Gå til innhold

Referanser når man søker mange jobber

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg blir ferdig utdannet nå til våren og har allerede begynt å søke jobb. Foreløpig har jeg sendt rundt 20 søknader, og det dukker ukentlig opp nye jobber jeg synes virker spennende. Det er MANGE om beinet på disse stillingene, så jeg søker på alt jeg kan. Men jeg har et spørsmål angående referanser. På alle jobbene står det at man skal oppgi referanser. Men hva hvis man ender opp med å komme på mange intervjuer uten å nå helt opp? Er det vanlig å bruke de samme referansene mange ganger? Som nyutdannet har jeg jo ikke så mange å velge i, men jeg synes det er rart å skulle ringe referansene hver gang jeg skal oppgi dem. Foreløpig har jeg vært på fem intervjuer og alle har kontaktet referanser etter dette. Det blir jo litt flaut etterhvert! Hvordan løser andre dette? 

Anonymkode: 990bd...7f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det der synes jeg også er vanskelig. Har jo ikke lyst til å bruke opp referansene mine og at det skal bli en plage. Det er også flaut at de skjønner at man ikke får den jobben man har søkt. 

Anonymkode: 71d24...8a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig du bør endre referansene om du gang på gang ikke får jobben. Referanser skal ikke ringes før de vurderer sterkt å ansette deg. 

Helt enig i at de blir brukt opp.

Lykke til!

Anonymkode: ad98d...d11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Referanser ringes som regel kun om du er aktuell for jobben som en siste sjekk.

Anonymkode: 1648b...c33

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sier referansene om samtalen de har hatt? Har det vært noe spesielt som er tatt opp der som kan ha vært avgjørende?

For de fleste er referansesjekk kun en formalitet eller når det står mellom to like kandidater. Så hvis referansene er ringt hele fem ganger, så ville jeg for alvor lurt på hva de egentlig sier om deg.

Anonymkode: 5188b...521

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jo nesten bli sånn. Som nyutdannet har man begrenset med referanser. "Heldigvis" kommer du nok neppe på mange intervju i starten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var i samme situasjon nyutdannet var på mange jobbintervjuer og mange av arbeidsgivere spurte om referanser, men eg var helt ærlig med dem og sa at eg vil ikke brenne ut referansene mine. Da eg er i mange prosesser. Dere får dem gjerne, men da må dere være sikre på at det er meg dere vil ha i alfall 90% sikre. Mange forstå det godt og respekterte det.

Anonymkode: 1bd5d...021

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...