Gå til innhold

Feiler det 19 åringen min noe eller er det flere med samme problem?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Oppfører seg i blant som en prinsesse, må gjøre det hun vil ellers blir hun sur og i blant kranglete. Vil helst slippe og komme i konflikt med hun, fordi hun er helt for jæv… dominerende og overkjører deg! Hun er bøllete, stygg i munnen og eier null respekt. Hun klarer ikke å stoppe når hun blir bedt om og stoppe, som f.eks. og plage katten når han gir beskjed det ikke er greit! Hun ønsker jeg dør, hun sier ofte til meg jeg drar med meg mange menn hjem, som aldri har skjedd en eneste gang før eller etter hun ble født. Jeg er uføre pga hjerte, epilepsi og kognitiv utfordringer i hverdagen som også ble en utfordring i jobb! .. jeg får høre hvor ubrukelig jeg er som ikke er i arbeid. Hun har hatt samme jobb i 3 år som jeg ordnet til hun, det tror jeg ikke hun har tenkt på et øyeblikk. 
For noen uker siden stod hun i ett busskur og brølte hun var sulten og hun trengte mat nå!!! Jeg kjøpte mat til hun og vi dro hjem etterpå! Hun tjener like mye som meg i trygd, og hun kjøper mye av maten sin selv.. hun betaler litt hjemme nå og til høsten flytter hun ut på studenthjem! Takk og pris! .. men hvorfor oppfører hun seg sånn?
Jeg vet hun ble sur når jeg ba hun betale litt hjemme, det var nå nylig. Hun er 19 år gammel. Jeg kan spør hun om noe så enkelt som hvordan dagen hennes har vært og hun svarer, hold kjeft! 
Jeg var aldri respektløs mot mine foreldre. Uansett, når hun flytter til høsten så kommer hun sikkert hjem en helg i blant, men jeg slipper og ta imot dritt hver dag og katten slipper og bli ertet, hun koser med han også.. men hun stopper ikke når han sier fra og hun kan si han er teit osv.. Hva feiler det hun? Eller er det en trass? 

Anonymkode: acf0a...b10

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun oppfører seg sånn fordi hun har lært at da får hun viljen sin av deg. 

Anonymkode: d64aa...224

• Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj! Dette er vel ikke mye normalt? En ting er at hun har null respekt for deg, men hun eier jo ikke snev av empati heller! Hun der hadde jeg kastet på hue og rævva ut!
Bra hun flytter ut, gitt!

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er hun når hun er sammen med andre? På skole, jobb med venner? Kan hun ha tendens til samme oppførsel da også? Kan det være at det er noe annet som ligger til grunn for hvordan hun er? Har det pågått i lang tid eller kom det «over natten»? 

Anonymkode: 0870d...dc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har lært at det lønner seg å være en drittsekk mot deg, fordi da gjør du som hun vil. Som å stå og brøle til deg at hun er sulten NÅ i et busskur? Jeg hadde blitt lynforbannet tilbake, og sagt at da får du gå og kjøpe din egen mat for dine egne penger. Hadde søren ikke gått og kjøpt mat til en som oppførte seg sånn.

Jeg tror du skal være glad for at hun flytter snart. Da får hun smake virkelighetens verden og må klare seg selv. 

Å si til sin egen mor at hun ønsker du dør er nesten utilgivelig når hun er så gammel som 19 år. Hun er voksen. 

Etter at hun flytter ut, synes jeg ikke du skal sitte der og betale maten for henne hele helger, når hun kommer hjem hver helg for å spise deg ut av huset, fordi hun har festet bort pengene sine....

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hun oppfører seg sånn fordi hun har lært at da får hun viljen sin av deg. 

Anonymkode: d64aa...224

Nei, jeg er ingen kjære mor. Hun fikk lommepenger før hun begynte å jobbe, da hadde hun gjøremål i uka etter skoletid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldre som ikke orker/tør å stå i krangling og dårlig stemning får uhyrer som blir til voksne uhyrer. Slike "barn" gir seg ikke og vil alltid oppføre seg sånn, fordi det fungerer.

Det eneste som fungerer er å sette ned foten og stå i bråket, ev kaste henne ut og ikke godta slik oppførsel. 

Anonymkode: 0ca6a...036

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvordan er hun når hun er sammen med andre? På skole, jobb med venner? Kan hun ha tendens til samme oppførsel da også? Kan det være at det er noe annet som ligger til grunn for hvordan hun er? Har det pågått i lang tid eller kom det «over natten»? 

Når vi er ute med andre så sitter hun fint å smiler og snakker fint! Hun kan være frekk mot meg og kjæresten min, men hvordan hun er mot venner vet jeg ikke. Jeg vet i russetiden så var det hun som skulle ha full kontroll over gruppen og styrte alt, hun hisset seg litt opp hjemme da! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulla Ullsokk skrev (11 minutter siden):

Oj! Dette er vel ikke mye normalt? En ting er at hun har null respekt for deg, men hun eier jo ikke snev av empati heller! Hun der hadde jeg kastet på hue og rævva ut!
Bra hun flytter ut, gitt!

Sant, hun smiler når katten slår etter hun og i blant så blir hun sur og slår etter han tilbake. Hun virker upåvirket når hun ser vi blir lei. I blant tror jeg hun har hensikt å såre og nyter det, for hun vet nøyaktig hva hun sier og gjør. Ikke lenge igjen nå, så flytter hun! 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det du beskriver er overhodet ikke normalt. 

Svært uoppdratte tenåringer kan tidvis oppføre seg slik mot foreldrene, men at det pågår så sent som ved nitten års alder - og særlig hos en jente - er likevel veldig påfallende. At en nittenåring plager katten er langt over grunnlag for psykisk utredning (som neppe vil skje før hun opplever behov selv). 

Anonymkode: a7bac...86d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du har dullet altfor mye. 

Anonymkode: b470e...f03

Dulle med hun var liten, men hun har ikke alltid vært sånn som dette. Før så forstod hun ikke skulle plage katten og hun stoppet, i dag gir hun fan! Har ingenting med dulling!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aleneforeldersyndrom vil jeg kalle det. Det er bevist utover enhver tvil hvor viktig det er med to foreldre i hus for å være sterk nok til å stå imot all den motstand tenåringer utsetter sinw foreldre for. 

Hvis man attpåtil er ressurssvak så blir atferden til barnet enda mer vanskelig. 

Anonymkode: c631f...f04

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Oppfører seg i blant som en prinsesse, må gjøre det hun vil ellers blir hun sur og i blant kranglete. Vil helst slippe og komme i konflikt med hun, fordi hun er helt for jæv… dominerende og overkjører deg! Hun er bøllete, stygg i munnen og eier null respekt. Hun klarer ikke å stoppe når hun blir bedt om og stoppe, som f.eks. og plage katten når han gir beskjed det ikke er greit! Hun ønsker jeg dør, hun sier ofte til meg jeg drar med meg mange menn hjem, som aldri har skjedd en eneste gang før eller etter hun ble født. Jeg er uføre pga hjerte, epilepsi og kognitiv utfordringer i hverdagen som også ble en utfordring i jobb! .. jeg får høre hvor ubrukelig jeg er som ikke er i arbeid. Hun har hatt samme jobb i 3 år som jeg ordnet til hun, det tror jeg ikke hun har tenkt på et øyeblikk. 
For noen uker siden stod hun i ett busskur og brølte hun var sulten og hun trengte mat nå!!! Jeg kjøpte mat til hun og vi dro hjem etterpå! Hun tjener like mye som meg i trygd, og hun kjøper mye av maten sin selv.. hun betaler litt hjemme nå og til høsten flytter hun ut på studenthjem! Takk og pris! .. men hvorfor oppfører hun seg sånn?
Jeg vet hun ble sur når jeg ba hun betale litt hjemme, det var nå nylig. Hun er 19 år gammel. Jeg kan spør hun om noe så enkelt som hvordan dagen hennes har vært og hun svarer, hold kjeft! 
Jeg var aldri respektløs mot mine foreldre. Uansett, når hun flytter til høsten så kommer hun sikkert hjem en helg i blant, men jeg slipper og ta imot dritt hver dag og katten slipper og bli ertet, hun koser med han også.. men hun stopper ikke når han sier fra og hun kan si han er teit osv.. Hva feiler det hun? Eller er det en trass? 

Ikke normal oppførsel. Jeg har en jente på 17 og en på 19. Ingen av de oppfører seg slik din datter! Hun har jo en ufordragelig oppførsel! Hadde aldri orket bo med en slik datter når hun er så respektløs. 

Stakkars katten også, mistenker du dyremishandling? Høres skummelt ut. 

Anonymkode: d11fe...94c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er inne er det mange dumme svar som kommer fra personer som garantert ikke har lært å være oppegående hjemmefra!! Herregud hvor mange stygge svar! 

Anonymkode: aae9e...678

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Million skrev (14 minutter siden):

Hun har lært at det lønner seg å være en drittsekk mot deg, fordi da gjør du som hun vil. Som å stå og brøle til deg at hun er sulten NÅ i et busskur? Jeg hadde blitt lynforbannet tilbake, og sagt at da får du gå og kjøpe din egen mat for dine egne penger. Hadde søren ikke gått og kjøpt mat til en som oppførte seg sånn.

Jeg tror du skal være glad for at hun flytter snart. Da får hun smake virkelighetens verden og må klare seg selv. 

Å si til sin egen mor at hun ønsker du dør er nesten utilgivelig når hun er så gammel som 19 år. Hun er voksen. 

Etter at hun flytter ut, synes jeg ikke du skal sitte der og betale maten for henne hele helger, når hun kommer hjem hver helg for å spise deg ut av huset, fordi hun har festet bort pengene sine....

Hun vil ikke ha maten jeg kjøper fordi den ikke er god, jeg kjøper helt vanlig mat som sikkert du og  alle andre handler på matbutikken, og når hun kommer hjem i helgene så får hun spise maten jeg har eller dra ut med venninner og kjøpe sushi eller kebab. Hun vil ikke engang ha koteletter, kjøttdeig og spaghetti, pannekaker, lasagne, kjøttkaker, poteter vsa middag eller annen mat folk spiser ellers. Huff, det kan bli et problem.. men jeg må overse det når hun kommer hjem og vil hun ikke ha den ekle maten så kan hun kjøpe selv! 
Jeg tenker ofte hva om jeg dør, hva tenker hun da? Jeg mistet min far når jeg var 14 år gammel. Han døde av hjertesykdommen som jeg arvet etter farmor og min far, og begge de to er døde av samme sykdom.. Kanskje ønske hennes blir oppfylt! 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mistenker du at det kan være andre ting som plager henne? Har hun gode venner hun er med og trives hun på jobb? Rusvaner? Dersom ting tilsynelatende er «normalt» når hun er sammen med andre, og det er hjemme problemet er så høres det ut som du har latt deg overkjøre over lengre tid. Hva skjer om du prøver å ta en ordentlig samtale med henne om det? At du forklarer henne at du blir lei deg når hun snakker sånn til deg og at det ikke er akseptabel oppførsel. Hva vil hun da si? 

Jeg synes det er litt vanskelig å se for meg at det kun er du og kjæresten hun oppfører seg sånn mot, også er hun helt grei på jobb og en god venninne for andre? 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hun vil ikke ha maten jeg kjøper fordi den ikke er god, jeg kjøper helt vanlig mat som sikkert du og  alle andre handler på matbutikken, og når hun kommer hjem i helgene så får hun spise maten jeg har eller dra ut med venninner og kjøpe sushi eller kebab. Hun vil ikke engang ha koteletter, kjøttdeig og spaghetti, pannekaker, lasagne, kjøttkaker, poteter vsa middag eller annen mat folk spiser ellers. Huff, det kan bli et problem.. men jeg må overse det når hun kommer hjem og vil hun ikke ha den ekle maten så kan hun kjøpe selv! 
Jeg tenker ofte hva om jeg dør, hva tenker hun da? Jeg mistet min far når jeg var 14 år gammel. Han døde av hjertesykdommen som jeg arvet etter farmor og min far, og begge de to er døde av samme sykdom.. Kanskje ønske hennes blir oppfylt! 

Utakknemlig unge du har i alle fall. Men ofte er dette noe de vokser av seg og de blir mer modne med alderen. Ikke ukjent at mange plutselig "kommer tilbake" og plutselig kommer bedre overens med sine foreldre, når de bare har modnet litt i topplokket. Ikke alle oppfører seg så ufyselig som din datter da. Jeg må si jeg er sjokkert over det du skriver. Har bare en sønn selv, men han har aldri brukt skjellsord til meg, sagt ting som at han håper jeg dør eller noe lignende stygt. Aldri.

Håper det går bedre med deg og din datter etter som tiden går! Og jeg håper du blir en riktig gammel dame :) 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...