Gå til innhold

Hvorfor er det fremdeles marked for ultraprossesert mat?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

UP er lagd for å smake godt. UP smaker godt. Jeg ser ingen farer med å spise en pølse eller hamburger noen ganger i året. 

Anonymkode: 8f54f...8ca

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilken gårdsbutikk? Er ett utsalg av egg i nærheten som jeg vet om, ellers må jeg langt avgårde for å handle denslags. Det går ikke. Og jeg synes det er utrolig nedlatende å dømme alle som av ulike grunner velger raske løsninger. Folk har ulik livssituasjon, noen ganger er det en seier bare å få i seg (og familien) noe å spise. 

Anonymkode: 0a979...b1f

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Svaret her er et glimrende eksempel på en som ikke kan forskjellene på hurtigmat og hvor enkelt det i grunnen er å lage mat fra gårdsbutikk eller å lage maten fra bunnen av, uten assistanse fra Toro m.fl.

Å tro at ting tar lengre tid, skyldes at man ikke vet og ikke kan, og heller ikke forsøker å sette seg inn i tingene. 

Anonymkode: ec369...f77

Det er bare tull det du sier. Ta for eksempel lasagne. Toro tar toppen 30 min. Skal man lage pastaen og alt tar det flere timer. Tipper du er enslig uten barn? Mye tid.. sorry, men det er ikke realiteten for alle. 

Dessuten prøver de fleste å spise mest mulig ren mat, men det er ofte svært dyrt med ferske grønnsaker om dagen. 70 kroner for en pakke asparges sist jeg sjekka. 

Anonymkode: 189a1...036

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi den er vanedannende og skaper avhengighet, fordi kunnskapen om dette er kommet så sent at flertallet alt både er hektet og ikke minst, underveis har mistet kunnskapene som trengs for å gjøre rene råvarer om til god, sunn og næringsrik mat. 

Fordi mange fortsatt ikke kjenner til farene med ultraprosessert, ikke tror på det eller ikke bryr seg. 

Fordi den skadelige ultraprosesserte maten er billigere i et dyrt samfunn og noen føler at de ikke har annet valg.

Fordi det går raskere og lettere å lage til ultraprosessert mat.

Fordi myndigheter retter skytset mot den sunne kortreiste maten i klima og dyrevernets navn istedenfor på den ultraprosesserte maten.

Fordi ultraprosessert mat og følgene den gir er milliarder inn for en rekke næringer og de som tjener pengene tenker profitt foran folkehelse. 

Anonymkode: b831b...82a

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Svaret her er et glimrende eksempel på en som ikke kan forskjellene på hurtigmat og hvor enkelt det i grunnen er å lage mat fra gårdsbutikk eller å lage maten fra bunnen av, uten assistanse fra Toro m.fl.

Å tro at ting tar lengre tid, skyldes at man ikke vet og ikke kan, og heller ikke forsøker å sette seg inn i tingene. 

Alle kan lage mat, det er ikke akkurat rakettforskning, og de fleste spiser jo ikke Toro ofte, siden det smaker høgg.

Dette høres mer ut som konspiratorisk godhetsposering enn noe annet. 

Anonymkode: c1418...8ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

En del ferdigretter tat kanskje like lang tis å tilberede (varme) som å lage fra bunnen, men når du øager den fra bunnen må du faktisk gjøre dét. Mannen min smeller ofte sammen en hjemmelaget pizza på den samme tiden som å steke en grandis. Forskjellen er at med grandis så kan vi bruke tiden ovnen bruker på å varme seg opp, til å støvsuge, klesvask, oppvask, u name it. Med hjemmelaget så er en av oss "lenket" til kjøkkenbenken. UP mat er en del av det å frikjøpe tid til å gjøre andre oppgaver samt redusere oppvasken og oppryddingen. 

Ta frosne grønnsaker: slipper å vaske eller kutte, bare putte i kjele/panne. Tar 2 sekunder. Slipper å vaske skjærefjøl og kniv (evt beholder hvis man har lagt ferdig kuttet opp i en beholder i påvente av å bruke dem).

Anonymkode: 21674...17b

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er bare tull det du sier. Ta for eksempel lasagne. Toro tar toppen 30 min. Skal man lage pastaen og alt tar det flere timer. Tipper du er enslig uten barn? Mye tid.. sorry, men det er ikke realiteten for alle. 

Dessuten prøver de fleste å spise mest mulig ren mat, men det er ofte svært dyrt med ferske grønnsaker om dagen. 70 kroner for en pakke asparges sist jeg sjekka. 

Frosne grønnsaker er like bra som ferske😊

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Alle kan lage mat, det er ikke akkurat rakettforskning, og de fleste spiser jo ikke Toro ofte, siden det smaker høgg.

Dette høres mer ut som konspiratorisk godhetsposering enn noe annet. 

Anonymkode: c1418...8ee

De fleste jeg kjenner har diverse toroprodukter (sauser, gryter osv) i kosten hver uke. Helt vanlig middelklasse her.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er ikke alltid man har den kapasiteten i hverdagen. Mye fokus går til jobb og andre forpliktelser, så veldig mange tyr til enklere matløsninger på en skala fra «av og til» til «ofte». 

Forøvrig er spørsmålet litt naivt. For hvorfor røyker folk fortsatt, når det er farlig? Hvorfor er det så mange som ikke holder seg fysisk aktive? Hvorfor snuser mange i dag? Hvorfor blir folk avhengige av kaffe og Pepsi Max? Hvorfor kjører folk uten bilbelte? Hvorfor tar ikke folk medisinene sine som de skal?

Det er jo ganske enkelt fordi det ikke nødvendigvis er det aller viktige for folk hele tiden å leve så sunt som mulig. Mange andre ting i livet kan være like viktig. Å nyte en god burger, å drikke et glass vin, å ta en røyk for dem som verdsetter det - det hører med til livets gleder. Alle ønsker ikke å leve likt som deg, TS.

Anonymkode: c2ad2...d37

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer overrasket over at det fins et marked for alkohol. Mat må man jo spise, og med UP sparer man tid og ofte penger. Alkohol er dyrt og finnes ikke sunt.

Anonymkode: f31f0...107

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fordi folk spiser vanlig mat og fordi folk flest er fornuftige nok til å ikke blir hysteriske av et ord som ble funnet opp for få år siden.

Anonymkode: 5d2d1...65e

Ultraprosessert mat er jo ikke så gammelt det heller, da... hysterisk er et ord som brukes av dumme mennesker som er for late til å sette seg inn i ting 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigers sine foreldre kjøpte godteri eller brus til barna sine, da dette var dyre greier man kun kunne spise sjeldent. Barna fikk det når de feiret noe, så svigers forbinder brus med feiring. Nå som det er relativt billig drikker hun omtrent ikke annet. Kan også gjerne ta en hel pose UP potetgull ved siden av. Rett og slett avhengighet kombinert med tilgjengelighet, kombinert med liten innsikt i hva som er et sunt kosthold.

Sikkert mange andre som forbinder drittmat med fest, reiser o.l, der det ikke var tid til å lage mat. De er også så vandt til det at de ikke innser hvor dårlig mye av dette smaker.

Endret av katties
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

katties skrev (5 minutter siden):

Ultraprosessert mat er jo ikke så gammelt det heller, da... hysterisk er et ord som brukes av dumme mennesker som er for late til å sette seg inn i ting 

Joda, de fleste som er i 80- og 90-årene nå har spist mye av denne maten. Utrolig at folk blir så gamle når de har spist så mye livsfarlig mat

Hysterisk er et utmerket begrep på folk som har lært seg et nytt ord og tror at helsemyndigheten ikke vet bedre enn bloggere og influensere, som tjener store penger på å skremme folk.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Tipping er ikke din sterke side, for å si det slik. 

Det er fint mulig å planlegge en hel ukes middag i løpet av helgen. Det er og fint mulig å lage opp enkle deler av et måltid, kvelden før noen dager før maten skal spises. 
Med ditt lasagne eksempel. Kjøtt sauen kan fint leges fra bunnen av, fryses ned, gjerne til to eller tre middager når du først lager. Pasta kan du kjøpe uten å kjøpe hele Tor pakken, om du ikke vil lage selv. 
Kjøttdeig kjøpt i pakke med plast eller isoporskål er eh eller ikke bra. Gårdsbutikkene kverner kjøtt uten å tilsette noe som helst. 

På samme måte som du trenger ikke kjøpe en Toro pose for å lage vafler. Vaffelrøre kan og fint fryses. 

Det eneste alt dette krever, er at man klarer å tenke på andre løsninger enn Toro, Knorr og alle de andre ultraprosesserte posene. 

Nøkkelen her er å være løsningsorientert. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, de fleste som er i 80- og 90-årene nå har spist mye av denne maten. Utrolig at folk blir så gamle når de har spist så mye livsfarlig mat

Hysterisk er et utmerket begrep på folk som har lært seg et nytt ord og tror at helsemyndigheten ikke vet bedre enn bloggere og influensere, som tjener store penger på å skremme folk.

Noen tåler godt å spise ut mat andre får tarmkreft eller andre sykdommer på grunn av kostholdet i kombinasjon med dårlige gener. 
Ingen sykdommer øker raskere enn tarmkreft. Sammenhengen mellom tarmkreft og kosthold er godt kjent. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er ultraprossesert mat overalt. Kiosker, bensinstasjoner, McDonalds, Narvesen, Deli osv. Alle disse har tydeligvis omsetning hver dag. 

Hvem er alle disse folkene som handler på sånne plasser? Hvorfor er det kø på Burger King, men ikke i gårdsbutikken som selger kortreiste renvarer? Det burde jo vært motsatt? 

Kjøper folk virkelig så mye ultraprosessert enda at alle disse stedene kan overleve? Eller gir bare folk blaffen i de enorme skadene denne maten påfører oss? 

Anonymkode: 7cf28...b42

Fordi tidsklemma er et reelt problem. Selv jeg som er singel og uten barn føler ikke jeg har tid til å lage mat. Jeg er 39 og har levd som en ungdom hele livet hva gjelder kosthold. Klarer ikke spise meg mett på fiskemiddag eller andre vanlige middager. Blir sulten igjen etter 1 time.

Jeg er slank og trener mye så foreløpig går det fint. Kanskje konsekvensene kommer om 10 år, ikke vet jeg. Om jeg dør rundt 50, greit for meg.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Du mener du lager en lasagne fra bunnen av like raskt som noen kan smekke sammen en Toro lasagne?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipping er ikke din sterke side, for å si det slik. 

Det er fint mulig å planlegge en hel ukes middag i løpet av helgen. Det er og fint mulig å lage opp enkle deler av et måltid, kvelden før noen dager før maten skal spises. 
Med ditt lasagne eksempel. Kjøtt sauen kan fint leges fra bunnen av, fryses ned, gjerne til to eller tre middager når du først lager. Pasta kan du kjøpe uten å kjøpe hele Tor pakken, om du ikke vil lage selv. 
Kjøttdeig kjøpt i pakke med plast eller isoporskål er eh eller ikke bra. Gårdsbutikkene kverner kjøtt uten å tilsette noe som helst. 

På samme måte som du trenger ikke kjøpe en Toro pose for å lage vafler. Vaffelrøre kan og fint fryses. 

Det eneste alt dette krever, er at man klarer å tenke på andre løsninger enn Toro, Knorr og alle de andre ultraprosesserte posene. 

Nøkkelen her er å være løsningsorientert. 

Nøkkelen er vel å ikke være fantatisk. Verken slik eller slik. Det du skisserer krever masse planlegging og energi til å holde på å lage mat. De færreste gidder dette. Og de færreste har tilgang til "gårdsbutikk".

Det er helt fint å reklamere for fine produkter direkte fra gård - jeg var vel en av de første som handlet på Bondens Marked i Oslo, og gjør det gjerne. Noen ganger kverner jeg kjøtt selv også. Men de som regel kjøper jeg det jeg trenger i vanlig butikk.

Det verste jeg vet er denne moraliseringen over at man som forbruker gjør gale ting - jeg kjøper gjerne en norsk ost, jeg har Kraftkar i kjøleskapet og Østavoind fra Tine. Men jeg vil ikke ha kjeft om jeg kjøper en fransk ost innimellom. .

Da kan bønder og moralister bare ryke og reise.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det kan handle om at mange muligens ikke har kunnskapen. Hadde de hatt det, så tror jeg de hadde unngått denne matvaregruppen. 

Anonymkode: d7c1d...04c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skjønner ikke at folk kjøper is jeg da, som er av så dårlig kvalitet. Er flere år siden jeg kjøpte sist. Toro er maltodekstrin i, hell no, har jeg aldri fått meg til å kjøpe noensinne. Er jo kjempeenkelt å lage selv. Men mulig jeg er sær. Men folk kjøper det jo tydeligvis, de tjener jo gode penger. Bare forstår ikke at folk er villig til å bruke penger på søppel som i tillegg gir tarmkreft. 

Anonymkode: 7cf28...b42

Av Norges befolkning på ca 5 millioner, fikk 4912 tarmkreft i 2023. Det er under 1% av befolkningen. Og hvor mange prosent av befolkningen spiser Toro produkter og annen UP mat? Det må være millioner. Hundretusenvis hver dag, som spiser det du påstår gir tarmkreft.

Høres ikke så veldig sannsynlig ut. Risikoen for å få tarmkreft høres lik ut enten man spiser UP eller ikke. 

Anonymkode: e0a3a...b0f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...