AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:55 #41 Del Skrevet søndag kl 14:55 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Rødruss 1990. Helrød dress, lue og bambusstokk. Gikk naturfaglinje på Gymnaset. Skikkelakke skikkelakke boom-boom-boom... Anonymkode: 3211b...90c Samme her. Den røde dressen var brettet opp til midt på leggen, og helst seilersko med tennissokker til. Fornavnet stod nedover beinet, skolelogo på ryggen, men ellers ingen strykemerker. Mange hilsener fra medruss med sprittusj. Anonymkode: d99b0...088 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet søndag kl 22:43 #42 Del Skrevet søndag kl 22:43 (endret) Rødruss 2005. Hadde snekkerbukse og gensere. Hadde bare klærne for å slippe å skille meg ut for mye, feiret egentlig ikke russetida i noen særlig grad siden jeg ikke fikk være på noen buss og ble mobbet gjennom hele videregående. Jeg fikk ingen hilsener på min bukse. Endret søndag kl 22:44 av SPOCA 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 23:07 #43 Del Skrevet søndag kl 23:07 SPOCA skrev (18 minutter siden): Rødruss 2005. Hadde snekkerbukse og gensere. Hadde bare klærne for å slippe å skille meg ut for mye, feiret egentlig ikke russetida i noen særlig grad siden jeg ikke fikk være på noen buss og ble mobbet gjennom hele videregående. Jeg fikk ingen hilsener på min bukse. Samme her, ingen hilsener, gjorde ikke knuter for hadde ingen å gjøre dem med. Gikk ikke på fest for jeg ble aldri invitert, hadde ikke hatt lyst uansett da men. Ingen kjente meg så godt, så det navnet russestyret gir på russelua var veldig random, og ikke noe som representerte meg egentlig. Akkurat buss var det ingen på min vgs som hadde. Anonymkode: 4e4c3...0c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 23:15 #44 Del Skrevet søndag kl 23:15 AnonymBruker skrev (På 11.4.2025 den 16.51): Hvilken årstall var du russ 😊? Hvilken farge var du og hvilken linje gikk du? Hva var russe-moten da? Altså hvilken type dress? noen som husker at idrettslinjen hadde rød og hvit dresser? jeg var blåruss i 2008. Nesten all russ hadde snekkerbukse på den tiden. Gikk barne og ungdomsarbeider. Hele klassen var blå . De andre yrkesfaglinjene var svart Anonymkode: d0e2a...108 Jeg var russ på 2000 tallet. Gikk på kokkelinja og var svartruss 😂 En svart snekkerbukse hadde jeg Anonymkode: 2915d...37c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 23:24 #45 Del Skrevet søndag kl 23:24 Russ i 13. Hadde bukse, det året kom det en ny slim fit modell som 90 prosent av jentene på skolen klemte seg inn i, men jeg hadde baggy modell selv. Jeg hadde aldri hørt om russebuss eller rulling (er fra bygda), og jeg så ikke en eneste russedress gjennom hele russetida, alle hadde bukse. Rart hvordan det forandret seg totalt etter Skam gikk på tv. Lillebroren min var russ i 2017, da var det plutselig ulovlig å bruke bukse, og bussene var på vei en etter en. Anonymkode: d6a6f...d80 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 23:47 #46 Del Skrevet søndag kl 23:47 Blåruss i 2014, kokk og servitør. Hadde snekkerbukse; dress var ansett som mega-harry på den tiden 😅 Anonymkode: 080ee...522 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 06:29 #47 Del Skrevet i går, 06:29 I 1998, rød kjeldedress som regel var overdelen knyttet rundt livet. Enten brukte man en genser som enten var mørkeblå eller gråmelert med Russ 98 på, ellers var det mye Adidas gensere og treningsjakker eller Umbro genser til. Gjerne med høyhalset genser under. Anonymkode: e15ac...083 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nonstop1 Skrevet i går, 06:41 #48 Del Skrevet i går, 06:41 2015: Jeg var rødruss med snekkerbukse og hvit frakk. Lue full av knuter, mange strykemerker på buksa, og en stor tegning bakpå frakken. Bukseselene hang ned. Frakk var ganske sjelden å ha. Og kjeledress var ganske populært, selv om det var en god blanding av dress og bukser. Jeg valgte bukse og frakk fordi det var sånn jeg husket russen fra når jeg var mindre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 07:16 #49 Del Skrevet i går, 07:16 2001 i Trøndelag Rød snekkerbukse med steykemerker, hvit frakk med påmalt motiv bak. Russelue Var med i en russebil (9-seter) og rulling med bilen var et kjent begrep. Ingen på skolen hadde buss, det var 9-setere det gikk i, og det var svært sosialt Anonymkode: 85dd3...911 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:35 #50 Del Skrevet i går, 12:35 Jeg var blåruss i 2010, da var det økonomilinjene som var blåruss. De andre yrkesfaglinjene var svartruss. Jordbruk var grønnruss og allmenn var rødruss. Snekkerbukse som det gikk mest i da. Anonymkode: 518de...03b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:39 #51 Del Skrevet i går, 12:39 Rød dress. Fornarina eller buffalo sko!! 2000. Anonymkode: 9ce65...863 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet i går, 12:45 #52 Del Skrevet i går, 12:45 Nonstop1 skrev (6 timer siden): Frakk var ganske sjelden å ha. Er russefrakk et trønderfenomen? Alle jeg har hørt om som har brukt det har vært fra Trondheim, eller kanskje også andre steder i Trøndelag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:56 #53 Del Skrevet i går, 12:56 1985. Rød kjeledress, russelue, rød liten sekk på ryggen, hvite tennissokker trukket opp over buksebena, hvit bluse med krage under dressen. Vi hadde også en greie med røde solbriller. Om å gjøre å ha de styggeste. Kjeledressene ble tegnet hilsninger på/skrevet på med sprittusj av medelever. Anonymkode: c66c2...bdf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:58 #54 Del Skrevet i går, 12:58 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Samme her, ingen hilsener, gjorde ikke knuter for hadde ingen å gjøre dem med. Gikk ikke på fest for jeg ble aldri invitert, hadde ikke hatt lyst uansett da men. Ingen kjente meg så godt, så det navnet russestyret gir på russelua var veldig random, og ikke noe som representerte meg egentlig. Akkurat buss var det ingen på min vgs som hadde. Anonymkode: 4e4c3...0c1 Sånn var det for meg også. Gikk på internatskole siste året og det var dårlig med inkludering der, hadde to venner der og alle oss tre var nye det året. Det var ingen happenings, ingen russekro eller noe. Jeg reiste hjem i helgene og der skjedde det jo mye men siden jeg ikke var registrert som russ der fikk jeg ikke være med (pga en forsikring for skader og herverk som var obligatorisk). Og jeg som hadde gledet meg så mye til å være russ. Dressen var blå kjeledress, det var obligatorisk for alle handelsskoler. Anonymkode: 47005...0cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #55 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (På 14.4.2025 den 1.24): Russ i 13. Hadde bukse, det året kom det en ny slim fit modell som 90 prosent av jentene på skolen klemte seg inn i, men jeg hadde baggy modell selv. Jeg hadde aldri hørt om russebuss eller rulling (er fra bygda), og jeg så ikke en eneste russedress gjennom hele russetida, alle hadde bukse. Rart hvordan det forandret seg totalt etter Skam gikk på tv. Lillebroren min var russ i 2017, da var det plutselig ulovlig å bruke bukse, og bussene var på vei en etter en. Anonymkode: d6a6f...d80 Buss var heller ikke vanlig da jeg var russ i 2008. Det var noe som folk fra Bærum drev med. Var faktisk én buss året etter. Noen jenter som kjøpte en minibuss og gjorde den om. Men ellers var det veldig populært med russevan Vi hadde også russetog der vi fremførte sketsjer og gjorde morsomme ting. Har inntrykk av at det ikke er like vanlig lenger? Kikka på et russetog her for noen få år siden, husker ikke når det var. Men virka som det handlet mest om å vise frem russebussen sin. Anonymkode: 8dc2b...85d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #56 Del Skrevet 6 timer siden Perelandra skrev (På 14.4.2025 den 14.45): Er russefrakk et trønderfenomen? Alle jeg har hørt om som har brukt det har vært fra Trondheim, eller kanskje også andre steder i Trøndelag. Det har jeg hørt om og. Har et søskenbarn fra Trøndelag. Husker jeg syns russefrakken hennes var så fin, men det har aldri vært en greie på østlandet der jeg kommer fra. Anonymkode: 8dc2b...85d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #57 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (På 11.4.2025 den 16.51): Hvilken årstall var du russ 😊? Hvilken farge var du og hvilken linje gikk du? Hva var russe-moten da? Altså hvilken type dress? noen som husker at idrettslinjen hadde rød og hvit dresser? jeg var blåruss i 2008. Nesten all russ hadde snekkerbukse på den tiden. Gikk barne og ungdomsarbeider. Hele klassen var blå . De andre yrkesfaglinjene var svart Anonymkode: d0e2a...108 Russ -96. Jeg var blåruss som var forbeholdt de som gikk handel og kontor den gangen. Var mest hele kjeledresser men der begynte å komme snekkerbukse varianten, men var ikke sånn veldig vanlig. Ellers så var det strykemerker, navn og tusjhilsninger fra medruss som dekorerte dressen. Russelue med knuter. Tror det vanlige var rød og blå russ i distriktet jeg var russ. Anonymkode: 114ee...cd9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #58 Del Skrevet 1 time siden Rødruss i 2007, Trondheim. Moten var vanlig bukse, det var vel i en overgangsfase mellom de baggy og mer slimfit typene. Selv hadde jeg baggy med masse lommer. Tighte, litt korte russe-t-skjorter og russe-hettegenser, og alle hadde russefrakk med tegning bakpå. Russelue med kallenavn og premier for knuter. (og ullundertøy under - det snødde og var helt forjævlig kaldt!) Selebukse og heldress var sett på som litt snobbete og sånn de «dreiv med på Østlandet». En del blåruss hadde vel det, og da en mer slim modell. Anonymkode: 41143...e46 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå