Gå til innhold

Sett i ettertid. Hvordan skulle Israel ha svart på angrepet 7. okt?

markpe

Anbefalte innlegg

Thanos skrev (10 minutter siden):

Tabben Israel har gjort er at de har tatt for mye hensyn til omverden og araberne fra dag 1 Israel ble opprettet. Nei de har ikke prøvd vold i 80 år, de har forsvart seg mot terror i 80 år. Noenlunde propersjonellt med det de har fått i trynet! Desverre burde jødene allerede for 70 år siden innsett at araberne ikke kan forhandles med eller gis land for å få slutt på konflikten. Palestinerne hevder de krever mer land, men det de egentlig ønsker er jødenes utryddelse i det de selv hevder kun skal være muslimsk. Tett imellom alle voldsspiralene PLO/HAMAS har startet med jevne mellomrom, har Israel forsøkt å komme til forhandlingsbordet med løsninger om deling av land. Hvorfor har aldri noe av dette ordnet seg tenker du? Les memoarene til Clinton så vil du se hvorfor.

Det du skriver stemme ikke med at nabolandene var i ferd med å normalisere forholdet til Israel.

Hver gang det har vært en fredsprossess på gang kommer en terroraksjon. Det stemmer på en prikk, men kanskje på tide å ikke sluke det agnet?

Nå har de holdt på i snart 80 år. Hvordan har det fungert?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Isambard skrev (13 minutter siden):

Inntrykket mitt er helt motsatt. Noen jublet, men det tok seg fryktelig dårlig ut. Jeg tror aldri Simen Bondevik kan riste der av seg.

Jeg tror noen arabiske ledere ventet på en unnskyldning for å gå imot Hamas. De var i ferd med å normalisere forholdet til Israel. Det var nok derfor Hamas måtte sette fyr på krigen igjen.

Nå er vi tilbake der hvor palestinerne har all sympati igjen. Hamas får våpen og penger fra en plass.

Enig i at det var fåtallet som jublet, men merkelige ting skjedde fra dag 1. Du kan jo gå tilbake å se Dagsrevyen fra 7. Fokuset der var ikke hva som skjedde, men: Hva vil Israel gjøre nå? 😱

Utenriksministeren slet med å kalle det terror, og kongen ble nektet å kondolere. 
Alt mens sånne som meg så videoer på some av fex Idan-familien der de satt på gulvet i huset sitt under gunpoint mens foreldrene desperat prøvde å trøste hysteriske unger, far med blodige hender fordi storesøster ligger død og skutt 2 m ut av bildet. Han døde forresten på Gaza. 
Det der har vi forresten ikke fått sett på NRK. Lurer på hvorfor. 

Skulle en tur i byen etterpå og hørte aggressive rop om Free palestina. Ble uvel. 

Siden har disse demoene blitt mer og mer aggressive, med røyk og trommer. Nylig gikk en gjeng fehuer av min egen yrkesgruppe ut og forlangte at forbundsledelsen også skulle bli med på dette, og at medsøstre skal bli med på slike trommedemonstrasjoner. 
Heldigvis var vår forbundsleder klok nok til å si nei. 

Du har rett i det du sier om arabiske ledere og bakgrunnen for at Hamas valgte å gjøre det slik, btw.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg ikke. Kunne noen forutsett hvilken ekstrem dødskult Hamas er? Enhver ansvarlig myndighet ville overlevert gislene og gitt fra seg makten for lenge siden. Men Hamas tviholder på makten og gislene samtidig som Gaza er lagt i ruiner og befolkningen lever i teltleire som flyktninger. Det jeg virkelig ikke forstår i alt dette er at spørreundersøkelser faktisk viser veldig stor støtte blant palestinere for Hamas' rolle i krigen. Hadde Hamas bare overgitt seg, så ville det vært fred. Potensielt med Fatah som styrende myndighet. Ser i alle fall ut som Fatah har tatt steg siste tiden for å moderere seg. De har satt inn styrker mot terrorister på Vestbredden, og i alle fall frontet at martyrfondet skal stoppes. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (2 minutter siden):

Enig i at det var fåtallet som jublet, men merkelige ting skjedde fra dag 1. Du kan jo gå tilbake å se Dagsrevyen fra 7. Fokuset der var ikke hva som skjedde, men: Hva vil Israel gjøre nå? 😱

Utenriksministeren slet med å kalle det terror, og kongen ble nektet å kondolere. 
Alt mens sånne som meg så videoer på some av fex Idan-familien der de satt på gulvet i huset sitt under gunpoint mens foreldrene desperat prøvde å trøste hysteriske unger, far med blodige hender fordi storesøster ligger død og skutt 2 m ut av bildet. Han døde forresten på Gaza. 
Det der har vi forresten ikke fått sett på NRK. Lurer på hvorfor. 

Skulle en tur i byen etterpå og hørte aggressive rop om Free palestina. Ble uvel. 

Siden har disse demoene blitt mer og mer aggressive, med røyk og trommer. Nylig gikk en gjeng fehuer av min egen yrkesgruppe ut og forlangte at forbundsledelsen også skulle bli med på dette, og at medsøstre skal bli med på slike trommedemonstrasjoner. 
Heldigvis var vår forbundsleder klok nok til å si nei. 

Du har rett i det du sier om arabiske ledere og bakgrunnen for at Hamas valgte å gjøre det slik, btw.

Jeg er enig i at Norge er altfor lite kritiske til Hamas. Det er pinlig. 

For å utdype litt mener jeg at de fleste krigene Midtøsten har vært fiasko fra vestlig side.  Unntaket er krigen mot IS og den første Gulfkrigen hvor man fikk med muslimske land med på laget. Da får man en varig seier.

Jeg tror Israel hadde en gylden mulighet.

Dessuten: Det Israel gjør i Gaza kan man bare ikke gjøre. USA la ikke hele Baghdad og Kabul i grus. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (2 minutter siden):

Jeg er enig i at Norge er altfor lite kritiske til Hamas. Det er pinlig. 

For å utdype litt mener jeg at de fleste krigene Midtøsten har vært fiasko fra vestlig side.  Unntaket er krigen mot IS og den første Gulfkrigen hvor man fikk med muslimske land med på laget. Da får man en varig seier.

Jeg tror Israel hadde en gylden mulighet.

Dessuten: Det Israel gjør i Gaza kan man bare ikke gjøre. USA la ikke hele Baghdad og Kabul i grus. 

Du nevner krigen mot IS. Mosul ble lagt i grus. Visstnok med massiv collateral damage. Verre enn Gaza sies det.

Det ble gjort av en vestlig/arabisk koalisjon.

Endret av Bacteria
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (20 minutter siden):

Det du skriver stemme ikke med at nabolandene var i ferd med å normalisere forholdet til Israel.

Hver gang det har vært en fredsprossess på gang kommer en terroraksjon. Det stemmer på en prikk, men kanskje på tide å ikke sluke det agnet?

De har ikke blitt utslettet til tross for at det har vært et uttalt mål for fienden. De har også oppnådd fredsavtaler med de fleste omliggende landene. Nå er det en håndfull som fremdeles ønsker Israels utslettelse. Det gjelder hovedsaklig noen terrororganisasjoner, men det er Iran som står bak som støtte. Iran har flere ganger i full offentlighet sagt at de ønsker Israels utslettelse. Nylig gikk vel også Israel ut med at de hadde etterretning på at det er et langsiktig mål for Iran. Har null tro på å snu det andre kinnet til slike ekstremister. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Isambard skrev (1 time siden):

Jeg er realist og tenker med hodet. Jeg ser på hvordan en moderne verden faktisk fungerer.

Ur-instinktet er å slå tilbake selvfølgelig. Nå har de prøvd vold i snart 80 år. 

Og hvordan skulle det gått seg til? Hvor mange raketter klarer de å skyte ned, og hvor lenge holder de ut/ har de råd til det? Hvor mange egne sivile skal man ofre for å være "god"?

Islamisme hører ikke til en moderne verden. Det er rett fra middelalderen. Det er ingen eksempler i praksis der islamister lever fredelig med andre. Hvordan kan det være "realistisk"?

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (3 timer siden):

Normalisere? Det spiller ingen rolle hvor kul og rettferdig naboene dine syntes du er når den du er i konflikt med sender raketter i hodet ditt i tide og utide, samt tar seg inn på festivaler hvor de voldtar halshugger og koker barn og ungdom levende! Hamas kjørte plutselig Okt.7 etter en lang periode med fred og ro. Altså uten NOEN som helst provokasjon fra Israel! Ikke nok med det men Israel trakk seg helt og holdent ut av Gaza i 2005. Hvor mange faens ganger må denne sirkelen gjentaes før folk forstår hvem som er problemet i midtøsten?

MAN KAN IKKE FORHANDLE MED ET FOLK SOM ØNSKER DEG DØD! Og det værste med hele dritten er at palestinerne sier det rett ut! I klartekst! Alikevel får de massiv støtte fra stort sett hele den vestlige verden! Landene rundt derimot, vil ikke engang ta i palestinerne. Det er fordi de har erfart hvem de egentlig er.

• Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7.oktober er en konsekvens av en årelang okkupasjon og diskriminering av det palestinske folk.  Spørsmålet ditt burde heller være hva Israel burde ha gjort for å unngått at ekstreme grupper vokser til.  

Jeg mener at Hamas handlinger 7.oktober er terror, men det er sannelig også Israels handlinger - både før og etter 7.oktober. 1200 israelere ble drept den 7.oktober.  Israels svar var å ta livet av over 50.000. 

Akkurat nå har Israel blokkert all helsehjelp i Gaza.  Det er brudd på internasjonal folkerett og en skam!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amossa skrev (10 timer siden):

7.oktober er en konsekvens av en årelang okkupasjon og diskriminering av det palestinske folk.  Spørsmålet ditt burde heller være hva Israel burde ha gjort for å unngått at ekstreme grupper vokser til.  

Jeg mener at Hamas handlinger 7.oktober er terror, men det er sannelig også Israels handlinger - både før og etter 7.oktober. 1200 israelere ble drept den 7.oktober.  Israels svar var å ta livet av over 50.000. 

Akkurat nå har Israel blokkert all helsehjelp i Gaza.  Det er brudd på internasjonal folkerett og en skam!

Hvilken okkupasjon er det en reaksjon på, som rettferdiggjør 7.oktober massakren?  

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bigote skrev (På 12.4.2025 den 0.30):

Hva Israel burde gjort er veldig vanskelig å si basert på situasjonen i Gaza.

Å skyggelegge terrorangrepet ved drepe sivile,  skade/ ødelegge over 60% av konstruksjonene i Gaza, sende over en million på flukt og gå direkte på de sivile ved å bruke humanitære behov som våpen mot Hamas er ikke den rette veien å gå.. Bombingen av flykningleirene er groteske og IDF's trass i mot å kommentere mange av angrepene gjør det verre.

I en krigssituasjon har Israel et veldig stort overtak på Hamas.. Det er nå mellom 10 000-20 000 døde barn i Gaza, og ingen pro-Israelsk argumentasjon er i nærheten av å kunne rettferdiggjøre dette fra et humant perspektiv... Israel er fortsatt milevis unna å dokumentere og rettferdiggjøre omfanget av skadene de har gjort på folket, hjemmene og levebrødet til menneskene som potensielt vil stå igjen...

Basert på traumene, sorgen og hatet som vil vokse frem pga. dette driver Israel med en krigføring som er saboterende for håpet om fred.

( PS: Jeg er ikke interessert i whataboutism om " Hva med Hamas da?" Israel burde være bedre enn en terrororganisasjon..

Veldig enig i dette. Alt dette vil føre til er sorgen og hatet som vil vokse frem mot Israel og kanskje resten av vesten og. Det vil aldri bli fred med denne måten Israel holder på. 

https://www.vg.no/nyheter/i/Mnbbx0/meldinger-om-israelsk-angrep-mot-sykehus-i-gaza

Eneste løsning for fred er diplomati. Israel burde bygge opp Gaza og gi folk der tilgang til helse og utdanning så hadde nok verden sett litt anderledes ut. 

Det er i hvertfall patetisk og se at usa lissom skal være så snill med å hjelpe 2 - 3 åringer som har mista bein og armer i krigen i Gaza når det er de som forer israel med våpen. Dobbeltmoral delux

Endret av GrønnNellik68
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (4 timer siden):

Hvilken okkupasjon er det en reaksjon på, som rettferdiggjør 7.oktober massakren?  

Hva mener du rettferdiggjør drap av over 50.000 mennesker - mange av dem barn?  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amossa skrev (4 minutter siden):

hva mener du med "barn" ? barn, unger og tenåringer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amossa skrev (1 time siden):

Jeg har ikke kommet med den typen argumentasjon, jeg bare spurte hvilken okkupasjon du siktet til.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (6 timer siden):

Jeg har ikke kommet med den typen argumentasjon, jeg bare spurte hvilken okkupasjon du siktet til.

Jeg siktet til Israels okkupasjon av Sinai, Vestbredden, Gaza og Golan i 1967. Det er over 30 år siden Osloavtalen ble inngått.  I den forpliktet Israel seg til å gi palestinerne tilbake disse områdene til palestinerne, og at palestinerne skulle få bli en egen stat.  Også USA signerte avtalen.  Men Israel fortsatte okkupasjonen.  Nå har områdene vært okkupert i snart 60 år. 

va tror du det gjør med et folk?  Norge var okkupert av Tyskland i 4 år, og enda snakker vi om det.  

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Amossa skrev (9 minutter siden):

Jeg siktet til Israels okkupasjon av Sinai, Vestbredden, Gaza og Golan i 1967. Det er over 30 år siden Osloavtalen ble inngått.  I den forpliktet Israel seg til å gi palestinerne tilbake disse områdene til palestinerne, og at palestinerne skulle få bli en egen stat.  Også USA signerte avtalen.  Men Israel fortsatte okkupasjonen.  Nå har områdene vært okkupert i snart 60 år. 

va tror du det gjør med et folk?  Norge var okkupert av Tyskland i 4 år, og enda snakker vi om det.  

Sinai og Gaza okkuperte Israel fra Egypt.

VB fra Jordan. Golan fra Syria. 

Det har aldri eksistert en palestinsk stat i den forstand. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amossa skrev (9 minutter siden):

Jeg er 100% enig i det du skriver her!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...