Gå til innhold

Sett i ettertid. Hvordan skulle Israel ha svart på angrepet 7. okt?

markpe

Anbefalte innlegg

NatNat skrev (3 timer siden):

ja, MEN ! 😑 du skrev rett etter det : "men å kun skylde på dette er feil.. "

Og i 1948, det var ikke mye annet man kunne skylde på .. Jødene hadde akkurat ankommet. Jeg sier det er mer enn faktorer, det er hovedfaktor.

Jeg skrev: Men å KUN skylde på dette er feil.. Noe det er.

Siden da har vel Jordan og Egypt fredsavtaler med Israel. Israel hadde en lang periode i historien en provoserende og undertrykkende oppførsel mot Palestinere på VB og i Gaza som økte spenningsnivået, og påvirket generasjonene som ble utsatt for dette.

Som en Israeler sa til meg som jeg har nevnt tidligere: "Israel har gjort mye galt, men Palestinerne er ingen engler de heller..". Dette er holdningene jeg står bak, og derfor tar jeg ikke side med noen av partene. Jeg diskuterer ut i fra et humant standtpunkt.. Tar man det humane standpunktet er det umulig å si seg enig i pro-israel klubben her.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

NatNat skrev (19 timer siden):

ingenting med saken å gjøre ! Men det er alltid snakk om barn og jeg tror at ordet "barn" er valgt med hensyn. Det er aldri snakk om unger eller tenåringer, rart nok. I Palestina man er barn uansett om man er 17 og en halv eller 1 år gammel.

Det gjelder Israel også, i høy grad:
https://en.wikipedia.org/wiki/Hamas_baby_beheading_hoax
https://www.youtube.com/watch?v=0el9wiOBmmM
https://www.youtube.com/watch?v=6ZzPA2OfUKc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strandlinje skrev (4 timer siden):

Israel skulle ikke ha forårsaket 7.okt til å begynne med. 

Hva forventer du når du undertrykker, dreper, torturer en hel nasjon i mange tiår? 

7.okt. var bare en unnskyldning Israel trengte for å sette til liv sitt hovedmål: "rense" Gaza og vestbredden for Palestinere  for å ta over og samtidig holde vesten i den oppfatningen av tyveriet var "forsvar".

De har allerede plantegninger på hvordan de skal bygge opp Gaza for nye bosettere. 

Hamas har nedfelt i charteret sitt at hele Israel er palestinsk land. Du kan ikke skylde på Israel bare fordi de eksisterer. 

Det du sier gir heller ikke mening. I årene før terrorangrepet ble det gjort skritt fra Israel for å bedre levevilkårene i Gaza. Flere palestinere fikk arbeidstillatelse i Israel. En utbygging av et gassfelt utenfor Gaza ble godkjent. Store pengeoverføringer fra Qatar ble godkjent. 

Det var dessuten relativt få jøder som bodde i Gaza før de trakk seg ut i 2005. 

Har Hamas noe som helst skyld i dette for deg? 7. oktober var ikke akkurat første gang de utførte terrorangrep, tok gisler eller sendte raketter. 

Edit: Det var neppe Israel som infiltrerte Hamas' ledelse og fikk de til å angripe.. 

Endret av Svava
  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (8 minutter siden):

Hamas har nedfelt i charteret sitt at hele Israel er palestinsk land. Du kan ikke skylde på Israel bare fordi de eksisterer. 

Det du sier gir heller ikke mening. I årene før terrorangrepet ble det gjort skritt fra Israel for å bedre levevilkårene i Gaza. Flere palestinere fikk arbeidstillatelse i Israel. En utbygging av et gassfelt utenfor Gaza ble godkjent. Store pengeoverføringer fra Qatar ble godkjent. 

Har Hamas noe som helst skyld i dette for deg? 7. oktober var ikke akkurat første gang de utførte terrorangrep, tok gisler eller sendte raketter. 

Edit: Det var neppe Israel som infiltrerte Hamas' ledelse og fikk de til å angripe.. 

Var det ikke det? Jeg trodde at jød… unnskyld sionistene styrte alt.

:ironi:

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (46 minutter siden):

Var det ikke det? Jeg trodde at jød… unnskyld sionistene styrte alt.

:ironi:

Ja, det er i alle fall sikkert og visst at jødehat er fullt av konspirasjoner. Israel ser ikke ut til å være et unntak når de nå beskyldes for å ha ønsket terrorangrepet for å ha en unnskyldning for krig. De må vel også tro at det er Israel som holder gislene i Gaza og som dikterer hva Hamas skal si i våpenhvileforhandligene. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (På 15.4.2025 den 19.58):

ingenting med saken å gjøre ! Men det er alltid snakk om barn og jeg tror at ordet "barn" er valgt med hensyn. Det er aldri snakk om unger eller tenåringer, rart nok. I Palestina man er barn uansett om man er 17 og en halv eller 1 år gammel.

I januar fant en studie at 62.260 palestinere var blitt drept.  Forskerne mener at 59% av dødsfallene var kvinner, barn og eldre.  Antallet omfatter bare døde som følge av traumeskader, og inkluderer ikke dødsfall som følge av mangel på helsehjelp eller mat. Det omfatter heller ikke de flere tusen savnede som antas å ligge begravd i sammenraste bygninger.

Studien er publisert i det anerkjente tidsskriftet The Lancet.  Du kan lese mer om hvordan og av hvem i lenken nedenfor.  

https://www.dagsavisen.no/nyheter/verden/2025/01/10/ny-studie-mange-flere-dode-i-gaza-enn-helsemyndighetene-registrerte/#:~:text=Så langt i krigen er,oktober 2023.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svava skrev (6 timer siden):

Var det 19 eller 21 bossetninger Israel hadde på Gaza? Gaza er virkelig ikke så stort.

Ellers er langt i fra alle Israelere jøder og alle Israelske bosettere er ikke religiøst motiverte.. Det er mer innafor å gå på nasjonalitet enn å aktivt bruke rase på som betegnelse av Israelere. Vanligvis er faktisk et oppheng i rase en negativ ting..

Endret av Bigote
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bigote skrev (29 minutter siden):

Var det 19 eller 21 bossetninger Israel hadde på Gaza? Gaza er virkelig ikke så stort.

Ellers er langt i fra alle Israelere jøder og alle Israelske bosettere er ikke religiøst motiverte.. Det er mer innafor å gå på nasjonalitet enn å aktivt bruke rase på som betegnelse av Israelere. Vanligvis er faktisk et oppheng i rase en negativ ting..

Det var 9000 mennesker i de bosetningene. Når det nå er over 2 millioner mennesker på Gaza, så vil jeg absolutt si det er riktig å betegne det som relativt få. 

Når du klarer å nærmest få det til å handle om raseteori at jeg som rett var påpekte at bosetningene var jødiske, så tror jeg heller at det er du som er opphengt i rase. Det var en helt nøytral betegelse.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (20 minutter siden):

Det var 9000 mennesker i de bosetningene. Når det nå er over 2 millioner mennesker på Gaza, så vil jeg absolutt si det er riktig å betegne det som relativt få. 

Når du klarer å nærmest få det til å handle om raseteori at jeg som rett var påpekte at bosetningene var jødiske, så tror jeg heller at det er du som er opphengt i rase. Det var en helt nøytral betegelse.

Så om 9000 mennesker hadde bosatt seg uten tillatelse på ditt nærområde, kastet mennesker i nærmiljøet ut av hjemme sine med makt, og i ettertid drevet juridisk forkjellbehandling.. Ville du vært fornøyd? 9000 bosettere og okkupanter på et så lite område som eksisterer rundt byen Gaza er fryktelig mye..

Bosetningene var Israelske, ikke jødiske. Du bruker en generaliserende retorikk i forhold til rase på Israelere der det er helt feil og HELT unødvendig..   Israelere er ikke synonymt med jøder og Israelere er den nøytrale betegnelsen.  Jeg aner ikke hvordan du har fått for deg at det er det motsatte.

Endret av Bigote
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amossa skrev (På 13.4.2025 den 20.17):

I den forpliktet Israel seg til å gi palestinerne tilbake disse områdene til palestinerne, og at palestinerne skulle få bli en egen stat. 

…. Og hva forpliktet palestinerne seg til…. Og hva gjorde palestinerne? Hvem brøt Oslo avtalen? 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

markpe skrev (På 11.4.2025 den 15.37):

De fleste er enige om at måten Israel svarte på angrepet 7. okt ikke var rett.

