Gå til innhold

Kjøpe fritidsbolig og omregistrere til enebolig

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har funnet en fritidsbolig som jeg ønsker å kjøpe og bruke som fast bolig. 

Jeg har det skriftlig fra kommunen at dette ikke bør være ett problem å bruksendring på dette. Det jeg lurer på er lån i banken, stiller det seg annerledes når det er registrert som fritidsbolig i matrikkelen? 

Dumt å by om jeg ikke har dekning for lån og jeg får ikke sjekket dette før over helgen i banken min. Håpet derfor noen visste. 

Jeg har ca 30% egenkapital om det har noe å si. 

Anonymkode: 11656...6a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette må du snakke med banken om før du byr. I verste fall kan du ende opp med å miste finansieringen, trekke budet og få krav om erstatning fra selger. 

I utgangspunktet skal 30% i EK være nok til et fritidsboliglån, men finansieringsbeviset ditt må passe til det du skal kjøpe. Jeg kan ikke kjøpe bil med finansieringsbevis for bolig heller.

Du kan heller ikke ta for gitt at det er enkelt å omregistrere. Mange kommuner har spesifikke krav for bruksendring til helårsbolig, og det kan være at du må påregne oppgraderinger for å få det i orden. Det er videre ikke sikkert at boligen du kjøper vil være verdt like mye som helårsbolig. 

Du må også beregne søknadstid. Selv om prosessen med bruksendring skulle gå gjennom kan det hende at du trenger en midlertidig adresse og at boligen vil bli skattepliktig som sekundærbolig første tiden. Kan ende opp dyrt. 

Anonymkode: 0b8ea...e9e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har det skriftlig fra kommunen at dette ikke bør være ett problem å bruksendring på dette. Det jeg lurer på er lån i banken, stiller det seg annerledes når det er registrert som fritidsbolig i matrikkelen? 

Dumt å by om jeg ikke har dekning for lån og jeg får ikke sjekket dette før over helgen i banken min. Håpet derfor noen visste. 

Var en sak nylig i media om en som hadde kjøpt en hytte og trodde hun hadde kjøpt en enebolig. Det ble ikke enkelt, og heller ikke billig for henne å få eiendommen omregistrert…

Anonymkode: 77c88...a8a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg gjorde det samme for mange år siden (bor her enda) .  Sa til banken at jeg skulle bruksendre.  De brydde seg ikke så mye om det. De bare gav meg lån til kjøp. Og de tenkte sikkert som meg at får jeg ikke omregulert,så er det mitt problem. 

Tror du stiller godt hos banken . 

Anonymkode: 7c9fb...c12

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I banken jeg jobber gjør vi ingen forskjell på krav til kjøp av fritidsbolig. 

Anonymkode: 59fd9...aac

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Var en sak nylig i media om en som hadde kjøpt en hytte og trodde hun hadde kjøpt en enebolig. Det ble ikke enkelt, og heller ikke billig for henne å få eiendommen omregistrert…

Anonymkode: 77c88...a8a

Dyrt? Hvis man ikke har råd til å betale bruksendring, så har man heller ikke råd til bolig... Den gang jeg bruksendret kostet det ca 2000 kr. I dag litt over 4000 kr. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dyrt? Hvis man ikke har råd til å betale bruksendring, så har man heller ikke råd til bolig... Den gang jeg bruksendret kostet det ca 2000 kr. I dag litt over 4000 kr. 

Det ble sikkert dyrt på grunn av kravene i byggteknisk forskrift, det er andre krav til hus. 

Anonymkode: ee1b4...48b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett deg absolutt godt inn i dette på forhånd, det er ikke helt enkelt med omregistrering. Det er mange egne regler for fast bolig som ikke gjelder fritidsbolig. Banken vil helt sikkert ikke gi lån uten videre, så absolutt vent med bud til du har alt klart for deg.

Anonymkode: 2ab87...392

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at trådstarter kan en del om regler for omregulering, i og med at han/hun har snakket med kommunen. 

Her sjekket de vann og avløp (privat anlegg) og størrelse på soverom. Om soverommet er for lite til å bli godkjent for privat eiendom, så er det bare å hekte av døren , og voila så går det for å være sovealkove. Da blir det godkjent. 

Når de kom hit for å vurdere, var de ikke interessert i å gå inn her engang. De så bare på vann og avløp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 12.4.2025 den 11.18):

Det er vel all oppgraderingen som koster? 

Anonymkode: 7f35d...133

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er vel all oppgraderingen som koster? 

Anonymkode: 7f35d...133

Hva slags oppgradering? Trengte ikke å oppgradere noe som helst for å omregulerte.  Har senere hatt all tid i verden til å bygge ut og pusse opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hva slags oppgradering? Trengte ikke å oppgradere noe som helst for å omregulerte.  Har senere hatt all tid i verden til å bygge ut og pusse opp. 

De kan stille krav om at bygget skal tilfredsstille TEK17, som er umulig for  en eldre hytte. For å unngå å endre må man søke om disp opp og ned i mente. Det koster penger, og man må kunne regelverket. De fleste må da få inn en ansvarlig søker for det, kanskje en arkitekt og noen ingeniører i tillegg. 

Anonymkode: 0d1d2...bae

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også tro at du får krav om TEK17 på samme måte som hvis du lager et påbygg eller skal ha godkjent annet areal til bolig. TEK17 er krevende å oppfylle. Ville definitivt spurt kommunen om det før du kjøper! Det er ikke bare å «omregistrere og ta i bruk som enebolig». 

Anonymkode: 436e1...417

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ser du ikke problemet med å bruke din ene erfaring som et fasitsvar for alle tilfeller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Her er noen priser for søknad i Bergen kommune. Disse varierer rundt om i landet, selvfølgelig. Har avrundet tallene. 

Bruksendring: 15 000

Fasadeendring: 15 000

Ansvarsrett: 4000 pr stk (trenger minst 1, gjerne flere)

Dispensasjon fra teknisk krav: 1300 pr teknisk krav. Siden det er en hytte, vil jeg gjette på minst 5, gjerne 10 tekniske krav. 

Så har du ingeniører/arkitekt til 1500 kroner per time. Anslår minimum 50-100 timer for tegning og søknad. 

Vips så har du brukt over 100 000 før du har begynt å bygge om.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil legge til, hvis man må søke om ny avkjørsel fra en riksvei eller europavei, da ruller fort tusenlapper. Det er et lite helvete. 

Og så har jo du vann og kloakk, plutselig må man koble seg på offentlig, og betalte for rørlegger og gravemaskinfører.

(Det er bare å håpe på at byggesakskontoret i kommunen er av det velvillige slaget.) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...