Gå til innhold

Estland med barn , strand og by

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vurderer en tur hit i juli med barna på 5 og 7. Flyr da inn og utav Tallinn. Vurderer også å ta ferga til Stockholm eller Helsinki for en dag eller to. 

Noen anbefalinger til noen fine stranbyer i Estland? Er Tallinn, Stockholm og Helsinki barnevennlige? Kan man gå hovedsakelig i alle byene? Strender, parker , lekeplasser eller morsomme aktiviteter eller museer? 

Alle tips settes pris på! 

Trenger en budsjettvennlig ferie....

Anonymkode: 5dc42...16f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ingen? 

Tar alt av tips 🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ingenting om Tallinn og Estland, annet enn at jeg kjenner en småbarnsfamilie som var der i fjor og koste seg veldig. Rimelig og mye å oppleve.

Selv har vi hatt ungene med til Stockholm en rekke somre, og det er virkelig en koselig og barnevennlig by som kan anbefales. Masse å se og gjøre, Grønn Lund og Junibakken er fine steder. Parker og grønne lunger overalt. Vi har bodd på vandrerhjem på Zinkensdamm, da har du svære parkområder og badeplasser i nærheten. 

Anonymkode: c0f13...806

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært i resten av Estland men synes det var fint i gamlebyen i Tallinn, er nok å gjøre der for et par dagers ferie i alle fall. Resten av Tallinn virket litt mer grått og kjedelig den gang i alle fall. Anbefaler å ta en tur til det gamle tv-tårnet utenfor byen. Det er kjempefin utsikt fra toppen og på bakkenivå var det en slags utstilling av tv-relaterte greier fra Sovjet-tida. Det er ti år siden jeg var der så med forbehold om at ting kan ha endret seg. Jeg tok også båten til Helsinki, det var en overraskende kort tur før man var fremme. Helsinki har også mye å by på så man kan godt kombinere de to byene på en reise 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ønsker strender og byliv så anbefaler jeg å ta turen ned til Pärnu. Nydelig liten by med en lang og flott Blue Flag-strand. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar! 

Hvor mange dager anbefales i Helsinki? 

Magika_fra_Fyll skrev (På 14.4.2025 den 17.58):

Har ikke vært i resten av Estland men synes det var fint i gamlebyen i Tallinn, er nok å gjøre der for et par dagers ferie i alle fall. Resten av Tallinn virket litt mer grått og kjedelig den gang i alle fall. Anbefaler å ta en tur til det gamle tv-tårnet utenfor byen. Det er kjempefin utsikt fra toppen og på bakkenivå var det en slags utstilling av tv-relaterte greier fra Sovjet-tida. Det er ti år siden jeg var der så med forbehold om at ting kan ha endret seg. Jeg tok også båten til Helsinki, det var en overraskende kort tur før man var fremme. Helsinki har også mye å by på så man kan godt kombinere de to byene på en reise 

Angelheart2 skrev (På 15.4.2025 den 7.52):

Hvis du ønsker strender og byliv så anbefaler jeg å ta turen ned til Pärnu. Nydelig liten by med en lang og flott Blue Flag-strand. 

Pärnu høres bra ut! 

Vet du om man kan reise greit med tog eller buss fra Tallinn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Takker for svar! 

Hvor mange dager anbefales i Helsinki?

Det er en fin by men ikke så stor så jeg tror det holder med 2-3 hele dager der, jeg tror vi var der tre dager og det var passe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du ha en rimelig ferie, så hadde jeg droppet ferge frem og tilbake til Stockholm og Helsinki. Ta hele ferien i Estland. Evt. en busstur til Latvia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny Bruker skrev (40 minutter siden):

Vil du ha en rimelig ferie, så hadde jeg droppet ferge frem og tilbake til Stockholm og Helsinki. Ta hele ferien i Estland. Evt. en busstur til Latvia.

Så ikke så dyrt ut  med fergen når jeg så på nettsiden til tallink / siljaline tidligere 🤔

må sjekke igjen....

Eller er det hotell og mat du tenker er dyrere kanskje. Regner med at det er billigere i Estland ja 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn på 5 og 7 trenger ingen dyre ferier langt borte som innebærer mas og flyplasser. Det beste mine visste i den alderen var å dra til Oslo på helgetur til min søster (vi bor en knapp time utenfor) og ta T-bane og trikk rundt og rundt til de ble lei, spise is fra favorittkiosken som visstnok hadde bedre is enn de andre kioskene og deretter se på statuer og mate duer i Frognerparken. Utenlandsferier til små barn er litt som å gi dyre gaver til 2-åringer men så liker de pappesken bedre.

Anonymkode: 351f3...f6d

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Barn på 5 og 7 trenger ingen dyre ferier langt borte som innebærer mas og flyplasser. Det beste mine visste i den alderen var å dra til Oslo på helgetur til min søster (vi bor en knapp time utenfor) og ta T-bane og trikk rundt og rundt til de ble lei, spise is fra favorittkiosken som visstnok hadde bedre is enn de andre kioskene og deretter se på statuer og mate duer i Frognerparken. Utenlandsferier til små barn er litt som å gi dyre gaver til 2-åringer men så liker de pappesken bedre.

Anonymkode: 351f3...f6d

Reiser jo selvsagt også for MIN egen del, men på barnas premisser. Har hovedsakelig feriert med de i Norge så langt, men det er faktisk latterlig dyrt med hoteller og mat her, så da kan vi like gjerne gjøre noe vi ikke ha gjort før, siden prislappen blir ca det samme. De elsker tog og ferger, så reisedelen tror jeg bare blir spennende for de.

Sååå små er de jo ikke lengre, vi får fine opplevelser sammen og de er store nok til å huske det etterpå.

Litt større sjanse for bedre vær i Estland enn her hjemme også, ønsker heller ikke ekstrem varme som ved Middelhavet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...