Måten kan jo ha vært rett, men ikke omfanget og varigheten.

Når det nå snart er 50 ganger flere døde palestinere så skjønner man jo at det ikke lenger er snakk om å ta de skyldige. De fleste av de lederne ble rammet de første ukene, døde, skadet og avvæpnet. Nå ligner det en kollektiv straff som rammer alle. Barn, kvinner, gamle, helsepersonell, sykehus, bønder. Alle! Hvor grensen går for folkemord er ikke jeg ekspert på, men man må jo begynne å tenke på det ordet et eller annet sted. Hvis ikke på 50 ganger, når da? 100? 200 ganger? Vil de som støtter Netanyahu i alt forsatt si de samme tingene når 100 000 er drept? En million? Alle?

Endret av slarvearve
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bigote skrev (34 minutter siden):

Så om 9000 mennesker hadde bosatt seg uten tillatelse på ditt nærområde, kastet mennesker i nærmiljøet ut av hjemme sine med makt, og i ettertid drevet juridisk forkjellbehandling.. Ville du vært fornøyd? 9000 bosettere og okkupanter på et så lite område som eksisterer rundt byen Gaza er fryktelig mye..

Bosetningene var Israelske, ikke jødiske. Du bruker en generaliserende retorikk i forhold til rase på Israelere der det er helt feil og HELT unødvendig..   Israelere er ikke synonymt med jøder og Israelere er den nøytrale betegnelsen.  Jeg aner ikke hvordan du har fått for deg at det er det motsatte.

Kan du forholde deg til det jeg skriver i stedet for å finne på massevis av ting jeg aldri har sagt? Nesten hele innlegget ditt er stråmenn. 

Å påstå at under 0,7% av befolkningen i Gaza er fryktelig mye faller på sin egen urimelighet. Jeg svarte dessuten på et innlegg hvor det ble hevdet at Israel ville bosette Gaza med nye bosettere. Men det var altså aldri mange som bodde i Gaza før Israel trakk seg ut i 2005. 

Merkelig at de etterlot seg titalls synagoger om de ikke var jødiske. Også merkelig at de måtte grave opp jødiske gravlunder. Det hadde altså ingenting med bosetterne som ble tvangsflyttet fra Gaza? 

Ser også BBC bruker denne generaliserende retorikken på rase som du påstår det her. Har vanskelig for å tro at du oppriktig mener dette er et problem. 

https://www.bbc.com/news/world-middle-east-11002744

Sitat

In all, some 9,000 Israelis were evacuated from 21 Jewish settlements.

Endret av Svava
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (1 time siden):

Kan du forholde deg til det jeg skriver i stedet for å finne på massevis av ting jeg aldri har sagt? Nesten hele innlegget ditt er stråmenn. 

Å påstå at under 0,7% av befolkningen i Gaza er fryktelig mye faller på sin egen urimelighet. Jeg svarte dessuten på et innlegg hvor det ble hevdet at Israel ville bosette Gaza med nye bosettere. Men det var altså aldri mange som bodde i Gaza før Israel trakk seg ut i 2005. 

Merkelig at de etterlot seg titalls synagoger om de ikke var jødiske. Også merkelig at de måtte grave opp jødiske gravlunder. Det hadde altså ingenting med bosetterne som ble tvangsflyttet fra Gaza? 

Ser også BBC bruker denne generaliserende retorikken på rase som du påstår det her. Har vanskelig for å tro at du oppriktig mener dette er et problem. 

https://www.bbc.com/news/world-middle-east-11002744

Hva var stråmenn i det jeg skrev?

Israelere er ikke synonymt med jøder og Israelere er den nøytrale betegnelsen. Du påstod at jøder er den nøytrale betegnelsen på en befolkning der langt i fra alle er jøder.. Dette gir ingen mening uansett hvordan du prøver å få dette bekreftet fra BBC.

Gaza er vel verdens mest tett befolkede plasser så å bruke prosenter av befolkningen i et forsøk på å forsvare Israel er misvisende.. 

Endret av Bigote
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bigote skrev (7 minutter siden):

Hva var stråmenn i det jeg skrev?

