Gå til innhold

Trekke salg på finn

Agatha

Anbefalte innlegg

Har nettopp blitt gjort klar over at et objekt jeg har lagt ut på finn er mye mere verdt enn det jeg har lagt det ut for. Jeg ble kontaktet rimelig kjapt av en kjøper og sa meg villig til å kjøpe om han godtok tilstand etter å ha sendt flere bilder. Disse bildene er enda ikke sendt. Etter dette er jeg blitt gjort oppmerksom på at objektet er mye mere verdt (typ 10 000 til 15 000kr mer). Kan jeg som selger trekke meg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan, men det er dårlig stil når du har godtatt budet hans.

Anonymkode: eac76...441

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du kan, men det er dårlig stil når du har godtatt budet hans.

Dårlig stil er irrelevant her.

Anonymkode: 73ab8...da6

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen problem. 
Muntlig er like bindende og alt det der, men ingen kan ta deg på det.

Anonymkode: ec970...eaf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Finn:

Avtalebrudd - selger har trukket seg

Du har rett til å kreve at handelen gjennomføres etter avtalen. En muntlig avtale er like bindende som en skriftlig avtale. Hvis selgeren f.eks har solgt til en annen kan du ha krav på erstatning. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Agatha skrev (1 time siden):

Har nettopp blitt gjort klar over at et objekt jeg har lagt ut på finn er mye mere verdt enn det jeg har lagt det ut for. Jeg ble kontaktet rimelig kjapt av en kjøper og sa meg villig til å kjøpe om han godtok tilstand etter å ha sendt flere bilder. Disse bildene er enda ikke sendt. Etter dette er jeg blitt gjort oppmerksom på at objektet er mye mere verdt (typ 10 000 til 15 000kr mer). Kan jeg som selger trekke meg ?

Dette er helt avhengig av kommunikasjonen mellom dere. Har dere en avtale om salg, så er den bindende. 
Skal du trekke salget, så må du og etter mitt syn, vente noen måneder før du eventuelt legger varen ut på nytt, til høyere pris. 
I verste fall kan kjøper klage deg inn for forliksrådet for brudd på avtale om salg. Så her må du lese og se hva dere har avtalt.

Anonymkode: 2673e...5f1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har sendt bildene kan du vel bare si at du ser tilstanden ikke var slik som du trodde og kommer ikke til å selge alikevel

Anonymkode: 455b0...6c9

• Liker 14
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agatha skrev (1 time siden):

Send bilder av en knust vare eller noe så sier han nei takk 😂

Anonymkode: ec970...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hat du sagt ja til salg? 

Når du legger ut står du fritt til å velge kjøper.

Har du sagt at den er solgt? Eller har du bare en kjøper som har meldt interesse? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agatha skrev (2 timer siden):

Du er strengt tatt juridisk forpliktet da du har inngått en skriftlig avtale. Men i praksis kommer du nok unna med det, litt dårlig gjort da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Romkom skrev (4 minutter siden):

Du er strengt tatt juridisk forpliktet da du har inngått en skriftlig avtale. Men i praksis kommer du nok unna med det, litt dårlig gjort da

Men hva er en skriftlig avtale?

Om jeg legger ut noe, og noen sier de vil ha det om det er god stand og ber om bilder har en jo egentlig ikke bekreftet salg. 

Jeg ville sagt jeg fikk et bud på mye mer, og sett om kjøper matcher budet. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loboto skrev (15 minutter siden):

Men hva er en skriftlig avtale?

Om jeg legger ut noe, og noen sier de vil ha det om det er god stand og ber om bilder har en jo egentlig ikke bekreftet salg. 

Jeg ville sagt jeg fikk et bud på mye mer, og sett om kjøper matcher budet. 

Du har sagt at han fikk kjøpe den om han godkjente bildene du skulle sende han. Mao. Har du inngått en skriftlig avtale om salg. Hvis det hadde vært en hussalg ville han sannsynligvis anmeldt deg og vunnet, men når det er en liten ting på finn.no koster det mer tid og penger enn det er verdt å vinne fram.

Endret av Romkom
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Romkom skrev (7 minutter siden):

Du har sagt at han fikk kjøpe den om han godkjente bildene du skulle sende han. Mao. Har du inngått en skriftlig avtale om salg. Hvis det hadde vært en hussalg ville han sannsynligvis anmeldt deg og vunnet, men når det er en liten ting på finn.no koster det mer tid og penger enn det er verdt å vinne fram.

Jeg er ikke ts. Bare kom med et eksempel.  Dette er ikke alltid så rett frem som en skulle tro. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loboto skrev (3 minutter siden):

Jeg er ikke ts. Bare kom med et eksempel.  Dette er ikke alltid så rett frem som en skulle tro. 

Okei, men her er det utrolig rett fram

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke send bilder, ikke server noen forklaring. Når vedkommene purrer så si bare at du må gå en runde med deg selv før du selger den.

Jada, vedkommende har muligens retten på sin side, men hva kan han/hun egentlig gjøre? Blir sikkert pisse sur og rapporterer deg til Finn, men det kan du stå i. Finn er sånn sett ikke part i saken. De færreste kjøpere har ressurser til å ta saken videre i systemet.

Hvis det er en sak som du har lagt ut til f.eks. 500 eller 1000 kroner og så viser det seg at den er verdt 10'+, så vet nok kjøperen godt hva han/hun forsøker seg på. Da kan du være like kynisk. Jeg ville ikke hatt dårlig samvittighet.

Men ikke legg det ut på Finn igjen med det første.

Anonymkode: 3d12b...e83

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville bare sagt at jeg beklageligvis har ombestemt meg, og ikke ønsker å selge gjenstanden nå allikevel. 
Så får kjøper bare bli sur.

Og så lagt den ut igjen om noen måneder kanskje. 

Anonymkode: b0410...bc6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg ville bare sagt at jeg beklageligvis har ombestemt meg, og ikke ønsker å selge gjenstanden nå allikevel. 
Så får kjøper bare bli sur.

Og så lagt den ut igjen om noen måneder kanskje. 

Anonymkode: b0410...bc6

Om jeg hadde vært kjøper, hadde jeg ikke bare blitt sur, jeg hadde krevd at du opprettholdt din del av avtalen, enten ved vare eller direkte økonomisk erstatning.

Kjøper kan nemlig gjøre rimelig mye mer enn "bare bli sur", med loven i hånd.

Anonymkode: 13130...77c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agatha skrev (På 11.4.2025 den 17.30):

Kan jeg som selger trekke meg ?

Du kan risikere krav om erstatning ved at kjøper må skaffe varen på annen måte (og da sikkert dyrere) på grunn av ditt avtalebrudd.

Anonymkode: f1bf7...9d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agatha skrev (På 11.4.2025 den 17.30):

Som du sier så har du ikke sendt bildene. Forutsetningen for salget var at kjøper skulle godkjenne etter å ha sett bilder. 

Du kan derfor trekke deg, da salget ikke enda var godkjent.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...