Gå til innhold

Hvorfor er det fremdeles marked for ultraprossesert mat?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

katties skrev (På 11.4.2025 den 16.58):

Du vet at gjennomsnittlig levealder på disse ikke er noe høyere enn generasjonene før, men de har derimot mye mer kreft? 

Ekspander  

Hva er det du babler om her ? Snittalderen både på kvinner og menn er stigende og har vært det de siste 100 årene, ja mange får kreft helt klart, det er jo fordi så mange flere får så mange flere leveår til å utvikle kreft. Og noe skal man daue av, og uansett hvor sunt du lever ! Du skal faktisk dø en gang, og da er det som oftest av en eller annen sykdom. Alt fra kreft til hjerte og karsykdommer, selv om du har levd sunt. Kroppen eldes og det går mot siste reis uansett hva du gjør. Forkortelse av denne reisen kan være livstil, men den kan også være genetisk. 

Ja og hva er poenget med å leve til man blir 100 år om man de siste 20 årene må spise flere hundre tabletter i uken, bli isolert hjemme og råtne der. Eller komme på et pleiehjem og forgå i helvetes forgård ?

Endret av TomKrus
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 11.4.2025 den 17.05):

Haha, du tror du har lite tid fordi jobber fulltid? Prøv et barn du😉

Anonymkode: 2a1c6...a2d

Ekspander  

Eller tre!

AnonymBruker skrev (På 11.4.2025 den 15.40):

Og så vet jeg at noen som leser dette får piggene ut, for hvem tror jeg at jeg er, liksom. Rart det der, jeg legger meg ikke i om andre lever på rosinboller og torogryter, men noen av de som gjør det blir utrolig provosert av at jeg velger det vekk. 

Anonymkode: c2d65...1ab

Ekspander  

Tror fajtisk få bryr seg om du velger vekk torogryter. Med mindre du snakker veldig mye om det da, det er jo det som er irriterende, ikke hva du spiser. Og du er heller ikke så unik som du tror. Veldig mange velger det vekk, så langt det er mulig, de går bare ikke og skryter av det, som om man skulle ha sett lyset før alle andre.

Anonymkode: 0a979...b1f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er noe DU er opptatt av. Betyr ikke at alle vi andre er det. Jeg tenker på å spise sunt. Men jeg vil også kose meg her i livet. 🥙🍔🌭🍕🌮🌯🍝

Anonymkode: 5dce5...6cd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.4.2025 den 17.14):

Du kan ikke bare si «ultraprossesert», for jeg spiser sjeldent McDonald, men koser meg med kirsebæryoghurt. Begge deler er ultraprossesert, men jeg vil påstå at den ene av dem kanskje er noe mer sunn enn den andre.

Anonymkode: 2c6b3...f4f

Ekspander  

Det aller største problemet tror jeg er ikke den ultraprosserte maten, men alle de kaloriene den inneholder. Noe som gjør at fedme fort blir et resultat av slik mat, og så alle de sykdommene dette kan generere sammen med lite mosjon. Men det kan også skje med hjemmelaget mat med mye kalorier i. Da må man spise mye mindre, og ikke minst bevege seg mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 11.4.2025 den 17.05):

Haha, du tror du har lite tid fordi jobber fulltid? Prøv et barn du😉

Anonymkode: 2a1c6...a2d

Ekspander  

Har prøvd det og, jeg, og det ga meg bare enda flere grunner til å sløyfe ultraprosessert mat. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 11.4.2025 den 9.46):

…..

Kjøper folk virkelig så mye ultraprosessert enda at alle disse stedene kan overleve? Eller gir bare folk blaffen i de enorme skadene denne maten påfører oss? 

Anonymkode: 7cf28...b42

Ekspander  

Hvilke enorme! skader snakker du om? Når jeg googler hvilke enorme skader og ultraprosessert mat, får jeg bare mange linker til at det KAN øke risikoen for helserelaterte sykdommer. Ikke at det gir enorme skader! 🙄🤦‍♀️🙇‍♀️

Anonymkode: e4fee...9cf

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 11.4.2025 den 12.21):

Det er jo greit at maten ikke tar et år å tilberede.

Ekspander  

Det tar ikke et år å lage mat fra bunnen. Lag en plan og ha råvarer i hus så er det mye som er laget på en halv time. 

AnonymBruker skrev (På 11.4.2025 den 12.21):

De fleste hadde nok hatt større utbytte av å kutte ut raske karbohydrater og alkohol.

Alt med måte.

Anonymkode: c1418...8ee

Ekspander  

Anonymkode: a385f...672

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 11.4.2025 den 17.24):

Eller tre!

Tror fajtisk få bryr seg om du velger vekk torogryter. Med mindre du snakker veldig mye om det da, det er jo det som er irriterende, ikke hva du spiser. Og du er heller ikke så unik som du tror. Veldig mange velger det vekk, så langt det er mulig, de går bare ikke og skryter av det, som om man skulle ha sett lyset før alle andre.

Anonymkode: 0a979...b1f

Ekspander  

Se der ja. Jeg «skryter av det» i en tråd som omhandler nettopp dette. Jeg beskriver bare mitt forhold til UP, noe HI oppfordrer til.

Men det understreker jo bare det jeg skrev, folk  får alle piggene ut så snart de hører om mine matvalg, selv om jeg på ingen måte fordømte deres. 

Det er som om de forstår de tar feil valg mht helsen, men isteden for å ta tak i det går til angrep. Stakkarslig. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (På 11.4.2025 den 17.01):

Dere skal ikke bestemme hva andre mennesker skal spise. Dere snakker jo om at ultraprossesert mat burde blitt forbudt. Jeg kjøper og spiser akkurat det som passer meg. Blåser en lang marsj i innholdsfortegnelsen.

Ekspander  

Tror ikke jeg har sett noen som vil bestemme hva andre skal spise. Heller har jeg ikke sett noen som hevder at ultraprosessert mat bør bli forbudt.

Så hvor i all verden har du dette fra?

Og at du spiser hva du vil, er da helt i sin skjønneste orden. Selvfølgelig.

Poenget til de som er profilert i denne debatten, er heller at folk skal vite hva de spiser, sånn at de dermed kan ta det valget som passer for dem. Og ikke at de har noe ønske om å bestemme hva andre skal spise.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 11.4.2025 den 13.33):

Folk kaster seg på trender... Noen har sett et marked... Jeg har levd lenge nok til å ha vært gjennom noen perioder med nye begreper for hva som er sunt og usunt. Og de fleste vet hva som er sunt eller ikke.

Hysteriet er komplett når selv seriøse medier som Aftenposten lager artikler som spør om det er sunnere med hjemmelaget loff enn ultraprosessert grovbrød. De fleste vet dette. Men så langt har altså hysteriet nådd at man tror at loff kan være sunnere enn grovbrød.

Sunn fornuft gir sunt kosthold. Mens influensere ler hele veien til banken av lettpåvirkelige idioter.

Anonymkode: 5d2d1...65e

Ekspander  

Det vitner om at folk flest vet ikke dette slik du hevder i starten av innlegget. Jeg tror ikke det er sunt å spise ultraprosessert mat. Ikke i lengda i hvertfall. Man har null kontroll på næringsinnhold og tilsetningsstoffer.

Myten om at det er raskere med ultraprosessert mat...Om man kan lage mat så er ikke det sant, men mange kan ikke det. Derav hele årsaken til at de kjøper ultraprosessert. Også er det som regel billigere. Om det er billig i lengda, og i hvilken grad det påvirker vår helse på lang sikt, har vi ikke nok informasjon om.

Det eneste som kan være utslagsgivende i forhold til helse er forhøyet kolesterol o.l. Det er ikke heldig. 

Det er mange influensere som påvirker i positiv retning med fokus på kosthold. De må vi ikke glemme.

Ungdommer er lett påvirkelige, så foreldre må virkelig begynne å bry seg om hva barna deres får med seg på skjermene! 

Virker som det er mange foreldre som tror at skjerm er den nye foreldrekontrollen. Det er her den store informasjonsflyten deles. 

Så jeg håper stadig på influensere med positiv påvirkningskraft og mulighet. 

Anonymkode: d7c1d...04c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 11.4.2025 den 17.40):

Det tar ikke et år å lage mat fra bunnen. Lag en plan og ha råvarer i hus så er det mye som er laget på en halv time. 

Anonymkode: a385f...672

Ekspander  

Alt er enkelt for den som kan det. Jeg er enig med deg altså. Å bruke tid på å sette seg inn i matlaging er en investering i framtiden. 

Anonymkode: d7c1d...04c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er bare noen få som kutter ultraprosessert mat. Og de som gjør det bruker disse appene som sier at det og det ikke er ultraprosessert når det er det.

Anonymkode: 8a446...638

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 11.4.2025 den 9.46):

Eller gir bare folk blaffen i de enorme skadene denne maten påfører oss? 

Ekspander  

Eller de har lest seg bedre opp enn deg, og/eller har ikke hang til å tro på konspirasjonsteorier. 

https://www.helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/bearbeidet-mat/

Anonymkode: 3a046...469

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.4.2025 den 12.16):

Det blir for mange også ganske stusselig i matveien hvis vi bare skal spise kortreist. Ingen mango, avokado, ris, vannkastanjer, sennep, ingefær, krydder, mat fra havet hvis man bor i indre Østlandet, dårlig med diverse frukter, nøtter osv. Jeg vet ikke om vi dyrker bønner i Norge. Gjør vi det? Jeg tror en del veganere ville fått noen mangelsykdommer.

Anonymkode: 21674...17b

Ekspander  

At man bare skal spise kortreist, tror jeg ikke jeg har sett noen argumentere for. Å spise mer lokalprodusert har jeg derimot hørt flere ta til orde for.

Men det er jo absolutt ingen motsetninger her. Man kan kjøpe egg og poteter på gårdsutsalg (eller tilsvarende norske varer i butikk dersom man ikke har mulighet for å handle på gårder), samtidig som man også kjøper bananer og andre utenlandske råvarer.

Tror jeg omtrent ikke har sett noen ta til orde for at man bare skal kjøpe norske landbruksråvarer.

Så dette er enda en stråmann i denne tråden, blant utrolig mange.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Annonse
AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 11.4.2025 den 17.26):

Dette er noe DU er opptatt av. Betyr ikke at alle vi andre er det. Jeg tenker på å spise sunt. Men jeg vil også kose meg her i livet. 🥙🍔🌭🍕🌮🌯🍝

Anonymkode: 5dce5...6cd

Ekspander  

Det minner meg litt om disse raw food, yoga utøvende, mindfullnessfolka som snakket om hvor sunt dette var og hvor mye bedre livet deres var. Utenfra var de blekere og mer slitne. Stressa når maten ikke var 100% riktig og piggene var ute hvis de ikke mindfulla litt. Alle tegn på depresjon og angst, men de mente DETTE var løsningen. 

Samme folka var mye mer rolig og avbalansert når de tok seg ei shell-pølse, røyka petterøes og så på actionfilmer og "søppelserier". Det var absolutt ingenting som vitnet om at de hadde det bedre med disse strenge matregimene sine. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Virker iblant som vi blir veldig opphengt i ordet ultraprosessert, framfor å vise til det motsatte: råvarer som er lite eller minimalt bearbeidet. Det blir jo tullete når folk begynner med at ingenting kan preserveres, og snakker om syltetøy som ooh ultraprossesert. Vi går jo ikke alle rundt med ei ku på bussen eller har bærbusker i lomma. 

Anonymkode: ef88c...e93

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.4.2025 den 19.02):

Det minner meg litt om disse raw food, yoga utøvende, mindfullnessfolka som snakket om hvor sunt dette var og hvor mye bedre livet deres var. Utenfra var de blekere og mer slitne. Stressa når maten ikke var 100% riktig og piggene var ute hvis de ikke mindfulla litt. Alle tegn på depresjon og angst, men de mente DETTE var løsningen. 

Samme folka var mye mer rolig og avbalansert når de tok seg ei shell-pølse, røyka petterøes og så på actionfilmer og "søppelserier". Det var absolutt ingenting som vitnet om at de hadde det bedre med disse strenge matregimene sine. 

Ekspander  

Å spise mindre ultraprosessert mat, handler på ingen måte om å følge strenge matregimer. Det er tvert imot det motsatte. Det dreier seg om å spise slik vi har gjort i tusenvis av år, altså lenge før man begynte med slike merkelige matregimer.

Med andre ord: grønnsaker, kjøtt, fisk, meieriprodukter, nøtter, frukt bær, osv - og lage mat av det.

For øvrig: Selv om Shell-pølser ikke er 'helsekost' nærmest uansett hvem man spør, vil heller ikke de fleste som tar til orde for å begrense ultraprosessert mat, si at det er noe man aldri skal spise.

Så dette er igjen litt sånn stråmann.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  Lafamiglia skrev (På 11.4.2025 den 19.44):

Å spise mindre ultraprosessert mat, handler på ingen måte om å følge strenge matregimer. Det er tvert imot det motsatte. Det dreier seg om å spise slik vi har gjort i tusenvis av år, altså lenge før man begynte med slike merkelige matregimer.

Med andre ord: grønnsaker, kjøtt, fisk, meieriprodukter, nøtter, frukt bær, osv - og lage mat av det.

For øvrig: Selv om Shell-pølser ikke er 'helsekost' nærmest uansett hvem man spør, vil heller ikke de fleste som tar til orde for å begrense ultraprosessert mat, si at det er noe man aldri skal spise.

Så dette er igjen litt sånn stråmann.

Ekspander  

Tja, de folka som går rundt med en app og skanner alle varer før de kjøper dem i tilfelle de er ultraprosessert etter en eller annen definisjon havner nok på hylla for strengt matregime. 

Og uansett hvor fint det kan høres ut å "spise sånn vi har gjort i tusenvis av år" så er det faktisk en del ting i den kategorien som bør begrenses. Du kan fint finne sunn mat som er ultraprosessert og usunn mat som er råvarebasert, så å sortere maten sin basert på prosesseringsgrad og tro det gjenspeiler sunnhet er faktisk et moderne matregime. 

Anonymkode: 3a046...469

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...