Israelere er ikke synonymt med jøder og Israelere er den nøytrale betegnelsen. Du påstod at jøder er den nøytrale betegnelsen på en befolkning der langt i fra alle er jøder.. Dette gir ingen mening uansett hvordan du prøver å få dette bekreftet fra BBC.

Gaza er vel verdens mest tett befolkede plasser så å bruke prosenter av befolkningen er misvisende i et forsøk på å forsvare Israel er misvisende.. 

I noen sammenhenger gir det best mening å bruke betegnelsen jøder. En av de er den sammenhengen @Svava brukte begrepet, ift de jødiske bosetningene i Gaza. 
Det er unødvendig å kverulere på akkurat dette. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (29 minutter siden):

I noen sammenhenger gir det best mening å bruke betegnelsen jøder. En av de er den sammenhengen @Svava brukte begrepet, ift de jødiske bosetningene i Gaza. 
Det er unødvendig å kverulere på akkurat dette. 

Nei..   "Jøder som bodde i Gaza" ble brukt da jeg siterte.  

Jeg hadde aldri dratt opp dette om dette ikke var et større problem i debatten.. Å hele tiden referere til Israelere som som jøder er helt fjernt da Israelere ikke omtaler seg selv som dette, og nasjonen er bestående av flere raser...

Hvorfor raseopphenget er for viktig for de som hele tiden misbruker antisemetisme-kortet forstår jeg meg lite på.. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (22 timer siden):

Det forsøkte jo Israel å gjøre før de gikk inn. Men det sa Vennesland (UN) og Egypt nei til. 
Dessuten hadde det da blitt hyling om etnisk rensing. Så nå er vi her…

Ja merkelig det der, ingen andre befolkninger i verden blir forventes å opptre som levende skjold og hvis de flykter fra krig kalles det etnisk rensing.

Katten.2.0 skrev (På 15.4.2025 den 19.55):

Stiller du samme spørsmål når det er snakk om voldtekt av barn? "Var de barn, unge eller tenåringer?"

Ja det er helt klart relevant om offeret er 3  år eller 15 år eller 17 år når man omtaler en voldtekt. Ganske sykt at du ikke ser det. 

Thanos skrev (På 15.4.2025 den 22.17):

Problemet oppstår når "barna" bærer AK-47 og kniv. IDF har to valg: drepe eller bli drept. I kamper har man ikke råd til å vurdere hva som er hva. Forsøk å sette deg inn i hvor helvetes vanskelig det må være når du møter en fiende som ikke eier en eneste jævla skruppel for å drepe deg. 99,9% av verdens kriger unngår å bruke barn....Hamas derimot...

De fleste drepte barna i Gaza har vel vært barnehagebarn som dør av bombing, ikke ungdommer med våpen i hånd som blir skutt face to face… Men «barna» i Israelske fengsler, er mer siste kategori.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Madame Butterfly skrev (12 timer siden):

…. Og hva forpliktet palestinerne seg til…. Og hva gjorde palestinerne? Hvem brøt Oslo avtalen? 

Det høres ut som du vet svaret.  Så la oss høre hva du kan om historie?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thanos skrev (På 12.4.2025 den 9.24):

Det spiller ingen rolle hva du er interessert i  eller ikke. I en militærkonflikt MÅ begge partene diskuteres for å komme frem til skyldspørsmålet og for å finne en løsning. Hamas VAR/ER årsaken til den konflikten som har pågått i et par år nå. Derfor må de diskuteres.

Det Israel burde gjort var å aldri slippe gasspedalen når de først startet motangrepet. Våpenhvilen var en enorm tabbe!!! Det gav Hamas pustepause og tid til å reorganisere seg. Israel burde også gått inn tidligere med bakkestyrker. Fått kommet tettere innpå og utryddet alt av stridene gaza personell.

Hvilken militær konflikt, jeg ser kun ett militær og de støttet av verden største militær USA. Hamas er bevæpned fløy av politisk parti. Ingen tanks, fly eller blir ansett som militær. Faktisk ansett som terror organisasjon. 

Fra start til nå har det aldri vært militær løsning. Kun diplomatisk. Og ingenting kan ta Israel sitt overgrep på det Palestinske folk siden 1948 som noe annet enn folkemord, Nakba og vår tids Holocaust. Den totale ødleggelse av Palestina, Gaza og vestbredden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motstrømmen skrev (6 timer siden):

Hvilken militær konflikt, jeg ser kun ett militær og de støttet av verden største militær USA. Hamas er bevæpned fløy av politisk parti. Ingen tanks, fly eller blir ansett som militær. Faktisk ansett som terror organisasjon. 

Fra start til nå har det aldri vært militær løsning. Kun diplomatisk. Og ingenting kan ta Israel sitt overgrep på det Palestinske folk siden 1948 som noe annet enn folkemord, Nakba og vår tids Holocaust. Den totale ødleggelse av Palestina, Gaza og vestbredden. 

Det som er så forbannet slitsomt i denne debatten er at selv om man beskriver historien helt tilbake til før Jesu fødsel, så tviholder Pro-palestinerne på narrativet sitt. Og det er: stakkars stakkars de hjelpesløse palestinerne!

7.oktober startet ikke konflikten, det er helt korrekt. Men den kom på et tidspunkt etter en lang periode uten konflikt og uten provokasjoner. Israel hadde for lengst trukket seg ut av Gaza. Palestinerne var overlatt til seg selv. Til å bygge sitt eget. Milliarder av penger til palestinernes rådighet. Men Hamas brukte dem på tuneller og raketter. Sånn blir det vel når du hater naboen din mer enn du brenner for ditt folks ve og vel? Israel hadde ikke provosert araberne på det tidspunktet. 7.oktober restartet på værst tenkelig vis den betente konflikten. Absolutt alt palestinerne sitter i nå, skyldes HAMAS, som har hatt og har 70% av palestinernes støtte. Så er det helt fair å kritisere Israel for måten de fører gjengjeldelse på. Men satt i historisk perspektiv med palestinerne, er reaksjonen forståelig.

Nakba historikken er svakt dokumentert. Den fremstilles ofte pro-palestinsk. Altså at araberne bare ble massakrert fordi Zionistene hatet dem og ønsket dem fordrevet."Vi bare bodde her og holdt fred, så kom de slemme zionistene og fordrev oss!"  Veldig likt narrativet de bedriver idag. Alltid uskyldige, alltid offer. Men i likhet med "palestina historien" til Arrafat (som er ren løgn og maipulasjon for å vinne støtte i det internasjonale samfunnet), er også denne vinklingen manipulasjon. 

Historien er ikke så enkel som at zionistene helt plutselig fikk det for seg å massakrere alt av arabere fordi de fikk opprettet staten Israel. Konflikten startet allerede i 1947 mens området fortsatt var under britisk styrerett. Jødene begynte å vende "hjem" etter holocaust og araberne som bodde i området som idag kalles Israel, var ikke spesiellt begeistret for å bli nabo med jøder. Da startet første fase av den første krigen: borgerkrigen i 47. At det skjedde vold og massakrer under både første og andre del av denne krigen er åpenbart. Men det ansvaret ligger jevnt fordelt hos begge parter! Det var araberne SELV som valgte å angripe Israel militært! Noe enhver historiker kan bekrefte! De hadde INGEN rett til å gå til fysisk angrep på nylige opprettede staten Israel (Som lovlig ble opprettet og godkjent i UN.) Så kan man kritisere Israel til krampa tar deg for alle de små motangrepene og tragediene som har skjedd i de over 70 årene konflikten, men disse kom altså ikke uprovosert.

Så nei, det har aldri skjedd et folkemord på Gaza. Det er ren manipulasjon og løgn! Det har dog vært krig. Og i krig skjer jævlige saker. Fra begge parter. Israel er ikke rene og uskyldige de heller, men i motsetning til araberne kjemper de for sin eksistens i et land de har rett på.

Jeg legger til en rask oppsummering fra historiebøkene helt nederst i posten min. 👇

"- Krigen ble utkjempet i to faser: Den startet med kamper mellom arabiske og sionistiske grupper fra november 1947, mens Palestina ennå var et britisk mandatområde (borgerkrigsfasen).

Den andre fasen var en konvensjonell krig mellom Israel og arabiske naboland etter at disse invaderte Israel da denne staten ble opprettet 14. mai 1948

summering fra historiebøkene

• Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...