjekter ofte er veldig populære og gir god salgspris. Så jeg ville foreslått å få inn noen meglere til å se på leiligheten, og høre hva de mener basert på markedet der dere er. 

Anonymkode: c047b...480

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre man er meget begavet som interiørdesigner er det ikke spesielt lurt å pusse opp før salg. 
Og som kjøper ønsker man ikke nødvendigvis at noen har pusset opp noe halvveis på billigste måte 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vært på mange visninger i det siste, og det viser seg at oppussingsobjekter ofte er veldig populære og gir god salgspris. Så jeg ville foreslått å få inn noen meglere til å se på leiligheten, og høre hva de mener basert på markedet der dere er. 

Anonymkode: c047b...480

Jeg nekter å skrive under på hva de ønsker å gjøre. De mener de vil få igjen mye mer. Leiligheten ligger i Oslo og går fra 3 mill til 4 mill uansett hvordan den ser ut. Jeg selv har ikke jobb og har ikke råd til å bidra med ei krone, heller ikke å betale delen for oppussingen etter salg! De vet at jeg knapt har råd til å bo der jeg bor nå. Synes dette er så dårlig! Og advokat vil jo koste skjorta!  Jeg er så fortvilet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da får de vel betale deg ut før de begynner å pusse opp, eller er det penger fra dødsboet de vil benytte til denne oppussingen?

Uansett, så er det å pusse opp en leilighet før salg temmelig bortkastet penger. Da kan en stå på torget å dele ut tusenlapper i stedet. Boliger som trenger oppussing er jo utrolig populære og de selges fort. 

Anonymkode: a64b3...74d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Da får de vel betale deg ut før de begynner å pusse opp, eller er det penger fra dødsboet de vil benytte til denne oppussingen?

Uansett, så er det å pusse opp en leilighet før salg temmelig bortkastet penger. Da kan en stå på torget å dele ut tusenlapper i stedet. Boliger som trenger oppussing er jo utrolig populære og de selges fort. 

Det er ikke penger fra dødsboet, og de har ikke tenkt å betale meg ut, for det er ingen penger å betale meg ut med. Men samtidig krever at jeg godkjenner at det blir pusset opp før salg. Det er kun min underskrift de mangler og jeg mener også dette er helt på jordet! De får bare drive men jeg godtar ikke det. Jeg mener den kan selges som den er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor omfattende er det som er tenkt gjort ? Og hvor stor verdiøkning regner dei med å få ?

Anonymkode: 8c21a...41e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er ikke penger fra dødsboet, og de har ikke tenkt å betale meg ut, for det er ingen penger å betale meg ut med. Men samtidig krever at jeg godkjenner at det blir pusset opp før salg. Det er kun min underskrift de mangler og jeg mener også dette er helt på jordet! De får bare drive men jeg godtar ikke det. Jeg mener den kan selges som den er. 

De kan vel betale deg ut etter salget? Så får de trekke fra pengen de har brukt på oppussing selv. Be om takst før og etter oppussing. Så får mellomlegget der være deres gevinst? Dette må dere bare enes om hvis ikke du ønsker å pusse opp, så må man finne ett kompromiss som alle kan godta. Du må ikke bidra til oppussing om du ikke har råd.  

Anonymkode: 62b3f...5cc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De som står oppført på skiftesattesten kan i praksis bestemme. Dersom du også står oppført, kan ikke boligen selges, boets midler røres eller arv gjøres opp uten ditt samtykke. 

Anonymkode: 1d7c8...6a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 11.4.2025 den 19.13):

Få en takst på leiligheten, del på 4 og du får din del. De tre andre kan da pusse opp og selge den etterpå, som da blir summen de får for den delt på 3

Anonymkode: bcb5f...38f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor omfattende er det som er tenkt gjort ? Og hvor stor verdiøkning regner dei med å få ?

Anonymkode: 8c21a...41e

Det er det som er så idiotisk. De tror at verdien på boligen vil stige med minst 500.000. Kjøkken ble pusset opp for noen år tilbake og badet er også blitt påkostet! På en eller annen måte jeg at jeg blir lurt ved å skrive under. Men jeg skal be om takst og be de kjøpe meg ut. Så får de bare dele resten seg imellom og dele med hans enke. Jeg har som nevnt her ikke råd med verken advokat eller knapt leve selv. Jeg har dessverre sosial økonomisk stønad fra nav for tiden og en helse som er dårlig. Så dette er langt utenfor min sone per dags dato. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er det som er så idiotisk. De tror at verdien på boligen vil stige med minst 500.000. Kjøkken ble pusset opp for noen år tilbake og badet er også blitt påkostet! På en eller annen måte jeg at jeg blir lurt ved å skrive under. Men jeg skal be om takst og be de kjøpe meg ut. Så får de bare dele resten seg imellom og dele med hans enke. Jeg har som nevnt her ikke råd med verken advokat eller knapt leve selv. Jeg har dessverre sosial økonomisk stønad fra nav for tiden og en helse som er dårlig. Så dette er langt utenfor min sone per dags dato. 

Om kjøkkenet og badet ikke er så gammelt igjen, så skal det mye til for at prisen stiger med minst kr 500.000. Noe maling av overflaten gjør ikke store prisendringer og noe i det hele tatt.

Så jeg er jo enig med deg, dette blir jo for dumt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Er enken etter han enig i at leiligheten skal pusses opp og selges ? Husk det er hennes hjem også,så hun må ikke overkjøres av dere. Så salgssummen skal jo hun også ha en god del av.

For dere ønsker vel ikke at hun havner på gaten ?

Anonymkode: e7464...882

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...