Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og samboer har hatt en del problemer med kommunikasjon i forholdet lenge.Men noenganger har jeg lurt på om det kan være at han har noe mild autisme eller aspergers. Kan dette være det?

-unngår blikkontakt,ser ned i gulvet eller vekk under samtale 

-svarer «vet ikke» på meste av spørsmål i en samtale.

-vanskelig å ha samtale med, blir mest enveiskommunikasjon

-fikler mye med ting når personen feks sitter å slapper,under samtale,under middag..Feks snur mye rundt på en ting og stirrer på den;feks en matbit.

-nye ting er skummelt,liker ikke forandringer.

-vanskelig for å ta beslutninger,planlegge ting

-utsetter det meste av ting til siste liten

-tar alt i værste mening ,som et angrep.

-personen klarer ikke svare på spørsmål om hvordan han har det eller hva han tenker på.Får da som svar at han ikke vet.

-Trekker seg vekk når vi har familietur og feks er ute på tur eller på butikk.Velger å gå alene bak oss eller går et annet sted i butikken. 

-Foretrekker å putle på med sine ting i fred.

-Blir fort og veldig ofte sint og frustrert.

Anonymkode: 9428d...edc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette med å gi diagnoser på KG synes jeg er en uting. Det du bør gjøre er å spørre samboeren din rett ut om han kan gå med på å bli henvist til psykolog og utredes der. Du kan bli med som støtte, om han ønsker det. Min sønn ville ha med meg til alle timer, både hos lege, psykolog og psykiater, og han fikk diagnosen autisme.

Han har imidlertid aldri vist noen tegn til flere av punktene du lister opp. Som å ta opp en matbit og dreie på den og studere den uten noen egentlig grunn. Eller bare svare "vet ikke" (det gjør han aldri) eller gå andre steder i butikken osv. 

Det er ikke mulig å gi noen diagnose over nett uansett. Start med time hos fastlegen, få henvisning til psykolog. Hvis han vil selv, da.

Anonymkode: 1615b...3a9

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette med å gi diagnoser på KG synes jeg er en uting. Det du bør gjøre er å spørre samboeren din rett ut om han kan gå med på å bli henvist til psykolog og utredes der. Du kan bli med som støtte, om han ønsker det. Min sønn ville ha med meg til alle timer, både hos lege, psykolog og psykiater, og han fikk diagnosen autisme.

Han har imidlertid aldri vist noen tegn til flere av punktene du lister opp. Som å ta opp en matbit og dreie på den og studere den uten noen egentlig grunn. Eller bare svare "vet ikke" (det gjør han aldri) eller gå andre steder i butikken osv. 

Det er ikke mulig å gi noen diagnose over nett uansett. Start med time hos fastlegen, få henvisning til psykolog. Hvis han vil selv, da.

Det er ikke mulig å få han til å gå til lege eller psykolog for å utrede dette.Jeg spør egentlig fordi jeg lurer på om det kan være trekk en kan ved en av de diagnosene.Om det er det har jeg tenkt at kanskje jeg da må innstille meg på å bare finne meg i at det er slik og at det kanskje ikke er noe han kan endre på. Å sette en diagnose her inne kan ingen gjøre.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke mulig å få han til å gå til lege eller psykolog for å utrede dette.Jeg spør egentlig fordi jeg lurer på om det kan være trekk en kan ved en av de diagnosene.Om det er det har jeg tenkt at kanskje jeg da må innstille meg på å bare finne meg i at det er slik og at det kanskje ikke er noe han kan endre på. Å sette en diagnose her inne kan ingen gjøre.

En av de diagnosene? Asperger syndrome er på autisme-spekteret. Autisme er et bredt spekter, og svinger fra knapt merkbart til personer som ikke har språk en gang og bare står og "stimmer" (vifter med hendene e.l.)

Min sønn fikk diagnosen Asperger, altså et syndrom på spekteret av autisme, selv om mange her på KG liker å hevde at "Asperger brukes ikke lenger", så gjør den faktisk det. Det står Asperger i papirene, datert 2022.

Hvis ikke din samboer er villig til å bli undersøkt, er det jo ingenting du kan gjøre. Det vil ikke hjelpe noenting om noen her i denne tråden sier de tror det er autisme, fordi det kan de ærlig talt ikke vite noe som helst om. Det blir bare synsing om noen de ikke engang har møtt.

• Liker 2
Skrevet

Umulig å si ut fra det du skriver

Skrevet

Er det sånn at dise tingene plager deg? Greier du å fungere sammen med han uten at du snakker med han om dette? 
Hvis ikke, tenker jeg at du kan foreslå en utredning, men det avhenger jo også av hvor nære dere er, og hvor godt dere snakker sammen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg og samboer har hatt en del problemer med kommunikasjon i forholdet lenge.Men noenganger har jeg lurt på om det kan være at han har noe mild autisme eller aspergers. Kan dette være det?

-unngår blikkontakt,ser ned i gulvet eller vekk under samtale 

-svarer «vet ikke» på meste av spørsmål i en samtale.

-vanskelig å ha samtale med, blir mest enveiskommunikasjon

-fikler mye med ting når personen feks sitter å slapper,under samtale,under middag..Feks snur mye rundt på en ting og stirrer på den;feks en matbit.

-nye ting er skummelt,liker ikke forandringer.

-vanskelig for å ta beslutninger,planlegge ting

-utsetter det meste av ting til siste liten

-tar alt i værste mening ,som et angrep.

-personen klarer ikke svare på spørsmål om hvordan han har det eller hva han tenker på.Får da som svar at han ikke vet.

-Trekker seg vekk når vi har familietur og feks er ute på tur eller på butikk.Velger å gå alene bak oss eller går et annet sted i butikken. 

-Foretrekker å putle på med sine ting i fred.

-Blir fort og veldig ofte sint og frustrert.

Det er ikke grunnlag for å mistenke noe slik basert på det du skriver her ihvertfall, for det vil mange menn kunne kjenne seg igjen i.  Det er helt andre kriterier for en slik diagnose. 

Anonymkode: cca22...ce4

AnonymBruker
Skrevet
Gaia skrev (11 minutter siden):

Er det sånn at dise tingene plager deg? Greier du å fungere sammen med han uten at du snakker med han om dette? 
Hvis ikke, tenker jeg at du kan foreslå en utredning, men det avhenger jo også av hvor nære dere er, og hvor godt dere snakker sammen. 

Jeg har tatt opp noen av disse tingene som hans sinne og dette med kommunikasjonen vår i snart 13 år. Det skjer ingen endring. Og ja det plager meg og det går også utover barnet vårt.

AnonymBruker
Skrevet
Gaia skrev (13 minutter siden):

Vi snakker desverre ikke godt i sammen i det hele tatt. Det blir mest enveiskommunikasjon fra meg.Han velger enten å sette seg til å sove eller bare stenger meg ute i samtalen og ser ned i gulvet eller vekk.Det er egentlig ikke mulig å ha lange samtaler.Ikke når vi skal kose oss sammen med god mat og ha date heller.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi snakker desverre ikke godt i sammen i det hele tatt. Det blir mest enveiskommunikasjon fra meg.Han velger enten å sette seg til å sove eller bare stenger meg ute i samtalen og ser ned i gulvet eller vekk.Det er egentlig ikke mulig å ha lange samtaler.Ikke når vi skal kose oss sammen med god mat og ha date heller.

Altså, det trenger ikke være noen diagnose for alt det du beskriver. Det er ingen diagnose å være en drittsekk som gir faen i samboeren sin, men blir værende i forholdet av økonomiske årsaker...

Slik du beskriver han og hans oppførsel mot deg, i tillegg til sinne og likegyldighet osv, så hadde jeg revurdert hele forholdet og gitt han beskjed om det, at du er i tenkeboksen. Ene og alene pga hans atferd og motvilje for forbedringer.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Tenker du at en diagnose vil føre til endring? Hvis ikke, høres det ut som om du egentlig tenker å avslutte forholdet?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Det er ikke grunnlag for å mistenke noe slik basert på det du skriver her ihvertfall, for det vil mange menn kunne kjenne seg igjen i.  Det er helt andre kriterier for en slik diagnose. 

Anonymkode: cca22...ce4

Det hun beskriver er klassiske tegn på personer innenfor autismespekteret, så vil absolutt si at det er grunnlag for å mistenke det!

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Altså, det trenger ikke være noen diagnose for alt det du beskriver. Det er ingen diagnose å være en drittsekk som gir faen i samboeren sin, men blir værende i forholdet av økonomiske årsaker...

Slik du beskriver han og hans oppførsel mot deg, i tillegg til sinne og likegyldighet osv, så hadde jeg revurdert hele forholdet og gitt han beskjed om det, at du er i tenkeboksen. Ene og alene pga hans atferd og motvilje for forbedringer.

Å beskrive noen med en mulig diagnose som en drittsekk synes jeg er direkte skammelig. Personer innenfor autismespekteret kan ikke noe for at de har det! Det hun beskriver er akkurat slik sønnen min er, og han er innenfor spekteret med ADHD.

Anonymkode: 7a839...1f0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Det hun beskriver er akkurat slik sønnen min er, og han er innenfor spekteret med ADHD.

Du fremstår farlig feilinformert.

ADHD er ikke autisme.

Anonymkode: e70ae...f62

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Gaia skrev (5 timer siden):

Tenker du at en diagnose vil føre til endring? Hvis ikke, høres det ut som om du egentlig tenker å avslutte forholdet?

Jeg tenker at hvis han har diagnose så er det ingen vits i å ta disse tingene opp igjen og igjen med han. Da er det sikkert ikke så mye det går an å endre på og jeg må bare akseptere at ting er som det er. Da er de ikke alt han kan noe for.Det skal veldig mye til for at jeg avslutter forholdet, så nei tenker ikke de baner enda.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

ADHD er ikke autisme.

Hun mener sannsynligvis på spekteret med adhd som tillegsdiagnose, det er jo ganske vanlig... ellers er jeg også enig i at det er mange tegn som kan peke mot autisme, kjenner mye igjen i min tenåringssønn som også har asberger + adhd (blikkontakt, vet ikke-svar, vanskelig å holde samtaler, brått sinne...)

Anonymkode: f6e44...639

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

ADHD er ikke autisme.

Kanskje det er du som er feilinformert? ADHD er ikke autisme nei, men ADHD anses for å være en "spekterdiagnose". Det er en god del som har begge deler (ofte forkortet til "AuDHD").
At sønnen til den du svarer er "innefor spekteret med ADHD" kan bety både at ungen har ADHD (som er innefor spekteret uten at det er autisme), og at ungen har både autisme og ADHD,

Anonymkode: 71a0b...811

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Kanskje det er du som er feilinformert? ADHD er ikke autisme nei, men ADHD anses for å være en "spekterdiagnose". Det er en god del som har begge deler (ofte forkortet til "AuDHD").
At sønnen til den du svarer er "innefor spekteret med ADHD" kan bety både at ungen har ADHD (som er innefor spekteret uten at det er autisme), og at ungen har både autisme og ADHD,

Anonymkode: 71a0b...811

Både ADHD og autisme er nevroutviklingsforstyrrelser. Derfor er det en del som får begge diagnosene, men man snakker ikke om ADHD som innenfor et eller annet spektrum. Man kan også snakke om ADHD som en eksekutiv funksjonslidelse, siden det dreier seg mye om hvordan man ikke mestrer de eksekutive funksjonene som f. eks. det å styre og regulere hvordan vi tenker, men disse to diagnosene er ikke begge innenfor samme spektrum. 

Autismediagnosen inneholder mange underdiagnoser innenfor autismespekteret, deriblant Aspergers, som er den diagnosen de fleste med ADHD får som tilleggsdiagnose. 

Litt viktig å skille snørr og bart her. 

Endret av Gaia
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...