Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjøper har sagt ja med betingelser. Det er bare å si at den er solgt og slette annonsen TS. Først til mølle! Og så legger du den ut igjen om noen måneder.

Anonymkode: 97fce...6f9

AnonymBruker
Skrevet

Altså: når noen svarer at de vil kjøpe noe på Finn er det mange som gir beskjed samtidig. Du er selvfølgelig ikke bundet av at de gir et bud eller ber om mer informasjon! Du har vel ikke bekreftet at du skal selge til ham når du ikke vet om han vil ha den engang?

Anonymkode: 97fce...6f9

• Liker 1
Skrevet
Holar skrev (38 minutter siden):

Som du sier så har du ikke sendt bildene. Forutsetningen for salget var at kjøper skulle godkjenne etter å ha sett bilder. 

Du kan derfor trekke deg, da salget ikke enda var godkjent.

Basert på hva? hun har inngått en skriftlig avtale om å selge varen til han om han godkjenner bildene hun har sagt hun skal sende. Dersom dette hadde vært eks. en dyr bil eller et hus ville TS blitt saksøkt og tapt hver gang

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Om jeg hadde vært kjøper, hadde jeg ikke bare blitt sur, jeg hadde krevd at du opprettholdt din del av avtalen, enten ved vare eller direkte økonomisk erstatning.

Kjøper kan nemlig gjøre rimelig mye mer enn "bare bli sur", med loven i hånd.

Anonymkode: 13130...77c

Bare for å gjøre det, liksom?

Anonymkode: 73ab8...da6

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig trenger du ikke å selge om du ikke vil.

Kjøperen vil ha bilder, du vil ikke gi det.

Anonymkode: 8bfac...379

Skrevet

Dersom det er inngått en avtale så kan du ikke uten videre trekke deg uten å risikere ansvar for kjøpers tap. Dette tapet kan være at kjøper må kjøpe varen fra noen andre til en høyere pris. Dersom jeg hadde vært kjøper her, og det var snakk om en del penger, og det var tydelig inngått en avtale, så hadde jeg uten videre krevd selger for mellomlegget + saksomkostninger + renter. Og så lenge avtalen er tydelig inngått hadde jeg og vunnet frem med kravet.

TS er litt uklar på hva som faktisk er skrevet så det er vanskelig å vite hva som faktisk er avtalt.

AnonymBruker
Skrevet

Av ren nysgjerrighet: 

Hva hvis man legger ut en vare på Finn, som «gis bort». Man avtaler at noen skal hente den, men så blir man gjort oppmerksom på at varen faktisk er verdt en del og velger å ikke gi den bort allikevel. Er det allikevel en bindende avtale, selv om det ikke er kjøp/salg? 

Anonymkode: a9200...556

AnonymBruker
Skrevet

Slett hele annonsen, og få en venn eller partner til å legge varen ut igjen på sin konto om et par uker.

Anonymkode: d8936...cc7

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Av ren nysgjerrighet: 

Hva hvis man legger ut en vare på Finn, som «gis bort». Man avtaler at noen skal hente den, men så blir man gjort oppmerksom på at varen faktisk er verdt en del og velger å ikke gi den bort allikevel. Er det allikevel en bindende avtale, selv om det ikke er kjøp/salg? 

Anonymkode: a9200...556

Utgangspunktet er at avtaler skal holdes.

Skrevet
Agatha skrev (På 11.4.2025 den 17.30):

Jeg ble kontaktet rimelig kjapt av en kjøper og sa meg villig til å kjøpe om han godtok tilstand etter å ha sendt flere bilder.

Jeg antar du mener "sa SEG villig til å kjøpe", siden det ikke er du som kjøper.

Om det er riktig foreligger det ingen avtale. Om du mener "sa meg villig til å SELGE" er det litt annerledes.

AnonymBruker
Skrevet

Skriv at du må gå i tenkeboksen, fordi du er blitt gjort oppmerksom på at objektet har større verdi enn du trodde. Avtalen er ikke i boks, da det fordrer bilder sendt og godkjent. 

Anonymkode: 61832...ccd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vent i noen dager, og kontakt deretter kjøperen og legg deg flat med en unnskyldning om at du rett og slett har rotet bort gjenstanden eller at den har blitt ødelagt. Beklag masse og skriv at du håper kjøper klarer å finne tak i en lignende vare et annet sted. Så venter du i noen uker før du legger den ut til salgs et annet sted. Kanskje det finnes et eget miljø der den typen gjenstand er bedre å selge?

Anonymkode: 685fa...47a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Skriv at du må gå i tenkeboksen, fordi du er blitt gjort oppmerksom på at objektet har større verdi enn du trodde. Avtalen er ikke i boks, da det fordrer bilder sendt og godkjent. 

Dette er kanskje beste løsningen, men hva om kjøper pusher advokat på TS og insisterer på at han skal kjøpe varen til første oppgitte pris?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette er kanskje beste løsningen, men hva om kjøper pusher advokat på TS og insisterer på at han skal kjøpe varen til første oppgitte pris?

Salget er ikke godkjent, slik jeg ser det. Hvis kjøper ikke hadde bedt om bilder, så hadde det mulig stått litt annerledes. Altså trykket på "kjøp nå". 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Om jeg hadde vært kjøper, hadde jeg ikke bare blitt sur, jeg hadde krevd at du opprettholdt din del av avtalen, enten ved vare eller direkte økonomisk erstatning.

Kjøper kan nemlig gjøre rimelig mye mer enn "bare bli sur", med loven i hånd.

Anonymkode: 13130...77c

Og det kunne du bare gjort, men du hadde ikke kommet noen vei med det rettslig. 

Anonymkode: b0410...bc6

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Og det kunne du bare gjort, men du hadde ikke kommet noen vei med det rettslig. 

Anonymkode: b0410...bc6

Neim for salget er jo ikke "i boks". Bildene er ikke sendt, og kjøper er ikke gjennomført. Det er nok også slik at den som viser interesse så snart, antagelig vet at dette er lagt ut for billig. Så kan man snakke om etikk og moral ved det. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Salget er ikke godkjent, slik jeg ser det. Hvis kjøper ikke hadde bedt om bilder, så hadde det mulig stått litt annerledes. Altså trykket på "kjøp nå". 

Det er kanskje litt sneaky, men TS kan vel ikke straffes dersom hun lyver litt og skriver til kjøper at hun har fått en henvendelse fra en annen kjøper som ønsker å tilby en høyere pris (som ligger nærmere faktisk verdi)? Da kan jo kjøper velge om han vil by høyere, og dersom han kommer med et høyere bud kan han kjøpe varen som avtalt. Dette er vel ikke straffbart eller ulovlig? Ser ikke hvordan kjøper skal kunne bevise at det er en løgn.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er kanskje litt sneaky, men TS kan vel ikke straffes dersom hun lyver litt og skriver til kjøper at hun har fått en henvendelse fra en annen kjøper som ønsker å tilby en høyere pris (som ligger nærmere faktisk verdi)? Da kan jo kjøper velge om han vil by høyere, og dersom han kommer med et høyere bud kan han kjøpe varen som avtalt. Dette er vel ikke straffbart eller ulovlig? Ser ikke hvordan kjøper skal kunne bevise at det er en løgn.

Ser du hva du selv skriver?

AnonymBruker
Skrevet

Som sagt så er ikke kjøpet verken godkjent eller ferdigstilt, så her tror jeg selger kan være ærlig, og si at nye opplysninger gjør at varen vil legges ut på nytt, feks med "gi bud" istedenfor "kjøp nå", og at minsteprisen heves grunnet disse nye opplysningene. Trenger ikke lyve.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (7 minutter siden):

Ser du hva du selv skriver?

Ja, jeg skriver ikke i blinde.
Hvorfor svarer du ikke ordentlig og skriver hva du tenker?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...