AnonymBruker Skrevet fredag kl 20:50 #21 Del Skrevet fredag kl 20:50 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Nå er det stengt tatt kunden sitt ansvar å vise frem vedtak. At apotek logger seg inn eller ringer for å få vedtak er for å hjelpe deg Anonymkode: 0c78b...0e5 Vel, når de har lagt inn kopier i sine egne system så kommer jo kunden uten vedtaket etterpå. Da er det jo apotekets (systemets) feil at kopien ikke er tilgjengelig. Anonymkode: 5a103...81d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 21:56 #22 Del Skrevet fredag kl 21:56 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg jobber også på apotek og det nye systemet er pga GDPR. Anonymkode: 0c78b...0e5 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Vel, når de har lagt inn kopier i sine egne system så kommer jo kunden uten vedtaket etterpå. Da er det jo apotekets (systemets) feil at kopien ikke er tilgjengelig. Anonymkode: 5a103...81d Se sitatet fra apotekansatt øverst i innlegget mitt: GDPR er årsaken til at alle norske apotek nylig har måttet bytte system. Der har du altså forklaringen på hvorfor vedtak ikke kan lagres i apotekets datasystem lenger. Det står uansett tydelig i vedtaksbrevet fra Helfo at vedtak må fremvises på apoteket hver gang man henter ut varer på resepten. Så da må du forholde deg til det fremover. Hilsen en annen apotekansatt Anonymkode: 268d1...f3f 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 22:02 #23 Del Skrevet fredag kl 22:02 Apotera har også byttet apoteksystem. Anonymkode: da721...742 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 23:04 #24 Del Skrevet fredag kl 23:04 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nå er det stengt tatt kunden sitt ansvar å vise frem vedtak. At apotek logger seg inn eller ringer for å få vedtak er for å hjelpe deg Anonymkode: 0c78b...0e5 Nå er vi i 2025, og det er ikke kundens ansvar å vise frem vedtak. Apoteket skal ha elektronisk tilgang til alle Helfo sine vedtak om individuell refusjon, der resepten ikke gir refusjon automatisk. At en apotekkjede ikke klarer å skaffe seg et datasystem som fungerer optimalt, skal ikke gå utover kundene. Apotek1 og Vitus sitt datasystem fungerer slik at de får ekspedert kundene uten at kundene merker stort til at der er problemer. De har og klart å kurse sine ansatte slik at de får hjulpet kunder med reseptekspedering. Anonymkode: 3c71a...582 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 23:07 #25 Del Skrevet fredag kl 23:07 AnonymBruker skrev (1 time siden): Se sitatet fra apotekansatt øverst i innlegget mitt: GDPR er årsaken til at alle norske apotek nylig har måttet bytte system. Der har du altså forklaringen på hvorfor vedtak ikke kan lagres i apotekets datasystem lenger. Det står uansett tydelig i vedtaksbrevet fra Helfo at vedtak må fremvises på apoteket hver gang man henter ut varer på resepten. Så da må du forholde deg til det fremover. Hilsen en annen apotekansatt Anonymkode: 268d1...f3f Har flere vedtak, både nye og gamle, det står ikke noe om at disse skal. Fremvises på apotek. I Oslo på apotek der jeg ikke er kjent, spør de om å få hente opp vedtaket fra HELFO. Noe som går raskt og smertefritt hos både Vitus og Apotek1. Anonymkode: 3c71a...582 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 23:09 #26 Del Skrevet fredag kl 23:09 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvilket apotek/kjede gjelder dette? Apotek1 sine ansatte sliter ikke med det nye datasystemet. Men da jeg gikk forbi en annen kjede, så hang det lapper om at datasystemet var delvis nede, skyldes dette problemer med å lære seg systemet, så…. Anonymkode: 3c71a...582 Det er også min erfaring med apotek en. Det eneste er at når jeg bestiller pf får jeg ett annet preparat med mere paracet i og de virker litt for godt for meg. Anonymkode: f2f04...44a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 06:42 #27 Del Skrevet lørdag kl 06:42 Vitus apotek i min by er også trege. Skylder på nytt system veldig lenge nå Anonymkode: 3947d...4d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 06:45 #28 Del Skrevet lørdag kl 06:45 PITTY skrev (16 timer siden): LØK kan du i alle fall kalle de som banket igjennom systemet til den nyere helseplattformen. Basert på amerikanske tilstander. Saksøkinger, forsikringer, you name it. Dette har resultert til et tungvint system som inneholder langt flere oppgaver/signaturer for en komplett journalføring..eksempelvis. Akkurat som visse oppdateringer