Lafamiglia Skrevet fredag kl 20:00 #121 Del Skrevet fredag kl 20:00 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tja, de folka som går rundt med en app og skanner alle varer før de kjøper dem i tilfelle de er ultraprosessert etter en eller annen definisjon havner nok på hylla for strengt matregime. Og uansett hvor fint det kan høres ut å "spise sånn vi har gjort i tusenvis av år" så er det faktisk en del ting i den kategorien som bør begrenses. Du kan fint finne sunn mat som er ultraprosessert og usunn mat som er råvarebasert, så å sortere maten sin basert på prosesseringsgrad og tro det gjenspeiler sunnhet er faktisk et moderne matregime. Anonymkode: 3a046...469 Jeg er enig i at det er merkelig å gå rundt og skanne ting i en app. Og det er i bunn og grunn heller ikke det det handler om, så der har du misforstått fullstendig. For meningen er å ikke kjøpe "produkter", men heller råvarer. Når det gjelder det siste, har du også misforstått totalt. Selvfølgelig er ultraprosessert leverpostei "sunnere" enn eksempelvis cola. Det er ikke poenget. Jeg tror dessuten at det omtrent er ingen som tror at prosesseringsgrad er det eneste som sier noe om sunnhet. For eksempel er hjemmebakte boller, som jo ikke er ultraprosessert, gjennomgående betraktet som noe man ikke bør spise for mye av. Så dette er enda en av utallige stråmenn i denne tråden. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 20:17 #122 Del Skrevet fredag kl 20:17 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Se der ja. Jeg «skryter av det» i en tråd som omhandler nettopp dette. Jeg beskriver bare mitt forhold til UP, noe HI oppfordrer til. Men det understreker jo bare det jeg skrev, folk får alle piggene ut så snart de hører om mine matvalg, selv om jeg på ingen måte fordømte deres. Det er som om de forstår de tar feil valg mht helsen, men isteden for å ta tak i det går til angrep. Stakkarslig. Anonymkode: c2d65...1ab Nei, det er ikke saken. Jeg lager stort sett hjemmelaget mat jeg, og veldig sjeldent toro, pølser eller burgerking (aldri). Men jeg har full forståelse for at dette ikke er så lett å få til for alle. Jeg skjønner bare ikke at man skal gidde å bry seg så mye om hva alle andre spiser, eller mase om sitt eget kosthold til andre. Anonymkode: 0a979...b1f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 20:40 #123 Del Skrevet fredag kl 20:40 TomKrus skrev (3 timer siden): Fordi denne maten som oftest er billig, og den andre maten du sikter til er veldig kostbar ! Og har man ikke penger ? Hva pokker skal man da velge ! Det sier seg jo selv. At du har masse penger og kan kjøpe naturlig mat, ja bare ikke sitt på din høye hest, ting kan snu seg fortere en du tror. Det er billigere å spise et speilegg eller en gulrot enn å spise en burger eller en pølse. Det er billigere å bake boller enn å kjøpe en på Narvesen. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dette er noe DU er opptatt av. Betyr ikke at alle vi andre er det. Jeg tenker på å spise sunt. Men jeg vil også kose meg her i livet. 🥙🍔🌭🍕🌮🌯🍝 Anonymkode: 5dce5...6cd Så trist å ikke kunne kose seg med god gourmet mat, kun med søppel 💔 TomKrus skrev (3 timer siden): Det aller største problemet tror jeg er ikke den ultraprosserte maten, men alle de kaloriene den inneholder. Noe som gjør at fedme fort blir et resultat av slik mat, og så alle de sykdommene dette kan generere sammen med lite mosjon. Men det kan også skje med hjemmelaget mat med mye kalorier i. Da må man spise mye mindre, og ikke minst bevege seg mer. Nei, det er feil. Ultraprosesserte lettprodukter er veldig usunt. AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Nei, det er ikke saken. Jeg lager stort sett hjemmelaget mat jeg, og veldig sjeldent toro, pølser eller burgerking (aldri). Men jeg har full forståelse for at dette ikke er så lett å få til for alle. Jeg skjønner bare ikke at man skal gidde å bry seg så mye om hva alle andre spiser, eller mase om sitt eget kosthold til andre. Anonymkode: 0a979...b1f Fordi vi må være med å spleise på utgiftene samfunnet får når folk spiser på seg livsstilssykdommer Anonymkode: 1cfa1...85a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 20:41 #124 Del Skrevet fredag kl 20:41 Lafamiglia skrev (36 minutter siden): Jeg er enig i at det er merkelig å gå rundt og skanne ting i en app. Og det er i bunn og grunn heller ikke det det handler om, så der har du misforstått fullstendig. For meningen er å ikke kjøpe "produkter", men heller råvarer. Når det gjelder det siste, har du også misforstått totalt. Selvfølgelig er ultraprosessert leverpostei "sunnere" enn eksempelvis cola. Det er ikke poenget. Jeg tror dessuten at det omtrent er ingen som tror at prosesseringsgrad er det eneste som sier noe om sunnhet. For eksempel er hjemmebakte boller, som jo ikke er ultraprosessert, gjennomgående betraktet som noe man ikke bør spise for mye av. Så dette er enda en av utallige stråmenn i denne tråden. For de folkene som skanner i apper så er jo det tydeligvis poenget, og på ingen måte noe jeg har misforstått. Det siste er heller ikke noe jeg har misforstått, ts sier rett ut at hun mener up-mat i seg selv er svært usunt. Og så kan du slå opp definisjonen av stråmann, siden du bruker det som hersketeknikk for å avfeie andres synspunkt og argumenter. Det betyr ikke det du tydeligvis tror. Anonymkode: 3a046...469 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 20:43 #125 Del Skrevet fredag kl 20:43 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Tja, de folka som går rundt med en app og skanner alle varer før de kjøper dem i tilfelle de er ultraprosessert etter en eller annen definisjon havner nok på hylla for strengt matregime. Og uansett hvor fint det kan høres ut å "spise sånn vi har gjort i tusenvis av år" så er det faktisk en del ting i den kategorien som bør begrenses. Du kan fint finne sunn mat som er ultraprosessert og usunn mat som er råvarebasert, så å sortere maten sin basert på prosesseringsgrad og tro det gjenspeiler sunnhet er faktisk et moderne matregime. Anonymkode: 3a046...469 Jeg kuttet ut alle tilsetningsstoffer i 2006, og ble kvitt menstruasjonssmerter og allergi over natta. Gikk aldri tilbake. Og hvordan er det "strengt" matregime å drite i å kjøpe ferdigprodukter i butikken? Det gir jo ingen mening. Og hva er "mat i den kategorien"? Mat uten tilsetningsstoffer? Greia er jo å spise egentlig den samme maten, men uten MSG, maltodekstrin, nitritt, røykaroma, aroma, "naturlig" aroma, dekstrose, modifisert stivelse, gjærekstrakt, emulgatorer, konserveringsmidler, sitronsyre, xantangummi, hydrolyserte proteiner osv osv osv. Anonymkode: 8a446...638 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lafamiglia Skrevet fredag kl 20:46 #126 Del Skrevet fredag kl 20:46 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): For de folkene som skanner i apper så er jo det tydeligvis poenget, og på ingen måte noe jeg har misforstått. Det siste er heller ikke noe jeg har misforstått, ts sier rett ut at hun mener up-mat i seg selv er svært usunt. Og så kan du slå opp definisjonen av stråmann, siden du bruker det som hersketeknikk for å avfeie andres synspunkt og argumenter. Det betyr ikke det du tydeligvis tror. Anonymkode: 3a046...469 Ja, de som skanner i apper, har misforstått. Der er du og jeg enige. Og så lurer jeg veldig på hva din oppfatning av "stråmann" er? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 21:25 #127 Del Skrevet fredag kl 21:25 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Jeg kuttet ut alle tilsetningsstoffer i 2006, og ble kvitt menstruasjonssmerter og allergi over natta. Gikk aldri tilbake. Og hvordan er det "strengt" matregime å drite i å kjøpe ferdigprodukter i butikken? Det gir jo ingen mening. Og hva er "mat i den kategorien"? Mat uten tilsetningsstoffer? Greia er jo å spise egentlig den samme maten, men uten MSG, maltodekstrin, nitritt, røykaroma, aroma, "naturlig" aroma, dekstrose, modifisert stivelse, gjærekstrakt, emulgatorer, konserveringsmidler, sitronsyre, xantangummi, hydrolyserte proteiner osv osv osv. Anonymkode: 8a446...638 Jeg snakket om de som skanner matvarer i butikken med en app før de vet om de kan kjøpe det eller ikke som et strengt matregime. Mat i den kategorien brukeren jeg svarte omtalte. Anonymkode: 3a046...469 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 21:28 #128 Del Skrevet fredag kl 21:28 Lafamiglia skrev (39 minutter siden): Ja, de som skanner i apper, har misforstått. Der er du og jeg enige. Og så lurer jeg veldig på hva din oppfatning av "stråmann" er? Standarddefinisjonen av stråmannsargumentasjon, som ikke samsvarer med din bruk. Anonymkode: 3a046...469 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 13:08 #129 Del Skrevet i går, 13:08 TomKrus skrev (19 timer siden): Det aller største problemet tror jeg er ikke den ultraprosserte maten, men alle de kaloriene den inneholder. Noe som gjør at fedme fort blir et resultat av slik mat, og så alle de sykdommene dette kan generere sammen med lite mosjon. Men det kan også skje med hjemmelaget mat med mye kalorier i. Da må man spise mye mindre, og ikke minst bevege seg mer. Hjemmelaget mat ødelegger ikke metabolismen på den måten up mat gjør. Anonymkode: 7a465...c01 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 13:26 #130 Del Skrevet i går, 13:26 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hjemmelaget mat ødelegger ikke metabolismen på den måten up mat gjør. Anonymkode: 7a465...c01 Har du kilder på dette? Anonymkode: be6a2...26c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet 21 timer siden #131 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hjemmelaget mat ødelegger ikke metabolismen på den måten up mat gjør. Anonymkode: 7a465...c01 Dette kan du vitenskapelig bevise, eller er det bare dette "alternative" medisin greiene du tar dine kilder fra ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #132 Del Skrevet 21 timer siden Billig Enkelt Smaker godt Er ikke så forbanna mer komplisert enn som så. Anonymkode: 8a498...bd6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aazy Skrevet 21 timer siden #133 Del Skrevet 21 timer siden Lafamiglia skrev (19 timer siden): Jeg er enig i at det er merkelig å gå rundt og skanne ting i en app. Og det er i bunn og grunn heller ikke det det handler om, så der har du misforstått fullstendig. For meningen er å ikke kjøpe "produkter", men heller råvarer. Når det gjelder det siste, har du også misforstått totalt. Selvfølgelig er ultraprosessert leverpostei "sunnere" enn eksempelvis cola. Det er ikke poenget. Jeg tror dessuten at det omtrent er ingen som tror at prosesseringsgrad er det eneste som sier noe om sunnhet. For eksempel er hjemmebakte boller, som jo ikke er ultraprosessert, gjennomgående betraktet som noe man ikke bør spise for mye av. Så dette er enda en av utallige stråmenn i denne tråden. Er det virkeleg ein stråmann? Ser mange bytter ut t.d. mager rapsolje med kokosolje fordi det ikkje er UP, men i motsetnad til rapsolje stappfull av metta fett, altså mykje mindre sunn. Dropper grovbrød, men stapper innpå med raudt kjøtt, fordi raudt kjøtt er «reinvare». 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #134 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg snakket om de som skanner matvarer i butikken med en app før de vet om de kan kjøpe det eller ikke som et strengt matregime. Mat i den kategorien brukeren jeg svarte omtalte. Anonymkode: 3a046...469 Ok, så jeg som ikke skanner, men unngår all mat med tilsetningsstoffer, har ikke et strengt matregime ifølge deg? Anonymkode: 8a446...638 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lafamiglia Skrevet 20 timer siden #135 Del Skrevet 20 timer siden aazy skrev (1 time siden): Er det virkeleg ein stråmann? Ser mange bytter ut t.d. mager rapsolje med kokosolje fordi det ikkje er UP, men i motsetnad til rapsolje stappfull av metta fett, altså mykje mindre sunn. Dropper grovbrød, men stapper innpå med raudt kjøtt, fordi raudt kjøtt er «reinvare». Rapsolje og kokosolje er vel nøyaktig like "magre" eller "fete", ettersom de begge består av omtrent 100 prosent fett. Noen fagpersoner mener at kaldpresset kokosolje er bedre for helsa enn rapsolje, ettersom den er mindre prosessert. Samtidig hevder mange at frøoljer (som rapsolje jo er), ikke er bra for oss. Så er det dessuten mange forskere som begynner å stille spørsmål om det virkelig stemmer at mettet fett er "verre" enn umettet eller flerumettet fett. Blant annet begynner det å komme studier som tyder på at for eksempel melkefett, som jo i stor grad er mettet, ikke er spesielt helseskadelig. Uansett er det ikke akkurat hva slags fett man velger å bruke i matlagingen som er viktig. Det som er mye viktigere er at man faktisk lager mat fra rene råvarer som grønnsaker, kjøtt, fisk, nøtter, frø, hele korn, meieriprodukter, osv. For eksempel var det en studie fra Brasil som viste at husstandsmedlemmene i de familiene som kjøpte mest sukker og olje (og da mest oljer av de typene som ofte regnes som mest helseskadelige), hadde mye bedre helse enn de som kjøpte minst av dette. Først ble forskerne forbauset. Så trakk de konklusjonen om at innkjøp av sukker og olje indikerer matlaging i hjemmet, og at det er derfor disse har bedre helse. Grovbrød er vel dessuten heller ikke spesielt sunt, ettersom det ikke inneholder så fryktelig mye næring. Hvis man lager grove, langtidshevede brød, eller kjøper tilsvarende hos et håndverksbakeri, inneholder det en del næringsstoffer. Men industribrød, og spesielt av de typene som ikke er maks grove, har ikke så mange tilgjengelige næringsstoffer. Kjøtt derimot (og helt uten at jeg er noen slags "kjøttfantast", altså) er derimot fullspekket av bra stoffer for kroppen. For eksempel proteiner av veldig god kvalitet og massevis av biotilgjengelige vitaminer og mineraler. Nå mener jeg ikke at det trenger å være enten-eller her, men heller begge deler. Det er likevel ikke tvil om at rent rødt kjøtt er mye mer næringsrikt enn selv det groveste brødet bakt etter alle kunstens regler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #136 Del Skrevet 20 timer siden 1. Ultraprosessert er ikke EN ting. Mange av varene som anses som sunne er faktisk teknisk sett ultraprosesserte. Dette gjelder f.eks ultrapasteuriserte meieriprodukter og planteprodukter. Dette kan ikke understrekes nok at det er varierende hva som anses som usunt blant ultraprosesserte varer. Bruk heller betegnelsen usunt eller ferdigmat hvis du mener det. 2. Ultraprosessert er lettvint for mange som ikke har kapasitet til å lage mat (hver dag), og, der det er et marked, rår produsentene. 3. Det er billigere med ferdigmat enn å skulle lage variert mat fra bunnen av med ørten ulike ingredienser i hver rett. 4. Mange vil ikke velge bort det de liker selv om det er skadelig. Anonymkode: 779d4...553 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #137 Del Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (På 11.4.2025 den 11.51): Deler fra noe jeg fant på nettet : MAT ER MAKT – OG NOEN FÅ KONTROLLERER DEN Norge har noen av Europas høyeste matvarepriser. Vi betaler mer – og får mindre valgfrihet. Hvorfor? Fordi hele matmarkedet er kontrollert av noen få selskaper. Bak dem står private familier og konserner med enorm makt og profitt – mens folk flest sitter igjen med regningen. Hvem eier egentlig mat-Norge? Fakta bak fasaden: • NORGESGRUPPEN – Eier: Kiwi, Meny, Joker, Spar, Eurospar – Markedsandel: ca. 44 % – Eies av: Johan Johannson og familien, gjennom Joh. Johannson Handel AS – Verdier: Over 50 milliarder kroner – De eier også ASKO (grossist) og kontrollerer hele verdikjeden – Kilder: NorgesGruppen – organisasjon Kapital – Norges rikeste • COOP NORGE SA – Eier: Obs, Extra, Coop Mega, Coop Prix, Coop Marked – Markedsandel: ca. 29,7 % – Formelt eid av 2,6 millioner medlemmer – Reelt styrt av 58 samvirkelag og deres styrer – Eksempel: Torbjørn Skei (Coop Midt-Norge) – 12,4 millioner i godtgjørelse i 2020 – Kilder: Nettavisen – Kongen av Coop FriFagbevegelse – Coop-millionene • REITAN RETAIL (REMA 1000) – Eier: Rema 1000, Narvesen, 7-Eleven – Markedsandel: ca. 22,9 % – Eies 100 % av Reitan-familien – Odd Reitan (grunnlegger), sønnene Ole Robert (CEO) og Magnus Reitan (kapital) – Kilder: Reitan Retail – Om oss Kapital – Reitan på topplista • BUNNPRIS – Eier: I.K. Lykke AS – Kontrolleres av Christian Lykke (6. generasjon) – Samarbeider med NorgesGruppen for distribusjon – Kilde: Wikipedia – Bunnpris ⸻ Har de også tilknytning til World Economic Forum (WEF) og Davos? JA. • Reitan Gruppen er registrert hos World Economic Forum • Ole Robert Reitan – registrert deltaker i Davos • Magnus Reitan deltok på WEF Consumer Governors Meeting 2017 • Stein Erik Hagen (Orkla) – Davos-deltaker og WEF-partner Dette er lukkede møter for verdens rikeste og mektigste – der fremtidens strategier for mat, ressurser og samfunn diskuteres. Ikke folkevalgt. Ikke åpent. Ikke demokratisk. ⸻ Hva betyr dette for deg? • 3 aktører kontrollerer 97 % av matmarkedet • Et fåtall styrer hva du betaler – og hva du får • Små produsenter stenges ute – verdikjeden er låst • Prisene øker – profitten følger med • Internasjonale nettverk har mer innflytelse enn du tror Dette er ikke konspirasjon. Det er struktur. Lovlig. Lukket. Lønnsomt. Spørsmålet er ikke om systemet fungerer. Spørsmålet er: Hvem fungerer det for? #Matmakt #Dagligvaremonopol #NorgesGruppen #Coop #Reitan #WEF #ViBetalerPrisen #FolketsStillhet #TidForOppvåkning Anonymkode: 93bc0...e91 Dette er sannhet, men med en gang nordmenn lukter konspirasjonsteori eller "kosthysteri" så lukker de øynene for hvordan de blir manipulert og sier "de er lov å kose seg". Reklamen for denne "maten" er så manipulerende som det kan bli. Fjord og fjell og slanke kjernesunne norske mennesker (ofte idrettsutøvere) Hva inneholder disse barene? Anonymkode: c330d...016 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #138 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (14 timer siden): Dette er sannhet, men med en gang nordmenn lukter konspirasjonsteori eller "kosthysteri" så lukker de øynene for hvordan de blir manipulert og sier "de er lov å kose seg". Reklamen for denne "maten" er så manipulerende som det kan bli. Fjord og fjell og slanke kjernesunne norske mennesker (ofte idrettsutøvere) Hva inneholder disse barene? Anonymkode: c330d...016 Enig! Helt sykt at folk kjøper dette produktet… Anonymkode: 7cf28...b42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå