AnonymBruker Skrevet fredag kl 11:16 #21 Del Skrevet fredag kl 11:16 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ultraprossesert mat overalt. Kiosker, bensinstasjoner, McDonalds, Narvesen, Deli osv. Alle disse har tydeligvis omsetning hver dag. Hvem er alle disse folkene som handler på sånne plasser? Hvorfor er det kø på Burger King, men ikke i gårdsbutikken som selger kortreiste renvarer? Det burde jo vært motsatt? Kjøper folk virkelig så mye ultraprosessert enda at alle disse stedene kan overleve? Eller gir bare folk blaffen i de enorme skadene denne maten påfører oss? Anonymkode: 7cf28...b42 Vi prøver å spise rent og sukkerfritt. God råd har vi også, men gårdsmat er som oftest i overkant dyrt, smått, skuffende og ofte udelikat. Unntak finnes. Steker mat i Tine meierismør, det er dyrt nok, og kunne ikke brukt gårdsmatsmør til dette pga. pris og respekt for produktet som anses som luksus. Kjøper fast 2-3 brett på gårdsutsalg. Dette fordi vi bruker mye egg, men de er jo mindre delikate med bæsj og fjør på seg. Dessuten har vi ikke tid å ork å kjøre land og strand for å få tak i alle råvarene vi trenger. De aller fleste har nok med å få tid og penger å strekke til, så så lenge ultraprosessert mat er lett tilgjengelig, billlig og fristende, vil dette være et lett valg i det daglige. Anonymkode: 29cb7...19e 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet fredag kl 11:31 #22 Del Skrevet fredag kl 11:31 (endret) Jeg er et normalt menneske, og ja, innimellom spiser jeg mat som er ultraprosessert. Is er også ultraprosessert, men ser ikke at folk slutter å kjøpe av den grunn. Innimellom er en burger på Mæccern skikkelig godt. Det sagt, jeg liker variasjon, og da blir det en god blanding. Hjemmelaget lapskaus en dag, amerikansk gryte fra Toro en annen dag og fisk fra ferskvaredisken en annen dag. Det er helt vanlige folk som spiser dette. Og jeg klarer ikke å bry meg at jeg spiser slik mat innimellom. Jeg foretrekker å ikke være fanatisk. Det lever jeg meget godt med. Ser for øvrig at en del blander kategoriene her. Alt er ikke ultraprosessert selv om det er prosessert. Viser til denne oversikten; https://www.matprat.no/artikler/ernaring/hva-er-ultraprosessert-mat/?gad_source=1&gbraid=0AAAAAD-igi5bJgsB23ixc3mLHq7p254XN&gclid=CjwKCAjw--K_BhB5EiwAuwYoygXxufcgS533dBDeSsOWFRNu2Py9iQpbWQgnD8jGdMc94HVjuSWPnBoC-8YQAvD_BwE Endret fredag kl 11:34 av SPOCA 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 11:43 #23 Del Skrevet fredag kl 11:43 SPOCA skrev (9 minutter siden): Jeg er et normalt menneske, og ja, innimellom spiser jeg mat som er ultraprosessert. Is er også ultraprosessert, men ser ikke at folk slutter å kjøpe av den grunn. Innimellom er en burger på Mæccern skikkelig godt. Det sagt, jeg liker variasjon, og da blir det en god blanding. Hjemmelaget lapskaus en dag, amerikansk gryte fra Toro en annen dag og fisk fra ferskvaredisken en annen dag. Det er helt vanlige folk som spiser dette. Og jeg klarer ikke å bry meg at jeg spiser slik mat innimellom. Jeg foretrekker å ikke være fanatisk. Det lever jeg meget godt med. Ser for øvrig at en del blander kategoriene her. Alt er ikke ultraprosessert selv om det er prosessert. Viser til denne oversikten; https://www.matprat.no/artikler/ernaring/hva-er-ultraprosessert-mat/?gad_source=1&gbraid=0AAAAAD-igi5bJgsB23ixc3mLHq7p254XN&gclid=CjwKCAjw--K_BhB5EiwAuwYoygXxufcgS533dBDeSsOWFRNu2Py9iQpbWQgnD8jGdMc94HVjuSWPnBoC-8YQAvD_BwE Skjønner ikke at folk kjøper is jeg da, som er av så dårlig kvalitet. Er flere år siden jeg kjøpte sist. Toro er maltodekstrin i, hell no, har jeg aldri fått meg til å kjøpe noensinne. Er jo kjempeenkelt å lage selv. Men mulig jeg er sær. Men folk kjøper det jo tydeligvis, de tjener jo gode penger. Bare forstår ikke at folk er villig til å bruke penger på søppel som i tillegg gir tarmkreft. Anonymkode: 7cf28...b42 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 11:43 #24 Del Skrevet fredag kl 11:43 SPOCA skrev (9 minutter siden): Jeg er et normalt menneske, og ja, innimellom spiser jeg mat som er ultraprosessert. Is er også ultraprosessert, men ser ikke at folk slutter å kjøpe av den grunn. Innimellom er en burger på Mæccern skikkelig godt. Det sagt, jeg liker variasjon, og da blir det en god blanding. Hjemmelaget lapskaus en dag, amerikansk gryte fra Toro en annen dag og fisk fra ferskvaredisken en annen dag. Det er helt vanlige folk som spiser dette. Og jeg klarer ikke å bry meg at jeg spiser slik mat innimellom. Jeg foretrekker å ikke være fanatisk. Det lever jeg meget godt med. Ser for øvrig at en del blander kategoriene her. Alt er ikke ultraprosessert selv om det er prosessert. Viser til denne oversikten; https://www.matprat.no/artikler/ernaring/hva-er-ultraprosessert-mat/?gad_source=1&gbraid=0AAAAAD-igi5bJgsB23ixc3mLHq7p254XN&gclid=CjwKCAjw--K_BhB5EiwAuwYoygXxufcgS533dBDeSsOWFRNu2Py9iQpbWQgnD8jGdMc94HVjuSWPnBoC-8YQAvD_BwE Skjønner ikke at folk kjøper is jeg da, som er av så dårlig kvalitet. Er flere år siden jeg kjøpte sist. Toro er maltodekstrin i, hell no, har jeg aldri fått meg til å kjøpe noensinne. Er jo kjempeenkelt å lage selv. Men mulig jeg er sær. Men folk kjøper det jo tydeligvis, de tjener jo gode penger. Bare forstår ikke at folk er villig til å bruke penger på søppel som i tillegg gir tarmkreft. Anonymkode: 7cf28...b42 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet fredag kl 11:46 #25 Del Skrevet fredag kl 11:46 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Skjønner ikke at folk kjøper is jeg da, som er av så dårlig kvalitet. Er flere år siden jeg kjøpte sist. Toro er maltodekstrin i, hell no, har jeg aldri fått meg til å kjøpe noensinne. Er jo kjempeenkelt å lage selv. Men mulig jeg er sær. Men folk kjøper det jo tydeligvis, de tjener jo gode penger. Bare forstår ikke at folk er villig til å bruke penger på søppel som i tillegg gir tarmkreft. Anonymkode: 7cf28...b42 Deg om det. Det er ingen motsetning mellom å kjøpe is og lage selv. Ja, takk, begge deler. 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 11:46 #26 Del Skrevet fredag kl 11:46 Fordi noen ganger trenger man mat som kan spises nå. Og ikke mat man må dra hjem for å tilberede og lage før man kan spise den. Anonymkode: d384e...f30 9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 11:54 #27 Del Skrevet fredag kl 11:54 Fordi folk spiser vanlig mat og fordi folk flest er fornuftige nok til å ikke blir hysteriske av et ord som ble funnet opp for få år siden. Anonymkode: 5d2d1...65e 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 11:57 #28 Del Skrevet fredag kl 11:57 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Deler fra noe jeg fant på nettet : • COOP NORGE SA – Eier: Obs, Extra, Coop Mega, Coop Prix, Coop Marked – Markedsandel: ca. 29,7 % – Formelt eid av 2,6 millioner medlemmer – Reelt styrt av 58 samvirkelag og deres styrer – Eksempel: Torbjørn Skei (Coop Midt-Norge) – 12,4 millioner i godtgjørelse i 2020 – Kilder: Nettavisen – Kongen av Coop FriFagbevegelse – Coop-millionene • Ja, på nettet finner man mye rart. Men også noe fakta. Som at så mange nordmenn faktisk eier den nest største kjeden. Uten at det betyr at Coop har noen lavere priser enn andre. Men i teorien skullle den jo hatt det, hvis man tror at det er eierne som stikker av med gevinsten. Riktignok har de noen sjefer som tjener for mye, men det er stort sett det som erger meg mest med kjedene - at det vel knapt er en bransje der det er større sprik mellom de ansatte på gulvet og sjefene. Anonymkode: 5d2d1...65e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 12:02 #29 Del Skrevet fredag kl 12:02 Overdrevent tull hele greia. Og folk biter på og blir profeter. Akkurat som med "klimakrisen". Anonymkode: 7d8d9...93f 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 12:04 #30 Del Skrevet fredag kl 12:04 Det finnes fortsatt et marked for ultraprossessert mat fordi mennesker er en saueflokk som er enkle i toppen, late og livredd for å krenke hverandre. Latskap berømmes mens de som legger innsats i å lage næringsrik mat fra bunnen anklages for å