ellers i vår dagligdagse teknologi. De blir på mange måter neddateringer når du må benytte flere tastetrykk enn før for å komme deg til mål. Mildt sagt.. Jo, det er flere som bør ta seg en bolle !! Ja, det er ganske vanvittig. Ca like vanvittig som at styret i Helseplattformen ikke ble kastet etter Riksrevisjonens knusende rapport. Inkompetanse på alle plan! Nå må Helse Midt tilføres ekstra midler for å kompensere for effektivitetstap og høye kostnader knyttet til HP i all overskuelig framtid, ellers vil pasienter i Midt-Norge få et permanent dårligere helsetilbud. Og ja, min mann er langtidssykemeldt som en direkte følge av HP, og han er ikke alene om det. Anonymkode: 024db...655 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 06:51 #29 Del Skrevet lørdag kl 06:51 Million skrev (16 timer siden): Ja, faktisk, jeg var på et Boots apotek for rundt to uker siden, og de hevdet de hadde store problemer med nytt datasystem. Påsto de i allefall. Ingen ekspederte i kassene... Noen ansatte surret rundt i bakgrunnen og fylte på varer, så jeg. Men ingen ekspederte. Da jeg etter 15 minutter ble lei og ingen kunde hadde blitt ekspedert på den tiden, snakket jeg til en av de ansatte bak der og spurte hva som skjedde og hvorfor ingen ble ekspedert? Tregt og nytt datasystem, svarte hun. Jeg påpekte at ingen hadde FORSØKT å ekspedere noen kunder siden jeg kom inn (og flere andre kunder hadde gitt opp og gått i irritasjon mens jeg sto der), så hvordan kunne det være tregt datasystem da? (heller trege ansatte, men det sa jeg ikke) I dag var jeg ikke på et Boots apotek, men på et annet, og det gikk raskt og greit. Selv om de også sikkert har nytt system, hvis det er så at alle apotek har fått det. Folk som står å venter i 15, altså FEMTEN minutter før de blir ekspedert uten å si ett kløyva ord kan bare stå å vente. Anonymkode: eb102...469 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 06:52 #30 Del Skrevet lørdag kl 06:52 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Nå er det stengt tatt kunden sitt ansvar å vise frem vedtak. At apotek logger seg inn eller ringer for å få vedtak er for å hjelpe deg Anonymkode: 0c78b...0e5 DETTE! Jeg har screenshottet vedtakene og lagret dem i en folder på tlf slik de er lett tilgjengelig. Noe annet er latskap Anonymkode: d4662...934 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:30 #31 Del Skrevet lørdag kl 11:30 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Nå er vi i 2025, og det er ikke kundens ansvar å vise frem vedtak. Apoteket skal ha elektronisk tilgang til alle Helfo sine vedtak om individuell refusjon, der resepten ikke gir refusjon automatisk. At en apotekkjede ikke klarer å skaffe seg et datasystem som fungerer optimalt, skal ikke gå utover kundene. Apotek1 og Vitus sitt datasystem fungerer slik at de får ekspedert kundene uten at kundene merker stort til at der er problemer. De har og klart å kurse sine ansatte slik at de får hjulpet kunder med reseptekspedering. Anonymkode: 3c71a...582 Selvsagt er det fremdeles kundens ansvar å fremvise gyldig vedtak. På samme måte som det er kundens ansvar å ha gyldig resept. Det er riktig at apotekansatte skal ha fått tilgang til å logge seg på Helfos tjenesteportal for å sjekke vedtak. MEN, vedtak som er av eldre dato ligger ikke nøvendigvis i denne portalen, siden Helfo lanserte dette systemet for cirka 10 år siden. OG, denne tjenesteportalen kan selvsagt også ha tekniske problemer. Så det er ikke et perfekt system. Uansett er det IKKE slik at apoteket får lagret noe som helst om vedtak i de nye datasystemene sine, det er som nevnt tidligere her i tråden ikke lov i henhold til GDPR. Jeg jobber selv i Vitusapotek og snakker selvsagt av erfaring. Og ja, vi innhenter samtykke fra kunden og sjekker vedtak så langt det lar seg gjøre. Og vedtak må altså enten vises frem eller søkes opp HVER ENESTE GANG. Det er helt klart mer tungvint og tidkrevende enn det var før, da vi hadde det gamle datasystemet FarmaPro. Men lover må jo følges. Anonymkode: cb366...cb3 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:48 #32 Del Skrevet lørdag kl 20:48 Vitusapotek hadde store problemer med datasystemet på fredag da jeg var innom. De sa det var et system alle apotek bruker, nytt system, og ikke kjedens system. Lang kø og til slutt måtte de restarte og kjøre oppdatering som skulle ta opp til en time. Tror det er dette ts mener. Anonymkode: c0f0a...d5d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå