Gå til innhold

Botox i kjeven på grunn av tanngnissing, erfaring?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg gnisser desverre tenner. Gjør det helt ubevisst,og det er vanskelig å stoppe å gjøre noe du ikke tenker over at du gjør. Vurderer å ta botox for dette. Er det noen som har erfaring med det?

Anonymkode: 59ad0...bcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vær obs på at tanngnissing kan komme av vitamin/mineralmangler. 

Google "grinding teeth vitamin deficiency" og les litt om det. Ville i hvert fall undersøkt slike ting før jeg begynte med botox. Jeg gnisser ikke tenner selv, men har hatt mye spenninger i kjeven hvor jeg "låser" den uten at jeg har kontroll over det. Hos meg var det relatert til b-12 og magnesium, kan være andre ting hos deg. Men greit å være obs på :) 

Anonymkode: fd63b...3d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har tatt i to omganger. Hovedsakelig pga hodepinen jeg får av "gnissingen". Satt på to forskjellige steder. Første gangen merket jeg at jeg ble veik i kjeven. Litt mer jobb å tygge. Men det hjalp ikke. Andre punktet de satte i merket jeg ingenting av. Så det hjalp ikke heller. Skulle egentlig satt på nytt i disse dager men takket nei. Bortkastet tid og ressurser for sykehuset. Og det var ikke akkurat smertefritt å få satt de.

I følge legen på ØNH, så er det veldig mange som har god nytte av disse injeksjonene. Mens noen er som meg. Vil absolutt råde deg til å prøve. Har du prøvd bittskinne fra tannlegen? 

Anonymkode: 5a1d6...8ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar!

jeg har akkurat vært hos legen og tatt blodprøver for å sjekke om jeg manglet vitaminer, men alt så bra ut. 

Kjeven er øm og vond, den Jobber nesten hele tiden. Kjeven er blitt bredere også pga det. Ikke bare på natta men dagtid også.  Biteskinne er vel kun på natta?

Fikk du injeksjonene dekket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Biteskinne hjelper om natta. Jeg har det og for god hjelp av det på natta. 

På dagtid har jeg har fokus på å slappe av i kjeven. Det første jeg måtte lære er hvordan kjeven er naturlig når man slapper av. Da fant jeg ut at jeg ofte skyver underkjeven for langt frem. Etter mye øvelse og fokus, er det må naturlig å ha den riktig sted do jeg slapper av. I tillegg har jeg lært meg at tunga slapper av når den er nede i kjeven, så jeg har også hatt fokus på å ikke dytte den opp i kjeven, det er også mer naturlig nå. 

Jeg har også øvd på å slappe av i hele kroppen uten å stramme muskler eller "sprelle" med beina, der har jeg fortsatt litt å jobbe med, men det kommer seg stadig. 

Anonymkode: 0e65a...e1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tok for 7 uker siden, hadde mye vondt og ble litt desperat etter noe som kunne hjelpe. Syns det ga god effekt, merket at jeg ikke satt å strammet ubevisst og var mer avslappet på morgenen. Merker at det har blitt litt mindre effekt nå, men har ikke sånne smerter som før. Jeg betalte selv, er henvist til nevrolog så mulig jeg får botox der senere. Jeg angrer ikke iallfall😊 har også brukt skinne tidligere, men syns ikke det hjalp så mye. Jeg gnisser ikke så mye tenner, men biter kjeven hardt sammen på natta😵‍💫

Endret av Kråkeblomst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke tatt Botox men vært hos fysioterapeut og fått øvelser for å slappe av mer i kjeven og ikke spenne meg så fælt der. Da gnisser man heller ikke tenner på samme måte. Så det er ett alternativ om du ikke får botox. Gjør øvelsene i perioder og tar de opp igjen når jeg merker at jeg gnisser mer og er anspent i kjeven 

Anonymkode: e009f...15e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har slitt med tanngnissing i mange år, og valgte å prøve ut botox for noen måneder siden. Ifølge dem som har sovet med meg har det blitt mye bedre! Jeg merker ikke mye til det selv (jeg har aldri hatt smerter på grunn av dette), annet enn at jeg av og til merker at jeg er mer avslappet enn tidligere i våken tilstand. Gnisser fortsatt noe, men hun som satte sprøytene på meg sa at man ofte må fylle på litt tidligere når det er første gangen, fordi man åpenbart ikke vet hvor mye man trenger. Så skal ta en runde til nå straks :)

Endret av gobbledigook
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kråkeblomst skrev (54 minutter siden):

Jeg tok for 7 uker siden, hadde mye vondt og ble litt desperat etter noe som kunne hjelpe. Syns det ga god effekt, merket at jeg ikke satt å strammet ubevisst og var mer avslappet på morgenen. Merker at det har blitt litt mindre effekt nå, men har ikke sånne smerter som før. Jeg betalte selv, er henvist til nevrolog så mulig jeg får botox der senere. Jeg angrer ikke iallfall😊 har også brukt skinne tidligere, men syns ikke det hjalp så mye. Jeg gnisser ikke så mye tenner, men biter kjeven hardt sammen på natta😵‍💫

Jeg har også mye vondt. Kult å høre at det funka:) ja jeg føler ikke skinne er noe for meg siden jeg gjør det ubevisst på dagtid.  Men kjedelig å høre at effekten går ut over så kort tid, det koster jo litt..

Men tusen takk for at du deler erfaring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
gobbledigook skrev (41 minutter siden):

Hei!

Jeg har slitt med tanngnissing i mange år, og valgte å prøve ut botox for noen måneder siden. Ifølge dem som har sovet med meg har det blitt mye bedre! Jeg merker ikke mye til det selv (jeg har aldri hatt smerter på grunn av dette), annet enn at jeg av og til merker at jeg er mer avslappet enn tidligere i våken tilstand. Gnisser fortsatt noe, men hun som satte sprøytene på meg sa at man ofte må fylle på litt tidligere når det er første gangen, fordi man åpenbart ikke vet hvor mye man trenger. Så skal ta en runde til nå straks :)

Det høres deilig ut å bli mer avslappet i kjeven, det er akkurat det jeg vil. Det er derfor botox er fristende. Jeg anspenner den noe voldsomt,  og jeg fatter ikke hvordan jeg skal klare å slutte med det. Bittet mitt har endret seg, greier ikke å bite sammen tennene lenger. 

Takk for at du deler erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 12.4.2025 den 18.18):

Takk for svar!

jeg har akkurat vært hos legen og tatt blodprøver for å sjekke om jeg manglet vitaminer, men alt så bra ut. 

Kjeven er øm og vond, den Jobber nesten hele tiden. Kjeven er blitt bredere også pga det. Ikke bare på natta men dagtid også.  Biteskinne er vel kun på natta?

Fikk du injeksjonene dekket?

Ja jeg fikk det dekket av det offentlige. Ble satt på sykehuset her. Ble henvist av fastlegen etter først å ha tatt MR.

Har brukt bittskinne litt på dagtid også, når jeg feks sitter foran pc, eller andre situasjoner der jeg vet at jeg blir stram i kjeven. Men hovedsakelig er den vel for bruk på natta.

Anonymkode: 5a1d6...8ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...