være mammapoliti om de skulle våge å ymte frempå at Toro ikke er optimal kost for barn i vekst. Gir du derimot klemmeposer, halv og helfabrikata og annet ræl skal du derimot hylles for å være lat 🙄. Må ikke våge å fortelle folk at kotholdsvalgene de tar er uheldig for barna deres. Anonymkode: 3f9a4...43c 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 12:07 #31 Del Skrevet fredag kl 12:07 Fordi folk har andre prioriteringer enn deg. Anonymkode: 52335...c7e 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 12:08 #32 Del Skrevet fredag kl 12:08 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Føler folk begynner å våkne, men det er kanskje bare ønsketenkning 😅 Anonymkode: a920f...2b3 Sannsynligvis. Algoritmen din viser deg det du vil se. Anonymkode: 42ed1...748 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 12:13 #33 Del Skrevet fredag kl 12:13 Hvor prosessert maten min er bryr jeg meg absolutt ingenting om. Jeg tenker ikke over det, engang. Anonymkode: 60e72...5de 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønnastar Skrevet fredag kl 12:14 #34 Del Skrevet fredag kl 12:14 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Skjønner ikke at folk kjøper is jeg da, som er av så dårlig kvalitet. Er flere år siden jeg kjøpte sist. Toro er maltodekstrin i, hell no, har jeg aldri fått meg til å kjøpe noensinne. Er jo kjempeenkelt å lage selv. Men mulig jeg er sær. Men folk kjøper det jo tydeligvis, de tjener jo gode penger. Bare forstår ikke at folk er villig til å bruke penger på søppel som i tillegg gir tarmkreft. Anonymkode: 7cf28...b42 OK. AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det finnes fortsatt et marked for ultraprossessert mat fordi mennesker er en saueflokk som er enkle i toppen, late og livredd for å krenke hverandre. Latskap berømmes mens de som legger innsats i å lage næringsrik mat fra bunnen anklages for å være mammapoliti om de skulle våge å ymte frempå at Toro ikke er optimal kost for barn i vekst. Gir du derimot klemmeposer, halv og helfabrikata og annet ræl skal du derimot hylles for å være lat 🙄. Må ikke våge å fortelle folk at kotholdsvalgene de tar er uheldig for barna deres. Anonymkode: 3f9a4...43c Hvem har hyllet UP? Du bedriver jo stråmannsargumentasjon. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 12:16 #35 Del Skrevet fredag kl 12:16 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er ultraprossesert mat overalt. Kiosker, bensinstasjoner, McDonalds, Narvesen, Deli osv. Alle disse har tydeligvis omsetning hver dag. Hvem er alle disse folkene som handler på sånne plasser? Hvorfor er det kø på Burger King, men ikke i gårdsbutikken som selger kortreiste renvarer? Det burde jo vært motsatt? Kjøper folk virkelig så mye ultraprosessert enda at alle disse stedene kan overleve? Eller gir bare folk blaffen i de enorme skadene denne maten påfører oss? Anonymkode: 7cf28...b42 Kan det ha noe med kvantumsrabatter hos grosister og at en del ultraprosessert mat er tørrvarer/veier lite under frakt? Det blir for mange også ganske stusselig i matveien hvis vi bare skal spise kortreist. Ingen mango, avokado, ris, vannkastanjer, sennep, ingefær, krydder, mat fra havet hvis man bor i indre Østlandet, dårlig med diverse frukter, nøtter osv. Jeg vet ikke om vi dyrker bønner i Norge. Gjør vi det? Jeg tror en del veganere ville fått noen mangelsykdommer. Anonymkode: 21674...17b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 12:21 #36 Del Skrevet fredag kl 12:21 Det er jo greit at maten ikke tar et år å tilberede. De fleste hadde nok hatt større utbytte av å kutte ut raske karbohydrater og alkohol. Alt med måte. Anonymkode: c1418...8ee 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet fredag kl 12:22 #37 Del Skrevet fredag kl 12:22 (endret) Grønnastar skrev (9 minutter siden): OK. Hvem har hyllet UP? Du bedriver jo stråmannsargumentasjon. Du skjønner det at på KG finnes det ingen mellomting. Enten hyller man UP eller så er man fanatisk opptatt av å unngå det. Men, som lærer i skolen har jeg må sett tusenvis av matpakker. Og de fleste elever har ganske fine og greie matpakker. Men selv de mest "fanatiske" (jeg ville ikke kalt dem det) holder seg ikke helt unna altså. Det hender er med en kjeks eller tre på turdagen, og det hender det serveres Toro sjokoladekake i en bursdag. Jeg har ennå ikke vært borti disse elevene som absolutt aldri har smakt UP. Det at man har smakt det, betyr jo ikke at det er et mål å spise det heller. Personlig går det på både preferanser OG tid. Jeg får neppe tarmkreft av den ene Toro-gryta en gang i blant altså. Endret fredag kl 12:24 av SPOCA 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 12:25 #38 Del Skrevet fredag kl 12:25 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er ultraprossesert mat overalt. Kiosker, bensinstasjoner, McDonalds, Narvesen, Deli osv. Alle disse har tydeligvis omsetning hver dag. Hvem er alle disse folkene som handler på sånne plasser? Hvorfor er det kø på Burger King, men ikke i gårdsbutikken som selger kortreiste renvarer? Det burde jo vært motsatt? Kjøper folk virkelig så mye ultraprosessert enda at alle disse stedene kan overleve? Eller gir bare folk blaffen i de enorme skadene denne maten påfører oss? Anonymkode: 7cf28...b42 Er ikke svaret enkelt? Noen bryr seg ikke, andre skal bare ha noe i farta, og gårdsbutikkene, jo, de ligger langt utenfor der folk flest ferdes. Ikke kan de søkes opp på bilens kart slik som bensinstasjoner og ladepunkter kan heller. Ikke alle lager matpakke, og noen trenger et stopp langs veien for å ta en pause. Vi snusfornuftige, med helse for kortreist mat og sære spisevaner, vi finner gårdsbutikkene og lager matpakke når vi skal litt lengre enn en liten tur. Anonymkode: ec369...f77 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 12:26 #39 Del Skrevet fredag kl 12:26 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er ultraprossesert mat overalt. Kiosker, bensinstasjoner, McDonalds, Narvesen, Deli osv. Alle disse har tydeligvis omsetning hver dag. Hvem er alle disse folkene som handler på sånne plasser? Hvorfor er det kø på Burger King, men ikke i gårdsbutikken som selger kortreiste renvarer? Det burde jo vært motsatt? Kjøper folk virkelig så mye ultraprosessert enda at alle disse stedene kan overleve? Eller gir bare folk blaffen i de enorme skadene denne maten påfører oss? Anonymkode: 7cf28...b42 Det er jo lett å svare på. Man er sliten, jobber mer enn før, legg på en 2-3 unger så blir kabalen enda mer stress. Er jo også mye billigere å kjøpe mat fra Burger King enn fra en gårdsbutikk. Gårdsbutikker er jo sinnsykt dyrt. Må ha mye penger for å handle der. Toro og enkle retter kom da kvinnene gikk ut i arbeidslivet på 60-70 tallet, for å forenkle hverdagen. Paradokset her er at hvis man hadde vært hjemmeværende og hatt energi til å lage mat hadde man ikke hatt råd til å kjøpe ren mat, når man jobber har man ofte ikke tid og energi.. Anonymkode: 189a1...036 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 12:29 #40 Del Skrevet fredag kl 12:29 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er jo lett å svare på. Man er sliten, jobber mer enn før, legg på en 2-3 unger så blir kabalen enda mer stress. Er jo også mye billigere å kjøpe mat fra Burger King enn fra en gårdsbutikk. Gårdsbutikker er jo sinnsykt dyrt. Må ha mye penger for å handle der. Toro og enkle retter kom da kvinnene gikk ut i arbeidslivet på 60-70 tallet, for å forenkle hverdagen. Paradokset her er at hvis man hadde vært hjemmeværende og hatt energi til å lage mat hadde man ikke hatt råd til å kjøpe ren mat, når man jobber har man ofte ikke tid og energi.. Anonymkode: 189a1...036 Svaret her er et glimrende eksempel på en som ikke kan forskjellene på hurtigmat og hvor enkelt det i grunnen er å lage mat fra gårdsbutikk eller å lage maten fra bunnen av, uten assistanse fra Toro m.fl. Å tro at ting tar lengre tid, skyldes at man ikke vet og ikke kan, og heller ikke forsøker å sette seg inn i tingene. Anonymkode: ec369...f77 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå