AnonymBruker Skrevet fredag kl 13:20 #61 Del Skrevet fredag kl 13:20 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg tror det kan handle om at mange muligens ikke har kunnskapen. Hadde de hatt det, så tror jeg de hadde unngått denne matvaregruppen. Anonymkode: d7c1d...04c Nei. Folk stoler på norske helsemynidgheter og en god del ultraprosessert mat er sunn, f.eks. brød og yoghurt. Det er sunnere med plantebasert og mager margarin enn smør, på befolkningsnivå. Osv. osv. En del av UP-maten skal man begrense - f.eks. gjelder det pølser, burger og diverse snacks etc. Men dette vet folk. Folk vet utrolig mye om hva som er sunt og ikke sunt.. Det står ikke på kunnskapen. Faktisk sier jo helsearbeidere gjentatte ganger at folk som sliter med vekta er de som vet aller best hva som er sunt og ikke. Anonymkode: 5d2d1...65e 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 13:25 #62 Del Skrevet fredag kl 13:25 Det er klart at vi ser en økt bevissthet rundt prosessert mat, og Marit Kolby har utvilsomt bidratt til å sette søkelys på temaet. Samtidig er det viktig å huske på at samfunnsendringer, spesielt når det gjelder matvaner, ikke skjer over natta. Mange faktorer spiller inn i hvorfor vi ser så mye ultraprosessert mat i butikker, kiosker og fastfoodkjeder, og det handler ikke nødvendigvis om at folk "gir blaffen" i konsekvensene. Først og fremst er dette et spørsmål om tilgjengelighet og tid. Mange har hektiske liv, og ultraprosessert mat kan være et raskt og lett tilgjengelig alternativ for de som har lite tid eller ønsker praktiske løsninger i hverdagen. Det er også verdt å merke seg at ikke alle har tilgang til alternativer som kortreiste varer eller kan prioritere dette økonomisk. Det er interessant å spørre hvorfor folk velger fast food, som Burger King, framfor lokale, kortreiste alternativer. Dette kan ha mye å gjøre med bekvemmelighet, vane og sosial påvirkning. Kulturelle normer og vaner spiller en stor rolle her. Folk er vant til visse måter å spise på, og det kan være utfordrende å bryte ut av disse mønstrene. Anonymkode: 42786...a08 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 13:26 #63 Del Skrevet fredag kl 13:26 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei. Folk stoler på norske helsemynidgheter og en god del ultraprosessert mat er sunn, f.eks. brød og yoghurt. Det er sunnere med plantebasert og mager margarin enn smør, på befolkningsnivå. Osv. osv. En del av UP-maten skal man begrense - f.eks. gjelder det pølser, burger og diverse snacks etc. Men dette vet folk. Folk vet utrolig mye om hva som er sunt og ikke sunt.. Det står ikke på kunnskapen. Faktisk sier jo helsearbeidere gjentatte ganger at folk som sliter med vekta er de som vet aller best hva som er sunt og ikke. Anonymkode: 5d2d1...65e Hva folk vet og ikke, kan ikke du vite... Det finnes en egen app der man kan scanne matvarer. Hadde folk vært så opplyste som du påstår, så hadde ikke dette vært nødvendig. Eller? Det kan ofte handle om tankesett. Impulskontroll. Det er et annet tema. Anonymkode: d7c1d...04c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 13:28 #64 Del Skrevet fredag kl 13:28 Fordi folk er 'narkomane' og fastfood er deres dop. De er avhengig. Anonymkode: de7ce...c2a 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 13:29 #65 Del Skrevet fredag kl 13:29 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Tipping er ikke din sterke side, for å si det slik. Det er fint mulig å planlegge en hel ukes middag i løpet av helgen. Det er og fint mulig å lage opp enkle deler av et måltid, kvelden før noen dager før maten skal spises. Med ditt lasagne eksempel. Kjøtt sauen kan fint leges fra bunnen av, fryses ned, gjerne til to eller tre middager når du først lager. Pasta kan du kjøpe uten å kjøpe hele Tor pakken, om du ikke vil lage selv. Kjøttdeig kjøpt i pakke med plast eller isoporskål er eh eller ikke bra. Gårdsbutikkene kverner kjøtt uten å tilsette noe som helst. På samme måte som du trenger ikke kjøpe en Toro pose for å lage vafler. Vaffelrøre kan og fint fryses. Det eneste alt dette krever, er at man klarer å tenke på andre løsninger enn Toro, Knorr og alle de andre ultraprosesserte posene. Nøkkelen her er å være løsningsorientert. Anonymkode: ec369...f77 Oj, gosh! Går det an å være mer belærende 😅 planlegging er selvfølgelig nøkkelen til alt, men livet skjer. I perioder av livet er ikke kosthold og planlegging av mat det viktigste her. De fleste gjør så godt de kan. Hvem kjøper kjøttdeig på gårdsbutikker🤣Mistenker at du troller her egentlig. Anonymkode: 189a1...036 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 13:32 #66 Del Skrevet fredag kl 13:32 AnonymBruker skrev (1 time siden): Skjønner ikke at folk kjøper is jeg da, som er av så dårlig kvalitet. Er flere år siden jeg kjøpte sist. Toro er maltodekstrin i, hell no, har jeg aldri fått meg til å kjøpe noensinne. Er jo kjempeenkelt å lage selv. Men mulig jeg er sær. Men folk kjøper det jo tydeligvis, de tjener jo gode penger. Bare forstår ikke at folk er villig til å bruke penger på søppel som i tillegg gir tarmkreft. Anonymkode: 7cf28...b42 Vi kjøper soft-is EN gang i året, på 17.mai. Resten av året lager jeg selv, faktisk lagde jeg i dag en batch. Ja det er lett, men det er tidkrevende. Siden vi da kun spiser hjemmelagd, utenom denne ene, spiser vi også mindre is enn gjennomsnittet vil jeg anta. Det tenker jeg at kroppen også takker oss for. Vil tro at de fleste av oss spiser for mye allerede. Anonymkode: 7ecf5...70c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 13:33 #67 Del Skrevet fredag kl 13:33 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er ultraprossesert mat overalt. Kiosker, bensinstasjoner, McDonalds, Narvesen, Deli osv. Alle disse har tydeligvis omsetning hver dag. Hvem er alle disse folkene som handler på sånne plasser? Hvorfor er det kø på Burger King, men ikke i gårdsbutikken som selger kortreiste renvarer? Det burde jo vært motsatt? Kjøper folk virkelig så mye ultraprosessert enda at alle disse stedene kan overleve? Eller gir bare folk blaffen i de enorme skadene denne maten påfører oss? Anonymkode: 7cf28...b42 Jeg lurer på hvorfor du stiller dette spørsmålet? Er det fordi du vil vise at du er bedre en andre "folk"? Tenker du at andre er uopplyste, late, svake eller dumme siden de tyr til løsninger du ikke ville tatt i med ildtang? For jeg tror du også egentlig skjønner at den relativt spredt beliggende "gårdsbutikken" ikke dekker behovet til alle landets innbyggere, i alle mulige livssituasjoner. Anonymkode: 0a979...b1f 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 13:33 #68 Del Skrevet fredag kl 13:33 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hva folk vet og ikke, kan ikke du vite... Det finnes en egen app der man kan scanne matvarer. Hadde folk vært så opplyste som du påstår, så hadde ikke dette vært nødvendig. Eller? Det kan ofte handle om tankesett. Impulskontroll. Det er et annet tema. Anonymkode: d7c1d...04c Folk kaster seg på trender... Noen har sett et marked... Jeg har levd lenge nok til å ha vært gjennom noen perioder med nye begreper for hva som er sunt og usunt. Og de fleste vet hva som er sunt eller ikke. Hysteriet er komplett når selv seriøse medier som Aftenposten lager artikler som spør om det er sunnere med hjemmelaget loff enn ultraprosessert grovbrød. De fleste vet dette. Men så langt har altså hysteriet nådd at man tror at loff kan være sunnere enn grovbrød. Sunn fornuft gir sunt kosthold. Mens influensere ler hele veien til banken av lettpåvirkelige idioter. Anonymkode: 5d2d1...65e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 13:35 #69 Del Skrevet fredag kl 13:35 Men TS, hva mener du, og hva skulle du ønske du hadde på Sitat Hvem er alle disse folkene som handler på sånne plasser? Hvorfor er det kø på Burger King, men ikke i gårdsbutikken som selger kortreiste renvarer? Det burde jo vært motsatt? Hø? Men.. Burger King er jo alltid på samme plass, åpent hver dag, og rett ved siden av trafikert vei, bensinstasjon/ladestasjon. En gårsbutikk er plassert veldig avsides, der ingen ferdes til vanlig, og er åpen 2 timer hver fradag litt sånn tilfeldig utover sesongen. Hvordan skal det kunne danne seg kø da.. Anonymkode: d1e8e...d06 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 13:36 #70 Del Skrevet fredag kl 13:36 AnonymBruker skrev (1 time siden): UP er lagd for å smake godt. UP smaker godt. Jeg ser ingen farer med å spise en pølse eller hamburger noen ganger i året. Anonymkode: 8f54f...8ca Problemet blir jo når det er pølser noen ganger i året, hamburgere noen ganger i året, pizza noen ganger i året, chips noen ganger i året, nudler noen ganger i året osv osv. Til sammen så blir man plutselig der at det blir UP noen ganger om dagen når man legger det sammen dersom man ikke følger med eller tar noen aktive grep i sitt eget liv. Anonymkode: 7ecf5...70c 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 13:42 #71 Del Skrevet fredag kl 13:42 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Mer overrasket over at det fins et marked for alkohol. Mat må man jo spise, og med UP sparer man tid og ofte penger. Alkohol er dyrt og finnes ikke sunt. Anonymkode: f31f0...107 Hele vår sivilisasjon ble skapt for å brygge øl. Intet øl, ingen UP mat. Anonymkode: bc8e6...b36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 13:42 #72 Del Skrevet fredag kl 13:42 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det er klart at vi ser en økt bevissthet rundt prosessert mat, og Marit Kolby har utvilsomt bidratt til å sette søkelys på temaet. Samtidig er det viktig å huske på at samfunnsendringer, spesielt når det gjelder matvaner, ikke skjer over natta. Mange faktorer spiller inn i hvorfor vi ser så mye ultraprosessert mat i butikker, kiosker og fastfoodkjeder, og det handler ikke nødvendigvis om at folk "gir blaffen" i konsekvensene. Først og fremst er dette et spørsmål om tilgjengelighet og tid. Mange har hektiske liv, og ultraprosessert mat kan være et raskt og lett tilgjengelig alternativ for de som har lite tid eller ønsker praktiske løsninger i hverdagen. Det er også verdt å merke seg at ikke alle har tilgang til alternativer som kortreiste varer eller kan prioritere dette økonomisk. Det er interessant å spørre hvorfor folk velger fast food, som Burger King, framfor lokale, kortreiste alternativer. Dette kan ha mye å gjøre med bekvemmelighet, vane og sosial påvirkning. Kulturelle normer og vaner spiller en stor rolle her. Folk er vant til visse måter å spise på, og det kan være utfordrende å bryte ut av disse mønstrene. Anonymkode: 42786...a08 Også må vi huske på at det er mange sterke markedskrefter der ut som ØNSKER at vi skal spise all denne maten på farten. Burger king, McDonalds, Orkla (med bl.a Grandiosa, TORO, Stabburet og Fun Light) osv er ikke små selskaper som ønsker å gi opp sitt salg til folkets beste. De har sin lojalitet til aksjonærene sine og kun aksjonærene sine. Matbutikkene har jo samme ønske som orkla og CO, selge selge selge. De bryr seg jo mest om marginene sine. Anonymkode: 7ecf5...70c 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet fredag kl 13:43 #73 Del Skrevet fredag kl 13:43 Folk må da få spise den maten de ønsker. Det er nok av regler og lover som blir trædd nedover ørene på folk. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 13:43 #74 Del Skrevet fredag kl 13:43 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): En del ferdigretter tat kanskje like lang tis å tilberede (varme) som å lage fra bunnen, men når du øager den fra bunnen må du faktisk gjøre dét. Mannen min smeller ofte sammen en hjemmelaget pizza på den samme tiden som å steke en grandis. Forskjellen er at med grandis så kan vi bruke tiden ovnen bruker på å varme seg opp, til å støvsuge, klesvask, oppvask, u name it. Med hjemmelaget så er en av oss "lenket" til kjøkkenbenken. UP mat er en del av det å frikjøpe tid til å gjøre andre oppgaver samt redusere oppvasken og oppryddingen. Ta frosne grønnsaker: slipper å vaske eller kutte, bare putte i kjele/panne. Tar 2 sekunder. Slipper å vaske skjærefjøl og kniv (evt beholder hvis man har lagt ferdig kuttet opp i en beholder i påvente av å bruke dem). Anonymkode: 21674...17b Du trenger ikke vente på at ovnen varmer seg opp når du steker grandis. Sett den inn i kald ovn. Anonymkode: 7d8d9...93f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi84 Skrevet fredag kl 13:45 #75 Del Skrevet fredag kl 13:45 Gårdsbutikker? Hvor da? Kjenner få av dem, og de ligger sånn til at man må ha bil for å komme seg til og fra. Dyrt er det også. Jeg har vært innom bondens marked et par år, og prisene på varer direkte fra bonden koster jo dobbelt så mye om ikke mer for noe lignende i butikken. Dette er kanskje ikke det beste eksempelet, men til julemiddagen er noe av maten medister/julepølse. På bondens marked skulle de ha nesten 80 kr for 400 g, i butikken kostet det rundt 25 kr ca. Hva tror du mange velger da? 3 pakker for 240 kr, eller 3 pk for 75 kr? Spesielt om man ikke har så god råd. Dessuten så spiser de færreste på Mac Donalds og sånt veldig ofte. Av og til som de fleste gjør betyr ikke at man driter i egen helse. Enn blir ikke feit eller syk av å spise en gang i blandt slik mat. Det er når man gjør det ofte at det kan bli et problem over tid, men igjen det gjelder ikke alle. Noen forblir tynne og i god form langt inn i pensjonsalder, mens andre vil bli overvektige og få livsstil sykdommer allerede i tidlig alder. Dessuten så kan man like godt få kreft selv om man alltid har spist riktig, vært aktiv og aldri røyket. Å være fanatisk tror jeg er nesten farligere enn å spise dårlig av og til. Alt med måte! 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet fredag kl 13:51 #76 Del Skrevet fredag kl 13:51 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Mer overrasket over at det fins et marked for alkohol. Mat må man jo spise, og med UP sparer man tid og ofte penger. Alkohol er dyrt og finnes ikke sunt. Anonymkode: f31f0...107 Og de samme som kaller ultraprosessert mat for gift har ingen kvaler for å helle i seg varer fra polet... 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet fredag kl 13:55 #77 Del Skrevet fredag kl 13:55 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Men TS, hva mener du, og hva skulle du ønske du hadde på Hø? Men.. Burger King er jo alltid på samme plass, åpent hver dag, og rett ved siden av trafikert vei, bensinstasjon/ladestasjon. En gårsbutikk er plassert veldig avsides, der ingen ferdes til vanlig, og er åpen 2 timer hver fradag litt sånn tilfeldig utover sesongen. Hvordan skal det kunne danne seg kø da.. Anonymkode: d1e8e...d06 Nåja, en del gårdsbutikker er ubetjente og åpne 24 timer i døgnet hver eneste dag i sesongen. Jeg har 100m til en, handler der innimellom da det ofte er rimeligere poteter der enn i dagligvarebutikkene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mlifjeld Skrevet fredag kl 13:58 #78 Del Skrevet fredag kl 13:58 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er ultraprossesert mat overalt. Kiosker, bensinstasjoner, McDonalds, Narvesen, Deli osv. Alle disse har tydeligvis omsetning hver dag. Hvem er alle disse folkene som handler på sånne plasser? Hvorfor er det kø på Burger King, men ikke i gårdsbutikken som selger kortreiste renvarer? Det burde jo vært motsatt? Kjøper folk virkelig så mye ultraprosessert enda at alle disse stedene kan overleve? Eller gir bare folk blaffen i de enorme skadene denne maten påfører oss? Anonymkode: 7cf28...b42 (Nesten) alt brød fra Kiwi, Rema og Coop er ultra prosessert. Generelt er all bakst du ikke lager selv er ultra prosessert 98% av tiden. Mye pålegg er ultra prosessert :italiensk salat, prim, syltetøy, salami. Pølser og kjøttkaker = ultra prosessert. Alt av ferdig supper og pose supper/sauser ultra prossessert. faktisk er det meste i vanlige matbutikker ultra prosessert med mindre du kjøper rene grønnsaker og rent kjøtt. så ja hvem er alle disse menneskene som gidder å kjøpe all denne maten? 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet fredag kl 14:01 #79 Del Skrevet fredag kl 14:01 Jeg tror det kan skyldes mange ting, pris, lettvint, lett å like, raskt, men egentlig skremmende å lese om. I går leste jeg en artikkel om rett-i-koppen supper, som inneholdt veldig lite av det som navnet antydet, men hovedingrediensen var maltodextrose, et fortykningsmiddel som fungerer til å røre ut i varmt vann. Jeg kjenner ikke noen trang til ferdigmat, men vet jo om en del ting som jeg liker. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 14:04 #80 Del Skrevet fredag kl 14:04 -jk- skrev (7 minutter siden): Nåja, en del gårdsbutikker er ubetjente og åpne 24 timer i døgnet hver eneste dag i sesongen. Jeg har 100m til en, handler der innimellom da det ofte er rimeligere poteter der enn i dagligvarebutikkene. Faren min bor langt ute på landet og allikevel er det kjappere og enklere å handle på kiwi. Ikke minst: billigere. Jeg må ta buss i 20 min og deretter gå ca 40 min for å komme til nærmeste gårdsutsalg. Anonymkode: 21674...17b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå