AnonymBruker Skrevet fredag kl 14:07 #81 Del Skrevet fredag kl 14:07 Fordi de fleste av oss har ikke så svart/hvitt forhold til mat. Anonymkode: 2d04c...930 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet fredag kl 14:14 #82 Del Skrevet fredag kl 14:14 tussi84 skrev (16 minutter siden): Gårdsbutikker? Hvor da? Kjenner få av dem, og de ligger sånn til at man må ha bil for å komme seg til og fra. Dyrt er det også. Jeg har vært innom bondens marked et par år, og prisene på varer direkte fra bonden koster jo dobbelt så mye om ikke mer for noe lignende i butikken. Jeg har funnet et fint gårdsutsalg hos en helt vanlig bonde som dyrker helt vanlige poteter og grønnsaker, og de selger egg. Prisene er veldig hyggelige, mye billigere enn i butikk. Det kan ikke sammenlignes med prisene på produkter på REKO-ringene og bondens marked, for der er det bare overlykkelige egg og eksklusive ting til vanvittige priser. Prisen er viktig når jeg handler, og maten er god og kortreist. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønnastar Skrevet fredag kl 14:16 #83 Del Skrevet fredag kl 14:16 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Men TS, hva mener du, og hva skulle du ønske du hadde på Hø? Men.. Burger King er jo alltid på samme plass, åpent hver dag, og rett ved siden av trafikert vei, bensinstasjon/ladestasjon. En gårsbutikk er plassert veldig avsides, der ingen ferdes til vanlig, og er åpen 2 timer hver fradag litt sånn tilfeldig utover sesongen. Hvordan skal det kunne danne seg kø da.. Anonymkode: d1e8e...d06 Fordi TS er en naiv aktivist som ikke tar inn over seg sosiologiske realiteter. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 14:16 #84 Del Skrevet fredag kl 14:16 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Alle disse folkene som handler på slike steder er helt vanlige folk. De fleste spiser McDonalds eller en pølse på Narvesen en gang eller flere i løpet av et år. Jeg spiser selv for det meste plantebasert, men det hender jeg spiser usunn mat. Så lenge det ikke er majoriteten av kostholdet, går det helt fint. Det er verken farlig eller problematisk. Kortreiste matvarer er dyrt, og de fleste med lav eller normal inntekt unner seg ikke dette. Jeg er helt enig i at de fleste sannsynligvis spiser for mye UP-mat, men det er ikke farlig en gang i blant. Anonymkode: 432f0...28e Junkfood på Narvesen og McDonalds er også dyrt. AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Nei. Folk stoler på norske helsemynidgheter og en god del ultraprosessert mat er sunn, f.eks. brød og yoghurt. Det er sunnere med plantebasert og mager margarin enn smør, på befolkningsnivå. Osv. osv. En del av UP-maten skal man begrense - f.eks. gjelder det pølser, burger og diverse snacks etc. Men dette vet folk. Folk vet utrolig mye om hva som er sunt og ikke sunt.. Det står ikke på kunnskapen. Faktisk sier jo helsearbeidere gjentatte ganger at folk som sliter med vekta er de som vet aller best hva som er sunt og ikke. Anonymkode: 5d2d1...65e Folk vet ikke hva som er sunt om de innbiller seg at margarin er sunnere enn smør, eller at kjøpebrød og smakssatt yoghurt er sunnere enn hjemmelaget brød og yoghurt naturell. Og derfor fortsetter de å være feite. Jeg kjenner ikke ETT menneske som spiser ren råvarebasert mat og som er overvektig. AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Jeg lurer på hvorfor du stiller dette spørsmålet? Er det fordi du vil vise at du er bedre en andre "folk"? Tenker du at andre er uopplyste, late, svake eller dumme siden de tyr til løsninger du ikke ville tatt i med ildtang? For jeg tror du også egentlig skjønner at den relativt spredt beliggende "gårdsbutikken" ikke dekker behovet til alle landets innbyggere, i alle mulige livssituasjoner. Anonymkode: 0a979...b1f Folk er både dumme og late, men også ofre for matvareprodusent-mafiaens propaganda. mlifjeld skrev (12 minutter siden): (Nesten) alt brød fra Kiwi, Rema og Coop er ultra prosessert. Generelt er all bakst du ikke lager selv er ultra prosessert 98% av tiden. Mye pålegg er ultra prosessert :italiensk salat, prim, syltetøy, salami. Pølser og kjøttkaker = ultra prosessert. Alt av ferdig supper og pose supper/sauser ultra prossessert. faktisk er det meste i vanlige matbutikker ultra prosessert med mindre du kjøper rene grønnsaker og rent kjøtt. så ja hvem er alle disse menneskene som gidder å kjøpe all denne maten? Oppegående mennesker kjøper jo nettopp rene grønnsaker, kjøtt, fisk, egg, rene meieriprodukter, nøtter, frø, bær, frukt, korn og mel - og ikke ferdigmat, posemat, ferdiglagede kjøttkaker, fiskekaker, pølser, jubk og dritt. Man lager maten selv, av ingredienser. For ja, det meste de selger i matvarebutikker er usunt og helseskadelig søppel som burde være enten forbudt å selge eller selges med 18-års aldersgrense og varseltrekanter på. Anonymkode: 1cfa1...85a 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet fredag kl 14:17 #85 Del Skrevet fredag kl 14:17 Perine skrev (2 minutter siden): Jeg har funnet et fint gårdsutsalg hos en helt vanlig bonde som dyrker helt vanlige poteter og grønnsaker, og de selger egg. Prisene er veldig hyggelige, mye billigere enn i butikk. Det kan ikke sammenlignes med prisene på produkter på REKO-ringene og bondens marked, for der er det bare overlykkelige egg og eksklusive ting til vanvittige priser. Prisen er viktig når jeg handler, og maten er god og kortreist. Det er også min erfaring. Selvbetjente utsalg der det selges kun ubehandlede råvarer som produseres på gården er billig. "Fullsortiment" betjente gårdsbutikker er grisedyrt. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 14:20 #86 Del Skrevet fredag kl 14:20 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er ultraprossesert mat overalt. Kiosker, bensinstasjoner, McDonalds, Narvesen, Deli osv. Alle disse har tydeligvis omsetning hver dag. Hvem er alle disse folkene som handler på sånne plasser? Hvorfor er det kø på Burger King, men ikke i gårdsbutikken som selger kortreiste renvarer? Det burde jo vært motsatt? Kjøper folk virkelig så mye ultraprosessert enda at alle disse stedene kan overleve? Eller gir bare folk blaffen i de enorme skadene denne maten påfører oss? Anonymkode: 7cf28...b42 Så med andre ord er det er fastfood du har problemer med? Anonymkode: debad...d2f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 14:49 #87 Del Skrevet fredag kl 14:49 Det som virkelig er usunn av det ultraprosseserte er først og fremst kjøttprodukter (pølser, kjøttpålegg og så videre) og sukkervarer (brus og godteri, evt. kaker). Det er det man bør prøve å unngå. Hjemmelaget pizza er ikke så sunn om man legger på pepperoni, selv om alt det andre er fra bunnen. Om man bruker ferdige sauseblandinger av og til har lite å si, og hvorfor skulle det egentlig ha noe å si om eggene kommer fra en gårdbutikk eller en vanlig butikk. Anonymkode: ff2e9...be0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet fredag kl 14:53 #88 Del Skrevet fredag kl 14:53 -jk- skrev (57 minutter siden): Nåja, en del gårdsbutikker er ubetjente og åpne 24 timer i døgnet hver eneste dag i sesongen. Jeg har 100m til en, handler der innimellom da det ofte er rimeligere poteter der enn i dagligvarebutikkene. Men nå er det ikke alle som bor nær en gårdsbutikk. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet fredag kl 14:55 #89 Del Skrevet fredag kl 14:55 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er ultraprossesert mat overalt. Kiosker, bensinstasjoner, McDonalds, Narvesen, Deli osv. Alle disse har tydeligvis omsetning hver dag. Hvem er alle disse folkene som handler på sånne plasser? Hvorfor er det kø på Burger King, men ikke i gårdsbutikken som selger kortreiste renvarer? Det burde jo vært motsatt? Kjøper folk virkelig så mye ultraprosessert enda at alle disse stedene kan overleve? Eller gir bare folk blaffen i de enorme skadene denne maten påfører oss? Anonymkode: 7cf28...b42 Og du tror at alle har en gårdsbutikk i nærheten? Slike butikker er skikkelig dyre også. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 15:08 #90 Del Skrevet fredag kl 15:08 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): For ja, det meste de selger i matvarebutikker er usunt og helseskadelig søppel som burde være enten forbudt å selge eller selges med 18-års aldersgrense og varseltrekanter på. Du får flytte til Nord-Korea, der føler du deg nok mer hjemme. Her i Norge har vi heldigvis frihet til å velge selv. Anonymkode: 1ca8e...6fb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 15:40 #91 Del Skrevet fredag kl 15:40 Jeg bryr meg null og niks hva folk spiser, vil de ete UP til hvert måltid så kan de selvsagt ta det valget. Men at de ikke har tid til annet, det er jo tull. Jeg jobber også fulltid, og har ikke brukt pulvermat og halvfabrikata siden av og til i studietida, for det er jo ikke godt! For meg er det helt uforståelig at folk velger Grandiosa framfor hjemmelaget pizza eller McDonalds framfor en lokal burgerrestaurant eller hjemmelaget burger. Og er jeg sulten når jeg er på farten kjøper jeg meg et eple, en banan eller mikser en salat fra en plukk selv-disk. Jeg er ikke fanatisk, det er ikke sånn at jeg aldri spiser ultraprosessert, men det er bare når jeg ikke har andre valg. Men så har folk ulik smak, min smak er ikke fasit for andre enn meg. Men man må nok ha interesse for matlaging, og til en viss grad prioritere det, hvis man skal lage mat av gode råvarer. Når det er sagt, jeg lager haugevis av middagsretter minst like raskt som UP-middager, og setter av en halv søndag i måneden for å bake og fryse brødmat. Og så vet jeg at noen som leser dette får piggene ut, for hvem tror jeg at jeg er, liksom. Rart det der, jeg legger meg ikke i om andre lever på rosinboller og torogryter, men noen av de som gjør det blir utrolig provosert av at jeg velger det vekk. Anonymkode: c2d65...1ab 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 15:44 #92 Del Skrevet fredag kl 15:44 Eter det jeg vil, så får jeg bare daue 15 år før andre. Anonymkode: f8d2d...5ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lafamiglia Skrevet fredag kl 16:54 #93 Del Skrevet fredag kl 16:54 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Kan det ha noe med kvantumsrabatter hos grosister og at en del ultraprosessert mat er tørrvarer/veier lite under frakt? Det blir for mange også ganske stusselig i matveien hvis vi bare skal spise kortreist. Ingen mango, avokado, ris, vannkastanjer, sennep, ingefær, krydder, mat fra havet hvis man bor i indre Østlandet, dårlig med diverse frukter, nøtter osv. Jeg vet ikke om vi dyrker bønner i Norge. Gjør vi det? Jeg tror en del veganere ville fått noen mangelsykdommer. Anonymkode: 21674...17b AnonymBruker skrev (4 timer siden): UP er lagd for å smake godt. UP smaker godt. Jeg ser ingen farer med å spise en pølse eller hamburger noen ganger i året. Anonymkode: 8f54f...8ca Jeg tror det er veldig, veldig få som vil argumentere for at det er farlig å spise en pølse eller hamburger noen ganger i året. Heller ikke blant de som profilerer seg mot ultraprosessert mat, som Marit Kolby og Ernæringsmamma, har hevdet noe sånt. De sier jo at det er helheten i kostholdet som teller, og ikke unntak som man i blant gjør. Så dette var en ren stråmann. Honey Dew skrev (3 timer siden): Folk må da få spise den maten de ønsker. Det er nok av regler og lover som blir trædd nedover ørene på folk. Jeg tror jeg nesten aldri har sett noen uttale at ultraprosessert mat bør bli forbudt. De som er opptatt av å formidle rundt dette, pleier heller å argumentere for bedre merking, og mer opplysning. Så dette var også en stråmann. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet fredag kl 16:58 #94 Del Skrevet fredag kl 16:58 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Joda, de fleste som er i 80- og 90-årene nå har spist mye av denne maten. Utrolig at folk blir så gamle når de har spist så mye livsfarlig mat Hysterisk er et utmerket begrep på folk som har lært seg et nytt ord og tror at helsemyndigheten ikke vet bedre enn bloggere og influensere, som tjener store penger på å skremme folk. Anonymkode: 5d2d1...65e Du vet at gjennomsnittlig levealder på disse ikke er noe høyere enn generasjonene før, men de har derimot mye mer kreft? 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet fredag kl 17:01 #95 Del Skrevet fredag kl 17:01 Lafamiglia skrev (1 minutt siden): Jeg tror det er veldig, veldig få som vil argumentere for at det er farlig å spise en pølse eller hamburger noen ganger i året. Heller ikke blant de som profilerer seg mot ultraprosessert mat, som Marit Kolby og Ernæringsmamma, har hevdet noe sånt. De sier jo at det er helheten i kostholdet som teller, og ikke unntak som man i blant gjør. Så dette var en ren stråmann. Jeg tror jeg nesten aldri har sett noen uttale at ultraprosessert mat bør bli forbudt. De som er opptatt av å formidle rundt dette, pleier heller å argumentere for bedre merking, og mer opplysning. Så dette var også en stråmann. Dere skal ikke bestemme hva andre mennesker skal spise. Dere snakker jo om at ultraprossesert mat burde blitt forbudt. Jeg kjøper og spiser akkurat det som passer meg. Blåser en lang marsj i innholdsfortegnelsen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:05 #96 Del Skrevet fredag kl 17:05 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men at de ikke har tid til annet, det er jo tull. Jeg jobber også fulltid, og har ikke brukt pulvermat og halvfabrikata siden av og til i studietida, Haha, du tror du har lite tid fordi jobber fulltid? Prøv et barn du😉 Anonymkode: 2a1c6...a2d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:06 #97 Del Skrevet fredag kl 17:06 katties skrev (7 minutter siden): Du vet at gjennomsnittlig levealder på disse ikke er noe høyere enn generasjonene før, men de har derimot mye mer kreft? Har du lenke til dette? Anonymkode: 189a1...036 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:07 #98 Del Skrevet fredag kl 17:07 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hvorfor er det kø på Burger King, men ikke i gårdsbutikken som selger kortreiste renvarer? Anonymkode: 7cf28...b42 Fordi gårdsbutikken ikke ligger på et kjøpesenter på vei hjem fra jobb. Anonymkode: ef88c...e93 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet fredag kl 17:11 #99 Del Skrevet fredag kl 17:11 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er ultraprossesert mat overalt. Kiosker, bensinstasjoner, McDonalds, Narvesen, Deli osv. Alle disse har tydeligvis omsetning hver dag. Hvem er alle disse folkene som handler på sånne plasser? Hvorfor er det kø på Burger King, men ikke i gårdsbutikken som selger kortreiste renvarer? Det burde jo vært motsatt? Kjøper folk virkelig så mye ultraprosessert enda at alle disse stedene kan overleve? Eller gir bare folk blaffen i de enorme skadene denne maten påfører oss? Anonymkode: 7cf28...b42 Fordi denne maten som oftest er billig, og den andre maten du sikter til er veldig kostbar ! Og har man ikke penger ? Hva pokker skal man da velge ! Det sier seg jo selv. At du har masse penger og kan kjøpe naturlig mat, ja bare ikke sitt på din høye hest, ting kan snu seg fortere en du tror. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:14 #100 Del Skrevet fredag kl 17:14 Du kan ikke bare si «ultraprossesert», for jeg spiser sjeldent McDonald, men koser meg med kirsebæryoghurt. Begge deler er ultraprossesert, men jeg vil påstå at den ene av dem kanskje er noe mer sunn enn den andre. Anonymkode: 2c6b3...f4f 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå